Hos Mommer

19. november 2014

Fiberredning?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:31
Tags: ,

imageI aftes var vi til informationsmøde angående et eventuelt kommende fibernet i området, hvor vi flytter til.
Lidt vidste vi selvfølgelig lidt om, hvad fibernet er som sådan, men der var også ny viden. For os.
Lige nu kører vi på mobilt bredbånd dernede, hvilket vi vist skal være glade for. 3 kan give os 28/5, hvilket er ganske udmærket ned, men ikke optimalt op. Det er dog langt bedre, end hvad kobberet giver dernede: 1,5 ned og 0,3 op. Du GOdeste, siger jeg bare – vi skal ikke på noget kobber dernede, så bliver ‘fiberredningen’ ikke til noget, beholder vi 3, gør vi.
Lige nu har vi 50/50 og har reelt det, billedet viser. Det er fint nok.
Fibia giver ‘dækningsgaranti’, hvilket betyder, at hvis vi har betalt for 50/50 og har tre tv-apparater, der hver bruger omkring 5 megabit, øger man hastigheden med 15, så vi reelt kan måle 50 ned.
Så langt, så godt. De omkring 30 husstande, der deltog i aftes, var meget ivrige for at få fibernet … det kan jeg sandelig også godt forstå med de hastigheder, de må leve med nu. Jeg kunne selvfølgelig fortælle dem, hvad 3 kan klare, men jeg syntes ikke lige, at i aftes var den optimale lejlighed …
Hvad der ikke er så godt, er, at det er som jeg havde frygtet: Der skal stort set 100 % tilslutning til, før Fibia vil skyde det ind i vores boliger. Der er dog en krølle på halen, som måske vil kunne redde situationen, men lige nu er der nogle, der har vældig travlt med at stemme dørklokker.
Vi har meldt os til og krydser fingre. Vi vil meget hellere have internet-tv og 60/60 (som jeg bestilte), også selvom 3 egentlig ikke skuffer, men lever op til, hvad de har lovet.

imageOg så har vi købt en stjernekikkert!
Aubrey ønsker sig en stjernekikkert, så det skal han have. Lige først var jeg lidt usikker – han er godt nok meget interesseret i planeter og stjerner og i det hele taget alt det derude i Det Store Intet, men er det en dille? Er det slut med den interesse om et halvt år?
Så tænkte jeg én gang til. Man køber dyrt legetøj til de kære børnebørn, og hvor længe varer det? Når man er otte år, varer det alligevel ofte kun et halvt år, inden man er vokset fra det. Så hellere en stjernekikkert; den kan i det mindste gemmes, hvis interessen skulle komme igen, hvilket ikke gælder for det meste legetøj.
John fandt en på internettet, så vi kørte til Jyllinge og ind i industrikvarteret, hvor han holdt ind hos … DISCO WORLD af alle steder – alt til fester og diskoteker!
Jeg så ret skeptisk på manden min – er det her??? Det kan ikke passe? Men jo, det stod der i annoncen. Hmmm.
Den var god nok. Disco World forhandlede gudhjælpemig stjernekikkerter. Man skal hore meget, før ørerne falder af, som Ein Mädchen altid har sagt. Okay – de forhandlede én slags stjernekikkert og de vidste egentlig ikke noget videre om den. De må have fået et godt tilbud på en sending, for jeg syntes ikke, den virkede urimeligt dyr. Den kan forstørre 350 x, og der skal kun 25 x til for at se fx Saturns ringe, så det må være fint til lille Aubie.

25 kommentarer

  1. Han skal da have sin kikkert. Jeg har godt hørt den om at hore og ører der er faldet af. Det lyder ganske voldsomt – og også skræmmende 🙂

    Kommentar af Susanne — 19. november 2014 @ 19:30

    • Det skal han da – og jeg har altid syntes, at det fremkaldte nogle sjove nethindebilleder 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. november 2014 @ 19:41

  2. Her er vi fint tilfreds med fibernet.
    Børn skal have gaver. Og de forandrer sig jo hastig, så meget af det man har givet dem, vokser de hurtigt fra, andet langsommere. Sådan er det. Jeg tror jeg har fået mere end en bog i julegave uden nogensinde at have fået dem læst. Fint med en stjernekikkert.
    Har Ein Mädchen overvejet at erstatte ørerne med organet i sidste afsnit?

    Kommentar af Jørgen — 19. november 2014 @ 20:33

    • Ja – har man først fibernet, er det altså svært at gå ned igen i hastighed, så jeg håber virkelig …
      Det går hurtigt med børn, og om de vokser fra den ene eller den anden slags ‘tøj’, kan være lidt ligemeget.
      Det skal jeg ikke kunne sige, om hun har 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. november 2014 @ 21:23

  3. Nu har jeg lige set en tegning af en far, der holder ungen i ørerne under en badeseance, han var bange for at få nallerne skoldet, så jeg kan forstå, at det er noget med, hvilke håndtag der gribes i …
    Her på øen har vi indtil videre klaret os med 6623 ned og 417 kbits op, og ping er 46. Men skal man se fjernsyn og flere iPads samtidigt kan det jo give lidt kniberi, men det skal vi så heller ikke. Vi har lige fået en fibernettilslutningstilkendegivelsesbrochure ind ad døren, og tv-pakkerne er da godt noget kedeligt bras. Det gider jeg ikke give flere 100 kroner for hver måned.

    Kommentar af AagePK — 19. november 2014 @ 21:14

    • Nåhhh, er det noget med håndtag(ene)? 🙂
      Jeg ville godt nok hurtigt miste tålmodigheden med sådanne hastigheder, men er det hvad man kan få, må man jo lære at leve med det.
      Har I mulighed for at få etableret fibernet, så spring for himlens skyld til – man kan jo nøjes med internetforbindelsen, hvis ikke man er interesseret i telefoni eller tv. Vi kan få den lille tv-pakke plus tre ønskede tilvalgskanaler for i alt 209 kroner om måneden, hvilket vi synes er helt i orden.

      Kommentar af Ellen — 19. november 2014 @ 21:34

      • Det er bare så svært at få det forkromede overblik: er de 209kr inklusive telefoni og bredbånd, eller er det et unødvendigt ekstra gebyr for at få lov til at være med?

        Kommentar af AagePK — 20. november 2014 @ 08:45

        • Nej, det er for tv-kanalerne. Fibernet 60/60 koster 179 om måneden i de første seks måneder; derefter 299. Vi lunne have valgt 15/15 til 129 kr, men det gider vi ikke. Telefoni koster hos Fibia 9 kr om måneden i abonnement, så her kan alle være med.
          Jeg synes ikke, at tv-kanalerne er et “unødvendigt ekstra gebyr” – hvorfor skulle det være gratis? Og hvad mener du med “for at få lov til at være med”? Du kan som sagt nøjes med at vælge at få en internetforbindelse. Det er ikke gratis at sende tv ud, og når man nu, som vi, ikke gider se tv på en iPad eller på pc, men på et ordentligt apparat, må man betale for det; det kan jeg ikke se noget forkert i.
          Det koster jo også at få/have denne hurtige internetforbindelse, så den pris du betaler lige nu for hele molevitten, kan du i sagens natur ikke betale, når du får noget, der er langt kraftigere. En Ferrari koster også mere end en Fiat 500 🙂
          Det forkromede overblik kommer hurtigt, hvis I får en ud til et informationsmøde, som vi var til i forgårs.

          Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 09:24

          • Stofa, der er ved at rulle fibre ud her, tilbyder den lille tv-pakke, for 169 pr md. Og de fleste kanaler har vi allerede, og det betaler vi licens for. Den slipper man vel ikke for, fordi DR nu kommer via fiber, vel? De skal lægges oveni. Og som jeg læste brochuren, var man tvangsindlagt 6 md. Altså: en unødvendig udgift for at få fiber ind i huset.
            Og så hedder tilbuddet her 40/40, 99 de første 3 md, dernæst 322kr/md. Det er jo skudt langt over målet.
            Lige nu betaler jeg 132,20 for mobilen, bredbåndet er 175 i flatrate, så fastnet, mobil og bredbånd bliver 683 kr på sidste regning. Hertil kommer licens. Hvor jeg har 30+ kanaler. Rigeligt med fedt!

            Kommentar af AagePK — 20. november 2014 @ 10:50

            • Jeg har i sagens natur ikke læst jeres informationsmateriale, men det vi binder os til i seks måneder hos Fibia, er internetforbindelsen. Hvis vi vil have fibernet, har vi bundet os i et halvt år, hvilket er en fuldt forståelig forholdsregel – ellers kan man bare melde sig til og så springe fra igen, og så kan alle jo hurtigt komme op på et tilstrækkeligt antal tilmeldinger. Tv og telefon er helt uafhængigt for betydningen for at få det etableret.
              Men … det lyder som en noget dyrere løsning for jer end for os. Det er vist Stofa i en nøddeskal. Vores antenneforening skrottede det firma for længe siden.

              Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 14:01

              • Det er Sønderjysk Energi, der har købt Stofa, og vi er lige blevet solgt til SE. Stofas brochure ligger på nettet.
                Men: I slipper da heller ikke for licensen, vel? Hvor ligger I rent prismæssigt, hvis du tager udgangspunkt i mine punkter?

                Kommentar af AagePK — 20. november 2014 @ 15:20

                • Jamen det har jeg vist skrevet? 179 de første seks måneder for internet; stigende til 299/måned.
                  Tv: Har man et tv-apparat i huset, betaler man licens, så den regner jeg slet ikke med ind i dette regnestykke. Vores behov, dvs. den lille pakke til 129 kr plus tre tilvalgskanaler til i alt 80 kr – altså 209 kr/måned. Det giver for internet og tv i alt 508 kroner.
                  Vi vil ikke have deres telefoni, men beholder 3, som vi giver 125 kr for om måneden for to mobilabonnementer med fri tale og riiigeligt med datatid til vores behov. Vi beholder 3, fordi de har “3 like home”, som betyder, at vi ikke giver noget for at roame fra de fleste lande i Europa, hverken på telefon eller for data, hvilket er en kæmpefordel for os med hus i Sverige og familie i UK.
                  Så jo, det er dyrere end den løsning, du kører med nu, men vi får også virkelig meget for pengene.

                  Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 17:28

  4. I Halsnæs er der desværre ikke mange muligheder for, at Fibia kommer på banen. YouSee har fat i mange husstande og leverer kabelnet – det er ok, problemet er bare, at du ikke kan få det uden at skulle aftage en af deres tvpakker. Jeg er lidt knotten, for jeg gider ikke de dyre pakker, når jeg kan se det jeg vil/har brug for, på nettet, og det meget billigere…
    Stjernekikkerten er da en rigtig god ide – den kan han nå at genopdage og glædes over mange gange.

    Kommentar af fiberfryd — 19. november 2014 @ 21:25

    • Det er så ulempen ved YouSee – som vi også har nu, men fordi det er via en antenneforening, er det til meget rimelige priser.
      Det kan han nemlig – i hvert fald i teorien, så han får sit store ønske opfyldt, min lille stjernedreng 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. november 2014 @ 21:37

      • Nu forstår jeg bedre navnet fiberfryd! 🙂

        Kommentar af AagePK — 20. november 2014 @ 10:51

  5. Hvor er det spændende med stjernekikkert. Det er en interessant interesse at have så tidligt, så det er om at stimulere den, synes jeg. Og som du siger, den kan pakkes ned til senere. Han bliver ikke for stor til den. Det lyder som en god kvalitet, I har købt, så den bliver han sikkert glad for.

    Kommentar af Betty Schou — 19. november 2014 @ 21:33

    • Ja, jeg synes også, det er lidt specielt at interessere sig for stjernehimlen allerede nu, men en mormor vil jo altid synes, at børnebørnene er noget helt specielt, så det glæder mig, at du også synes det 😉
      Han bliver helt sikkert stjerneglad – det bliver spændende at se, hvor længe interessen holder.

      Kommentar af Ellen — 19. november 2014 @ 21:39

  6. Ih, det bliver da sejt at ha’ en stjernekikkert 🙂 Kan forældrene hjælpe med, hvad det egentlig er Aubie kan se? Jeg ville godt nok være på Herrens (stjerne-)mark, hvis havde et stjerneinteresseret barn. Det har jeg så, men det er helt andre stjerne, hun interesserer sig for 😉 Pyh, jeg håber, jeg slipper for nogensinde at skulle forholde mig til bredbånd, fibernet og hvad ved jeg. Den slags skal bare virke, og jeg har mere end almindeligt svært ved at forholde mig til mere end lige netop det …

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. november 2014 @ 08:45

    • Hehe, Donnaens tilbøjeligheder er en form for stjerneinteresse, der nok er mere udbredt end Aubies 🙂
      Hvis ikke de kan hjælpe, så kan de hjælpe med at finde ud af det, så lærer de jo også lidt selv 🙂 Det er meget lidt litteratur, der er tilgængeligt med hans læseevner, men det der er, har han slugt.
      Det er også irriterende, at det fibernet ikke bare er der, men jeg har da lært en del indtil videre …

      Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 09:06

  7. Jeres 3 dækning ser da rigtig fornuftig ud, men den test er vel kørt i rækkehuset og ikke i den stråtækte..??

    Rigtig god ide med en stjernekikkert til den unge mand, den skal han nok blive glad for, både nu og senere.

    Kommentar af Inge — 20. november 2014 @ 08:50

    • Jeg har vist ikke skrevet det i klart nok sprog … de knapt 50/50 er her i rækkehuset, men de 28/5 er målt i den Stråtækte.
      Det ved vi, at han bliver – i hvert fald for en tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 09:08

  8. Det da næsten luksus med flere forbindelser at vælge imellem! Håber I får fibernet. Vi har prøvet at melde os til diverse forsøg på at slå igennem i Holstebro. Men bor i TDC land og en nædt til at bryge deres kabel. Til deres priser!
    Spøjst sted for indkøb af stjernekikkert… En gave med fremtid… måske en ny Tycho Brahe?

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. november 2014 @ 09:01

    • Lige nu har vi så også kun én forbindelse 😉 Alle kobberkablerne er vist TDCs, og andre udbydere lejer sig ind på dem, mens det er ofte er elselskaberne, der graver fibernet ned, så I skal bare være tilstrækkelig mange, så er TDC ude af spillet, men det kræver, at der er en, der orker at gå ind i det og tage kontakt, lige som der var hernede ved Præstø. Men okay – du siger, at man har prøvet … det er dog efter min bedste overbevisning kun mislykkedes pga. utilstrækkelig interesse fra brugerne.
      Ja, meget spøjst – vi må se, hvor længe interessen varer 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 09:14

  9. Fiberredning – den var god 😀
    Jeg krydser fingre for dørstemningen.
    Sikke en god ide med en stjernekikkert. Jeg er dårlig til at købe gaver, og især til drenge.

    Kommentar af conny — 20. november 2014 @ 12:17

    • 🙂 – og tak …
      Jeg har bestemt også brug for ønskesedler til drenge. Og piger, for den sags skyld – der er jo sket meget, siden vores egne var små.

      Kommentar af Ellen — 20. november 2014 @ 14:04


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.