Hos Mommer

15. december 2014

Mange bække små …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:13
Tags: ,

Jeg spiller Lotto, hvis man ellers kan kalde det at spille, når Danske Spil selv sørger for at trække pengene hver femte uge, og man ikke engang selv skal gøre sig den ulejlighed at tjekke om man har vundet noget – der kommer en mail, hvis man har.
imageJeg er naturligvis lidt spændt, hver gang der løber en mail ind med emnet Du har vundet på spil på danskespil.dk! (Det står der altså.)
Faktisk har jeg vundet ni gange i år – den største enkeltgevinst ses på billedet.
Jeg spiller for 50 kroner om ugen og har vundet 440 kroner i 2014. Man behøver hverken den store kædestrammereksamen eller en regnemaskine til at gennemskue, at det på årsbasis ligner en ren underskudsforretning.
Men jeg bliver ved. Der er kun én ting, der er mere sikkert, end at det tilsyneladende ikke rigtigt kan betale sig, og det er, at den store gevinst stensikkert aldrig nogensinde kommer, hvis jeg holder op med at spille, så det gør jeg ikke. Håbet er lysegrønt, det bliver det ved med at være, og jeg er ikke bange for at ludomanien skal tage magten fra mig.

Både små bække og andet småtteri bliver alt sammen til noget, hvis der er tilstrækkelig meget af det.
DukketøjJeg er ved at strikke dukketøj. Herlige håndarbejder, som man lynhurtigt kan blive færdig med.
Og jeg kan få brugt nogle af de rester, som jeg aldrig har kunnet få mig til at smide ud. Man smider i øvrigt ikke garn ud! Jeg har foræret en masse væk, men jeg har aldrig smidt noget ud.
Der er dukketøj i hele spektret fra det fineste, blødeste, dyreste alpacagarn til det nærmest selvlysende akrylgarn, jeg tog med hjem, da vi skulle tømme loftet på gården. Kan I huske dengang i 70’erne? Akryl og neon. Tyndt maskingarn, som man samlede så mange tråde af, at det kom til at passe til den strikkefasthed, man var ude efter. Jeg må indrømme, at det er dejlig blødt at føle på, jeg kan bare ikke holde ud, at alt hår stritter på mig, så snart jeg har med acryl at gøre.
I England kan man ikke nær så nemt, som man måske kunne tro, få fat i fx skotsk uldgarn eller shetlandsuld (det er vel i grunden også skotsk …). Hvis man går ind i en garnbutik i UK, er det kunststofgarn, der er fremherskende. Da jeg spurgte i Devizes, om ikke de havde noget uldgarn, lød svaret nej, det kan vi ikke sælge. Da jeg sagde, at det skulle være til en baby, kiggede hun forbløffet på mig og sagde, at så skulle jeg da netop tage akrylgarnet – de havde netop noget ekstra blødt og lækkert lige herhenne …
Nejtak. Okay, det er godt nok blødt, men næhtak. Hun forstod mig slet, slet ikke, kunne jeg godt se på hende … hun havde lidt svært ved at skjule sin mening om the crazy foreigner.

Dukketøj (1)Dukketøj (2)

24 kommentarer

  1. Naturfibre!! Et must.

    Kommentar af Mormor — 15. december 2014 @ 16:24

    • Absolut. Men dukken er nok ligeglad 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 17:23

  2. Tillykke med gevinsten! Vi spiller for nogenlunde samme beskedne beløb som dig. Vi tør ikke opgive spillet, for vi kan huske vores rækker – og tænk, hvis vi skulle opdage, at vores talkombination kastede en million af sig til en anden – en frygtelig tanke 🙂

    Kommentar af Randi — 15. december 2014 @ 17:38

    • Uhaja, skrækkelig tanke! Det er faktisk af samme årsag, at jeg spiller på den måde, jeg gør, for jeg ville også kunne huske tallene.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 18:27

  3. Jeg deler din mening om acrylgarnet, og dog har jeg strikket tonsvis (!) af trøjer i det en gang. Af fordele kan nævnes: Det var meget billigere, det kunne vaskes i maskine. Angående spilleriet, så er jeg faktisk holdt op. It is a tax on fools. Og dog, jeg har personligt kendskab til hele to personer, der hver har vundet over 5 millioner …

    Kommentar af Henny Stewart — 15. december 2014 @ 17:39

    • Ja, men man (jeg) tænkte ikke over dengang, at uld var så meget bedre – det var det heller ikke, for det kradsede meget mere, end det gør i dag.
      Jeg ville sådan ønske, at du en dag også kunne sige, at du kendte en vis Mommer fra blogland, der har vundet en masse millioner 😉 .

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 18:29

  4. Der skal bare 4-5 nuller på de gevinster vi får af og til, så ville det gøre pokker til forskel.. 🙂

    Kommentar af Inge — 15. december 2014 @ 19:13

    • ja, det ville godt nok kunne få mit store smil frem 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 21:44

  5. Jeg spiller ikke… det har bare ikke interessen! Kun i tombolaen på husflid og andre messer, det går til et godt formål.
    Erik spiller en gang i mellem… Og får en skrabekalender af Gitte… Der kan drømmes meget i løbet af december….
    Så fine dukke ting… Det en puslenussearbejder i fine materialer… Luksusdukker. Er det til julegaver?

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. december 2014 @ 20:54

    • Interesse? Jeg synes ikke, at det er særlig interessant som sådan, og det er også derfor, jeg lader det hele køre automatisk, for jeg er meget interesseret i at vinde en eller flere millioner 🙂
      Det er virkelig små puslearbejder, og ja, det er til julegaver.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 21:47

  6. Jeg er fuldstændig enig med dig i, at hvis man ikke spiller, vinder man helt sikkert ikke. Jeg ville så gerne vinde, men jeg spiller ikke, for der er en masse mennesker, der skal ikke-vinde, for at få kan vinde, og det er sikkert mig, der ikke-vinder.

    Hvor der det dejligt, at du nu får brugt alle dine garnrester, og hvor må det være skønt at strikke noget, der hurtigt bliver færdigt, efter du vist nok har siddet med store og krævende arbejder.

    Kommentar af Stegemüller — 15. december 2014 @ 21:43

    • Det har du ret i, men jeg er den evige optimist og tror på, at den store gevinst kommer en dag. Jeg har da engang vundet godt 4000 kroner på én gang 🙂
      Jeg elsker, når jeg kan lave noget færdigt på mindre end en dag! Det er nemlig sjældent, som du har gættet.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2014 @ 21:49

  7. For mange år siden vandt jeg i tips. Jeg var 23 år og lige flyttet i egen ejerlejlighed med meget stram økonomi. Kuverten lå et par dage på bordet, før jeg endelig åbnede den. Jeg havde vundet 11 kroner.
    Behøver jeg sige, at jeg nærmest aldrig spiller mere 🙂
    KH Nina – fast læser, men sjælden kommentator.

    Kommentar af Nina — 15. december 2014 @ 23:01

    • Ej, altså, hvor var det bare ikke retfærdigt! Kan godt forstå, at du næsten fik et traume ud af de 11 kroner 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 10:01

  8. Jeg vinder altså hver gang – de beløb, jeg IKKE bruger på den slags “underholdning” og jeg kan så selv vælge gevindstens størrelse 😉 .
    Jeg mener nu også, at naturens egne frembragte produkter – uld, silke, bomuld og hør er de mest hudvenlige produkter og jeg har endnu ikke oplevet nogen af dem give allergi.
    Er der nogen, der kan oplyse mig om den mest slidstærke uldsort til at strikke (rag)sokker af? Meget gerne ren uld.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 16. december 2014 @ 00:33

    • Du vinder ikke spor – du sparer bare nogle penge 😉
      Både bomuld, silke og uld kan give kontaktallergi, men det er sjældent. Det kan også give ‘almindelig’ allergi, men det er stort set kun dem, der arbejder med det og derfor bliver bombarderet med fibre, der bliver syge af det.
      Og nej, pas, det kan jeg desværre ikke – jeg har endnu til gode at finde noget virkelig slidstærkt uldgarn, men måske har andre et godt svar?
      Og nu bliver jeg nødt til at spørge: Strikker du selv?

      Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 10:04

      • “Og nu bliver jeg nødt til at spørge: Strikker du selv?” Jah ,joh, nejh. Da jeg ikke kan multitaske, bliver det aldrig noget mine hænder bare gør af sig selv mens jeg i hovedet er beskæftiget med andet – og mine fingre er heller ikke særligt egnet til det, så – et par “ski”sokker i ny og næ kan jeg få det til og til at strikke nye fødder i slidte. Jeg strikkede bl.a. et par i dejligt tykt islandsk fåreuld med dobbeltrib i skaft og overfod, perlestrik i sål og glatstrik i hæl og tå. – For, jeg i hvert fald ikke skulle fryse 🙂 og som et tæppe at gå på. Desværre var de ikke så stærke og jeg fik hurtigt slidt hælen ud af dem 😦 .
        Da mine fingre jo ikke er “frøkenfingre” og derfor ikke så egnede til at holde maskerne på de glatte pinde, skiftede jeg til bambuspinde og fandt på at sætte rørperler (af den slags man laver perleplader af) på spidserne af de pinde, jeg ikke havde gang i. De er nemme at skifte, glider ikke af og generer ikke ved strikningen, da de ikke fylder så meget.
        I øvrigt kan det være en lidt spøjs oplevelse, når man (som mand) i strikkeforretninger spørger ind til forskellige (f.eks.) kvalitet o. lign. og nævner egne erfaringer. De (kære damer) véd ikke altid, hvilken grimasse, der kan passe 🙂 . Hønsestrik (som var så moderne i 60′ og 70’erne) er det de (damerne (nogle af dem)) mener er en mands højdepunkt indenfor strikningen :-/ .
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 16. december 2014 @ 14:24

        • Respekt! Det er så ærgerligt, at det hjemmestrikkede ikke holder særlig længe, for det er noget af et arbejde at strikke sokker – især når man lider af second sock syndrome = jeg GIDER ikke strikke en fuldstændig mage til 😉
          Hehe, jeg gad godt være en flue på væggen i de strikkeforretninger, du køber garn i 🙂

          Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 16:51

  9. 111 kroner på én gang – nøj altså 😉 Gemalen vinder også en gang i mellem, men det er mest 43 kroner – kan man overhovedet vinde mindre? Hverken Donnaen eller jeg har det særlig godt med uld, så vi må i visse sammenhænge ty til kunststoffer, selv om jeg ikke ved noget værre end at hive en sweater af, og det knitrer hele vejen, mens ens hår stritter til alle sider. Er det Anna, der bliver den glade modtager af dukketøjet?

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. december 2014 @ 09:36

    • Jeg har to gange vundet 35 kroner, så det kan man desværre godt.
      Er det fordi det kradser? Det er der jo mange, der siger, det gør. Det er ikke spor sjovt med den knitren, men det kan være ret flot, når man smider tøjet i buldermørke – jeg har set det med fleecetæpper.
      Ja, det er Anna-musen, der bliver modtageren – bare en lille ekstrating 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 10:06

  10. Tillykke med gevinsterne – har de husket at give dig investeringsrådgivning?
    Skulle du få strikket for meget dukketøj er jeg villig aftager. Helene er begyndt at bruge det jeg har liggende, så jeg skal også i gang.
    Elsker at lave dukketøj, det går så hurtigt!
    Snart skal jeg i gang med at sy til Barbierne, YES! Jeg har syet cowboybukser med stikninger engang, det skal gøres igen.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 16. december 2014 @ 10:46

    • Næh, det glemte de vist …
      Hvis Anna ikke bryder sig om hjemmestrikket dukketøj, skal du nok få lov til at arve det.
      Sejt med de cowboybukser – vi kunne måske finde ud af et bytte? 😉

      Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 16:48

  11. Enhver gevinst medfører en besparelse og det er da fint. Måtte gevinsten en dag overstige års udgifter.

    Kommentar af Jørgen — 16. december 2014 @ 21:04

    • Det ville jeg slet ikke blive ked af 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2014 @ 21:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.