Hos Mommer

24. november 2014

Fra bly til blå på få minutter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:45
Tags: , , ,

P1040187Så var det arbejdsdag igen – også for pensionister. Vi har bare den fordel, at vi selv bestemmer tempoet …
Da vi ankom til Den Stråtækte, regnede det og himmel og fjord var dybt blygrå.
Jeg mukkede: Havde de ikke lovet solskin i dag?
Den kom med det samme, solen. Noget må have opfanget min muggenhed, for på 10-15 minutter skiftede det fra tungt blygråt til høj, klar, blå himmel uden noget, der bare lignede en sky. Det kan vi lide!
Og nyd lige billedet til højre: rosenknopper den 24. november. Det er da fantastisk. Der er oven i købet flere af dem.

Jeg skulle have haft malet inde i garderobeskabet i dag, men Pernille ringede og meldte sin ankomst – hun kommer i dag og bliver til onsdag for at kunne hjælpe med at male i morgen. Fedt. Så slap jeg for at kravle ind i skabet; det kan hun få lov til i morgen.

Jeg pudsede i stedet de nye vinduer – man har indtil i dag ikke kunnet se, hvor meget de trængte.
Derefter pudsede jeg de to buede vinduer og hængte gardiner op i dem – det er ikke en helt nem opgave for sådan en som mig at finde den optimale løsning til disse vinduer, men da jeg så den blondekappe nede i gardinforretningen, var jeg ikke i tvivl om, at dem skulle det være, for der må ikke være helt bart, men gardinerne må heller ikke tage for meget lys.

Gardiner i rundbuestil (1)

Næste udfordring bliver at få det til at hænge lodret ned. Jeg synes, at stoffet virkede meget, meget fnuglet, men alligevel er det lidt stift og falder derfor lidt skævt, som det ses her: lidt u-rigtigt at se på, ikke?

P1040185

Det var det her ikke. Overhovedet ikke. Det var helt rigtigt med denne himmel.

32 kommentarer

  1. Sikke da en himmel, og rosenknopper tillige! Og jo, gardinet er lidt u-rigtigt. Havde jeg et så charmerede vindue, ville jeg slet ikke hænge gardin op, men bare lade vindue være vindue, så man kunne nyde det “rent”.

    Kommentar af Eric — 24. november 2014 @ 18:02

    • ja okay, smag og behag … jeg har bare set på det bare vindue i nogle måneder nu og synes, at det var for … bart 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 18:39

  2. Det er sjovt at du synes der skal gardiner op. Jeg har det som Erik, jeg vil have det “rene” vindue 🙂 Og hvor må det have været dejligt at se himlen gå fra bly til blå (godt tænkt med alliterationen)

    Kommentar af Lene — 24. november 2014 @ 18:33

    • Se mit svar til Eric – og jeg kan uddybe det med, at når det er mørkt, synes jeg ikke om uindrammede sorte huller 😉
      Leg med ord er altid sjovt.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 18:41

  3. Solen har også skinnet på mig gennem kontorvinduet det meste af dagen. Rosenknopper synes jeg ikke er noget særsyn på denne årstid. Jeg har næsten altid hvert eneste år i de 37 år vi har boet her, kunne hente rosenknopper ind både til jul og nytår, men dejligt er det da at se på alligevel.

    Kommentar af Pigen fra landet — 24. november 2014 @ 18:33

    • Dejligt med den blå himmel. Jeg er åbenbart ikke rosenkendt nok – jeg troede det var helt usædvanligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 18:42

  4. Ja, vejrmæssigt har vi bestemt ikke haft noget at klage over hernede på Sydsjælland i dag.

    Kommentar af Randi — 24. november 2014 @ 19:15

    • Det har været enestående flot!

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 19:45

  5. Husk på Gardisette: der må være en bly kant! 🙂

    Kommentar af AagePK — 24. november 2014 @ 19:23

    • Ja, blå skal den i hvert fald ikke være 😉

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 19:46

      • Hold nu op med at gøre grin med mit velmente forsøg på at komme dig til hjælp! 🙂 (Tø-hø!)
        Men altså: Gardisette lavede et stort nummer ud af, at de havde syet et blybånd i kanten forneden på gardinerne. På den måde blev gardinet holdt nogenlunde på plads, når det var hængt op. Jeg har oplevet, at folk har sprættet dette bånd af for at betynge nye gardiner på samme måde. Jeg har også set tykke fløjlsagtige portierer betynget på lignende vis.

        Kommentar af AagePK — 24. november 2014 @ 22:34

        • Jeg kender skam godt blybåndet. Og jeg har nogle firkantede ‘blymønter’, som blev syet ind i hjørnerne. Det er dem, jeg vil bruge her 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 23:43

  6. Jeg har det helt som Lene og Eric, hvis jeg havde haft de små fine buede vinduer, så var der ikke hængt noget op, men smag og behag er heldigvis forskellig.. 🙂
    Sikke en fantastisk himmel, jeg ved ikke engang om vi har haft blå himmel i København i dag, vi har haft et mega it-nedbrud, som har fyldt det hele.

    Kommentar af Inge — 24. november 2014 @ 20:00

    • Ja, tænk, hvis vi alle havde samme smag … skrækkelig tanke 🙂
      Upsda, det er bare ikke sjovt – kan godt forstå, at du ikke har haft tid til at studere vejret!

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 21:27

  7. Hmmm…. kunne der ikke stå noget elsket pynt i det vindue i stedet for skæve gardiner?
    Her har det skiftet lige så hurtigt… hele dagen … mest bly og dertil hørende regn!

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. november 2014 @ 20:09

    • De gardiner skal nok blive lige 🙂
      Så er det bare her på Sjælland, vi har haft så fantastisk vejr det meste af dagen. Det gør ikke noget …

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 21:28

  8. Vi havde også blå himmel, omend ikke så længe ad gangen. Jeg var draget til staden for at ordne nogle ærinder. Jeg er nu oppe på fire ugentlige aktiveringsdage, så jeg må udnytte min frimandag, mens jeg har den. På et tidspunkt begyndte det at regne lidt, og jeg tænkte, at det næsten var sne … Ang. dine rundbuegardiner, tror du så ikke, at tyngdekraften vil virke lidt ind på dem med tiden? Ellers må du hjælpe den lidt på vej. Jeg synes nu ikke, at de gardiner nødvendigvis skal hænge lodret ned. 🙂

    Kommentar af Henny Stewart — 24. november 2014 @ 20:10

    • Fire dage? Og det går forhåbentlig godt nok med dig til, at du kan klare det?
      Jeg har tænkt mig at hjælpe tyngdekraften lidt på vej. Jeg havde bare ikke noget i Den Stråtækte, men nu har jeg fundet lidt små blylodder frem.
      Det kan være du har ret i, at de slet ikke skal hænge lodret, men nu prøver jeg med det ene vindue først 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 21:32

      • Det skal gå, på et eller andet plan. Helt nemt er det dog ikke, fx har jeg været nødt til at sygemelde mig i dag. Men i morgen er der atter en dag!

        Kommentar af Henny Stewart — 26. november 2014 @ 15:18

        • Øv. Jeg synes godt nok også, at fire dage lyder af meget.

          Kommentar af Ellen — 26. november 2014 @ 16:54

  9. Jeg kan godt lide dit lille gardin og tror som Henny, at det vil ‘falde til’ eller evt. kan hjælpes til det. Her skiftede himlen også, men det var nu fra blå til bly. Nu er det klaret op igen med stjerner på himlen. Gad vide, om vi skal have nattefrost?

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. november 2014 @ 21:04

    • Det bliver hjulpet lidt på vej 🙂 – og rart endelig at opleve en, der også kan lide det … det er i øvrigt pænere i virkeligheden, men det er ret svært at fotografere vinduer.
      Jeg håber ikke, vi skal have nattefrost – jeg ville så gerne se mine rosenknopper springe ud!

      Kommentar af Ellen — 24. november 2014 @ 21:34

  10. Hvor er det et sødt vindue… med en dejlig udsigt. Tror du ikke, at gardinet vil falde bedre, hvis det bliver vasket først?

    Kommentar af Mia Folkmann — 25. november 2014 @ 11:51

    • God ide. Det skal alligevel nok snart hives ned og vaskes, fordi Jimmi Gulvmand kommer og sliber på torsdag 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. november 2014 @ 17:53

  11. Når du nu endelig vil have gardiner i de skønne runde vinduer synes jeg at de ser fortryllende ud som de er, lidt vilde og flæsede.
    Måske kan du hjælpe den naturlige tyngdekraft lidt på vej ved at fugte gardinet og så hænge det op fugtigt.
    Det ville være synd at arbejde på at få alle flæserne snorlige. Det vil slet ikke klæ’ huset med de skæve vinkler og flader.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 25. november 2014 @ 11:59

    • Ja, det sagde Mia også, så de bliver lige vasket engang.
      Jeg har prøvet at holde i gardinet, så flæserne ser lige ud – det ser faktisk fjollet ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. november 2014 @ 17:54

  12. Uanset hvad, så synes jeg, de gardiner, du valgte, passer godt til vinduet.

    Kommentar af conny — 25. november 2014 @ 12:16

    • Tak, Conny. Rart med lidt medhold 😉

      Kommentar af Ellen — 25. november 2014 @ 17:56

  13. Det er nemlig godt med lidt sol igen efter en meget trist og grå november. Og det er meget fint med rosenknopper, men det har jo ikke været frostvejr endnu. Jeg har stadig flotte lavatera her omend de ikke folder sig så meget ud mere. Mon ikke gardinet falder til på et tidspunkt og hænger lodret?

    Kommentar af Jørgen — 25. november 2014 @ 13:05

    • Nej, det har utroligt nok endnu ikke været frostvejr.
      Jeg gør som foreslået og vasker dem, så bliver de nok lidt blødere.

      Kommentar af Ellen — 25. november 2014 @ 17:57

  14. Ja, tænk engang, at sådan et stykke med blåt kan fylde en med så stor glæde 😉 Det var tiltrængt med en omgang sol, efter alle de grå, grå dage. Jeg tror nok dit gardin skal falde til, når tyngdekraften får lov at virke et stykke tid (selv om det er fnuglet).

    Kommentar af fiberfryd — 27. november 2014 @ 07:09

    • Ja, for søren, hvor den sol blev hilst velkommen 🙂
      Jeg synes allerede, at det hænger lidt pænere …

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:08


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.