Hos Mommer

2. december 2014

Lige om lidt hader I mig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:21
Tags: ,

Nemlig når jeg siger, at nu er julegaverne i hus for vores vedkommende.
På nær de symbolske, John og jeg skal give hinanden, men den klarer vi i lufthavnen eller i London.

Hvad gjorde vi dog før internettet? Livet var meget mere besværligt dengang, synes jeg. Nu. Dengang tænkte jeg naturligvis ikke over det, for sådan var det bare.
Lidt lige som en opvaskemaskine. Jeg kender mange, der med fast stemme har svoret, at sådan et monstrum vil de aldrig have inden for dørene.
Lige indtil de af en eller anden grund alligevel får sig en opvaskemaskine og efter et par ganges brug ikke kan forstå, at de nogen sinde har kunnet leve uden sådan en. I de år, jeg boede alene med Charlotte, havde jeg opvaskemaskine. Da jeg købte den, grinede familien hånligt af mig og syntes det var topmålet af dovenskab. Nu har folk det med at forveksle rationaliseringsevner med dovenskab, og jeg syntes jeg havde mange ting, jeg kunne bruge min sparsomme fritid bedre på end at stå og vaske op.

P1070520

Nu er der vist ikke mange, der synes det er underligt, at selv enlige har en opvaskemaskine.
Mange er stadig skeptiske mht. internethandel, men der har jeg for længst kapituleret.
Det er bare SÅ nemt. Det er selvfølgelig ikke alt, der rent praktisk kan købes – jeg er fx endnu ikke nået til at købe tøj, men sko og støvler har jeg købt med held. Hvis man kender mærket godt, kan man måske nok købe tøj, men når jeg tænker på, hvor anderledes virkeligheden ofte er i forhold til ens eget billede af, hvordan man ser ud iført et eller andet stykke kluns, tror jeg ikke, at jeg tør. Tøj skal prøves. I hvert fald på mig – men at kunne undgå alt julegaveindkøbsræset passer mig særdeles strålende.

Det er skønt at kunne sidde hjemme ved skrivebordet og købe. Legetøjet til ungerne er fast defineret og behøver ikke at prøves eller ses på.
Når jeg oven i købet kan købe i UK fra DK og få sendt til den engelske adresse til en porto, der ikke ruinerer, er det ren win-win. De første gange, jeg sendte julegaver til England, kunne jeg næsten lige så godt have købt en flybillet og overrakt dem personligt.
I dag sendte jeg dog en pakke til Charlotte, som snart har fødselsdag. Det var en ikke særlig omfangsrig pakke, og det der er i den, kan jeg godt røbe kun har kostet 60 kroner, for den egentlige gave er penge til køb af noget ønsket tøj, og dem har jeg nemt og smertefrit overført direkte til hendes konto. Pakken kostede 100 kroner at sende.
“Hvis du sender den som brev, slipper du billigere.”
“Næh, jeg gør så ej – et brev, der vejer 1150 gram, koster 200 kroner at sende. En pakke på 1150 gram koster 100 kroner.”
”Det var pokkers – det har du da ret i!”

Er det så underligt, at jeg foretrækker internettet?

30 kommentarer

  1. Vi køber stort set alt på nettet. Vi er også helt færdige med julegaver og ikke en eneste er købt fysisk:) Vi skal til England og holde jul i år og når vi ankommer den 19 dec. ligger der en kæmpe bunke pakker vi kan åbne, pakke i julepapir og så smide under træet den 25:) Hvert andet år når vi holder jul i Danmark, køber vi alle engelske gaver over nettet og så må de altså undvære den personlige indpakning. Meeeen en brun papkasse med det man ønsker er da heller ikke af vejen, vel:) Jeg køber stort set alt ungernes tøj på nettet på engelske sider og selvom det skal sendes til DK så er det stadig billigere. Tøj og sko er jo noget billigere i England så det kan længe betale sig. Vi handler i fysiske tøj og sko butikker når vi er i England og slæber så hjem. Men ja, vi er nu kæmpe fan af internethandel. Det er nemt:) Hvor er det din datter bor derover? Vi har farmor og far i Herfordshire, Hitchen hedder den større by og Pirton en landsby de bor i:)

    Kommentar af Mette — 2. december 2014 @ 16:34

    • Du forstår mig da 100 % 🙂
      Charlotte bor i Wiltshire, cirka midt imellem Marlborough og Salisbury.

      Kommentar af Ellen — 2. december 2014 @ 16:45

  2. Jeg er enig med dig! Internethandel er et hit – jeg køber også det meste af mit tøj over nettet. Så jeg har altså også overgivet mig helt og holdent – også til brug af opvaskemaskine 😉

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 2. december 2014 @ 16:44

    • Glæder mig at høre, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2014 @ 16:45

  3. Og jeg køber intet over nettet, men jeg køber så heller ikke så meget alligevel 🙂 (det passer ikke, jeg køber patroner til printere over nettet) Og hade dig gør jeg ikke, jeg har altid først købt julegaver i december og nu er det ganske få, jeg skal købe til, så det kommer til at gå hurtigt. Langt værre er det med en vis landmands 60 års fødselsdag i januar, der aner jeg ikke hvad jeg skal give. Måske skulle jeg købe på nettet 😉

    Kommentar af Lene — 2. december 2014 @ 16:56

    • Det hjælper en del på det, at man ikke skal købe så mange 🙂
      Uhh, de mænd – de er så vanskelige at give gaver – især fordi de altid har fjollede ønsker som en ny bil eller et nyt tv eller sådan noget 😉
      Men måske kunne lidt surfen rundt give dig nogle ideer!

      Kommentar af Ellen — 2. december 2014 @ 17:00

  4. Hvor er det smart at købe over nettet og få det leveret i England. Jeg har kun købt få ting på den måde. Synes ikke, jeg har haft brug for det. Tøj skal helt sikkert prøves.
    Interessant med medisterpølsefremstilling. Den er helt sikkert bedre end den købte.

    Kommentar af Betty — 2. december 2014 @ 18:20

    • Hvis ikke du har brug for det, er der ingen grund til at købe, men får du brug for det, vil du sikkert kunne se fordelene 🙂
      Den blev … anderledes. Ikke så meget bedre, desværre, men det må jeg jo bare prøve at ændre på næste gang.

      Kommentar af Ellen — 2. december 2014 @ 21:44

  5. Det er jo oplagt at købe gaver på nettet og få dem sendt direkte til modtagerne. Postvæsenet fyrer jo alligevel sine medarbejdere og lader sig udkonkurrere af andre leveringstjenester. Det er helt grotesk, at man skal betale mere i porto end indholdet har været værd. Jeg har selv for nylig måttet sende en lille, bitte ting til Irland. 112kr! Værsgo og betal ved kasse 1! Det er jo så ikke kun postvæsenet, det går ud over, når man nethandler, men den udvikling kan man alligevel ikke skrue tilbage, så man kan lige så godt glæde sig over de muligheder, nettet giver.

    Kommentar af Henny Stewart — 2. december 2014 @ 20:05

    • Det virker lidt grotesk, men på den anden side kan portoen jo heller ikke komme an på indholdets værdi.
      Nethandel burde vel netop fremme postvæsenet, mens det går ud over de fysiske forretninger – men som du siger, så er det udviklingen; den er praktisk og den lader sig heldigvis ikke stoppe. Hvis man kunne det, nåede man aldrig videre med noget.

      Kommentar af Ellen — 2. december 2014 @ 21:50

  6. Hvorfor skulle vi dog hade? Alt for meget energi, der går til spilde, for nix og gar nichts. Det gider jeg ikke bruge tid på.
    Og kvinder er så absolut ikke nemmere at give gaver, bare se på køen ved kassen efter jul, når folk skal have byttet. Der står en mand for hver 9 kvinder, ama’r!
    Sko skal prøves, vi mænd kand godt nok have høje smertetærskler, men vi kan ikke måle os med kvinder, der har forelsket sig i en sko: den må ikke se for stor ud, og så må man jo lide med anstand, ikk’?
    Til gengæld køber jeg alle mine icebreaker-t-shirts pr net hos Cotswolds. I det hele alt i baselayers, forudsat det er i merino. Størrelsen passer altid, faconen holder efter års vask, og med 2 sæt er man fuldt ekviperet til 14 dage på Kungsleden: uld tager bare ikke mod sved og skidt som bomuld gør. Ellers var får jo døde for lang tid siden, de bliver jo aldrig vasket.
    Der er lige problemet med portoen, at brevet skal forsikres, hvis det indeholder værdier; det gjorde Charlottes så ikke, men jeg har engang sendt 2 par bukser retur til forretningen i Kbh, som aldrig nåede frem, og så var der ingen hælpende lære mor.

    Kommentar af AagePK — 2. december 2014 @ 22:59

    • Det tror jeg gerne – jeg har dog aldrig selv (virkelig!) været ude for at skulle bytte en julegave – det handler bare om at være specifik nok i sine ønsker 😉
      Jeg troede også kun det var i tegneserierne, kvinderne købte for små sko …
      Jeg forsikrer ikke, hvis jeg sender ting som breve – så er der ikke figtig noget sparet, og man kan lige så godt sende det som pakke.
      Surt med ting, der forsvinder i posten!
      Haha – “hælpende lære mor” – sidder du med en iPad? 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 09:37

      • Øv, der skulle have stået lærermor! 🙂

        Kommentar af AagePK — 3. december 2014 @ 11:57

        • 😀

          Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 17:04

  7. Så galt vil jeg nu ikke lige sige, det går… men jeg kunne ønske, jeg var kommet lidt længere lige på det punkt med julegaverne!
    Jeg handler også på nettet… meget praktisk; så kunne jeg bestille min julegave fra Erik … med hans velsignelse! Ellers er det mest teknik= kamera og tilbehør jeg har købt ad den vej. Tøj skal ubetinget prøves af! Fodtøj lige så…
    Ja porto og andet pålæg skal medregnes i prisen… det skal regnes rigigt ud!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. december 2014 @ 23:12

    • Fint med velsignelsen, så er du også sikker på, at det ikke skal byttes 🙂
      Jeg køber også primært ting, der med størst sandsynlighed ikke skal byttes – har heldigvis endnu ikke prøvet at skulle sende noget retur.
      Porto er så DYRT!

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 09:43

  8. Jeg holder også meget af nethandel, og fx køber jeg næsten alt mit It-udstyr på nettet; det lille forbehold skyldes, at min stationære computer er købt i en fysisk butik nede i “Folehaven”, der ligger ikke ret langt væk fra fra mig. Netop det køb var jeg glad for blev lagt i en fysisk butik, for efter to uger gik bundkortkortet, og så var det så let lige at returnere maskinen. Den computer er i øvrigt ikke en fabriksfremstillet udgave, specialsyet til mig og mine specifikke behov. Inden købet besluttet jeg mig for at tillade mig selv at måtte købe for lige så meget, som hvis jeg købte en bærbar, og for de penge fik jeg virkelig en kraftfuld maskine.

    Post Danmarks priser: De er er helt horrible, man har jo snart ikke råd til at sende en pakke mere.

    Kommentar af Stegemüller — 3. december 2014 @ 07:16

    • Det er det, der er det mest irriterende ved nethandel: at skulle sende noget retur. Jeg har dog gudskelov ikke prøvet det endnu, men det skal jo nok komme en dag, med alt det, jeg køber.
      Porto er blevet vildt dyrt, men skal man sende noget, er man nødt til at betale for det, og selvfølgelig skal C have noget til sin fødselsdag 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 09:46

  9. Ja det er dejlig nemt at handle over nettet, det gær jeg også, men tøj, sko og støvler køber jeg som regel i fysiske butikker.
    Tak for i går.. 🙂

    Kommentar af Inge — 3. december 2014 @ 07:55

    • Det er skønt nemt!
      Selv tak! Det var som sædvanlig huggeligt, som Tim ville have udtalt det 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 09:47

      • Jeg vidste, Tim var noget ved tv, men er’t Dubai-TV, sammen med Sara El.Sheik? 🙂

        Kommentar af AagePK — 3. december 2014 @ 11:59

        • Øhh, næhh, hvorfor spørger du? Rigtig mange englændere kan ikke sige vores ‘y’-lyd, hvis det har noget med det at gøre.

          Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 17:05

          • Nåmen, det var bare fordi jeg i går aftes genså sketchen med tv-dullen fra Dubai-TV, fra Det slører stadig. Og hun gør jo fint grin med danskere, der tror, de har eneret på at hugge sig.

            Kommentar af AagePK — 3. december 2014 @ 20:20

            • Okay – vi har vist ikke eneret på hygge, men vi har åbenbart eneret på udtalen af ordet 😉

              Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 20:39

  10. Hade er så voldsomt. Men lidt grøn af misundelse er jeg da 🙂 Vi køber også mere og mere på nettet. Også en del tøj. Fodtøj er straks sværere, synes jeg. Men man skal selvfølgelig lige se sig for, for det er jo ikke alle steder, hvor man gratis kan returnere det hele. Og så er det bare så træls det der med, at man gerne lige vil sende en lille ting (som nu den lokale kalender jeg hvert år sender til USA), og så ender portoen med at være dyrere end selve den lille ting. Grrr!

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. december 2014 @ 08:50

    • Had er et meget voldsomt ord, men jeg ville ikke bruge ordet ‘misundelig’.
      Det er pudsigt, at vi har modsatte holdninger mht. at købe tøj og sko 🙂
      Ja, det virker altså ret grotesk, at det koster så meget at sende en lille ting. Og tak for kalender-reminderen – jeg skal da have købt den sædvanlige Mayland til C, som hun ikke kan få i UK, og den skal netop IKKE sendes af samme porto-årsag!

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 09:52

  11. Jeg øver mig fortsat – både i internetkøb og køb af julegaver i rigtigt god tid. Og så nøjes jeg med at nikke venligt, når andre mennesker er så meget mere fremme i skoene end mig mht. disse evner. Jeg har noget tid endnu til at lære det 😉

    Kommentar af conny — 3. december 2014 @ 15:21

    • Du har masser af tid til at lære det i – men det er mens du arbejder og derfor ikke har så meget fritid, at du virkelig har brug for det 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2014 @ 17:06

  12. Her er vi også færdige med julegaverne – der mangler dog at komme et par pakker. Men det fungerer godt at gøre det over nettet. Undtagelsen var i går, hvor pakken var våd og gået op og indholdet lå i postkassen. men det kan jo bare lade være med at regne.

    Kommentar af Jørgen — 6. december 2014 @ 14:03

    • Ja det kunne det da godt! Håber, at indholdet kunne tåle behandlingen.
      Internettet er en god butik til mange ting.

      Kommentar af Ellen — 6. december 2014 @ 17:56


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.