Hos Mommer

3. december 2014

Adventskomsammensightseing i Køge

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:51
Tags:

Lidt af formiddagen gik med at være til befamlingskontrol på onkologisk afdeling, og hele eftermiddagen er gået med at være sammen med en medblogger. Det var ikke første gang og det var heller ikke sidste gang – det var nemlig vældig hyggeligt … det har vist sig, at vores holdninger til mange ting er ganske overensstemmende. “Jeg hadede gruppearbejde i skolen! Har aldrig været god til det, men arbejder bedst alene”. “Også dig? Jeg forlod engang et kursusforløb i protest, fordi det hele var baseret på gruppearbejde”.

Syndig chokoladekageVi mødtes i Køge, fordi Rasmine gerne ville se lidt andet end de hjemlige græsgange og slet ikke kendte noget til Køge, som er en hyggelig by med smukke, gamle huse.
Frokosten blev indtaget på Huitfeldt, som – i et kort stykke tid endnu – ligger på Køge havn. Vi fik hver et confiteret andelår med rødkål og portvinsmarinerede svesker; serveret med hjemmebagt rugbrød. En rigtig vinterret og absolut ikke dårligt.

Senere, et andet sted, blev det til en caffe latte. Karaktersvag, som man jo desværre er, fristede denne chokoladekage lige en sød tand for meget. Nøj, hvor den var god, og kaffeisen og hindbærkompotten supplerede den perfekt. Flødeskummet fik lov at blive liggende på tallerkenen, så totalt ud i uføret førte jeg trods alt ikke mig selv … jeg bryder mig i forvejen ikke om flødeskum, og når det er så stiftpisket som dette var, smager det direkte kvalmt, synes jeg.

Vi blev enige om, at Køge er et gensyn værd, når vejret engang bliver lidt mere udeopholdsvenligt, og til den tid skal rundvisningen inkludere et besøg i Køge Miniby. Eller Kjøge Miniby, som de selv kalder den, de entusiastiske, pensionerede håndværkere og andet godtfolk, der møjsommeligt og omhyggeligt i skala 1:10 kopierer byen, som den så ud dengang i 1865, da Køge hed Kjøge.

Det er én lang bloggeruge, denne her: I går kom Inge og Hasse til andendags gule ærter, i dag var hyggesnakkesnakkedag med Rasmine og fra i morgen og resten af ugen tager Ditte med til Sverige på projektmappesykursus. Nu håber jeg dæleme, at jeg kan huske alle detaljerne!
Hvad var livet før blogland? Okay – det var faktisk helt i orden, når sandt skal siges; ingen klager herfra over det, men det har helt sikkert været meget givende for mig med alle de dejlige og spændende mennesker, jeg har mødt på grund af dette medie (kan man kalde en blog for et medie? Hvis ikke, hvad skal man så kalde det?). Ditte er også webstrikker, men den klub/gruppe kom jeg til at kende til ved at begynde at læse blogge dengang tilbage i 2006.

24 kommentarer

  1. Håber alt var vel ved befamlingskontrollen. Og godt at vi selv når vi er forskellige, kan finde glæde i hinandens selskab (jeg elsker gruppearbejde og får mest lavet sammen med andre) 🙂

    Kommentar af Lene — 3. december 2014 @ 18:00

    • Alt var vel, hævdede onkologen 🙂
      Jeg kan godt se, at det kan misforstås hvad jeg skrev, for selvfølgelig får jeg også meget ud af at være sammen med mennesker, der er forskellige fra mit eget ego – det er vi to jo så et godt eksempel på (tænker på gruppearbejdet), men de grundlæggende livsværdier skal nok være nogenlunde de samme. Grunden til, at jeg skrev sådan om Rasmine er, at vi begge fra starten troede, at vi var meget mere forskellige end tilfældet viser sig at være 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 18:06

  2. Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der ikke kunne fordrage gruppearbejde i skoletiden 🙂 Var lige ved at tro, at det bare var mig, der var mærkelig 😉

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 3. december 2014 @ 19:00

    • Jeg tror der er mange som os, Randi – det bliver bare regnet for lettere asocialt at sige den slags, så der er ikke så mange modige mennesker som os, der tør indrømme det 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 19:11

  3. Gruppearbejde i små doser kan give indspark til mange emner… men hovedopgaverne vil jeg helst selv bestemme over!
    Minibyerne findes efterhånden overalt! Et imponerende stykke minihåndbyggeri.
    Blogland har været en utrolig oplevelse for mig… informativt, inspirerende, indlevende… Også en måde at få sat ord på mange ting… Og givende at dele viden med andre….Håber jeg kommer til at møde endnu flere bloggere…

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. december 2014 @ 19:48

    • Hehe, ja tak 🙂
      Dele viden og få inspiration. Blive klogere på ting, på hinanden og livet – blogland er bare godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 20:40

  4. Sidst hos Clement ville både Antorini og skolelederen have lærerne til at dele deres løsninger i undervisningen med hinanden, så sparede man jo forberedelsestid, ikk’? Og det er lige der, jeg som lærer altid har været rødglødende anti, både som underviser og som gruppearbejder: man skal ikke nasse! Ikke for det, der går sgu ikke nogle fjer af mig, fordi en anden kopierer, MEN: hvem siger, at man underviser ved at læse op fra et manuskript? Hvem siger, at ungerne i 5b er det samme sted som 5a? Skal de være det? Ikke, hvis vi skal følge loven om individuel hensyntagning. Jeg har aldrig fattet dem, der mente at kunne planlægge til 5 Okt. kl 10.30 allerede i sommerferien. Der kan ske så meget, som kræver hurtig stillingtagen. Næh, man skal kende sine elever og sit stof, kun i de store linjer kan man samarbejde om en gruppe elever. Disse skal jo også have en chance for at erfare, at lærere er individer, med deres styrker og svagheder, og ikke robotter, ligesom eleverne ikke skal behandles som sådanne.
    …kom jeg til at kende til… ? Er den helt kosher?

    Kommentar af AagePK — 3. december 2014 @ 20:17

    • Uhh, kan du holde Clement ud? Jeg får knopper 🙂
      Bortset fra det, så er vi aldeles og totalt på linje denne gang, Aage – vi kunne nok ikke være meget mere enige 🙂
      Ja … den er da vist god nok. Det lyder måske lidt kringlet, men det udtrykker meget præcist, hvad jeg mener.

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 20:42

      • Nej, aspelut nej! Jeg får bylder! Men da jeg uforberedt kom til at tænde på lige den kanal, hørte jeg en ung kvindelig kollega prøve på at skære det ud i pap for skolelederformanden og ministeren, hvor langt de var fra virkeligheden. Så jeg var nødt til at følge med … jeg holdt ud i ca 15 min.!

        Kommentar af AagePK — 3. december 2014 @ 22:18

        • Så er jeg mere rolig – jeg synes han er SÅ irriterende!

          Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 09:48

  5. Mums hvor ser den kage god ud, den gad jeg altså godt sidde i gruppe med. 🙂
    God tur til Sverige.

    Kommentar af Inge — 3. december 2014 @ 21:44

    • En del af gruppen ville hurtigt blive spist! Den var vildt lækker 🙂
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 09:46

  6. Webstrik kan føre mange dejlige venskaber med sig….god fornøjelse med

    Kommentar af Annette — 4. december 2014 @ 07:48

    • Det gør det nemlig – både det og blogland 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 09:47

  7. God fornøjelse med mappesyningen…

    Kommentar af Annette — 4. december 2014 @ 07:48

    • Tak – det bliver hyggeligt på alle måder 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 09:47

  8. Gruppearbejde er en prøvelse! Uh, det var da for koldt til sightseeing, men så var det jo godt, at I kunne komme indendøre og hygge jer. Flødeskum er jo mest luft, plejer Gemalen at sige. Han æælsker flødeskum. Ja, blogland er et fint sted! God tur til Sverige 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. december 2014 @ 09:58

    • Vi er jo mange, der ikke kan lide gruppearbejde 🙂
      Hehe, est luft … ærgerligt, at det er de sidste 10 %, der er så usundt 😉
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 15:22

  9. Er der ikke også stadig noget, der hedder Køge Skitsesamling? Jeg har aldrig selv været der, men det skulle virkelig være et besøg værd.

    Jeg brød mig heller ikke om gruppearbejde i folkeskolen, men efterhånden som jeg er blevet ældre, sætter jeg stor pris på samarbejde med andre mennesker, der kan give mig nye input og nye vinkler. Men måske er det forkert at kalde den slags for gruppearbejde?

    Kommentar af Stegemüller — 4. december 2014 @ 21:08

    • Der har jeg heller ikke været, men det er “Danmarks eneste specialmuseum for kunst i det offentlige rum”, så man skal nok have en særlig interesse i at besøge det museum.
      I mine øjne er der en forskel på samarbejde og gruppearbejde, men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at definere den eksakte forskel.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2014 @ 21:51

  10. Køge er en fin by at mødes i …

    Kommentar af Jørgen — 6. december 2014 @ 14:03

    • Helt bestemt.

      Kommentar af Ellen — 6. december 2014 @ 17:57

  11. De gange, jeg har været i Køge, har jeg altid tænkt, at der må jeg absolut tilbage med bedre tid på hånden. Jeg mener, det var Køge Skitsesamling, der på et tidspunkt havde skitserne til de der dronninglige gobeliner. Vi havde en kompetent guide med, så jeg føler næsten, jeg har set dem i levende live, hvilket dog ikke er lykkedes endnu.

    Kommentar af conny — 13. december 2014 @ 23:54

    • Køge er så absolut værd at kigge lidt på – man skal bare gøre det i butikkernes åbningstider, for efter lukketid er der ikke mere liv i byen, end der er på en kirkegård 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2014 @ 08:56


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.