Hos Mommer

30. november 2014

Overspringshandlinger?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:35
Tags:

Jeg har ikke fulgt mine planer om at sy gardiner i dag.
I morges spurgte jeg John, om han helst så mig sy gardiner eller han helst så os hygge os på et eller andet julemarked.
Han er for klog til at vælge det første og derfor spurgte han, om der var et bestemt et, jeg havde i tankerne.

P1040231P1040233P1040234

Det var der. Julemarkedet i Middelaldercentret. Hvor vi blev mødt af nisser overalt, hvor der kunne tænkes at være sat en nisse op.
Det var meget hyggeligt, men uhada, hvor var det dog bidende koldt. Chillfaktoren må have været ÷15°, tror jeg. Jeg havde ret ondt af de stadeholdere, som ikke havde vanter eller handsker på. En ung mand sad oven i købet og malede akvarel! Hans hænder var helt blåfrosne, og jeg spurgte ham, om ikke han havde problemer med finmotorikken under sådanne vejrforhold, hvilket han kun kunne bekræfte, men hans humør fejlede ikke spor.

P1040236

Han sad og kunne kigge over på dette skur. Das. Hønsehus. Whatever. Hvis det var standarden i Danmark i 1400-tallet, så kan jeg godt forstå, at det er i England og ikke her, man ser så gamle huse. Dette her holder ikke i mange år, vil jeg gætte på. Gad vide om det har været et skoleprojekt?

Herunder: Dette var der nogle, der fandt yderst underholdende: At smide muffinforme fyldt med flødeskum efter den unge mand. Men okay – gabestokken var selvfølgelig en middelalderlig straffemetode, selv om det næppe var flødeskum, man dengang fik smidt i hovedet. Det var de færreste, der ramte plet, hvilket fyren brokkede sig over – han hævdede, at han elskede flødeskum …

P1040240 P1040244 Str 60 (1)

Jeg har, for sammenligningens skyld, stillet mig op ved siden af et par “specialsyede” støvler, som der stod på skiltet ved siden af dem. Det tror jeg på, at de er, men til hvem, mon? De var mindst størrelse 60, gætter jeg på. Måske mere.

Vi lod os ikke rigtig friste af udbuddet i boderne, og koldt var det som sagt, så vi fortrak til et lunere lokale, hvor vi bestilte brød med lun ribbensteg og rødkål.
Jeg morede mig lidt over spisebestikket: en kniv og en træske. “Haha, ja, i middelalderen kendte almuen ikke gaflen, men mon ikke de kommer med en til os, når de serverer maden?”

P1040245P1040246

Det gjorde de ikke.
Det var faktisk ikke særlig nemt at skære to – i øvrigt møre og lækre – stykker ribbensteg over, når man ikke kan holde ordentlig fast på kødet, og så bagefter at skovle det og rødkålen op på skeen med kniven. Godt man ikke var på første date og skulle gøre indtryk. Et godt indtryk vel at mærke … jeg er sikker på, at jeg ville have gjort et dybt indtryk, men var måske ikke blevet inviteret ud igen … og ved nærmere eftertanke ville det nok være ganske udmærket … jeg gad slet ikke se en fyr igen, der ikke kunne se komikken ved denne form for spisning.

Reklamer

34 kommentarer

  1. Altså: man kan til nød skære køddet i stykker, spidde det med kniven og så føre bidden op til munden, men: det er mere korrekt autentisk at gnave af det håndholdte kød, skovle kålen op med skeen, og dyppe brødet i søben, sovsen, alsamentet…

    Kommentar af AagePK — 30. november 2014 @ 17:05

    • Stykkerne var for tynde og slatne til sidstnævnte, og førstnævnte var såmænd svært nok – vi prøvede, men så skulle det have været nogle mere middelalderagtige udskæringer 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 18:06

      • Jamen, så lægger man da bare kødet på brødet og gnaver, man spiste altså med klør fem helt til Ludvig den 15.’s tid, og tørrede fingrene i borddugen. Og herren havde hat på, men tog den af, hver gang han tiltalte damen. Så der var en hel del fransk vask og strygning.

        Kommentar af AagePK — 30. november 2014 @ 21:48

        • Jaja, Aage – vi fik jo da også spist vores mad – uden fransk vask og strygning bagefter 😉

          Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 21:56

  2. Det lyder hyggeligt – lige bortset fra den iskolde vind, for den gik da igennem marv og ben i dag. Godt, at stegen var mør, når den skulle spises med ske 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 30. november 2014 @ 17:22

    • Ja, den gjorde så! UF, det var koldt.
      Hehe ja- det er ikke så tit, man spiser steg med ske 😉

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 18:07

  3. Mon ikke John valgte dit andet forslag, for ellers havde du vel ikke oplevet julemarkedet i dag. 😉Bare for en ordens skyld, så kan en chillfaktor ikke angives i temperatur, da det er en variabel, der udelukkende er afhængig af vindhastigheden og bruges til at sammenligne konkrete temperaturers og vindhastigheders indflydelse på udveksling af varmeenergi mellem et objekt og den omgivende luft, når der er forskel på luftens og objektets temperatur.🔍🔍 I øvrigt så skal vindhastigheden være mere end 24 m/s, hvilket svarer til storm, for at dagens temp. på eller lidt under 0 grader C skal føles som -15 grader C pga. chillfaktoren, hvilket mig bekendt ikke har været tilfældet i dag ved Nykøbing F.

    Kommentar af Kristine — 30. november 2014 @ 17:37

    • Ups. Jeg overså et “for”. 😢😢

      Kommentar af Kristine — 30. november 2014 @ 17:49

      • Jeg ved såmænd godt, hvad chillfaktor er … jeg kunne selvfølgelig bare have skrevet, at det føltes som i stedet for det jeg skrev – det var lidt noget sludder, men altså ikke ensbetydende med, at jeg ikke aner, hvad jeg taler om 😉
        Det var så rent faktisk heller ikke helt forkert angivet/følt, for DMI’s chillfaktortabel siger, at ved 0° og en vindhastighed på 10 m/sek føles det som ÷15° – jeg tror oven i købet, at det blæste mere end det, og der var is på vandpytterne 🙂

        Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 18:25

        • Man burde også medtage luftfugtigheden ved beregning af afkølingsfaktoren: ved havet føles det meget koldere under samme betingelser iøvrigt, end inde midt i Lapland. Egentligt er det jo en tidsenhed: den tid, det tager at fordele din kropsvarme til omgivelserne, indtil alt er lige koldt.

          Kommentar af AagePK — 30. november 2014 @ 21:57

  4. Jeg har faktisk tænkt på, om I havde Middelaldercenteret på programmet i år. Vi selv har, indtil videre, valgt alle julemarkeder fra. Der er så mange at det er svært at vælge og egentlig er det jo det samme der er alle vegne.
    Det har været så koldt i dag, at ‘naboerne’ fortalte at hundenes vandskåle frøs til et par gange i dag.
    PS: Jeg synes dine køkkengardiner klæder køkkenet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. november 2014 @ 18:21

    • Det havde vi så lige pludselig på programmet, men du har helt ret i, at de er stort set ens alle sammen.
      Der var også is på vandpytterne ved Middelaldercentret – det var ganske enkelt hundehamrende koldt.
      Tak for ordene, Pia – jo mere jeg kigger på billederne, jo gladere bliver jeg vist også for dem 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 18:27

  5. Hellere oversprings- end udspringshandlinger. Og der var da servietter, så man kunne bruge klør fem. 🙂

    Kommentar af Eric — 30. november 2014 @ 19:32

    • Jeg er ganske enig 😉
      Ja, men det burde faktisk have været vådservietter!

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 20:06

  6. Hvis de forlanger af folk, at de skal spise på middelaldermaner, kan folk vel også forlange af dem, at de serverer middelaldermad! Jeg synes, det var rigtig tarveligt, men nu er vi andre advaret: Vi medbringer da bare en gaffel 🙂

    Kommentar af Rasmine — 30. november 2014 @ 19:57

    • Rigtig middelaldermad er ikke spor nemmere at spise – jeg har prøvet det to gange på Ruthin Castle i Wales 🙂
      Men ja: god ide at medbringe gaffel!

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 20:07

      • Jeg har prøvet det engang på et eller andet skotsk herresæde for længe siden, og det var ikke spor svært. Man må jo bruge fingrene :-). På onsdag må jeg høre noget om, hvad det var, der var så svært i Wales..

        Kommentar af Rasmine — 30. november 2014 @ 20:38

        • Skal nok fortælle, men kort sagt synes jeg det var svært at spise en gryderet med masser af sovs med kun en kniv og brød – og så fingrene, selvfølgelig. Vi fik ikke engang en ske.

          Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 20:47

  7. Vi har kun set middelaldercenteret i sommervarme! Men et spændende sted.
    Meget autentiske bygninger… måske for autentiske? Det ser i hvert fald gammelt ud, det skur!
    De går da linen ud også i serveringen… Det giver måltidet en vis praktisk udfordring… Gitte og jeg har altid en spork med i rygsækken; så er man forberedt til lidt af hvert!

    Kommentar af Anne Holtegård — 30. november 2014 @ 21:32

    • Det skur skilte sig en del ud fra de andre bygninger 🙂
      En spork, høhø, den måtte googles (navnet er jo indlysende, når man ser, hvad en spork er), men jeg kan godt se, at sådan en dims er praktisk – især når man altid får en kniv til middelaldermenuer 😉

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 21:38

  8. “Han sad og kunne kigge over på dette skur. Das. Hønsehus. Whatever. Hvis det var standarden i Danmark i 1400-tallet, så kan jeg godt forstå, at det er i England og ikke her, man ser så gamle huse. Dette her holder ikke i mange år, vil jeg gætte på. Gad vide om det har været et skoleprojekt?”
    Til menneskelig benyttelse har det lerklinede ikke været brugt (så skulle det ad være som arrest 😉 ), da faldklinken sidder udvendigt uden mulighed for at åbne den indefra. Udenfor står et vandigstryg og en huggeblok, så mon ikke det har været anvendt til gæs, alternativt får, der skulle lukkes inde for natten for beskyttelse mod ræve/ulve.
    England var (også dengang) mere udpræget håndværker-/småindustri-samfund – altså bysamfund end Danmark (altså bysamfund), hvorfor der naturligt nok findes flere middelalderbygninger derovre end her i Danmark.
    De gamle huse, der findes derovre og stadig eksisterer, har jo også tilhørt overklassen – de vil da være at sammenligne med vore herregårde og storbøndergårde, hvad bevaring angår.
    – Jeg synes kerterne på bordene i spisestuen virker noget nutidige; havde de (på museet) ingen tællelysestøbere? 😉 ligesom bestikket, når det ikke bliver brugt burde være stukket i klemme oppe over loftsbjælkerne, ikke? og efter brug tørret af i armhulen. 😉 😉 .
    – Nå, men lidt nostalgi kunne oplevelsen vel bibringe.
    Venligst,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 30. november 2014 @ 22:47

    • Snedige iagttagelser, Magnus 🙂
      Jeg havde ikke regnet med, at det lille skur var til menneskelig beboelse, men undrede mig over, at man ikke engang kunne lave en lige mur når den kun var 1,3 meter høj …
      Det er ikke kun overklassens huse, der er bevaret i UK – dog heller ikke ligefrem underklassens, men der er bevaret middelklasseboliger – C & T bor i sådan en og gjorde det også i huset før deres nuværende. Størrelsen på de oprindelige huse indikerer ikke rigdom. Helt almindelige er de dog ikke; det forrige hus var fra 1310, og der er kun omkring 20 ‘almindelige’ huse tilbage i UK, der kan dateres så langt tilbage.
      Hvad serveringen angår, er jeg glad for, at de trods alt ikke var endnu mere autentiske end tilfældet var 😀 – men jo, der er lysestøberi i Middelaldercentret.

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 07:55

    • Rettelse (ihh, hvor jeg vrøvler):
      “England var (også dengang) mere udpræget håndværker-/småindustri-samfund – altså bysamfund end Danmark (altså bysamfund), hvorfor der naturligt nok findes flere middelalderbygninger derovre end her i Danmark.”
      efter: …end Danmark skulle der stå LANDBOsamfund og ikke BYsamfund. Det har I jo nok selv gættet, men for egen selvopfattelses skyld denne rettelse.
      Venligst,
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 1. december 2014 @ 10:09

      • Hehe, kender godt det med at få vrøvlet lige en tand for meget 🙂

        Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 10:47

  9. Kom du i julestemning? For så skal jeg have fundet mig et julemarked 🙂 Dejligt at høre at du også kan lave overspringshandlinger.

    Kommentar af Lene — 1. december 2014 @ 08:23

    • Næh, jeg gjorde ej, Lene – jeg købte heller ikke noget, og det siger nok mere om mig end om markederne …
      Jeg er vældig god til overspringshandlinger. Det er bare ikke så tit, jeg skriver om dem 😉

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 08:30

  10. Det lyder som en ret kold overspringshandling.. 🙂 Vi var omkring HC Andersen julemarkedet på Kultorvet her i weekenden, også uden at købe noget.

    Kommentar af Inge — 1. december 2014 @ 10:00

    • Så I kan også styre jer – man har vel karakterstyrke. Ahem 😉
      Jeres oplevelse må have været lige så kold som vores!

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 10:48

  11. Åh ja, det var simpelthen så nissekoldt hele weekenden, at jeg var nødt til at lade Gemalen slippe for at sætte lysguirlander op. Det var slemt nok, at han absolut skulle vaske bil (mænd!). Jeg håber, det bliver bare lidt lunere til næste weekend, hvor jeg satser på at skulle til julemarked. Mon ikke salget også går bedre, hvis det ikke er så forskrækkelig koldt?

    PS: Kan vældig godt lide dine køkkengardiner 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. december 2014 @ 11:21

    • Så var han sikkert glad, Gemalen … John vil også vaske bil i dag – de er skøre de mænd 🙂
      Jeg vil tro, at det kan øge julemarkedsinteressen, hvis vejret bliver lidt venligere.
      PS: Tak – jeg synes selv, de vinder ved nærmere bekendtskab!

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 12:59

  12. Visse ting undgår man helst på en first date. Spaghetti og kødsovs er en, og nu har vi så gaffelløs spisning som nummer to.

    Nu er det kendt i vide kredse, at jeg ikke er nogen julefantast. Tvært i mod. Så et julemarked er nok ikke et sted, jeg vil vise mig. Selvom det ser hyggeligt ud, det I valgte. Jeg ser, at nogle familier allerede har stillet juletræet i stuen, pyntet det og lagt gaver under. Så må julen da komme til at hænge dem ud af halsen, inden den er overstået.

    Kommentar af Henny Stewart — 1. december 2014 @ 12:02

    • Helt enig – vi kan jo trods alt huske, hvordan det var 😉
      DET gad jeg godt nok ikke, det du skriver her. Julepynt, ja, men ikke endnu, og slet ikke et juletræ – det bliver altid pyntet den 23. december.

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 13:01

  13. Det minder mig om dengang jeg lavede et handicapkursus, hvor deltagerne skulle tage den dominerende hånd i lommen og klare hele måltidet med den anden. Det var ikke let, idet hovedretten var kylling.

    Kommentar af Jørgen — 6. december 2014 @ 13:57

    • Oh, den slags har jeg hørt om – nej, det må sandelig ikke være nemt.

      Kommentar af Ellen — 6. december 2014 @ 17:54


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.