Hos Mommer

21. november 2014

Vi er altså heller ikke gode ved vores rygge

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:12
Tags: ,

Forleden bestilte vi et tårn bøgetræ, som kom i dag. Vi havde håbet, chaufføren havde en truck med, så han kunne løfte det op på den lille stump plæne ved gavlen af huset, men han havde kun en palleløfter. Vi havde med vilje ikke bestilt nogen bestemt form for aflevering, for så koster det en masse ekstra penge, men sommetider kan man være heldig, at den vogn der lige er ude den dag, har hele udstyret med, og så får man servicen gratis – hvis chaufføren er flink, men det er sådan nogle vist oftest, bare de ikke er fra Rumænien eller Litauen; så er de bare stangberusede …

Brænde ankommetBrænde ankommet (1)

Der stod vi så med 1,83 m3 brænde – lige midt på fortovet/cykelstien, så der var kun ét at gøre: Se at komme i sving ASAP! Og helst blive færdig, inden alle Marjatta-eleverne fik fri fra skole, for der var ikke meget plads at give af ud til selve vejen.
Vi knoklede, så det tog faktisk kun en god times tid at få det hele kørt ind på den anden side af hækken og stablet, men vi sendte hinanden en venlig tanke, fordi vi først havde talt om at købe to tårne, men droppede det igen, da vi lige skulle se, hvilken kvalitet brænde vi fik for pengene.
John har altid haft en dum ryg, og jeg har det i 14 dage. Avavavav – jeg var heldigvis lige blevet færdig med at pille det sidste papir af garderobeskabet, da brændet arriverede, men jeg skulle absolut ikke op og male noget som helst, da vi var færdige med at stable det.

21 nov 2014 (2)

John var – heldigvis, som han sagde – også lige løbet tør for materialer til udbedring af noget Mr-GodtNok-arbejde, da brændet kom, så vi var ikke længe om at beslutte os til at holde fri resten af dagen, da vi mere eller mindre krumbøjede gik indendørs igen.
Og hvordan holder man så fri? Det gør man ved at køre ind i Køge til gardinmanden og købe stof til gardinerne i stuerne. Nu har jeg virkelig fået givet mig selv en masse arbejde, men det er i orden, for da jeg spurgte, hvor meget jeg kunne spare ved at sy selv, viste det sig at ville være blevet over det dobbelte, hvis de skulle have gjort det for mig.
Og hvordan blev man meget overrasket på en fredag? Det gjorde man ved, at en vis John var endog meget interesseret i gardinstoffer og rent faktisk var den, der fandt lige præcis det stof, der passer perfekt til stuerne.
Det tog sin tid at vælge og regne stofmængde ud i samarbejde med ekspedienten; der skulle tages højde for mønsterrapport, så der blev skrevet og regnet en hel del.
Det er ikke mønster som sådan; John fandt noget, der kunne minde om det engelske crewel work, uden dog at være den ægte vare, men som han havde helt ret i vil være pænt i Den Stråtækte. Det er beige broderi på beige baggrund – ikke noget med store, farverige mønstre til små vinduer.

24 kommentarer

  1. Åh… I får da en masse kondimuskler af alt det slæb, buk og løft!
    Det er tit godt at have en uvildig person med… de ser noget helt andet end den udøvende, som har en helt bestemt ide om resultatet… Crewel work???? hva er det??? Det lyder pænt!
    Mon I nu husker at holde fri i weekenden…
    Hvor er den sol smuk…. jeg havde helt glemt, hvordan den ser ud…
    Her var smukt rim og siden trist hvidt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. november 2014 @ 17:24

    • Google er min ven – men du har nok undersøgt nu, hvad crewel work er. Det findes i mange afskygninger, og det kan være både grimt og smukt.
      Vi holder nok først weekend mandag-tirsdag, men det er jo det fede ved at kunne bestemme selv 🙂
      Solen kom først til allersidst på eftermiddagen, men så kom den også pænt!

      Kommentar af Ellen — 21. november 2014 @ 23:52

  2. Ja jeg fatter jo ikke at I gider, men I er godt nok seje. Hatten af for jer og god bedring med jeres rygge 🙂

    Kommentar af Lene — 21. november 2014 @ 17:38

    • Gider? Jamen Lene, det er jo vores nye, men nok i en vis forstand vores sidste liv, vi arbejder på, og vi arbejder helt frivilligt, så du kan tro, vi gider, men det havde vi ikke gjort, hvis vi stadig havde været lønslaver 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. november 2014 @ 23:54

  3. Klogt valg selv at sy gardinerne.
    Jeg kender en, som kom til at svinge ud med armene og bestille færdigsyede gardiner til hele hytten – 70.000 dask kostede det dem….. (Nej, de folk jeg kender er ikke alle helt almindelige – og hende her spørger åbenbart ikke om pris inden bestillingen røg af sted…).
    Jeg er vild med at følge med i jeres istandsætning. Og lidt rystet over at det tager så meget arbejde. Jeg tror vist altid, sådan noget klares med et fingerknips. UHA!

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 21. november 2014 @ 19:08

    • Du GO-DE-ste. Så løst hænger pengene altså ikke på vores træer! Hun må være lidt speciel, som du også siger – man bestiller da ikke bare sådan noget uden at vide hvor man er henne rent prismæssigt. De fleste gør ikke sådan noget, osv … 😉
      Det har også krævet noget mere, end vi lige havde regnet med fra første færd, men selv om jeg brokker mig, er det jo alligevel meget sjovt selv at skabe hjemmet på en måde, jeg ikke har prøvet før i mit ellers så lange liv 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. november 2014 @ 23:59

  4. Hvad vil i foretage jer når alle de til flytningen hørende arbejdsopgaver er afsluttet? Det virker som om I er ved at glemme pausens betydning!

    Kommentar af Jørgen — 21. november 2014 @ 20:45

    • Nejnej, Jørgen, det har vi skam ikke glemt, og vi nyder vores pauser – vi har jo lige haft en lang en i Jylland 🙂 Men det kan godt være, at vi vil nyde at kunne tage lidt mere til Sverige igen – eller noget andet – og selv om jeg brokker mig, som jeg skrev herover, så nyder vi at gå og gøre i stand dernede.

      Kommentar af Ellen — 22. november 2014 @ 00:01

  5. Hej
    Nu du lige nævnet Marjatta, så har jeg set at de har julemarked på søndag. Overvejer selv at lægge vejen forbi. Hilsen Marianne – en fast læser 🙂

    Kommentar af Marianne Richter Larsen — 21. november 2014 @ 21:18

    • Velkommen til, Marianne – det er kun første gang, du kommenterer, at du skal godkendes. Fremover skulle du gerne ryge direkte igennem 🙂
      Ja, jeg så i tirsdags, at de havde julemarked, så vi har også talt om at se, hvad det er for noget …

      Kommentar af Ellen — 22. november 2014 @ 01:25

  6. Altså, kan I så passe på jer selv. Det er en ordre! Det bliver spændende at se billeder af de færdige gardiner. Crewel work måtte jeg lige slå op, men kan godt forestille mig, at det passer fint til bondehusvinduer 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. november 2014 @ 22:13

    • Vi passer på! Nu! Men vi skulle jo lige have det brænde ind.
      Crewel work kan være ‘for meget’, men det kan også være meget enkelt og meget smukt. C har det naturligvis i UK, men mine billeder af det har nok været fra før, du begyndte at læse med her 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2014 @ 00:04

  7. Nej, nu må I snart holde en lang pause! I er for hårde ved jer selv.
    Men jeg kan godt forstå, I måtte have det brænde væk.
    Det lyder som noget smukt gardinstof. Glæder mig til at se det 😉
    Flot solnedgang. Sådan én har vi slet ikke haft

    Kommentar af Betty Schou — 21. november 2014 @ 22:44

    • Det går, Betty, det går, men jeg har det så fint med at få jer til at få ondt af os 😉
      Det bliver fint, tror jeg, og jeg smider jo nok et billede af det på, når jeg er i gang med sy-processen.
      Vores sol viste sig også først, da den var ved at gå i seng, men den tog noget pænt nattøj på 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2014 @ 00:06

  8. Brændeovnes fodring kan godt give varme på flere måder, husker jeg tydeligt fra mit tidligere liv. Godt man er gået over til solceller, der kan levere strøm til jordvarmen.
    Hvem skal I rapportere mønstre til? Har I en nævenyttig grundejerforening, som vil styre det hele? Jeg har hørt om nogle, der endda har forbudt flagstænger, fordi det skæmmer arkitekturen, ha! 🙂
    Og så bor vi så afsides, så vi har droppet gardiner, det giver en del mere lys, og plads til malerier mellem vinduerne. Vindueskiggere? De stakler, de må da få komplekser, når de ser pragten! 🙂

    Kommentar af AagePK — 21. november 2014 @ 23:33

    • Vores tidligere liv er nu, Aage, forstået på den måde, at det hus, vi altid har ønsket os, har først kunnet lade sig gøre at købe nu, fordi vi kan flytte væk fra det dyre område, så vi nyder det arbejde, der følger med. Heldigvis …
      Hehe – spørg din kone om mønsterrapporter – og nej, det er ikke grundejerforeningen 😉
      Vi har ikke gardiner for at kunne trække for, men for at bløde rummene lidt op. De vil ikke kunne trækkes for, men vi synes lige, der skulle være lidt blødt til at bryde alle de hårde linjer. Hvis folk absolut vil kigge ind, har vi det lige som dig: De skal være så hjertelig velkomne, for så er det fordi de virkelig VIL kigge ind – man kan ikke ‘komme til det’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2014 @ 00:14

  9. Der er ikke noget at sige til, at I holder den slanke linje, sådan som I slæber dernede på Sydhavsøerne. 1,83 meter brænde fylder da helt godt i landskabet inden det bliver lagt på plads.

    Kommentar af Stegemüller — 22. november 2014 @ 23:34

    • Hmmm … Det var sødt sagt, men jeg synes absolut ikke jeg holder nogen som helst slank linje. Desværre … der skal vist mange brændetårne til, inden den er hjemme 😉

      Kommentar af Ellen — 23. november 2014 @ 08:17

      • Ja, ham Eric kan være morsom, ikk’? “Hvad fylder mest i landskabet, brændet eller …?” 🙂

        Kommentar af AagePK — 23. november 2014 @ 14:33

        • Høhø 😉

          Kommentar af Ellen — 23. november 2014 @ 14:58

  10. Det var da fantastisk som I holder fri! 🙂 Godt at høre om valget af mønster, jeg kendte ikke betegnelsen crewel work, men Google kan forklare og det ser smukt ud. Jeg kan vældig godt lide blomstermønstre. Sikken I kan! 🙂

    Kommentar af Donald — 23. november 2014 @ 02:43

    • Ja, Google er vor ven 🙂
      Crewel work er meget flot, men hvis der skal farver på, skal det være til store vinduer, ellers bliver det for voldsomt.

      Kommentar af Ellen — 23. november 2014 @ 08:20

  11. I får godt nok noget fra hånden, når I går i gang. Med tiden kan det være, I husker at tænke på ryggen også 😉

    Kommentar af conny — 25. november 2014 @ 09:45

    • Ja, det kunne da godt være. Engang. Når vi har tid 😉

      Kommentar af Ellen — 25. november 2014 @ 17:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.