Hos Mommer

28. november 2014

Jeg har taget fri, så jeg kan arbejde

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags: ,

John kørte alene ned til huset i dag for at samle tre reoler og et bord, vi købte i Ikea i går.
Jeg blev hjemme for at sy køkkengardinerne og skære gardinerne til stuerne.
De der ‘crewel work’-gardiner, som ikke er crewel work, men dette her, broderet på halvgroftvævet ‘rustikt’ bomuldslærred:

Gardiner -stue (1)

Jeg var simpelthen så hunderæd for at skære forkert. Jeg fik godt nok de sidste 1½ meter kvit og frit med med i købet, fordi det var det sidste på rullen, men dette indebærer dermed, at der ikke skal skæres forkert, for jeg kan ikke umiddelbart købe mere, hvis jeg kvajer mig – hvis jeg gør det, er det mere end ét gardin, der skal laves om, da de er ens skårne hhv. x 4, x 2 og x 1, så det er kun det enlige, der må være forkert, hvis jeg skal have stof nok.
Nå, men jeg har forhåbentlig ikke dummet mig – det vil være temmelig meget ubrugeligt gardinstof at ligge inde med …

Gardiner -stue

imageEfter skæring blev de vaskede, da de vil krybe 5 % i første vask. Det gider vi ikke have, at de gør første gang de skal vaskes efter at være færdigsyede og hængt op. De skal nemlig tilpasses meget nøjagtigt i forhold til vindueskarmene, og stumpegardiner er ikke pænt!
Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvordan jeg bedst får systemet med ringene til at 1) virke og 2) virke pænest.
Kan man lave et ringophængssystem, der giver en kant foroven, således at man ikke ser selve ringene? Godt jeg har noget stof at lege med i processen med at finde frem til den endelige metode.
Jeg har syet masser, masser af gardiner i mit liv, til Sverige og fem af mine seks boliger i mit voksenliv – Den Stråtækte bliver den syvende – men pudsigt nok aldrig før med ringe. Man siger, at et menneske flytter i gennemsnit syv gange i sit liv. Jeg kommer måske op på otte – kommer lidt an på, om jeg skal bæres ud fra Den Stråtækte eller ej.
Jeg er lidt spændt på, om de viste endedimser nu også virkelig passer til stuen nede i Den Stråtækte, eller det var en fejl ikke at købe noget mere enkelt. Charlotte og Tim har noget der ligner til deres små vinduer, og der ser det virkelig godt og autentisk ud, så det er rent plagiat. Bortset fra, at deres er lavet i rigtigt smedejern af en rigtig smed, så det kunne godt tænkes at være derfor, at deres ser så autentiske ud. De er jo rent faktisk autentiske …

38 kommentarer

  1. Hvor er det et fint stykke stof, men Ellen.. hedder det ikke.. blev de vasket, og ikke blev de vaskede?

    Kommentar af Inge — 28. november 2014 @ 17:45

    • Handling = t-form. Tilstand = ede-form.
      Hvis det er svært at afgøre om sætningen betegner en handling eller en tilstand, kan man normalt bruge begge former. I de tilfælde er t-formen dog mest almindelig:
      De tre porscher var lejet (eller lejede).
      Nødderne er hakket (eller hakkede).

      Den regel må også gælde for mine gardiner – men okay, jeg skrev, at de blev vaskede, hvorfor det er nok mere en handling end en tilstand, så du har nok ret 🙂 Ellers burde jeg have skrevet gardinerne er vaskede.
      Damn … 😉

      Kommentar af Ellen — 28. november 2014 @ 20:36

  2. Og nu vi er i gang som sprogrevsere: da de er ens skårede…. Der ville jeg nok have skrevet skårne – skårede forstår jeg som noget, fx porcelænsgenstande kan blive, hvis man er uheldig 🙂
    Held og lykke med gardinerne 🙂

    Kommentar af Conny — 28. november 2014 @ 18:24

    • Og du fik mig også, Conny – det er da noget værre noget … det hedder skårne, når det kommer af at skære 🙂
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2014 @ 20:40

      • Nogle kager er endda så fine på det, at de er overskårne. 🙂

        Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 15:02

        • Høhø – det er rigtigt – de er ikke overskårede 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:58

  3. Det ser rigtig flot ud. Det bliver meget meget flot, og vil klæde jeres nye rum rigtig godt. Tænk at du har syet gardiner til syv rum – det kan du godt være stolt af. Jeg har ikke engang syet gardiner til et rum, og er meget imponeret af din kunnen.

    Kommentar af Stegemüller — 28. november 2014 @ 18:27

    • Ikke syv rum, Hanne. Syv boliger. Det er en hel del flere rum 🙂
      Men du skal ikke være så imponeret – gardiner handler mest om lange, lige sømme. Jeg kan ikke sy tøj 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2014 @ 20:42

  4. Smukt stof og jeg er imponeret over alle dine gardiner, også selv om det er lange, lige sømme 🙂

    Kommentar af Lene — 28. november 2014 @ 23:44

    • Hehe, det kan jeg jo ikke rigtig imødegå, så tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 09:01

  5. Et rigtig flot stof, du har fundet.
    Angående ringene foroven: Jeg ville nok lave kanten så bred/høj, at den dækkede ringene, syet med en dobbeltsøm og så med nål og tråd kaste over ringene (så de står vinkelret på stoffet) med fæste i de 2 sømme. Problemet er så bare at kunne dække ophængsbeslagene; men det kan måske klares ved at springe en “ringafstand” over – eller skal gardinerne ikke nå helt ud til væggen i vinduesåbningen? eller bliver de monteret helt uden for vinduesåbningen på selve (stue)væggen? Min tvivl skyldes blot mit kig på din montering af gardinerne i de små rundbuevinduer. God arbejdslyst.

    PS. ad “sorte fredag”: F…… til opfindelse. Skulle blot have noget mælk nede i Netto. 2-3 uger før havde de hævet prisen med en kr./liter og i går og i dag sat den 2 kr. ned under deres sædvanlige pris, hvilket så medførte, at “folk” havde hamstret, til der var udsolgt. Det samme med smør. 2 almindelige dagligvarer, som man vel ikke kan gemme ubegrænset – og alligevel går folk helt amok. Hvad er der egentligt sparet, når priserne i et par uger først er hævet for så i et par dage “at sælge på tilbud”?

    PPS. Ad min kommentar til dit indlæg om lysudsmykning: Jeg notrede noget om, at jeg fandt betegnelsen “flagermuslygte” for en petroleumslampe pudsig. Jeg kom efterfølgende til at tænke (uhhh, det kan være forskrækkende 😉 ) Et barndomsminde om en aften på en gård, hvor de ved stalddøren havde en af de der fesne 15w-pærer indfattet i en glaskuppel tændt. Lyset tiltrak sværme af insekter. Da flagermus jo bruger sonar i deres jagt, har disse insektsværme omkring lyset naturligt nok også tiltrukket flagermus. Da nævnte petroleumslampe tilbage i tiden var den eneste lyskilde udendørs, er det vel naturligt nok, at den har fået betegnelsen “flagermuslygte”.

    Venligst
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 29. november 2014 @ 01:46

    • Det er en måde at gøre det på, som jeg vil forsøge, tak. Jeg vil nemlig, som sagt, helst have skjult ringene. Ophængsbeslagene skal jeg nok få skjult – de bliver monteret på væggen over vinduerne og med så lange stænger, at gardinerne dækker selve vinduerne mindst muligt, fordi de er så små.
      Det der hamstringsfænomen er er underligt fænomen. Du kan sikkert godt huske det med gæren? Det var da helt grotesk.
      Jeg håber du har andre butikker i nærheden end Netto …
      God forklaring på flagermuslygten 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 09:09

      • Flagermuslygterne hedder sådan, fordi et af de mange firmaer, der lavede disse staldlygter, havde flagermusen som mærke, der var støbt en flagermus i glasset. Du kunne gå gennem mørket lige så sikkert som en flagermus kunne flyve,
        Der er ellers mange andre, også makabre forklaringer: med lygten kunne bønderne lokke flagermusene til og dræbe dem, så de ikke smittede dyrene med rabies, står der på nogle af forhandlernes hjemmesider; men det er altså kun de sydamerikanske vampyrmus, mig bekendt.

        Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 17:01

        • Så fik vi det på plads – den anden forklaring var da ellers meget god 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 17:30

  6. Der er nok at se til for jer i øjeblikket 🙂

    Kommentar af Pollyanna — 29. november 2014 @ 07:13

    • Ja, men det gør ikke noget – vi vil dog gerne have solgt det rækkehus nu! 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 09:09

  7. Det er altså nogle fine gardiner, vaskede, skårede, eller hvordan som helst 🙂
    Her i huset gik jeg så lang tid rundt om de gardiner, der skulle sys til stuevinduet (lige ud ad landevejen, bare temmelig brede, nemlig hele gavlens bredde), at husbonden tog over og benyttede sine matematiske evner til at klippe m.v. og lånte mine evner til at tråde symaskinenålen og andre småting. Jeg HADER at sy selv, for der er så meget udenoms tænkning m.m.m., så jeg går død. Og det er jo lige det, du synes er fantastisk, tror jeg. God arbejdslyst.

    Kommentar af conny — 29. november 2014 @ 10:17

    • Hehe, tak, tak 🙂
      Ligefrem fantastisk er måske lige stærkt nok, men ja, jeg tager da udfordringen op – og jeg tager hatten af for din mand. Det ville ALDRIG ske her, uanset hvor længe jeg udskød opgaven!

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:41

  8. Jeg gætter på det lykkes for dig 😉 Du har stor erfaring. Da jeg syede for mange år siden, var det sværeste de små pigekjoler og det at få vendt stoffet rigtigt.
    Indtil nu har jeg boet 12 steder. De mange flytninger var dog i mine unge år. Det er som om, trangen til at blive boende er taget til med årene 😉
    Håber for jer, at rækkehuset snart bliver solgt.

    Kommentar af Betty — 29. november 2014 @ 10:24

    • Jeg håber i hvert fald, at det vil lykkes. Og du har syet tøj … respekt!
      Ja, flyttebehovet mindskes – jeg har jo boet 26 år i rækkehuset, så de seks gange var mellem 20 og 35 år.
      Tak – vi håber søreme også!

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:45

  9. Jeg er snart oppe på to liv, med mine (indtil nu) 11 flytninger. Og jeg har syet gardiner…..
    Her, hvor vi bor nu er gardiner heldigvis ikke nødvendige. Og dem vi har alligevel kunne vi købe færdige hos Jydsk.
    Jeg er vild med dit gardinstof, hvor er det smukt. Men hvorfor du køber specialbeslag/ophæng for derefter at overveje hvordan du bedst muligt skjuler dem…
    Det går altså meget langt over min sølle forstand!
    Skulle måske alligevel ikke have tømt de der sidste glas i går?

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 29. november 2014 @ 10:52

    • 11 gange! De godeste! Gardiner er ikke nødvendige som sådan i Den Stråtækte, men jeg kan ikke lide uindrammede sorte huller. Gardinerne skal ikke kunne trækkes for.
      Jeg vil kun skjule stangen, ikke endestykkerne 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:48

  10. Sikken en masse ting, der skal gå op for at se pænt ud! Jeg kan levende forestille mig skrækken for at klippe forkert i stoffet! 🙂 Uha!

    Kommentar af Donald — 29. november 2014 @ 13:39

    • Det er lidt af et regnestykke – jeg vil være sikker på, at mønstret starter det samme sted på alle gardinerne 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:49

      • Held og lykke … nej det siger man ikke i den situation, det er kold og dygtig beregning, og det kan du godt! Uden held og lykke, det går fordi du er omhyggelig! 🙂

        Kommentar af Donald — 29. november 2014 @ 17:15

        • Ja, det kan jeg godt, men derfor kan jeg skam sagtens begå fejl 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 17:31

  11. Gardinerne blev vasket. Kvinderne vaskede gardinerne. De vaskede gardiner blev hængt til tørre, ved siden af Mommer Ellen! 🙂
    Og gardinernes ringe blev syet på et bånd af lærred. Et rynkebånd. Dette blev syet på så langt fra ombukket, så ringene var skjulte. Man kunne skjule ringe og den øverste kant ved at lave en kappe af træ. Denne kunne endvidere skjules bag en rynket stofkappe. Så var gardinets top også beskyttet mod støv, og gadelampens lys forstyrrede ikke nattesøvnen. Især et problem hos naboer til forretninger med blinkende neonlys, eller blå blinkende julebelysning.
    Vi havde også endebøjede hule stålstænger, som gardinkappen blev monteret på via en løbegang i stoffet.
    Smede køber godt nok ting af støbejern, men han arbejder kun i smedejern og stål; at støbe hører gørtlere og støbere til. Og gardinerne til den slags ophæng, blev de ikke bare forsynet med en løbegang, evt. stropper, så gardinerne bedre kunne skubbes sammen, og ellers lignede sådan en mur med skydeskår foroven, altså ingen ringe? Meget middelalderligt, men også smukt!

    Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 15:28

    • Ja, sådan er det 🙂
      Jeg har rynkebånd til alle gardinerne, og jeg VIL skjule stangen – også selv om gardinerne ikke skal trækkes for.
      Vi har gudskelov ingen udrykningsblå ‘udsmykning’ i nærheden af Den Stråtækte 🙂
      Skrev jeg virkelig støbejern? Det må jeg jo konstatere, at jeg gjorde – jeg mente selvfølgelig smedejern! Aner ikke, hvor det andet kom fra!
      Charlotte har syet tykke stropper i sine gardiner, men så bliver stangen ikke skjult – og hendes gardiner er de 3-lags, jeg omtalte, så der skal mere end tynde ringe til at holde på alt det stof.

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:53

      • Nej, jeg tænkte nok, at Charlotte gik helt til den autentiske kant, det burde hun jo også i det hus.
        Men du kommer så vel ikke uden om at sy en strimmel lærred som bærebånd et stykke nedenfor rynkebåndet til at sy ringene i.

        Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 17:06

        • Ja, det både bør og gør hun 🙂
          Jeg skal i gang med at eksperimentere i morgen!

          Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 17:31

  12. Smukt stof… Forstår udmærket din skræk for fejl! Jeg kan gå rundt om mig selv og mit projekt flere gange før det bliver færdigt…
    Glæder mig til at se dem monteret… Der er mange gode anvisninger oven for.
    God…. fridag!

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. november 2014 @ 15:54

    • Der blev også målt og talt mønsterrapporter. Mindst to gange inden jeg satte kniven i stoffet 🙂
      Ja, det ender forhåbentlig med at blive pænt!
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 15:59

      • Der har vi de mønsterrapporter igen: jeg lærte engang Ulla Ege at kende, hun var den første mønsterrapportpige, i Ugens Rapport, hø-hø!

        Kommentar af AagePK — 29. november 2014 @ 17:08

        • Tøhø – det hedder altså en mønsterrapport, Aage, uanset hvor mange smukke rapportpiger, du har kendt 😉

          Kommentar af Ellen — 29. november 2014 @ 17:32

  13. Kære Ellen!
    Ang. dine gardiner:
    Sæt almindelige plastikgardinhægter i rynkebåndet og sæt dem så fast i ringene. Når du har syet gardinerne med rynkehoved, vil man ikke kunne ane plastikhægterne, og ringene kommer til at sidde rigtigt. Kunne det være løsningen?
    PS TUSIND TAK FOR EN FIN OG UNDERFUNDIG BLOG!!!!
    VH
    K-V

    Kommentar af K-V — 1. december 2014 @ 21:31

    • Det kunne meget nemt være løsningen! Det lyder nemt og enkelt – det må prøves … når jeg er færdig med alle mine overspringshandlinger 🙂
      Tusind tak for dine søde ord! ‘Underfundig’ – det var et godt ord. Mener du virkelig det? Det tager jeg som en stor kompliment 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 22:18

  14. Ja, det mener jeg 😊 og det ER positivt ment – kunne også have skrevet underspillet, men underfundig er et dejligt ord!! (Tag dit indlæg om medisterpølsen og svinetarmen….det er da underfundigt).
    Du kan roligt gøre sådan med gardinerne. Jeg har gjort det selv.

    Kommentar af K-V — 1. december 2014 @ 22:36

    • Joh, altså … jeg kan jo godt lide at pjatte lidt med tingene indimellem – jeg siger tak igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. december 2014 @ 22:56


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.