Hos Mommer

8. december 2014

Dicte, decemberdis og dejlig mad

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:39
Tags: , , ,

I formiddags var solen fremme et par timer og skabte en smuk og lidt mystisk stemning nede ved åen.
John kørte på osetur til Kristianstad – jeg kunne li’som fornemme, at han trængte til bare at gå konefrit rundt i Jula og i Mediamarkt. Normalt er jeg med, og så bliver der ikke oset ret meget – lige på det punkt har han og jeg byttet rundt på mande- og kvinderollen – jeg kan ikke fordrage at ose, men skal have et ærinde, og så bliver tingen købt. Ikke så meget pjat med det, hvorimod John kan bruge timer på at kigge og studere. Det gjorde han så i dag.
Jeg ryddede op og gjorde rent, mens han var væk. Derefter sad jeg og hyggede mig med fire afsnit af Dicte. Den var god – bedre end jeg havde turdet håbe, men kender I det, at man har nogle ganske bestemte foretillinger om personernes udseende, når man har læst bøgerne? De fleste gik an, men Bo var så forkert, som han kunne være. Helt, helt, HELT forkert. Han spillede fint, det var ikke det, og det kompenserede da også lidt for den i mine øjne aldeles forkert valgte type mand.

Dis i december

Jeg har lige læst Dittes skønne indlæg om strikketilbehørsmappeprojektet – hun kan altså noget med ord, den kvinde …
I det nævner hun Pommes salardaise – kender I dem? Jeg lavede dem til de konfiterede andelår fredag aften, men jeg havde glemt at købe persille, så jeg ændrede i opskriften og blandede knust hvidløg i fra starten. Det er ikke særlig comme il faut at rose sin egen mad, men det smagte faktisk virkelig godt. Man blander nogle spisefulde andefedt, som man jo har fra de konfiterede andelår, sammen med meget tyndt skivede, skrællede kartofler. Ind i ovnen med det, til kartoflerne er stegt gyldenbrune. Til sidst kan det få lidt grill, også for at få lidt sprødt skind på lårene. Andelårene, forstås …
Inden servering skal der drysses hakket persille og ditto hvidløg på, som vist på billedet, jeg tog i går, hvor jeg lavede det fuldstændig efter bogen:

Pommes Salardaise

Lækkert og indbydende ser det ud, det kan vist ikke diskuteres, men jeg synes det var meget bedre i fredags, da jeg stegte hvidløget med i ovnen. Andefedtets karakteristiske smag kom mere til sin ret samtidig med, at det hele havde en fin, men diskret hvidløgssmag.
I går var hvidløgssmagen lidt for dominerende, fordi det var rå hvidløg. Persillesmagen var okay at få med, så fremover vil jeg lave min egen variant af Pommes salardaise. Det der andefedt gør altså noget fantastisk for kartoflerne, og det skulle være lige så godt, rent sundhedsmæssigt, at bruge som olivenolie, da fjerkræfedt ikke har øvrigt animalsk fedts uheldige egenskaber.
Det skal jeg have eksperimenteret lidt med, men kunne godt forestille mig, at det nok sætter lidt for meget andepræg på maden. Er der nogen, der har prøvet at stege fx frikadeller i andefedt? Det må simpelthen komme an[d] på en prøve.
Det skulle have været en ganske almindelig parentes efter ‘an’, men da jeg satte et ‘d’ i den, blev det til dette her: Martini glass … jeg vidste egentlig godt, at jeg kan lave emoticons på den måde, men lige i skyndingen …

28 kommentarer

  1. Det er nemlig rigtigt – Bo er castet helt forkert. Det har jeg også brokket mig over herhjemme, men har ikke fået medhold (eller det modsatte for den sags skyld) af den gode grund, at Henrik ikke har læst bøgerne 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 8. december 2014 @ 18:26

    • Jeg kunne forestille mig, at de fleste af dem der har læst bøgerne, vil være enige? Bo er en langhåret, lidt hippie-agtig type – mener jeg at kunne huske, at han direkte er beskrevet som.
      John ville heller ikke have en mening om Bo 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 18:35

  2. Jeg tænkte nok at det var en god ide at tilsætte hvidløget med det samme, det smagte så skønt. Persillen kan man nok godt vente med 😉
    Jeg har før brugt både andefedt og gådefedt til frikadellerne og var glad for det – men jeg kan vist spise andefedt til alt…

    Kommentar af fiberfryd — 8. december 2014 @ 18:30

    • Det var en god ide – og andefedtet skal prøves til frikadellerne en gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 18:36

  3. På min IPad bliver overskriften ..og dejlig mad hos Mommer. Er det ikke fint 🙂 Nej, de kartofler har jeg ikke prøvet, men nu bliver der jo noget gåsefedt fra julegåsen, så … Jo, det er simpelthen stærkt distraherende, når der castes helt forkert. Jeg var så utilfreds med Tom Hanks i Da Vinci Mysteriet, at jeg aldrig gad se Engle og Dæmoner.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. december 2014 @ 19:07

    • Jo, det er fint 🙂
      Det sker bare næsten hver gang, jeg har læst bogen/bøgerne inden jeg ser filmen. I Milleniumtrilogien var perfekt for Lisbeth Salanders vedkommende, men Mikael Blomkvist var grim og ucharmerende, hvor han var en rigtig flot fyr i bøgerne. At selve skuespiltalentet var perfekt, var ikke engang nok i dette tilfælde,
      Enig i, at Hanks også var forkert. Og det er bestemt ikke kun os, der er af den mening – hvordan søren kan de ramme så forkert?

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 19:43

  4. Jeg bruger altid resterne af andefedtet til at stege og brase alt muligt i. Før i tiden blev det blandet med andet fedt, til den hjemmelavede fedt, som vi do meget sjældent har i huset mere. Din omtalte ret har jeg aldrig lavet eller smagt.
    Vejret har være varmt, dejligt og solrigt…..så længe jeg bare sad på kontoret, hvor jeg nød solens varme stråler.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. december 2014 @ 19:35

    • Det tager åbenbart ikke for meget smag af and. Fint nok – og jeg kan anbefale at prøve de omtalte kartofler.
      I har vist set solen lidt længere end vi har her nordpå 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 19:44

  5. Hmm den ret ser lækker ud, men andefedt har jeg ikke noget af og får det heller ikke 😉 Vildænder bliver altid flået her, så der er ikke noget fedt at gøre godt med. Jeg er så heldig at jeg læser så hurtigt at jeg ikke kan huske personbeskrivelser bagefter og derfor ikke har en mening om hvordan personerne ser ud 🙂

    Kommentar af Lene — 8. december 2014 @ 20:10

    • Du skal bare købe en færdig Confit de Canard, som jeg gjorde; der er masser af andefedt at gøre godt med, og det smager hammergodt 🙂
      Jeg danner billederne af personerne inde i mit hoved, hvis ikke der er beskrivelser, men … læsehastigheden har vist ikke noget med det at gøre – jeg læser også lynhurtigt, men husker stort set det hele fra de bøger jeg læser. Hverken ordret eller udenad, naturligvis, men jeg kan genkende det … stik mig en tilfældig side fra en bog, og jeg kan fortælle, om jeg har læst den eller ej 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 21:31

  6. den kartoffelret lyder skøn – den vil jeg prøve. Frikadeller stegt i andefedt er bare rigtig godt – . Nøj hvor har I hygget med syprojekt og god mad i skønne omgivelser.

    Kommentar af marianne bentzen — 8. december 2014 @ 20:45

    • Kan kun anbefales, Marianne – til gengæld er jeg nu blevet overbevist om, at fridadeller stegt i andefedt er en god spise 🙂
      Vi har i høj grad hygget!

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 21:32

  7. Jeg tror da vi har lavet sådanne kartofler her uden at vide hvad de hedder, idet andefedt er godt at stege i – kan forestille mig efter jul at sætte dem i ovnen som anført.

    Kommentar af Jørgen — 8. december 2014 @ 20:49

    • Det har I da nok, hvis I har stegt skivede kartofler i andefedt. Det vil blive lavet oftere fremover i det Nielsenske hjem, for det var nemlig rigtig godt.

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 21:33

  8. Alt smager godt, stegt i andefedt: medisterpølse, blodpølse, brasede kartofler.
    Jeg har så tit oplevet, at film var ringere end min oplevelse af bøger, at jeg har opgivet at se film temmeligt tit. Bare tag bibelen: den var da også bedre , ikk’? 🙂
    Da Vinci gad jeg ikke engang spilde tid på i bogform, Dan Brown er da latterligt ringe, når han hævder at han skriver på historiske kilder. Gå hjem og vug, Dan! Og med mit kendskab til 1864, hvor min tipoldefar deltog ved Sundeved, Slesvigske Fodregiment, 13.batallion, turde jeg ikke lade mig skuffe af Bornedals teatralskhed.

    Kommentar af AagePK — 8. december 2014 @ 21:51

    • Ja, åbenbart …
      Høhø – jeg har læst, at der er en stor film om Moses på vej. Den vil jeg gerne se, og da jeg aldrig har læst bibelen, så er jeg ikke forudindtaget 😉
      Da Vincikoden var udmærket at læse – jeg synes fantasien og underholdningsværdien var i orden, og det med de påståede facts gav jeg ikke en disse for – det kan næsten kun være løgn.
      Det er noget andet med 1864, hvis du har en familiehistorie tilknyttet – så bliver man langt mere subjektiv.

      Kommentar af Ellen — 8. december 2014 @ 22:01

      • Nå, har du ikke været inde for at se:”The greatest Story ever told”, De ti bud?
        Historielæreren i mig hæger jo nok om tipoldefar, især fordi jeg har hans soldaterpibe. Og jeg var feriedreng i samme regiment, i Haderslev.

        Kommentar af AagePK — 8. december 2014 @ 22:14

        • Nøh, det har jeg ikke, og jeg forstår som sagt godt dine følelser vedr. 1864 🙂

          Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 09:12

  9. Jeg har haft den fordel, kan jeg forstå, at jeg ikke har læst bøgerne om Dicte. Jeg har været meget tilfreds med alle personer i serien 😉
    Lækker kartoffelret, du viser. Jeg har prøvet at stege i andefedt. Det er godt til alt muligt, hvis man kan lide andesmag.

    Kommentar af Betty — 8. december 2014 @ 22:20

    • Man skal aldrig læse bogen/bøgerne først, men på den anden side kan man jo ikke vide, om den/de vil blive filmatiseret.
      Jeg skal helt sikkert til at stege mere i andefedt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 09:13

  10. Har lige kommenteret hos Ditte… Spændende læsning! Smukke billeder!
    Dagens foto af svensk idyl er også smukt…
    Og pommes salardaise giver da mundvand….
    Film og bøger passer sjældent sammen med ens egen forestilling… men det er nu ikke derfor, jeg sjældent ser film!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. december 2014 @ 10:07

    • Vi har i hvert fald hygget os, men tak for pæne ord 🙂
      Næh, det er vel ikke derfor – der er jo mange film, man ikke har læst først 😉

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 17:09

  11. Jeg bruger, når jeg har det, at komme en klat andefedt (en god skefuld) i, når jeg koger rødkål – giver en blank overflade på rødkålen og, efter min mening, en dejlig “rund smag”.
    Blandingen af fedtet fra andesteg og flæskesteg smager også godt på rugbrød – alene med lidt groft salt på – eller først leverpostej og så nævnte fedtblanding over. I omvendte rækkefølge må der godt komme rødkål øverst.
    Sovs (ikke sauce!) smager også rigtig dejligt lavet på blandingen af svine- og ande-fedt både til julemaden og blot til en gang ribbenssteg.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 9. december 2014 @ 11:34

    • Go’ ide med rødkålen!
      Også fint med de andre ideer – pudsigt, at jeg aldrig har haft øjnene åbne for andefedtets muligheder. Måske fordi det er så ‘løbsk’ – og MEGET mere fedtet end fedt 😉
      Netop: Sovs betyder, at der er rigeligt af det!

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 17:13

  12. MUMS hvor ser de kartofler lækre ud, mon jeg kan overtale Hasse til at bruge andefedt når ikke han spiser and..?? Hmmm det må komme an på en prøve.. 🙂

    Kommentar af Inge — 9. december 2014 @ 14:06

    • Det bliver nok svært – og hvor skulle I også få det fra, hvis ikke der spises and i huset? 😉

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 17:14

  13. Andenfedt er sølv og gåsefedt er guld og kan med fordel opbevares på frost, hvis julens afkast er til mere end 2-3 mdr. Det kan med fordel også anvendes til en fasan-, ande(lever)- eller kyllinge(lever)postej: Magert hakket gris og/eller kalv, valgfri fugl(elever), svampe, timian, portvin og lidt hvidløg og måske lidt reven appelsinskal og fjerkræfedt, så det passer.
    Iøvrigt er kantareller, Karl Johan eller andre svampe stegt i fjerkræfedt med timian, hvidløg og lidt reven citronskal en gudespise, serveret som garniture eller på ristet (rug)brød, som forret, tapas eller …. Bon appetit.
    På falderebet måske en ide til kvalitetssamvær med børnebørnene (over et par dage), da jeg selv har haft og har stor fornøjelse med konceptet med børn fra 6-årsalderen og nu er de 14 år!: Saml og dekorer selv “pepparkakshus”. IKEA har et byggesæt til salg i deres bistro/fastfoodbod, køb et ekstra, så der er reservedele (eller til en mere avanceret konstruktion med udbygning af standardhuset eller et anneks). Jeg har også sidst jeg var i ICA Maxi i december for et par år siden set et tilsvarende. Køb “lös godis” – især det farvestrålende og det der er i små størrelser – til at dekorere med og tænk på, at slikket skal kvalitetssikres, så der er en stor spildprocent! Det er ikke et æstetisk projekt, men bare kreativt. Hvis der er tid og overskud kan det udbygges, så huset får omgivelser med, hvor Lego-figurer udstyres med spagetti-fiskestang, hvori der sættes en blå fisk (slik), små marcipangrise i en fold, BRIO-togbane, der lystigt kører omkring osv. Hvis husets vægge også dekoreres med slik, så gør det inden samling af væggene, der samles med enten karamel, der binder stærkest, eller nok mørk chokolade. En kort tur i fryseren gør, at samlingerne hurtigere bliver stabile. En strimmel bagepapir, der strammes med en tøjklemme/papirclip er et godt hjælpemiddel til at holde væggene sammen, mens fugemassen størkner.
    God fornøjelse, hvis det kan bruges (og husk at huset skal slagtes til nytår eller helligtrekonger og bortskaffes miljømæssigt korrekt, altså på genbrugspladsen = gennem maven 😇😇😇😇).

    Kommentar af Kristine — 9. december 2014 @ 18:49

    • Det har så sandelig mange anvendelsesmuligheder, det andefedt 🙂
      Du GOdeste, for et peberkagehusselvbyggerprojekt! Det lyder ret festligt, men også temmelig omfattende, så jeg er slet ikke sikker på, at det kan nås denne gang, og vi kan heller ikke have alt det med i kufferten. Måske til næste år, hvor julen vil foregå i Sverige. Eller Præstø … tak for alle fiffene 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2014 @ 19:47


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.