Hos Mommer

22. december 2014

Flere juleforberedelser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:48
Tags: , , ,

Der er ét område, hvorpå England og Danmark er fuldstændig identiske her op til jul: Der er præcis lige så totaloverfyldt i supermarkederne begge steder. Vi var i Marlborough i dag for at købe forskelligt til lidt småkagebag, lidt konfekt og lidt mad. Det blev hurtigt sådan, at vi undervejs gennem Waitrose parkerede indkøbsvognen, John og børnene på strategiske steder som en stor og to små edderkopper midt i et spind, hvorfra Charlotte, Merete og jeg foretog ekskursioner ud for at finde varerne vi manglede. Vi overlevede alle seks, og da vi kørte ud af byen igen, var vi meget glade for, at vi havde været lidt tidligt på den. Der var kø for at komme ind i byen, hvilket Charlotte aldrig har oplevet før. Heldigvis var det ikke svært for os at komme ud.

P1040553

Efter frokosten gik vi en tiltrængt markvandring og da vi var vel inde igen, hængte Charlotte to mistelten op – hun vil nok være sikker på, at Tim opdager mindst en af dem. Den ene mistelten blev hængt i stuelampen og efeuen blev placeret over kaminspejlet – igen noget meget engelsk, tror jeg – og lige om lidt skal kaminen i spisestuen pyntes med gran og Charlottes Georg Jensen-ting.

P1040550P1040561

Se min lille Oliver Twist-personificering – er han ikke en rigtig lille gadedreng at se på? En god gadedreng, selvfølgelig … Lampen er en, Charlotte har taget med fra fædrenegården til England. Den er vist helt tilbage fra mine farforældres tid på gården, og C er glad for den, både fordi den passer til det gamle hus og fordi den minder hende om barndomsårene hos mormor og morfar.

P1040570

Vi måtte investere i en rigtig rom for at kunne lave familieromkuglerne – romessens er et ukendt begreb herovre, men det bliver konfekten sikkert ikke dårligere af. Charlotte hævdede, at der skal en deciliter i; ellers vil Tim brokke sig over, at de ikke smager nok af rom. Merete og jeg er spændte på resultatet … hun er en anelse skeptisk, men jeg er sikker på, at de kun vinder ved at få et ordentligt skvæt rigtig rom. P1040565 I aften står menuen på skinke med grønsager – vi er nødt til at sørge for lidt mager mad inden den næste julekalkun. I morgen laver vi hønsekødsuppe, som heller ikke er noget, der fylder alt for meget i maverne. Vi pakkede alle gaverne ind i aftes, så i morges var ungerne selvfølgelig henne for at lure på navneskiltene, og Aubrey hoppede glad afsted, fordi “I got the very best present of them all!” ”Hvorfor tror du det, Aubie?” “Because it’s the biggest!” Sådan er det pr. definition, når man er syv år. Kendsgerningen står overhovedet ikke til diskussion, så lad os håbe, han mener det samme efter åbning.

22 kommentarer

  1. For Søren hvor er Aubrey dog blevet stor; på en eller anden måde er alle mine medbloggeres børn blevet frygteligt store, mens jeg triller rundt i mine egne små cirkler. Det viser lidt om, hvor hurtigt tiden farer af sted.

    Det er dejligt at Charlotte passer på den gamle lampe. Det er godt og sundt at bevare lidt minder om slægten, den kommer jo ikke igen.

    Velbekomme med to dages “smalkost” ellers kunne I da trille hjem.

    Kommentar af Stegemüller — 22. december 2014 @ 17:14

    • Sådan er det, Hanne: Man bliver ikke selv ældre, men man kan se på børnene (både egne og andres), at det må man nødvendigvis blive …
      Minder og dermed historie er godt og sundt.
      Vi kan trille hjem, uanset hvad vi spiser, tror jeg, men nu prøver vi da i hvert fald at holde lidt på fornuften 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:28

  2. ….”Vi overlevede alle seks, og da vi kørte ud ad byen igen, var vi “….
    Da de gik i vejen, gik de af vejen ad vejen mod Vejen. —- Den byen, er det noget man kan køre AD? 😉 ; indrømmet, de 2 bogstaver sidder tæt på hinanden (ku’ ikk’ la’ vær’) :-).
    Der er altid noget helt særligt ved at “mødes” hos Mommer (er vist blevet et “mødested” for mange).
    Hyggeskabende billeder man kommer helt i nostalgisk julestemning af.
    En rigtig glædelig jul ønskes du og din familie.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 22. december 2014 @ 18:07

    • ØV – jeg skal tænke over AD og AF hver eneste gang, og nogle gange smutter det desværre … det er rettet, tak.
      Det der mommersted/bedsteforældrested er et rigtig godt mødested, og bestemt også selv om jeg selv bare en en inferiør gæst – det hele er så hyggeligt, når man er flere.
      Tak, Magnus, og i lige måde til dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:31

  3. Jeg noterer mig den flotte skål, som er magen til mine dejfade 🙂 Så blev jeg nok ikke snydt, da jeg købte dem for at være engelske klassikere 🙂

    Kommentar af Randi — 22. december 2014 @ 19:02

    • Nej, det kan du ikke være blevet, Randi – og det ER en flot skål 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:35

  4. Det ser hyggeligt ud,sådan som I juleforbereder 😉 Og sikke en flot middag, du fortalte om i går.
    Hvor er det skønt stadig at være overbevist om, at den største gave er den bedst. Men hvis det er jeres gave, så bliver han sikkert begejstret for den, med den interesse han har for stjerner.

    Kommentar af Betty — 22. december 2014 @ 19:27

    • Det er bare så hyggeligt, Betty, og meget bedre, end når vi bare er John og mig. Ikke fordi jeg har noget imod at være sammen med ham, selvfølgelig, men du forstår sikkert godt, hvad jeg mener 🙂
      Ja – er det ikke skønt? Og jo, det er stjernekikkerten, der fylder så meget, så han vil forhåbentlig være af samme mening senere.

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:37

  5. Der er sådan en Slægt skal følge slægters gang ved at have arvede ting i sit hjem; det trækker tråde bagud i tiden.
    Dejligt billede af stjernekiggeren… En rigtig dreng…
    Jeg kan godt lide jeres maveplanlægning… Øhh, de romkugler hører vi nok mere om…
    Kan melde om køer i Holstebro, Herning og Ålborg… Det er godt at kende smutvejene!

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. december 2014 @ 19:58

    • Sådan skal det være, hvis det ellers passer i hjemmet, og det gør det fint her.
      Han er nemlig en rigtig dreng. Siger mormor 😉
      Jeg skal nok aflægge rapport, når jeg har smagt dem …
      Det er sikkert megaslemt i hele den kristne verden i disse dage, tror jeg!

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:40

  6. Fornemmer en del flere juleforberedelser i det engelske end herhjemme eller måske er det bare fordi jeg ikke kender traditionerne godt nok.

    Kommentar af Moster Tulle — 22. december 2014 @ 20:43

    • Hmmm, nøh, det tror jeg egentlig ikke, Moster Tulle – det er mest de danske traditioner, vi fører i hævd herovre i disse dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 20:57

  7. I skulle måske have holdt jer til romessens 😋, da pluralis af mistelten er misteltene eller misteltener, hvilket jeg til enhver tid ikke vil føre i hævd, men holde i hævd. Dejlig dreng, men hvor er cykelhjelmen! 😇😇😇

    Kommentar af Kristine — 22. december 2014 @ 22:52

    • Vi har slet ikke drukket rom … hvis du slår op på sproget.dk, er der valgfrihed mellem to mistelten eller to misteltene, og det hedder bestemt ikke to misteltener, så det retter jeg altså ikke, Kristine, men hold du det bare i hævd – så langt vil jeg godt give mig, at det nok lige var en af smutterne 🙂
      Altså … knægten kører rundt på deres egen græsplæne! Der er det godt nok ikke nødvendigt med cykelhjelm, men jeg kan berolige dig med, at de altid har cykelhjelm på, når de færdes ude på vejen 😉

      Kommentar af Ellen — 22. december 2014 @ 23:25

  8. Tak for de herlige portrætter af engelsk/dansk jul. Jeg bliver helt nostalgisk, selv om jeg kun har fejret jul en enkelt gang i England, men når man er i teenageårene fylder den slags meget. Jeg vil kaste mig over min vildtvoksende efeu og snuppe en ranke eller to til at pynte om spejlene.
    Rigtig glædelig jul til jer alle – og skål i romkugler 😉

    Kommentar af fiberfryd — 23. december 2014 @ 08:29

    • Velbekomme … og ja, rigtigt: Der er visse oplevelser, der bare sidder fast resten af livet.
      Skål i romkugler, god fornøjelse med at tæmme efeuen og en rigtig god jul til dig og Peter herfra også 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. december 2014 @ 09:37

  9. Godt, der er tid til traveture. Lidt frisk luft er man jo nødt til at have mellem kalkun og brødsovs og romkugler 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. december 2014 @ 10:05

    • Det er meget nødvendigt, ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. december 2014 @ 11:01

  10. Der arbejdes på den rette julestemning, forstår man. Smart måde at ordne indkøbene på. Heldigvis skal vi ikke i butikker her – der var ellers god plads i Fakta i nabobyen i går, men vi var nu ikke derinde.

    Kommentar af Jørgen — 23. december 2014 @ 13:21

    • Det gør der, og den skal nok indfinde sig.
      Jeg vil ikke tro, at der er nær så god plads i dag eller i morgen formiddag, så det er rart for jer, at I har købt, hvad der skal bruges.

      Kommentar af Ellen — 23. december 2014 @ 14:32

  11. Han er i sandhed en lille Oliver Twist at se på. En skøn en af slagsen. Decembers blogliv er forsvundet for mig, så det var med glæde, at jeg fandt ud af, at I er hos familien på den anden side. Rigtig glædelig jul til jer.

    Kommentar af Susanne — 23. december 2014 @ 17:32

    • Ja, lige her omme på den anden side 🙂
      Tak, og i lige måde til jer, Susanne!

      Kommentar af Ellen — 23. december 2014 @ 19:05


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.