Hos Mommer

12. december 2014

Nu vil vi se lyset. Nordlyset

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:45
Tags: , ,

Jeg er medlem af Ældresagen (det støder mine øjne, at de kalder det Ældre Sagen!). Da jeg meldte mig ind, grinede John højt og larmende, men der kan godt være mange fordele ved det, selv om man ikke helt føler sig som ældre endnu. Eller gammel, for den sags skyld. Sjovt nok er man ældre, når man er ‘gammel’ end når man er ‘ældre’. Logik? Nej, sagde Ellen og så lo hun og gik …
Der er fx rejser med rabat og/eller imagerejser specialsyet til Ældresagens medlemmer.
De bliver altid studeret grundigt, for det kunne jo være, der lige var noget, der tiltalte os. Kulturrejsers tur til Amalfi fandt vi i medlemsbladet – den var rigtig god, så det er bare med ikke at gå glip af noget.
Vi har i årevis talt om, at vi godt kunne tænke os at se nordlys, og nu skal det altså være!
Desværre følger der ikke en nordlysgaranti med i købet, men Albatros har lagt rejsen på et tidspunkt, hvor chancen er størst, nemlig i marts, så den er hermed købt og betalt og er min fødselsdagsgave fra mig til mig. John får også lov at komme med.
Vi havde ellers talt om i midten af februar at tage et eller andet sted hen, hvor der er lidt mildere temperaturer, og så ender vi i Tromsø!

V flyver til Bodø og skal sejle natten over med Hurtigruten herfra gennem Lofotens smalle fjorde til Tromsø, hvor vi har tre nætter. “Den, der vil opleve mere, kan købe vores udflugtspakke, der tager os med helt ud til den yderste kyst, hvor himlen er endnu større. Vi spejder efter havørne og kører med hundeslæde over det gnistrende, tyste vinterlandskab, og når mørket falder på, håber vi at se nordlysets farvespil over den stjerneklare himmel.”
Det gider vi simpelthen SÅ godt, det der med hundeslæde og nordlys … nu håber jeg bare, at vi virkelig også får set lyset, for jeg er ikke sikker på, vi tager sådan en tur flere gange. Man kunne selvfølgelig bare rejse til Tromsø på egen hånd og blive der længe nok, men nu satser vi på dette her i første omgang.
Albatros ville have depositummet indbetalt 15. december og restbeløbet 22. december. Kunne de ikke bare have opkrævet det hele på én gang?

Den var næsten i klasse med E.ON, men også kun næsten, og nu kommer hermed sidste del af historien:
Vores nabo i Sverige betaler for el hver måned. Grundet et voldsomt tordenvejr var der gået koks i måleren, og der gik fire måneder uden han fik en regning, hvorefter der – selvfølgelig – kom én samlet regning på de foregående måneder.
Han ringede og bad om at få delt den op i to, så han kunne fordele udgiften over to måneder, og damen var skam meget forstående – ikke noget problem i det.
Der fulgte to opkrævninger, hvor den første skulle betales pr. 31. oktober og den anden 1. november …

28 kommentarer

  1. Ældresagen er vi skam også medlemmer af.
    Det medlemsskab givers bl.a. 8% rabat ved indkøb i Bauhaus. 8% er også en slags penge!
    Nordlys er flotte, men bør helt klart nydes fjernt fra bymæssig bebyggelse (mad gade- og boligoplysning). Bylys gør nordlysene mindre imponerende.
    Den oplevelse har jeg reelt stadig til gode, i mine 4 år i Grønland kom jeg aldrig rigtig uden for “civiliserede” områder.
    Uh, jeg gad godt snuppe den tur med!
    Jeg må i stedet nøjes med at gnave min rigelige portion misundelse!!!!

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 12. december 2014 @ 15:12

    • Fire år i Grønland uden at se nordlys for fulde gardiner, bogstavelig talt! Puha Ellen, det må da ærgre en anelse? Men det er logisk nok – vi ser så absolut også de flotteste stjerneskud oppe på ødegården, hvor der ikke er noget forstyrrende lys overhovedet.
      Du må begynde at spille Lotto 😉

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 15:47

  2. Tak for grinet, hvad brokker I jer over, de gør jo som de blev bedt om 🙂 Og den rejse lyder som en drøm, jeg gerne gad være med i.

    Kommentar af Lene — 12. december 2014 @ 15:12

    • Det gjorde de, Lene, og vores nabo valgte at nøjes med at ryste på hovedet af dem.
      Du må da melde dig ind, så I kan komme med – fem dage i starten af marts kan en landmand nok holde fri, mon ikke?

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 15:49

      • Normalt holder han ikke fri på hverdage, men nu er der sået et frø 😉

        Kommentar af Lene — 13. december 2014 @ 16:54

        • Fint – og det er kun tre hverdage – de to første er lø-sø 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 17:20

  3. Jeg drømmer også om at se nordlys – sønnike fortæller jo om, hvor flot det er 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 12. december 2014 @ 16:27

    • Åh ja – han må jo bare se det hele tiden deroppe i Grønland, men jeg tror ikke, man kan blive træt af at kigge på det.

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 16:34

  4. Rigtig god tur, det skulle jo være så smukt. Nordlys er bestemt også på min ønskeliste på et tidspunkt.

    Kommentar af Stegemüller — 12. december 2014 @ 18:09

    • Jeg tror det er dybt, dybt fascinerende, og jeg kan godt forstå, at det også er på din ønskeliste.

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 22:57

  5. Åhhh hvor lyder det som en god tur, Hasse er medlem af samme sag som dig, jeg glæder mig til vi får tid til at benytte os af deres rejsemuligheder.

    Kommentar af Inge — 12. december 2014 @ 19:20

    • Inge, de to første dage er lø-sø, så det koster dig bare tre feriedage i marts at tage denne tur 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 22:59

  6. Med ønsket om en god tur … Det er ikke sådan lige at forstå sig på logik i EDB-alderen, men det hele er vel en konsekvens af menneskers gøren og laden, og den lader tidvis noget tilbage at ønske.

    Kommentar af Jørgen — 12. december 2014 @ 20:37

    • Hehe, ja, så vidt jeg ved, er der stadig ingen computere, der selv er i stand til at tænke, så mennesket må skyde skylden på sig selv, hvis der sker noget forkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 23:00

  7. Vi har set Nordlys i Tromsø: det var i sommeren 97, vi lå på ryggen og nød det. Det var året med Barbie Girl, hvis det kan hjælpe på hukommelsen.
    Lang tid senere så vi Joanna Lumley, Patsy i serien Absolutely Fabulous, rejse rundt i Norges kolde vinter efter Nordlyset. Hun er så sød, når hun ikke er Patsy; til gengæld er hun vidunderligt irriterende som Patsy.
    PS: Universitetet har et godt observatorium med en fantastisk biograf, ligesom den i TychoBrahe planetariet, med de vidunderligste Nordlys-optagelser! 🙂

    Kommentar af AagePK — 12. december 2014 @ 21:41

    • Uh, jeg håber søreme også at komme til at se det. Jeg har ikke set Patsy, men jeg så Joanna Lumley på nordlystur. Det var meget smukt, men jeg kan huske, at jeg syntes, at damen var meget selviscenesætttende, selv om hun prøvede at gøre sig ydmyg.
      Okay, tak – går det helt galt, må vi jo gå i biografen for at se nordlys.

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 23:03

      • Høhø: troede du, man kan se Nordlys om sommeren, med midnatsol? Næh, efter en tur i Universitetets smukke Polarcirkelhave måtte vi skam i biografen for at se Nordlys. 🙂

        Kommentar af AagePK — 13. december 2014 @ 11:20

        • Arrgghh, det er det sorte, der er bogstaverne, Ellen! 😦 Jeg kan jo bare læse teksten ordentligt, for jeg ved sådan set godt, at man ikke ser vildt meget nordlys om sommeren …

          Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 12:04

  8. Årh mand, jeg vil med! Nå, det går nok ikke, men så glæder jeg mig til nogle fantastiske rejse-blogindlæg 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. december 2014 @ 21:53

    • Du skal være så velkommen, Frue, og det ville helt sikkert gå fint, så længe du ikke insisterer på at sove i midten 😉

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 23:04

      • Haha, jeg har nok mine særheder, men lige netop det behøver du ikke at frygte 😀

        Kommentar af Fruen i Midten — 13. december 2014 @ 14:34

        • Okay – så vidt vil du alligevel ikke gå for at leve op til dit blognavn 😉

          Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 14:53

  9. Årh.. det lyder bare godt! Lofoten er speciel. Og inkl. Nordlys må det være ganske eventyrligt… Og havørnene er majestætiske, når de svæver hen over hav og klipper….
    Jeg gad sørme også godt en tur! Nå… jeg glæder mig til at rejse med her på bloggen! Håber da, du får betalt rettidigt…..

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. december 2014 @ 11:54

    • Lofoten bliver smuk at sejle igennem – jeg ved bare ikke, om det bliver om natten eller om dagen, inden vi rammer Tromsø.
      Jeg har betalt … hele beløbet.

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 12:07

  10. Allan er medlem at samme klub, efter et mindre pres fra mig. Et medlemskab er nok, indtil videre. Jeg har endnu ikke fået set det sidste blad han har fået tilsendt. Jeg har dårligt været hjemme, bortset fra når jeg har sovet. Nordlys vil jeg også gerne se, og ikke mindst Grønland, men ferie i marts er ikke en mulighed for mig.

    Kommentar af Pigen fra landet — 13. december 2014 @ 15:48

    • Jeg mener, at ægtefællen automatisk er medlem, så I ikke behøver mere end det ene medlemskab.
      Ja … Grønland, men det bliver ikke i denne omgang – det er alt for dyrt.
      Slet ingen ferie i marts? Det er bare tre dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. december 2014 @ 16:36

      • Nja.. Der er noget der hedder er familiemedlemskab for ægtefæller. Det er ikke dobbelt op, men mere end kontingentet for et enkelt medlrm.
        Grønlandsturen der er i blader er ikke dyrere end denne rejse 😉
        Ferie for mig fra januar til +/- april er ikke en mulighed.

        Kommentar af Pigen fra landet — 14. december 2014 @ 18:50

        • Pinligt – det var slet ikke gået op for mig – jeg synes bare det er så billigt at være medlem 😉
          Og det var mig, der påstod, at jeg studerede rejserne grundigt … jeg har ikke set nogen billige grønlandsture, men pyt, nu tager vi den til Norge.

          Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 21:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.