Hos Mommer

12. november 2014

Murphy har slået til igen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:32
Tags:

Det er bare så typisk. Det er bare så ærgerligt. Ham Murphy har slået til igen. Det gør han i øvrigt tit.
Hvor vi fra årene 1990-2009 tog til Vesterhavet hver eneste efterårsferie minus én, er det nu fem år siden, vi sidst har været der, og jeg savner det voldsomt. Der er to grunde til, at vi stoppede med at feriere der: At englænderne først har efterårsferie i uge 44, hvor alt er lukket ned på Vestkysten, og at børnene egentlig ikke syntes, det var særlig sjovt med alt det blæsevejr. I 2010 var vi ikke afsted, fordi vi tog til USA, og de sidste tre år har vi været på Djursland – som bestemt også er dejligt, men Vesterhavet er det altså ikke …
Djursland og omegn har budt på mange flere turistmuligheder, og børnene har nydt de stille strande, så det har været fint nok, men jeg har savnet at blive blæst grundigt igennem.
På lørdag skal jeg ind til midten af Jylland og deltage i et sykursus, som varer fra 9-17, og fordi vi ikke gider køre hjemmefra kl. 05, fandt vi et sted, hvor vi kan sove x2 og spise x4 – altså ankomme fredag eftermiddag og tage afsted igen søndag morgen. John må passe sig selv hele lørdagen, men det er jeg sikker på, at han overlever.
Vi har for længst aftalt at køre tidligt fredag morgen og så tage en tur ud til æ haw. Ja goddaw! Hvad har vi nu, som meteorologerne stædigt fastholder varer weekenden over? En strid blæst fra øst. Hvor uheldig har man lov at være?
Nu er jeg derfor slet ikke sikker på, at vi gider køre ud til Vesterhavet, men vi skal nok finde noget andet at foretage os, for en tur vil vi dæleme have ud af det.

P1040056

Vandet i fjorden har sommetider været næsten helt væk, men denne kuling fra øst har sørget for, at det er vendt tilbage i så rigelig mængde, at det lige nu er den højeste vandstand, vi endnu har set. Svanerne har pakket sig lidt mere sammen, end de plejer, men det undrer mig, at de alle vender hovedet mod vinden. Ville det ikke være mere praktisk at vende den anden ende til? Det gør køer og heste, men kan det mon have noget at gøre med, at fjerene så kommer til at vende forkert, og fuglene dermed kommer til at fryse?

22 kommentarer

  1. God tur – I må jo køre over til æ hav en anden god gang, når der ikke er højvande i fjorden.

    Kommentar af Jørgen — 12. november 2014 @ 16:45

    • Tak. Det bliver vi nødt til, Jørgen. Det var jo bare så oplagt lige at tage det nu.

      Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 16:48

  2. På med skitøjet, de tykke sokker, hue og vanter, for nu har du da alle mulighederne for at blive blæst rigtigt godt igennem 🙂 Hvis det Vesterhav trak så meget i mig, ville vejret ikke kunne holde mig væk. Vi har gået der en stormende regnfuld sommerdag, iført hue (hætte) og vanter.

    Kommentar af Pigen fra landet — 12. november 2014 @ 16:51

    • Jeg tror du misforstod mig Pia – vejret kan ikke blive blæsende nok til os, og kulde generer ikke, men vinden skal da ikke komme fra øst, når vi endelig er ved Vesterhavet, så kan det være helt ligemeget 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 16:59

      • Det gjorde jeg så. Jeg lagde ikke størst vægt på ØST.

        Kommentar af Pigen fra landet — 12. november 2014 @ 17:24

        • Tænkte det nok – østenvind er det eneste vejr der ikke må være når vi er ved Vesterhavet 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 17:40

  3. Jamen, hvad er problemet med ØSTenvind??? Du kan da få sand i mellem tænderne alligevel!
    Mon ikke det er fordi det giver den smalleste flade at fryse om og vand og vind preller af… ? Solsortene vender i hvert fald hurtigt hovedet mod vinden … det ser ellers sjovt ud med fjerstrutskørt op ad benene!

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. november 2014 @ 17:36

    • Jeg vil se store bølger! Jeg kan også få sand mellem tæerne på den strand, vi bor lige ved siden af her på det østsjællandske 🙂 Jeg elsker bare, når Vesterhavet er slemt – det er ikke så tit, jeg kan få lov til at opleve det, og det er altså noget barskere og dermed skønnere og mere uvant end vores østvendte kyst er, selv når der blæser en østlig kuling.
      Det må være for ikke at få fjerstrutskørt 😉

      Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 17:51

      • Ja, men sand mellem TÆNDERNE i strid blæst og sandfygning… Det får du kun ved Vesterhavet. Det østsjællandske landskab kan ikke være med 😉

        Kommentar af Anne Holtegård — 12. november 2014 @ 18:20

        • Ahhh altså, sorry – hvorfor pokker mon jeg læste det som tæerne?
          Det kan du selvfølgelig ikke vide, men du har ret. Det er dog stadig sjovere, når vinden kommer fra vest 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 21:41

  4. Ud af klappen med ham Murphy, han griber forstyrrende ind i vores planer.. 😉
    Vesterhavet er nu også stort og voldsomt dejligt når vinden står i øst.

    Kommentar af Inge — 12. november 2014 @ 19:20

    • Han er lige så svær at smide ud som Trilles Gud, dengang hun forargede hele Danmark med sin sang 🙂
      Jeg har oplevet Vesterhavet i østenvind og synes desværre ikke, det er spor voldsomt …

      Kommentar af Ellen — 12. november 2014 @ 21:43

  5. Åh, det var da rigtig ærgerligt, når nu du gerne vil se store bølger. Måske kan vinden vende sig? Vi kan ikke altid stole på vejrudsigter. Men det er da en fin ide at tage John med og gøre en tur ud af det.

    Kommentar af Betty Schou — 12. november 2014 @ 23:17

    • De påstår, at østenvinden holder ved weekenden over, men man har da lov at håbe, at de tager fejl … igen 🙂
      En god ide, nemnlig – så slipper jeg også for at køre selv …

      Kommentar af Ellen — 13. november 2014 @ 10:12

  6. Midten af Jylland?! Det er jo lige her! Kommer I her forbi på søndag?

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. november 2014 @ 08:47

    • Jeg sender dig lige en mail 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2014 @ 10:13

  7. Jeg har været i Vejers/Blåvand en gang i en januarstorm. Det var en oplevelse. Vores ben var fulde af sand, da vi fik cowboybukserne af efter hjemkomst til sommerhuset. Tagstenene fløj os om ørerne og alle grantræer rundt om sommerhuset lå ned næste morgen. Så alt i alt en tur der bliver snakket om igen og igen, selv om det måske efterhånden er ved at være 10 år siden.

    Kommentar af Tina — 13. november 2014 @ 12:48

    • Det er bare FEDT, ikke? Det har vi også prøvet et par gange. De lokale synes nok ikke det er så sjovt, men jeg (og du …) elsker det.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2014 @ 16:25

  8. Fuglene står altid mod vinden, for -som der skrives- at undgå vind i skørteren.
    Dette sidder så dybt i fuglene, at når vi sætter lokkegæs ud, er det særdeles vigtigt at alle lokkerne står med front mod vinden. Er der blot en enkelt fejlplaceret plastik-lokkefugl, som er drejer i forhold til de andre, virker lokkerne mere skræmmende end det modsatte.

    Kommentar af Farmer — 13. november 2014 @ 17:04

    • Aha – så gættede jeg rigtigt 🙂
      Interessant, at instinktet ligger så dybt hos fuglene, at det kan skræmme dem, hvis en af dem vender forkert.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2014 @ 17:34

  9. Vesterhavet er flot, når der er gang i den. Jeg husker stadig med fryd, den storm jeg oplevede, da jeg var i praktik som pædagog i Harboøre Børnehave, hvor skummet stod i kæmpeflager ind over digerne. Det var ikke nemt at komme op og se udsigten!
    Man kan jo håbe at vejret snyder meterologerne. Uanset, så er jeg sikker på du kommer hjem med noget godt, selv om der ikke er Vesterhavsbilleder på nethinden 😉

    Kommentar af fiberfryd — 13. november 2014 @ 23:48

    • Det er jeg heldigvis også sikker på, at jeg gør – altså kommer hjem med noget godt. men selv her til morgen holder man fast i, at der er østenvind!
      Jeg ved ikke, hvordan vestjyderne ser på den begejstring, vi andre lægger for dagen, når vi oplever en rigtig ruskstorm derovre, men vi er godt nok vilde med det 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. november 2014 @ 08:32


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.