Hos Mommer

9. december 2014

Udygtighed, Uprofessionalisme, Uduelighed – mor er ikke skuffet, mor er vred (1)

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:08
Tags:

Den 2. december sendte jeg en pakke fra Brugsen i Karise. Det var i vældig god tid, for jeg ville være sikker på, at den nåede frem til d. 12. december.
Da vi kom hjem fra Sverige ved middagstid, lå pakken i vores skur, påklistret følgende besked:
“Vi kan desværre ikke sende Deres pakke til udlandet, da den er påført en dansk pakkelabel. Har De spørgsmål vedr. bla, bla …”
WHAT? Jeg sagde netop til den unge dame, at jeg havde en pakke til England, og hun kunne fortælle mig, at det ville koste 100 kroner som pakke og 200 kroner som brev – derfor blev det som pakke.
Vi kørte til Karise, hvor jeg måtte vente på at blive ekspederet. I ventetiden fik jeg øje på et ikke særlig synligt opslag: “Vi kan desværre ikke længere sende pakker til udlandet. Det skal gøres på et af vores 200 postkontorer. De kan findes på postdanmark.dk.”
Jamen altså … hun har da været komplet inkompetent, den dame, der ekspederede mig.

Da det blev min tur, måtte jeg anstrenge mig for at tale pænt:
– Jeg er temmelig utilfreds! Denne pakke har jeg sendt herfra d. 2. for at være i god tid. Det fremgår i mine øjne særdeles tydeligt, at den skal til England.
– Det kan jeg godt forstå du er. Vi har ikke kunnet sende pakker til udlandet siden marts eller april. Jeg har desværre ikke mulighed for at se, hvem der har klokket sådan i det.
– Det er også ligemeget – jeg kommer bare til slå hende oven i hovedet, men du kunne jo passende repetere et og andet inde på kontoret …
– Det skal jeg nok. Lige nu kan jeg desværre kun give dig pengene tilbage.
– JA tak! Og måske kunne du oplyse mig om nærmeste posthus, hvorfra det rent faktisk kan lade sig gøre at sende pakker ud af landet?
– Det kan du fra Eurospar i Faxe.

I Faxe kunne den unge dame så fortælle mig, at pakken ville koste 255 kroner at sende som pakke og 130 som brev. Det havde de heller ikke haft styr på i Karise – hverken den ene eller den anden ekspedient.
OG så kunne jeg godt have sendt den fra Karise! Man kan nemlig godt sende breve til udlandet derfra – bare ikke pakker.
Nu var mit bæger ved at være så rigeligt fuldt, men eftersom den unge pige i Faxe var totalt uskyldig i alt dette, nøjedes jeg med at trække vejret meget dybt ind og erklære, at med et pakkeindhold af en værdi på 60 kroner, bliver det sendt som brev.
– Du ved godt, at så kan det ikke spores, ikke?
– Jo, det ved jeg godt, men nu bliver det sådan.

Jeg var SÅ arrig! Jeg ringede til Charlotte og fortalte, at jeg altså ikke har glemt hendes fødselsdag, men at pakken muligvis ikke når frem til på fredag …

I forrige uge deltog jeg i en Gallupundersøgelse vedrørende PostDanmark.
Jeg er rigtig glad for, at jeg gav dem bundkarakterer i mange af spørgsmålene. Efter i dag ville de have fået det på endnu flere punkter.
Det var ‘bare’ brugsmedarbejdere i Karise, jeg ved det godt, men det er ikke en acceptabel undskyldning – de skal læres ordentligt op, skal de.
Det her er simpelthen ikke i orden.
Jeg har nu kigget på et kort – der er mange steder i Danmark, hvor man skal køre temmelig langt for at kunne sende en pakke til udlandet.

Det var dagens brok. I morgen kommer der to-tre eksempler mere på udygtighed, uduelighed og uprofessionalisme. Det hober sig op lige i øjeblikket.

Reklamer

30 kommentarer

  1. Uha… Det er ikke godt når mor er vred.. Men det er stadig værre når hun er ked.. 🙂
    Du har helt ret, det er fa… ikke godt nok. Tomlen ned til Post DK

    Kommentar af Inge — 9. december 2014 @ 17:13

    • Jah … joh … men dette er ikke godt for blodtrykket 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 17:21

  2. Jeg er godt nok glad, for at jeg ikke var i skudlinjen!!!
    Men må erklære mig enig… Det er så p….irriterende, når betroede funktionærer ikke er kompetente til opgaven.
    Danmarkskortet er efterhånden mere hullet end mobildækningskortet, hvad angår grundliggende samfundsfunktioner. Hvad blev der af etatsråd mm..
    Eneste gode i dette med de nye “postkontorer” er, at de har åbent, når Kvickly har det!
    Spændende hvor længe pakkebrevet så er om at nå frem….

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. december 2014 @ 17:44

    • Jeg talte altså pænt! 😉
      Jeg har slet ikke temperament til den slags inkompetence.
      Okay, det er så fordelen – ulemperne er der jo også, desværre, men det lader dog til, at det rigtige posthus har udvidet åbningstiden lidt efter pakkeændringen.
      Ja, det er lidt spændende, men nu bliver datteren da ikke skuffet over sin mor, uanset hvornår den kommer 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 18:08

  3. Det er simpelthen ikke godt nok! Jeg synes trods alt, det var bedre, da man kunne gå ind på et rigtigt posthus og sende sine breve og pakker, men nu har PostDanmark (eller hvad det efterhånden hedder) da fuldstændig skudt sig selv i foden.

    For ikke så længe siden modtog jeg en pakke med GLS, og jeg forstod ikke, hvorfor jeg skulle så langt væk for at hente den. Det viste sig, at afsenderen havde valgt en modtager, der lå så langt væk. Det vil sige, at nu skal man huske, at aftale med sin afsender hvilken modtager han skal vælge. Hele det postale område er efterhånden et virvar!

    Kommentar af Stegemüller — 9. december 2014 @ 19:15

    • Ét er, at der bliver længere mellem afleveringsstederne, men de der er, må dæleme sørge for at have et kompetent personale.
      Det har jeg været ude for flere gange – altså selv at skulle vælge afleveringssted. Det kunne måske være praktisk i forbindelse med transport til og fra arbejde, men vigtigst er, at man lægger mærke til, at man skal svare på et spørgsmål 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 19:51

  4. Post i butikk er ikke alltid noen god løsning, har jeg erfart. 😦
    Jeg fikk krav om ekstrabetaling for en forsendelse til mine barnebarn, fordi damen som skulle hjelpe meg, ikke sjekket målene på pakken. Argh.

    Kommentar af Mormor — 9. december 2014 @ 19:25

    • Ja, argh. I har de samme problemer i Norge, kan jeg se. Ikke at det gør sagen bedre!

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 19:52

      • Nei da, men felles trøst og så videre 🙂

        Kommentar af Mormor — 9. december 2014 @ 20:36

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 20:43

  5. Aj, det er altså ikke i orden. Jeg kan godt forstå, du er gal i skralden!!

    Kommentar af Betty — 9. december 2014 @ 19:34

    • Tak for sympati! Ja, jeg var godt nok vred.

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 19:52

  6. I de gode, gamle dage …!
    Hvorfor skal alle servicefunktioner bliver dårligere og dårligere? Jeg troede engang, at tingene ville blive bedre og bedre, fordi man (diverse instanser) fik mere og mere erfaring.
    Som det har fremgået af min blog, har jeg også et meget anspændt forhold til Post Danmark. Nogen MÅ da kunne finde på noget, der fungerer bedre.

    Kommentar af Rasmine — 9. december 2014 @ 20:09

    • De får måske nok mere erfaring, men udgifterne falder ikke, for erfarne medarbejdere koster penge!
      Jeg tror ikke, det nogensinde begynder at gå den anden vej igen, så vi må affinde os med tingenes tilstand. Til en vis grad, for dette i dag kan jeg ikke affinde mig med.

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 20:45

  7. Gennemført ringe af Væsenet, som jeg ii øvrigt fik et mindre tilfælde over i går:

    I går kl. 16:30 postede jeg breve i vores lokale postkasse og gik derefter ind for at handle i Brugsen. Helt tilfældigt spurgte jeg kassedamen, om hun vidste, hvornår postkassen blev tømt. Der står nemlig kun “Tømmes dagligt” på postkassen. (Jeg mente, jeg var så tidligt på den, at det ikke var et problem, så det var mere i tilfælde af, at jeg en anden gang kom lidt senere.)
    “På et tidspunkt i løbet af formiddagen” lød svaret.

    Skulle der, mod forventning, været en enkelt erhvervsdrivende eller to tilbage i Udkantsdanmark ud over mig selv, har jeg kun et råd: Flygt!!

    Kommentar af Farmer — 10. december 2014 @ 05:43

    • De kan da ikke tillade sig at tømme om formiddagen som den eneste gang om dagen!
      Jeg synes dog, at det er en rigtig dårlig ide at flytte fra Udkantsdanmark (jeg hader det udtryk!) af denne grund – det må kunne lade sig gøre at tage højde for denne elendige service, men jeg er som sagt enig i, at det ikke er i orden.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 09:48

  8. Den sidste sparerunde, PostDanmark har foretaget, har været slem. Vores ellers velfungerende postbutik i SuperBrugsen kan heller ikke længere tilbyde nær den service, vi ellers har været vant til. Man skal efterhånden selv have tjek på alting, for de informationer, man får, er ikke altid til at regne med 😦

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 10. december 2014 @ 07:22

    • Ja – næste gang vil jeg have sat mig grundigt ind i taksterne, inden jeg tager på posthuset, men jeg er stadig vred over, at det skal være nødvendigt.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 09:50

  9. ‘Jeg synes de’ for dååårligt, host, hark…’
    Nej, helt ærligt, sikken en ‘service’! Jeg ved udmærket, at det er nærmest håbløst få alle til at føle sig velinformeret; vi er jo ved at drukne i informationer, men at skilte ordentligt og at personalet ved, hvad det drejer sig om burde være muligt. FY, til postvæsnet (som vi vel kke længere kan kalde noget så sødt som et ‘væsen’?)
    Er spændt på hvad afsnit to indeholder af gyseligheder… Og så krydser jeg fingre for at pakken (nå nej, brevet) når frem til Charlotte på fredag

    Kommentar af fiberfryd — 10. december 2014 @ 08:03

    • Ja, det burde nemlig være muligt … at tage imod en pakke, når det ikke har kunnet lade sig gøre i over et halvt år, er under al kritik.
      Kan vi ikke bare omdøbe det til postuvæsenet? 😉
      Jeg krydser også fingre, men jeg springer nok en dag over med næste klageindlæg. Det er jo snart jul, så vi kan ikke have daglige brokkerier 😉

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 09:52

  10. Det lyder som det er heldigt at de 7 pakker PostDK har leveret i denne søde juletid er nået hertil. Jeg har enig i, at det er forbløffende at vi i vort lille land synes inkompetence af det nævnte omfang er i orden, men det synes jo egentlig ikke at anfægte nogen som helst. Det er trist at man til stadighed selv må sørge for den nødvendige viden, da man jo ikke kan regne med at de der skulle have den, har den. Hvad siger PostDK til dette?

    Kommentar af Jørgen — 10. december 2014 @ 08:19

    • Jeg ved ikke, hvad PostDanmark siger – hende på Faxe postkontor beklagede selvfølgelig på karisebrugsens vegne, men det hjælper jo ikke en pind, og det er jeg desværre også sikker på, at en reel klage til postuvæsenet heller ikke gør …

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 09:54

  11. Inkompetence er utåleligt. Basta bum. Når det er sagt, så må det jo være svært at være Postdanmark. Vi sender færre og færre breve og vælger alternative distributører til vores pakker. Og når Postdanmark så prøver at spare sig ud af suppedasen, bliver det bare værre. Vi er heldige at have nogle utroligt søde og vidende (man kan næsten få paranoia, når de afleverer ens private pakker på arbejdsadressen) pakkepostbude. Og damerne i postafdelingen hos føtex virker da også rimeligt kompetente. Det er åbenbart noget, vi skal skønne (meget mere) på 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. december 2014 @ 08:56

    • Ja, det er. I alle sammenhænge.
      Det er da ikke nemt, og jeg har ikke nogen løsning, men det er lidt lige som med DSB: De mistede kunder, hvorefter de satte priserne op, hvilket bevirekede, at de mistede endnu flere kunder og derfor satte priserne yderligere op for at få pengene ind. Den løsningsmodel dur altså bare ikke.
      Vær du glad for din føtex – og du kan oven i købet sende pakker til udlandet derfra 😉

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 09:58

  12. Jamen – til hest! Har jeg mon underholdt om den gang, vi betalte 32 kr. for at sende et simpelt brev til Canada, og det så dukkede op i vores postkasse næste dag? Nå, men det gjorde det altså, og selvom jeg havde kvitteringen, ville postbutiksdamen ikke refundere eller lade andet forsøg være en gratis omgang! Vi havde en gang et postvæsen med dejlige, højloftede posthuse og kvalificeret personale i alle led, men nu er det sparet ned til noget udueligere end brevduer. Just my 2 cents.

    Kommentar af Henny Stewart — 10. december 2014 @ 19:17

    • Jamen altså – den er på sin vis værre end min historie, for selvFØLgelig skal de da sende det brev afsted for den samme porto, du allerede har betalt. Hvad er det da for noget?!
      Jeg savner dæleme også de kompetente postfolk på de rigtige posthuse.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2014 @ 19:26

  13. Det er bare så ærgerligt, at personale ikke bliver ordentligt oplært, uanset hvilken slags butik det er. Men da især i postbutikker, hvor vi betaler ret meget for at få sendt vores post. Jeg “sidder med” en del kontakt med PostDanmark inde på arbejde, og for hver gang jeg er i kontakt med dem, bliver jeg mere forvirret. Så jeg prøver bare at gøre, som vi plejer, og så håbe på, at vi får besked, hvis vi gør noget forkert.

    Kommentar af conny — 11. december 2014 @ 23:18

    • Ja, det er ærgerligt, og man taler endda så meget om ‘kvalificeret arbejdskraft’ … Men måske ikke inden for postuvæsenet?
      Gad vide, om de selv ved, hvad de gør og siger, siden du bare bliver mere og mere forvirret – nu ved jeg jo tilfældigvis, at du ikke ligefrem er ubegavet 😉

      Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 10:14

      • *jeg rødmer*

        Kommentar af conny — 12. december 2014 @ 11:04

        • Det behøver du da ikke 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. december 2014 @ 11:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.