Hos Mommer

26. november 2014

Vi kan sagtens nøjes med at hænge 200 op

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:53
Tags:

P1070253Jeg læste lige, at sidste år hængte en australier fra Canberra 502.165 julelys op på og ved sit hjem.
Det er nok, hvad jeg vil kalde at overdrive en kende. Alene det at tælle dem ville tage mig en uges tid, tror jeg, men det er vel nødvendigt for at blive registreret som verdensrekordindehaver.
Der står i artiklen, at nogle af hans naboer ikke længere taler med ham – jeg ville nu også meget nødig være nabo til et så vildt overdrevent lysshow, skal jeg gerne indrømme. Genbo må, ved nærmere eftertanke, vel næsten være endnu værre …

Vi har selvfølgelig lidt i haven. Haverne. Noget skal der til i denne mørke tid. Vi købte lidt ekstra forleden for at kunne lyse lidt op nede i Den Stråtækte, selv om vi ikke bor der endnu, men vi synes, der må kompenseres lidt for de altid mørke vinduer.

Vi købte 2 x 100 lys. Det passer fint til kristtjørnen og en af snebærbuskene.
Når vi på vejen hjem tager turen over Karise, kan vi se to husstande, der tilsyneladende konkurrerer om at være byens mest oplyste. Det er altså for meget! Især kan jeg ikke klare de udrykningsblå lys, man nogle gange ser, og hvis de oven i købet er sat til at blinke, går det da helt galt. Vi foretrækker varme farver – også når det gælder julelys, og ikke noget med blinkeri, tak. Jeg elsker at se på smukke lys i denne mørke tid, men alt med måde – så kan man også bedre forsvare at lade det blive ved med at lyse helt frem til omkring 1. marts.

Jeg har lagt mærke til, at mange i år reklamerer med Black Friday – jeg synes ikke jeg har lagt mærke til det fænomen de foregående år – er det bare mig, der er langsomt opfattende? Jeg kendte ikke engang begrebet og måtte derfor slå det op for at finde ud af, hvad det er for noget:
Black Friday er af amerikansk afstamning (surprise …) og falder altid på dagen efter Thanksgiving (4. torsdag i november). Navnet stammer fra Philadelphia og blev oprindeligt brugt for at beskrive den store menneskemængde, der stormede butikkerne for at shoppe.
Dagen skal angiveligt markere starten på starten på julehandlen, og mange butikker har nogle knaldtilbud kun denne ene dag.

28 kommentarer

  1. Ingen udendørs julelys her – endnu. Tidligere gav vi point for udsmykningerne på en skala fra 0 – 5. Enkelte opnåede -1, bl.a. hæsligheden i Karise som jeg fint husker fra besøg hos min mor på plejehjemmet. Den slukkes først langt inde i 2015, medmindre man selvfølgelig er kommet til besindelse.
    Jeg har også bemærket en overdreven reklamering for sort fredag. Jeg kendte godt dagen – og også at mandag efter taksigelsesdagen kaldes Cyber Monday, hvilket skulle fremme indkøb på nettet. Betegnelsen skulle være fra 2005.

    Kommentar af Jørgen — 26. november 2014 @ 18:12

    • Så I venter pænt til december, formoder jeg?
      Jeg har på fornemmelsen, at man ikke er kommet til besindelse i Karise … men det finder vi snart ud af.
      Sikke meget nyt jeg lærer – Cyber Monday hører jeg først om her med din kommentar.

      Kommentar af Ellen — 26. november 2014 @ 18:24

  2. Nu må det snart holde op med den falden på halen for alt, hvad der er amerikansk – men det gør det jo nok ikke :-((((((((((

    Kommentar af Rasmine — 26. november 2014 @ 18:31

    • Det tror jeg heller ikke!

      Kommentar af Ellen — 26. november 2014 @ 18:44

  3. Jeg har sandt at sige heller ikke lagt mærke til noget om Black Friday før i år – men i år har det så til gengæld været her, der og alle vegne.
    Udrykningsblå er en meget præcis beskrivelse af de blå lys, som jeg kan se i en have fra mine køkkenvinduer – jeg synes, at det er en frygtelig farve at pynte op med.

    Kommentar af Randi — 26. november 2014 @ 18:32

    • Nå, det er ikke bare mig 🙂
      Den er SÅ skrækkelig grim – forstår simpelthen ikke, at nogen vil have den farve!

      Kommentar af Ellen — 26. november 2014 @ 18:45

  4. De bruger også Black Friday herovre… og det, jeg så ikke lige kan forstå er, at der har været flere af dem. Skulle det ikke kun være én??

    Kommentar af Mia Folkmann — 26. november 2014 @ 19:05

    • Jo! Fredag efter den 4. torsdag i november. That’s it … herhjemme har jeg set en annonce med “Black Friday 28.-30. november” 😉

      Kommentar af Ellen — 26. november 2014 @ 19:22

  5. Vi har en kæde af led-lys, fra carporten til lygten ved hoveddøren, og den hænger nu der på tredje år. Så kan vi tænde for den efter behov, og falder ikke ned og brækker arme og bed her i juletiden. Den er sat fast i tagrenden, og oplyser på bedste måde fliserne i indkørselen. Jeg er ikke til julebelysning, de stakkels dyr herude på landet skal da ikke lide pga at vi mennesker absolut skal overtrumfe naboen; men min kone bliver så glad, når hun kan cykle hjem fra arbejdet og føle sig velkommen her i den mørke tid, derfor føjer jeg hende.
    Så hvis I flyver over øen, og får øje på en enkelt lyskæde i Februar, så ved I hvorfor.
    Indtil for et par år siden forbandt jeg Black Friday med et børskrak eller sådan noget. Og jeg deltager ikke, nu jeg ved noget andet, der findes simpelthen ikke den vare, jeg gad stå i kø til. Uanset prisen.

    Kommentar af AagePK — 26. november 2014 @ 22:16

    • Nu falder vi ikke så langt ned fra græsplænen og vi bor ikke langt nok ude på landet til at kunne genere dyr 😉 – men det er godt, at du følger din kones ønsker her i mørketiden!
      Børskrakket begyndte en torsdag – der har aldrig været en sort fredag i forbindelse med 1929, hvilket formentlig er hvad du har i tankerne. Bortset fra det vil du sandsynligvis heller aldrig finde mig i en udsalgskø 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:13

  6. Jeg kendte ikke umiddelbart historien bag Black Friday – og jeg er ret træt af, at vores butikker sjældent skriver skilte på dansk længere. Det ville klæde butikkerne og deres rådgivere at prøve at være kreative på dansk.
    Det ville også klæde julelysophængerne at undlade den udrykningsblå … jamen altså, den er godt nok alt andet end julehyggelig.

    Kommentar af conny — 26. november 2014 @ 22:43

    • DET kan jeg kun være aldeles enig i, Conny!
      Udrykningsblå er skrækkelig og kun egnet til … udrykninger 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:14

  7. Jeg har ikke set noget om Black Friday her, men nu ved jeg da, hvad det handler om, når fænomenet dukker op. For det gør det helt sikkert som så meget andet derovre fra.
    Det er så hyggeligt med lys udendørs i denne her mørke tid. Bare de ikke er kulørte.
    Jeg har ikke fundet mine frem endnu.

    Kommentar af Betty — 26. november 2014 @ 23:21

    • Det er sikkert også nået til din by, Betty 🙂
      Enig: Julelys skal være hvide eller lyst gule. Ikke andet!

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:15

  8. Uhyggeligt neonblåt julelys er da noget af det grimmeste og mindst julede, hvordan det overhovedet er lykkedes at få dem afsat, er lidt af et julemirakel (af den mindre behagelige slags). Jeg er så absolut kun til hvide eller hvidgule lys, som jeg til gengæld elsker (i mindre mængder) og her får de lov at hænge til engang i februar.
    Jeg har heller ikke noteret mig salgsfiffet Black Friday før i år. Men hvis butikkerne flytter julestarten til det tidspunkt fremover, så vi slipper for gran og nisser i oktober, så fred være med det – men så heldige er vi vel ikke 😉

    Kommentar af fiberfryd — 27. november 2014 @ 07:28

    • Jeg vil ganske enkelt ikke ønske at kende mennesker, der sætter udrykningsblå lys op i hus eller have!
      Alt med måde, men at lade dem hænge et par måneder synes jeg kun er hyggeligt.
      Nej, så heldige er vi helt sikkert ikke – supermarkederne kom frem med julepynten for en måneds tid siden, men de kører selvfølgelig heller ikke med Black Friday. Endnu …

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:18

  9. Jeg var forbi en Karise-udsmykning her i byen i går. Altså! Dog ingen udrykningsblå blink netop på det sted. Det er der så så mange andre steder 😦 Jeg læste første gang om Black Friday sidste år. Ind til i går havde jeg ikke hørt eller set noget om det herhjemme, men nu er det pludselig overalt?! Donnaen og jeg overvejer en lille smule at kigge nærmere på et par butikker i den anledning, men da ingen af os er specielt begejstrede for overgearede indkøbsdanskere i større mængder, kan det meget vel være, det bliver ved overvejelserne.

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. november 2014 @ 08:48

    • Ja, altså! De manglende udrykningsblink kan kompensere lidt for mængden af de andre. Meget lidt …
      Jeg tror nu på, at jeg ikke er mere tungtopfattende end de fleste, fordi du og flere andre kvikke mennesker heller ikke har set det før herhjemme – go’ følelse 😉
      Jeg springer i hvert fald over, af samme årsag som I måske også gør.

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:21

  10. Black Friday var vist kun i internet butikker sidste år, men det er godt nok eksploderet i år.
    Jeg tror vi vælger udendørslysene fra i år, med mindre vi finder et eller andet undervejs, som passer til et par altaner. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. november 2014 @ 09:47

    • Ja, det må man sige, at det er!
      Der er da masser af små ting, der passer til altaner 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 13:16

  11. Mon ikke al denne vinterbelysning herhjemme stammer fra dengang vi var et endnu mere udpræget landbrugsland (med mørke på gårdspladser og i stalde) og vi hængte/stillede flagermuslygter (egentligt et mærkeligt navn for en petroleumslampe) op på gårdspladser og ved stalddøre for at kunne finde vej. Senere er det jo så blevet forbundet med juletiden (som åbenbart er blevet udtrykket for hele det mørke halvår), fordi mange fandt det hyggeligt med dette rolige afdæmpede lys. Ligeså stammer vanen med kerter vel også fra dengang, man kun havde tællelys og (senere) petroleumslamper indendøre. – Vi mennesker er jo nogle traditionsbundne (konservative) individer. At så reklameindustrien – for at skabe opmærksomhed – anvendte mere og mere grelle belysninger, har vel blot medført, at folk forbinder disse skrækkelige, overdrevne belysningsformer med jul og har taget det med hjem i hjemlige omgivelser, gør det (efter min mening) blot endnu skrækkeligere.
    Tilbudsdage og reklamer får mig blot til at overveje, om produkterne er så ringe, at de ikke kan sælges uden disse “værktøjer”.
    Slagtilbud/udsalg er oftest et tegn på, at pågældende vare ikke har kunnet sælges under normale omstændigheder, eller at der umiddelbart efter fremkommer et lignende produkt af endnu bedre kvalitet/med endnu flere finesser. (Selvfølgelig – hvis man vil lade sig nøje med det (snart) forældede produkt, kan man jo godt gå efter “tilbuddene”.
    Når vi nu i den grad “skal” følge amerikanske vaner, varer det vel heller ikke længe, før politiet skyder/dræber “uønskede” elementer herhjemme 😦 . Alt amerikansk er jo bare godt! ???

    Kommentar af Domus1 — 27. november 2014 @ 11:54

    • PS. Mon ikke de der “blåblink” kunne virke som tyverisikring ved at blive aktiveret af en bevægelsessensor og derved indikere en udrykningspatrulje 🙂
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 27. november 2014 @ 12:43

    • Du kan sagtens have ret i dine betragtninger, og jeg forstår ikke, hvorfor man kun skal lyse op i julemåneden, når vi har tre meget mørke måneder.
      Udsalg har man jo snart hveranden dag, og som én sagde i aftes, så er der en del butikker, der kan fejre fødselsdag helt op til fire gange årligt 🙂
      Jeg kan sagtens finde på at købe fx tablets og smartfoner billigt, fordi der er en ny model på vej, men jeg gider ikke stå i kø for det.
      Ja, alt amerikansk er åbenbart godt – hvornår mon jeg må købe mig et håndvåben? 😉
      Og til dit PS: Jeg tror desværre ikke, at det virker 😉

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 13:22

  12. Jeg tror hele Holstebro “går i sort” i morgen! Nå, jeg fik d min Bioterm citrus for 100kr i stedet for 150 eller mere..! Faktisk oplevede jeg Black Friday i 2012 da jeg købte min første ipad hos Apple og fik rabat i den anledning! Men det var jo såd’n noget amerikanerpjat!!!
    Jeg nyder at gå ad villavejene i mørkningen… nu kommer der lys op i træer og buske… gudskelov er det mest de smukke varme farver, folk har købt… De hyperhøjtråbendeüberjulebelyste med rensdyr og blink…. fri mig!!!! Lidt, men godt… tak!
    Vi har ikke selv nogen buske, det passer med at pynte… så jeg nyder naboens.

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. november 2014 @ 12:13

    • Den er voldsom, den der sorte fredag 🙂
      Langt det meste jule- eller måske skulle vi hellere kalde det mørkeoplysning er heldigvis både hyggeligt og pænt, men der er lige nogle enkelte rundt omkring, der synes, de skal skille sig ud.

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 13:24

    • Jeg har endnu ikke vænnet mig til smagen af Bacardi Citrus, hvordan smager Biotherm Citrus? SKÅL! 🙂

      Kommentar af AagePK — 27. november 2014 @ 16:15

  13. Skriver lidt lyst, det er så dejligt, når det hele bliver lidt lyst

    Kommentar af Stegemüller — 27. november 2014 @ 21:19

    • Ja, når bare det er pænt lyst …

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 21:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.