Hos Mommer

27. december 2014

To your best knowledge, is there anything in this bag…

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 12:23
Tags:

…I can cut myself on?

Min håndbagage kørte til den forkerte side efter at være blevet røntgenfotograferet. Damn, pokkers og sgu! Jeg har prøvet det en gang før, men det var fordi jeg havde glemt at lægge posen med flydende ting ved siden af tasken, så det var helt min egen skyld.
Det havde jeg ikke i går, så jeg havde ingen ide om, hvad der var årsagen.
Efter at have ventet i små 10 minutter på, at den skulle eftertjekkes, kom der en stor mand i et vældigt julehumør. Jeg skal forsøge at gengive dialogen så korrekt som muligt, men jeg har været nødt til at forkorte originaludgaven temmelig meget.

Oh my, det er vist en rigtig dametaske, vi har her … hver gang min kone beder mig om at tage noget i hendes taske, nægter jeg pure. Har De det også sådan, Hr? (Henvendt til John).
Derpå vendte han en skærm, så jeg kunne se indholdet, mens han pegede.
Now, let’s see … det ser ud, som om du har noget flydende og noget skarpt hernede. Dér og dér.
Jeg var ét stort spørsgmålstegn og kunne ikke se, hvad det skulle være.
Well, Lady, vil De være så venlig at åbne denne taske for mig?
Det gjorde jeg, mens han iførte sig hvide handsker. Og så spurgte han – stadig ‘iført’ et stort smil:
To your best knowledge, is there anything in this bag I can cut myself on?
– Nej, det er der ikke, og jeg aner stadig ikke, hvad det er I har set.
Så hev han en masse uskyldige ting op, som han lagde til side. Løftede en pung op. Og en til.
Is this your wallet, Sir?
– Nej, det er mine begge to – en britisk pung og en dansk pung.
– Uha-uha – rejser De tit til England?
– Ja, det gør jeg.
And this would be …?
– Mit kamera.
And this …?
– Min telefon. (Begge dele er i syede hylstre, derfor spørgsmålet, inden han åbnede dem.)
– Aha – dér er det flydende!
Det var en antimyggestick, som jeg åbenbart ikke havde fået taget op (apropos dametasker), men det var jo bare en stick, hvilket jeg også påpegede, hvortil han sagde, at det er rigtigt, men at man desværre ikke altid kan se forskel på skærmen.
Han fandt ikke mere og sendte derfor tasken igennem igen. Da den kom retur, bad han mig om at lyne et lille rum op.
There it is!
Det var mine nøgler, hvor jeg altid har en mini-flaskeåbner isat. Jeg bruger den aldrig selv …

P1040710Jeg må have set underlig ud i hovedet, for han grinede rigtigt, med lyd på og det hele, da jeg med min bedste engelske opadgående spørgsmålsintonation og meget løftede øjenbryn spurgte: “This is a sharp item?”
Det var det ikke, men den havde ligget i en uheldig vinkel og havde derfor lignet noget skarpt.
Well, let me pack your bag for you, Lady. You are absolutely clean and I wish you a pleasant journey to Denmark.
Jeg skulle lige have det skåret ud i pap: Jeg havde altså ikke gjort noget forkert eller haft ulovlige ting i min håndbagage?
Not at all! I’m very happy! And I wish you a happy new year.
If you are, I am as well. And a happy new year to you too, Sir.

Han småsludrede smilende hele vejen igennem seancen – han må have været temmelig overbevist om, at jeg sandsynligvis bare var en halvforvirret halvgammel kone og ikke en terrorist.
Det havde taget sin tid, men tid havde vi nok af, og resten af turen gik aldeles smertefrit. Vi kom hjem til den lille, hvide danmarksverden, men heldigvis havde vi igen taget We park, you fly, så bilen stod tørt, godt og sne- og isfri i P8.
Nu vil jeg lige om lidt køre op til min niece, som vist glæder sig til at holde sin første sammenskudsfamiliejulefrokost i deres nye hus, som de kun har boet i et par måneder. Det bliver rigtig hyggeligt – og SÅ skal det også være slut med al den gode julemad!

24 kommentarer

  1. Det kan godt vær svært at sikre sig helt mod den slags episoder i lufthavnen – vi blev i hvert fald svært overraskede over den virak en håndfuld uskyldige, skrællede gulerødder i vores håndbagage skabte, da vi rejste hjem fra Grønland 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 27. december 2014 @ 12:34

    • Hahaha – det kan jeg godt forstå, I har undret jer over 😀

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 12:40

  2. Det var da en helt utroligt venligtsindet embedsmand… Rart at vide, at de findes… Måske en hel særlig juleudgave? Jeg har kun set de skulende udgaver…
    Rigtig god julesammenskudsafslutningpåjulsammenkomst.
    Vi holder pakkelidtjulned og rengøringsvaskedag.

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. december 2014 @ 12:44

    • Jeg har også været ude for et par stykker af slagsen i Københavns lufthavn – det gør bare den lidt ubehagelige oplevelse så meget mere spiselig.
      Tak – og god fornøjelse med aktiviteterne.

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 13:01

  3. Hvor var han da venlig, jeg kan godt forstå, du ikke brokkede dig.
    God fornøjelse med det der sikkert er den sidste julefrokost i år.

    Kommentar af Stegemüller — 27. december 2014 @ 13:08

    • Uanset hvor uvenlige de er, brokker man sig bare ikke, Hanne – det er den sikreste vej til at blive anholdt!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 13:13

  4. Tak for denne festlige julehistorie. Den minder mig om dengang en eller anden foreslog et stileemne: Indholdet i en dametaske.
    God julefrokost.

    Kommentar af Jørgen — 27. december 2014 @ 14:00

    • Hehe, det kunne godt gå hen og blive en hel roman og ikke bare en stil 🙂
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 21:38

  5. Ja, hvem har ikke stået i lufthavnen og set, at ejerne til den ene taske eller kuffert efter den anden blive vinket frem. Sådan nogle historier man selv bliver involveret i, vil man altid huske. Når de er overstået og man kender en lykkelig slutning, er de ekstra sjove.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. december 2014 @ 16:13

    • Ja, de er sjovt nok altid først sjove bagefter …

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 21:38

  6. Den beslutning varede ikke længe….! Bon appetit! 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 27. december 2014 @ 18:38

    • Man skal aldrig sige nej til et godt tilbud, ved du nok 😉

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 21:39

  7. En af os tæller rigtig dårligt.. eller også går 8 dage meget hurtigt her i juletiden.. 😉

    Kommentar af Inge — 27. december 2014 @ 20:36

    • Årh, du ved jo hvordan tiden flyver i godt selskab, Inge 😉

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 21:40

  8. Det lyder som en fornøjelig taskeundersøgelse. Og når nu I havde god tid.
    Det er da i hvert fald fornøjeligt at læse om. 😉

    Kommentar af Betty — 27. december 2014 @ 23:34

    • Det er aldrig sjovt i selve situationen, men jeg kunne nu godt se underholdningsværdien i det – derfor også indlægget 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2014 @ 23:36

  9. Åh, jeg har engang mistet en glemt schweizerkniv på den konto. Dumt! Men så længe det endda bare er håndtasken. Jeg vil meget nødigt udsættes for gennemrodning af min kuffert, uf, ligegyldigt hvor sød tolderen måtte være.

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. december 2014 @ 00:18

    • Ja, dumt, men nu har vi jo dametasker, hvor den slags kan gemme sig 🙂
      Oh, det har jeg prøvet, da vi kom hjem fra Sydafrika … tolderen rodede ALT igennem, for han troede simpelthen ikke på, at vi hverken havde købt toldfrie cigaretter eller noget spiritus overhovedet.

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 01:12

  10. Men selv om det er irriterende, er det alligevel godt, at man checker. Og selv om du og jeg måske ligner fredsommelige ældre damer… (nå ja!) så skal man ikke tage efter udseendet. Jeg husker stadig fra min tid i retten, hvor den kæreste mormortype havde smuglet heroin i store mængder…

    Kommentar af Mia Folkmann — 28. december 2014 @ 09:21

    • Du GOdeste! Næh, man skal sandelig ikke skue hunden på hårene, så …

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 09:51

  11. Dejligt med en humoristisk vagt. Jeg husker stadig, da vi blev kaldt til side i den danske lufthavn på vej til Paris. Noget lignede en patron, men de kunne ikke finde det, så vi rejste videre. Vi kom også hjem igen og da jeg vendte Jørns Fjällräven på hovedet, faldt en … riffelpatron ud! Jeg har tit tænkt på siden, at af hensyn til den nye vagt som havde set patronen på skærmene, men til sidst havde konkluderet at kuglepenne åbenbart ligner patroner, burde vi have kontaktet dem for at fortælle, at næste gang skulle hun tømme taskerne og vende dem på hovedet, men det gjorde vi ikke 😉

    Kommentar af Lene — 28. december 2014 @ 11:39

    • Hehe, jeg ville heller ikke have sagt noget bagefter, men det var faktisk ikke godt nok undersøgt fra deres side! Det var helt sikkert ikke sket for ‘min’ engelske securityvagt – trods alt hans pjatteri helmede han jo ikke, før han havde fundet ud af, hvad det var, den anden vagt havde set.

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 16:39

  12. Han kunne have skåret sig på dit skarpe vid! 🙂

    Kommentar af Henny Stewart — 28. december 2014 @ 20:05

    • Hvor er du sød – men det vid kom nu ikke specielt meget til udtryk – jeg vil helst ikke arresteres 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 21:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.