Hos Mommer

15. november 2014

Projektmappekursus

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:28
Tags: ,

P1040086Puuuhhh, jeg er træt i hovedet. Det er længe siden, jeg har skullet suge ny viden til mig i 8 timer i træk. Okay – 4 + 3½, for der var frokost, men det føltes alligevel som 24, da dagen var overstået og John kom for at hente mig.

Ragnhild, som ejer Den Lille Lade i Ejstrupholm, er en fantastisk kvinde, som formentlig kun har 24 timer i døgnet som alle andre, men hun når mere, end vi andre ville kunne nå, selvom vi havde det dobbelte. Hun har ingen ledige weekender på denne side af påsken; Hun modtager hele busfulde af folk til foredrag eller hun afholder eksterne kurser; hun afholder kursus i sin butik i dag og i morgen. På mandag skal hun aflereve 12 tasker, som hun godt nok har klippet, men endnu ikke syet. Vi var seks på kurset, og man kunne efter denne sidste erklæring finde seks underkæber nede på gulvet.

P1040075

Hun har den mest velassorterede patchworkbutik, jeg til dato har set; hun har værksted, galleri og café.
Hun lavede kaffe, havde bagt rundstykker til morgenkaffen og lod os sidde og arbejde for os selv i en halv time, mens hun gik i cafeen og lavede en lækker kyllingeburger (hjemmebagte burgerboller, naturligvis!) med tzatiki til os til frokost.
Hun er kun et par år yngre end jeg er, så hendes børn er voksne, men hun er plejemor til to piger på (nu) 22 og 18 år. Den yngste af dem bagte muffins til os eftermiddagskaffen.
Hun havde gang i meget, meget mere – alene at høre om det kunne gøre mig træt, og der var vi ikke engang rigtig startet på selve kurset endnu …

P1040080P1040081

Jeg fik produceret næsten en hel projektmappe. Noget af færdiggørelsen/finishen sprang jeg over, for de teknikker kunne jeg i forvejen, og da kurset indeholdt nok ny viden til at burde vare en hel weekend, lavede jeg nogle halve eller trekvarte ting, men nåede derfor også som den eneste at komme alle de nye teknikker igennem i løbet af dagen, hvilket jeg var virkelig glad for. Jeg har lært mange snedige fif og lækre små detaljer, der gør, at jeg vil kunne få noget til at se professionelt ud i stedet for at se lige lidt for hjemmesyet ud – sådan noget kan vi godt lide. Jeg gav mig tid til at skrive meget ned, hvilket jeg ved, jeg bliver glad for senere – de andre sagde hele tiden “Ih, jeg burde skrive noget af alt dette ned, men jeg synes ikke, jeg har tid til det, for så får jeg ikke syet lige så meget”. Jeg tror de fortryder, at de ikke tog sig den skrivetid, men tænkte, at det må de da selv om.
Ragnhild anbefalede at lave en mappe til inden for meget kort tid, så det hele kan nå at sætte sig fast i vores små overbelastede hoveder, hvilket jeg kun kan give hende ret i er en absolut nødvendighed, så Ditte: Skal du på ‘kursus’ hos mig, skal det nok ikke vare for længe … og et par timer er overhovedet ikke nok – det ville være perfekt, hvis du kunne tage med til Sverige, når vi tager derop 4.-8. december – i hvert fald i et par af dagene, men det må vi lige tale om. Jeg har forberedt John på, at jeg skal sy og sy og sy næste gang vi er deroppe.

14 kommentarer

  1. Hvor er den fin 🙂 der lyder interessant. Sådan et sykursus kunne jeg helt bestemt også lære noget af og det med at notere ned, er en rigtig god ide. Da jeg gik til astrologi, var jeg den eneste der noterede noget ned. En af de medstuderende fortrød efter et par år, at hun ikke gjorde det samme. Hun bad om kopier af nogle af emnerne. (Jeg har to ringbind med notater). Det kursus strakte sig over mange år, og hun lærte at lave sine egne notater.

    Kommentar af Pigen fra landet — 15. november 2014 @ 18:54

    • Det var da godt, at hun nåede at lære at lave sine egne notater 🙂 Det er meget vigtigt for mig at notere – jeg husker simpelthen bedst, hvis det er gået igennem hånden først, har jeg erfaret gennem årene.

      Kommentar af Ellen — 15. november 2014 @ 20:42

  2. Hold da op, hvor effektivt; både kursus og underviser! Det lyder til at være pengene værd – og mere til. Jeg tror sørme ikke, at jeg er booket i de dage, så det kan godt være, at jeg tager dig på ordet, Ellen. Nu er jeg jo ikke ligefrem en rutineret syerske, så ved du overhovedet, hvad du går ind til?
    😉

    Kommentar af fiberfryd — 15. november 2014 @ 19:54

    • Det var så rigeligt pengene værd, og det kunne da være rigtig hyggeligt, hvis du kunne komme med til Sverige – vi kunne jo sagtens finde ud af, at gemalen din kunne tilslutte sig i weekenden.
      Hehe, næh, jeg ved nok ikke, hvad jeg går ind til, men alle kan være med i det tempo, jeg bliver nødt til at sætte, tror jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. november 2014 @ 20:46

  3. Den eksterne hukommelse skal plejes, hvis den interne skal have noget at arbejde med senere!!!!
    Det ser ellers spændende ud.. Er det et ringbind i smuk forklædning? Med dertil hørende tilpasset indhold?
    Jeg besøgte Den lille lade for nogle år siden; Gitte købte stoffer!!!!!
    Jeg kan blive ganske overvældet… øh… demoraliseret af andres formåen mht. tid og aktivitet! Det er da helt vildt hvad Ragnhild kan overkomme.
    Fik John taget billeder af gavle eller holdt han sig inden døre?

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. november 2014 @ 19:54

    • Sådan er det jo med hukommelser 🙂
      Det er nemlig lige hvad det er – siderne bliver efter mine KnitPro-behov + plus lidt andet, men alt bliver strikkerelateret.
      Ragnhild er helt utrolig, og man kan få mættet selv store stofbehov i den biks!
      John tog i Herningcentret plus fik sig en god middagslur på hotellet, så det meste var indendørs.

      Kommentar af Ellen — 15. november 2014 @ 20:51

  4. Når du husker bedst, når det er gået gennem hånden først, så forstår jeg ikke, at det var nødvendigt for dig at tage notater, da jeg ikke kan forestille mig, at du kan sy uden at bruge hænderne 😉

    Kommentar af Kristine — 15. november 2014 @ 21:31

    • Det kan du selvfølgelig sige, Kristine, men så er der noget med rækkefølger. Og mål. Og andre ting. Men det har du slet ikke lyst til at læse en længere forklaring på 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. november 2014 @ 22:05

  5. Det er altid sjovt at lære noget nyt, men er det virkelig nødvendigt for dig? Du kan jo godt! Jeg har beviset hængende ude i mit køkken… 😉

    Kommentar af miafolkmann — 16. november 2014 @ 12:33

    • Det var sødt sagt, Mia, men det var godt nok lidt nemmere at sy dit bevis end denne projektmappe :-.)

      Kommentar af Ellen — 16. november 2014 @ 18:42

  6. Det må være dejligt både at have været igennem – og at gå igennem – sådan en intensiv dag. Det med notater betyder meget. Jeg har dog en kedelig evne til at udelukke alt det, jeg ikke fik noteret ned.

    Kommentar af conny — 16. november 2014 @ 18:37

    • Det var dejligt – også at få udfordret hjernen lidt. Det betyder meget at notere – jeg har altid skrevet meget på kurser, men har sjældent kigget i notaterne bagefter – ting har det med at hænge fast, bare fordi de blev skrevet ned 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2014 @ 18:44

  7. Hun lyder da godt nok som en effektiv dame.
    Hvad bruger du sådan en mappe til.?

    Kommentar af Inge — 16. november 2014 @ 18:50

    • Det må man sige, at hun var!
      Den er til strikkepinde, wirer og alskens andet strikketilbehør.

      Kommentar af Ellen — 16. november 2014 @ 19:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.