Hos Mommer

13. december 2014

Stormen, der blev afblæst

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:40
Tags: ,

Hvorfor skal man navngive noget, der endnu ikke er født? Jeg kan til nød forstå, at mennesker gør det, især hvis de ved, om den lille størrelse inde i maven er en dreng eller en pige, men jeg har lidt sværere ved at forstå det ved storme. Specielt når stormen viser sig at være i et glas vand …
Er det i virkeligheden et kapløb om at komme først med at få lov til at finde på navnet, efter vi i Norden er blevet enige om at have ét fælles navn for den samme storm? Hvilket i øvrigt er en glimrende ide, men uhensigtsmæssigt, hvis det går hen og bliver til et stormende kapløb.
Carl blev bare til en kuling, så nu kan vi vente på Carl d. 2.

Alexander blev heller ikke rigtig til noget – her kan vi så vente på … Alexander den Store, måske?

image

Hvis man fortsætter i den stil, vil vi snart kunne have en hel hoben navne i kø til de – heldigvis få – rigtige storme, der hærger landet.

Jeg synes naturligvis, det er i orden, at man udsender stormvarsel; det er bl.a. den slags, meteorologerne får deres penge for, men vent nu med den navngivning til I ved, hvad det hele ender med.

Gl Kongevej i blæsevejrVi var inde hos Pernille i aftes i hendes superlækre nye gamle, men flot istandsatte hjørnelejlighed lige ud til Gl. Kongevej. 69 velindrettede kvadratmeter og med en lille altan. Det er ikke så længe siden, hun flyttede ind – det er ret fedt at have en god veninde, hvis mor ejer hele ejendommen, ellers må det være næsten umuligt at få fat i sådan et sted at bo. Huslejen er nærmest symbolsk, beliggenheden taget i betragtning.
Lejligheden ligger på 4. sal, og gæt, hvem der tog trappen, da hun så elevatoren?
Fire personer kunne den tage – i teorien … jeg skulle absolut ikke nyde noget! Den var ikke engang 1 m2, så man må mene fire meget slanke dværge.
Jeg var nået til tredje sal, da Pernille åbnede for John, og da vi skulle hjem, måtte jeg stå og vente på ham, selv om han ikke skulle vente på elevatoren, så den er ikke kun lille, den er også så langsom, at jeg snildt ville kunne nå at få angstens sved på panden. 
Hvis jeg boede sådan et sted, ville jeg helt automatisk få min fornødne motion.

Mit planlagte aftenbillede af Gl. Kongevej blev mildt sagt dårligt. Godt nok var det på ingen måde stormvejr, men lidt blæste det da, så guirlanderne og det flotte træ nede ved Frederiksberg rådhus kunne ikke holde sig tilstrækkeligt i ro, desværre. Jeg holder ellers meget af bybilleder, hvor man ser bilerne som lange røde og hvide striber, men det skulle ikke være i aftes, det skulle tages.

18 kommentarer

  1. Blåseværet blåste bort. Nå det var ikke det verste vel?
    Det ble litt “blæst” i bildet ditt, i alle fall 🙂

    Kommentar af Mormor — 13. december 2014 @ 16:22

    • Det var helt i orden med mig – der skulle bare nå at stå en værre blæst om den ikke-storm 😉

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 16:37

  2. Det er en fordel at kende nogen, der kender nogen, når man skal finde en lejlighed i København 🙂

    Kommentar af Randi — 13. december 2014 @ 17:07

    • Det tror jeg på!

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 17:20

  3. Vi snakkede også om det hensigtsmæssige i al den varsling… Men på den anden side, hvis det så virkelig blev storm og Familien Danmark ikke havde fået det at vide… sååå….
    Jeg var rigtigt godt tilfreds med, at det ikke blev andet en en storm i et glas vand, da jeg skulle køre Gitte hjem i går aftes, så hun kunne komme på arbejde i dag. En del slud undervejs, men ellers fint føre.
    Aftenbillede med genskin i en våd vej er da stemningsfuldt.

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. december 2014 @ 17:11

    • Varsling er okay, men alt det der overdrevne dramatik er for meget, synes jeg – men jeg har bestemt heller intet imod, at de ikke fik ret.
      Johh, stemningsfuldt er det nok, men det er også lige lovlig amatøragtigt 😉 .

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 17:26

  4. Overdreven dramatik? Hvad giver De mig, fru Heilbuth, her gik det ellers dramatisk nok for sig:
    Efter at have tilbragt det meste af dagen i MR-scanneren, Pet-scanneren, CT- og 18F-FDG-PET/CT-scanneren, med og uden kontrast og radioaktivt 18F-FDG, samtale på sengeafdelingen, med anæstesien, kirurg og farmakonom, skynder man sig ud på Odense Hospitals trinbræt, hvor man ankommer 15.19, tidsnok til toget mod Svendborg 15:26, så man kan nå færgen 16:15. Tror man. Der kommer ikke noget tog, skærmen aflyser alle tog minus 15:26. Til gengæld kommer der en stemme i højtaleren:” på grund af stormvarsel aflyses alle tog mellem Odense og Svendborg. Du kan se de alternative tider på vores hjemmeside. Der indsættes et tog i tiden med afgang fra Svendborg kl.:0.10 og Odense 0:09, startende kl.16.”
    Eller sådan noget, efter hukommelsen.
    Og der blæste jo ikke de vinde, vi ellers har været vant til.
    Men efter lang ventetid kom toget, efter endnu længere ventetid kom færgen, og efter en hyggelig færgetur med varm chokolade og lettere bølgeskvulp kom jeg hjem til forsinket aftensmad: stuvet hvidkål og kogt røget skinke. Uhmm!

    Kommentar af AagePK — 13. december 2014 @ 21:07

    • Sikke en dag du havde – både på vejr- og andre fronter! Jeg krydser fingre for ‘gode’ svar – du ved nok hvad jeg mener.
      Jamen … VAR det virkelig så slemt, eller aflyste man bare pga. varsler, der så ikke rigtig blev til noget? Jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af om det var værre hos jer end hos os – det skulle det jo oprindelig have været, men jeg er ikke helt klar over, hvor slemt det blev i det sydfynske øhav.

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 21:55

      • Næh, som jeg skrev: der blæste jo ikke de vinde, vi ellers er vante til, og på havet var der lettere bølgeskvulp. Vore færger er godt nok blevet mere vindfølsomme, vi skal igennem Høje Stene-løbet, der er ret smalt, så færgen aflyser oftere end før, bare ikke denne gang. Det er altså DSB, der er nervøs for våde blade og faldende træer, og de har jo sparet folk ude på ruten væk. Toget kørte med nedsat hastighed af samme grund.

        Kommentar af AagePK — 13. december 2014 @ 22:28

        • De benytter sig af enhver lejlighed, åbenbart – det er bare så irriterende, når det er en Ulven kommer, som Farmer skriver om herunder.

          Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 08:58

  5. Det uheldige i disse fejlagtige stormvarsler er, at “Ulven kommer”-effekten hurtigt indtræder.

    Hvem gider længere blive hjemme med campingvognen. lukke portene forsvarligt og afblæse turen til stranden blot fordi DMI i en leflen for de døende dagblades hang til katastrofe-liveshows kommer med varsler for dette og hint?

    Det er som med trafikmeldingerne. Hvis vi herude på bøh skulle blive hjemme, hver gang en Lars E. Christiansen-type i radioen er proklamerer, at al unødig udkørsel frarådes, ville vi stort set være isoleret fra omverdenen hele vinterhalvåret.

    Vejret -og klimaet med, i øvrigt- er blevet til en nyttig idiot i journalisternes hænder.
    Det burde der gøres op med.

    Kommentar af Farmer — 14. december 2014 @ 05:46

    • Lige præcis! Det oplevede jeg alt for tit, da jeg arbejdede – og når den så endelig var helt gal ude i trafikken, kom det fuldstændig bag på både mediefolk og trafikanterne selv.
      Jeg har dog lagt mærke til, at meteorologen Jesper Theilgaard ikke er til at slå katastrofevarsler ud af, lige meget hvor gerne journalisterne vil have ham til det. Det har jeg ofte moret mig over – JT er meget nøgtern og har oven i købet bedt tv-værten om at tage det roligt, for det bliver ikke så slemt, som de så gerne vil gøre det til.
      Du har heller ikke glemt Lars E, kan jeg se – han er simpelthen en legende, hvad angår dramatiske dommedagsprofetier.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 09:03

      • Lars SNE!, om jeg må be’!
        Til gengæld er journalisterne blevet gode til, når så det går rigtigt galt, at stille sig op diværste steder for at vise, hvor åndsvagt det er at gå ud.

        Kommentar af AagePK — 14. december 2014 @ 09:36

        • Årh, han kunne få en katastrofe ud af alt – ikke kun sne 🙂
          Hehe, det er rigtigt …

          Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 09:49

  6. Jeg grinede nu også lidt af den storm i et glas vand, men som andre herover bemærker: Hvis det var blevet en rigtigt storm, og der ikke var varslet, så var fanden løs i Laksegade.

    Kommentar af Stegemüller — 14. december 2014 @ 11:48

    • Helt enig, men de skal lade være med at døbe den, til de ved om stormvarslet holder!

      Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 12:50


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.