Hos Mommer

29. november 2014

Vinduer både her og hisset

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:00
Tags: ,

Danish OilCharlotte olierer døre og vinduer i sit køkken. Jeg har sat gardiner op i mit køkken.
Det er godt nok ikke vinduerne i køkkenet som sådan, Charlotte har gang i, men vinduer og døre til granny flat’en – hun har bare valgt at ordne dem indendørs, inden de bliver sat i; sandsynligvis på grund af temperaturen udendørs, som vist ikke er meget rarere end her i landet.

Jeg er ganske klar over, at de fleste af jer efterhånden må være dødtrætte af at høre om Den Stråtækte, men jeg har besluttet, at bloggen skal fungere som dagbog for hele forløbet, og så er det nødvendigt at medtage selv de kedeligste detaljer.
Såsom at i dag er køkkengardinerne blevet sat op.

Det gør en forskel. Synes jeg. Jeg synes også, at det er næsten umuligt at fotografere vinduer, men det vidste jeg godt – vi havde bare ikke lyst til at blive dernede til det blev tilstrækkelig mørkt, for vi var sultne og derfor ivrige efter at komme afsted for at finde os et godt sted at spise frokost.

Køkkengardinerne 1 Køkkengardinerne 6

Jeg var i syv sind – også her var jeg i syv sind, hedder det vist … skulle det være kapper eller skulle det være sidegardiner eller hvad det nu hedder? De må hverken tage udsigten eller lyset fra os.
Hvis det bliver kapper, skal de så være glatte eller rynkes en smule? Hvor høje skal de være? Skal det være småternede gardiner i næsten overdrevent landlig stil? Livet er da også én stor beslutningsproces …

Køkkengardinerne 2

Det blev kapper. Rynkede kapper. Med lidt større tern. Vi er stadig ikke sikre på, at dette er det rigtige, men jeg fandt disse færdigsyede kapper, med påsyede bindebånd und alles, hos Ellos til så få penge, at jeg ikke engang vil være bekendt at skrive hvor få, så skulle vi gå hen og fortryde, vil jeg ikke ærgre mig over at købe nogle andre.
Lige nu er der stadig ikke specielt hyggeligt i køkkenet med dette campingmøblement, men det hjælper forhåbentlig på det, når vi får det lange planke-spisebord herned … endelig gardinbeslutning bliver heller ikke taget, før køkkenet er fuldt møbleret.

16 kommentarer

  1. God eftermiddag Ellen! Når du vælger kapper til vinduerne skal du sørge for at de får den “lave” eller “høje” længde så du IKKE kommer til at føle dig lukket inde. Det kan hurtig ske med kapper, især i det stråtækte, for vinduerne er jo ikke så store, eller? Jeg ville vælge et mere neutralt stof så ikke vinduerne kommer til at dominere det hele. My tuppence 😉

    Kommentar af Mariane — 29. november 2014 @ 17:37

    • Ja … vi er som sagt også i tvivl. Jeg kunne også bare tage noget af længden, hvilket John var inde på.
      Vi blev dog, som skrevet, enige om, at endelig beslutning træffes efter indflytning – der kommer jo også et og andet på væggene; bl.a. kobbertøjet, og så vil gardinerne virke mindre dominerende 🙂 – vi får se …

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 17:48

  2. Det en balanceakt med gardiner… længde… mønster… retning! Jeg kan godt lide at kunne trække for hvis solen bliver for meget, så jeg havde nok valgt sidelængder. Valg er jo noget med sted, formål, hensigt, behov…. Ja… der er masser af valgelementer!
    Det bliver (måske) nemmere, når rummene er blevet “klædt på”, så man kan se, hvad helheden gerne skulle ende op med… Spændende!

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. november 2014 @ 21:09

    • Ja, valg er i sandhed individuelt, og jeg satser på, at beslutningen bliver nemmere senere 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 22:47

  3. Se, de køkkengardiner hænger jo ligesom jeg forestillede mig, med synlige stænger, og i stropper. Men det er måske lige tudorsk nok for et dansk husmandssted?

    Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 22:34

    • Ja, men her er det kapper. Jeg tror ikke på, at det bliver pænt i stuen. Og … når sandheden skal frem, gider jeg overHOVedet heller ikke at sy sådan cirka 1000 bindebånd. Mindst – så derfor har jeg besluttet, at det ikke vil være pænt til stuegardinerne 😉

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 22:49

  4. Der er vel nok et skønt lys i dit kommende køkken – det kalder på et plankebord 😉
    Jeg synes dine gardiner ser ganske fine ud, så jeg håber da, at de får lov at blive et stykke tid, uanset prisen.

    Kommentar af fiberfryd — 29. november 2014 @ 23:39

    • Ja – der skal simpelthen et plankebord i sådan et køkken … og tak – de bliver hængende til vi er sikre på, at enten de er de rigtige eller til vi ved med sikkerhed, hvad vi vil have i stedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 00:08

  5. Jeg synes dine gardiner er helt og aldeles perfekte til formaalet!

    Kommentar af Tina - omme i London — 30. november 2014 @ 02:26

    • Tak, søde Tina. 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 07:44

  6. Inden jeg læste, tænkte jeg: De der gardiner ser svenske ud! Det var der så en grund til. Det kan også godt være, at det bare er mine af gode grunde særdeles begrænsede oplevelser af køkkengardiner, der gør sig gældende. Jeg har i alt fald aldrig været i et køkken i Danmark, der havde den slags gardiner. Jeg kan rigtig godt lide dem og tror, at jeg ligefrem vælge sådan nogle, hvis jeg havde brug for køkkengardiner – hvad jeg ikke har, fordi det eneste vindue i mit køkken er et tagvindue.

    Kommentar af Rasmine — 30. november 2014 @ 10:53

    • Det var godt set, Rasmine! Ja, de er meget svenske, men jeg håbede på, at de ville kunne gøre sig i et dansk bondehus, hvad du så også er enig i – og jeg kan godt se, at køkkengardiner får du ikke brug for, så længe du bor hvor du bor 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 15:40

      • Så længe jeg bor, hvor jeg bor? Jeg flytter ikke, medmindre jeg vinder en halv snes millioner i Lotto, og det gør jeg jo nok ikke, så længe jeg ikke spiller 😉

        Kommentar af Rasmine — 30. november 2014 @ 20:02

        • Det minimerer chancerne betydeligt, at man ikke spiller 🙂

          Kommentar af Ellen — 30. november 2014 @ 20:08

  7. Det er ret fornøjeligt at følge med i udviklingen i og af Den Stråtækte. Og godt at have egen dokumentation.

    Kommentar af Jørgen — 6. december 2014 @ 13:55

    • Det er nødvendigt til at forebygge fremtidige diskussioner …

      Kommentar af Ellen — 6. december 2014 @ 17:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.