Hos Mommer

7. november 2014

Så er pejsestuen klar til indflytning

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:25
Tags:

Først og fremmest tak til alle jer, der fik lidt medlidenhed med mig i går og sendte både gode ønsker og gode råd i min retning.
Det varmer og det hjælper. Det gør det faktisk – kan nok bedst sammenlignes med et lille barn, der venter med at græde, til det kommer hjem og kan blive trøstet. Man bliver åbenbart aldrig for gammel til sådan en adfærd.
Jeg har det meget bedre. Natten udrettede mirakler, og jeg behøvede ikke at tage en smertestillende tablet før jeg kom hjem fra frisøren midt på eftermiddagen. Det har bare været et hårdt slag, og jeg er snart på mærkerne igen … skal dog stadig lige tænke mig om, hvilken position der er bedst at indtage, inden jeg bukker mig ned for at samle noget op, men i forhold til i går er det ingenting, og jeg er fuld af fortrøstning.

P1040030

I går (inden jeg skvattede …) fik vi købt brændekurv, pejsesæt og askespand. Skorstensfejeren – ham med ipadden – har, som allerede skrevet, godkendt hele systemet, så nu er vi klar! Årstiden er også til at have tændt op, for vi holder kun huset på omkring 14°, så længe vi ikke er flyttet ind.
Det gør ikke spor, at det er lidt køligt; vi kan sagtens holde varmen ved at arbejde, men vi tænder alligevel op, så der er lunt i stuen, når vi tager os en velfortjent pausekaffe eller indtager frokosten. Indtil videre lever brændeovnen udelukkende af overskudsbrænde fra renoveringen, og det kan den en rum tid endnu, men vi har kigget på, hvor vi kan få det billigste, men selvfølgelig samtidig det bedste pejsebrænde.
I starten talte vi om at fylde traileren en gang imellem og tage brændet med hjem fra Sverige, hvor vi jo har det helt gratis i så rigelige mængder, men det er vi – vistnok – gået bort fra igen. Det kan absolut betale sig at slæbe det med fra Sverige. Jeg har regnet ud, at vi vil kunne spare omkring 1000 kroner pr. hvad der svarer til et brændetårn i nævnte størrelse, men det skal med i betragtningerne, at vi ville skulle fælde og selv ordne langt, langt mere træ, end vi hidtil har været nødt til, da brændeovnen rent tidsmæssigt vil blive brugt temmelig meget mere i Den Stråtækte i forhold til Sverige.
Da vi efterhånden har konstateret op til flere gange, at vi ikke er 25 år længere, er vi blevet enige om, at der ingen grund er til at give os selv så meget arbejde, at vi går helt døde på det.

29 kommentarer

  1. Husk nu billeddokumentationen hvis du skifter meget farver 😉

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 7. november 2014 @ 18:35

    • Jaja, okayokay – skal nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 18:45

  2. Godt det ikke gik helt galt.. Nu tør jeg så godt spørge til gulvet, og om du nåede telefonen.. 😉
    Vi glæder os til at se hvor langt I er nået på søndag, og varme os lidt ved ovnen. 🙂

    Kommentar af Inge — 7. november 2014 @ 18:54

    • Gulvet led ingen overlast, og nej, men jeg ringede vedkommende op senere 🙂
      Jahh, vi glæder os også 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 19:24

  3. Alle de nye vinduer er vel super-lavenergi, så I egentlig kunne varme hytten op med et stearinlys? Eller ..?

    Kommentar af Eric — 7. november 2014 @ 19:59

    • Ja, dem, vi skifter, er, men det er ikke alle vi skifter ud nu – det har vi ganske enkelt ikke råd til, så vi nøjes med dem, der trænger mest, nemlig dem i køkkenet, et vindue på første sal og to utætte, et-lags vinduer i stuen, så det varer lidt med sterarinlysopvarmningen 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 21:11

  4. 🙂

    Kommentar af Mormor — 7. november 2014 @ 20:46

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 21:11

  5. Min skorstensfejer (med høj hat og højeffektiv støvsuger – men uden I-pad) anbefalede denne forhandler: http://www.skov-trae.dk/priser.htm – ikke for hans skriftlige evner, men for hans pris og kvalitet. Jeg har ikke selv førstehåndskendskab til hans produkt, men kan konstatere, at det er billigt – i hvert fald her i hovedstadsområdet! Tænker, at det hurtigt kan blive dyrt at fragte brænde hjem fra Sverige. Det er vel ikke gratis at medtage en trailer?

    Godt, du slap nogenlunde fra dit stunt! 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 7. november 2014 @ 20:55

    • Hehe, næh, de ville aldrig vinde en stavekonkurrence “luftfugtigheden er højrer om Vinteren” 🙂 – men det er ganske rigtigt lidt billigere end hvad vi ellers har set det til. Jeg er dog bange for, at det kommer i løs vægt og derfor bliver leveret ude på fortovet, hvorimod et tårn vil kunne blive løftet op over vores hegn og sættes lige hvor brændet skal opbevares.
      En trailer vil koste os 250 kroner ekstra i bropenge (125 pr. vej), og fire ture vil i brænde svare til en smule mere end hvad der er i et brændetårn til et par tusind kroner, så det kan godt betale sig økonomisk, men bestemt ikke arbejdsmæssigt 🙂
      Jeg er også glad for, at jeg tilsyneladende slap billigt fra stuntet!

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 21:29

      • Ja, det er sikkert i løs vægt. Det lyder interessant – det der med “løftet over op vores hegn” – det har jeg ikke hørt om før- det ville da være dejligt. Her er det leveret til indkørsel. Derfor er det faktisk nemmere for mig at få leveret i løs vægt end i palletårn.

        Kommentar af Lone Nielsen — 7. november 2014 @ 22:05

        • Det kan godt være, at jeg har tolket det forkert, men der stod noget med, at “vi leverer med grab, så vi kan placere dit brænde lige hvor det passer dig”.

          Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 22:15

          • Hvem, hvad, hvor?

            Kommentar af Lone Nielsen — 7. november 2014 @ 22:19

            • Prøver at finde ud af det i morgen – mener, at jeg gemte dem som favorit på pc’en, men lige nu ligger jeg i min seng med ipadden 😉

              Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 22:33

              • Godnat – sov godt 🙂

                Kommentar af Lone Nielsen — 7. november 2014 @ 22:39

                • Jeg havde husket forkert, de kommer med en palleløfter, så de kan flytte tårnet hen, hvor man vil have det – men det er også godt nok til os … det kan du finde mange firmaer, der gør. Nogle tilbyder at komme med kran, så det kan løftes over et hegn eller en hæk, men det koster ekstra.

                  Kommentar af Ellen — 8. november 2014 @ 11:48

                  • Ok – tak 🙂

                    Kommentar af Lone Nielsen — 8. november 2014 @ 22:22

  6. Godt det ikke ser alvorligt ud efter faldet. Har man en telefon med nummerviser kan man jo altid ringe, hvis man ikke har nået telefonen ved almindelig gang. Dejlig med lidt lunhed i brændeovnen.

    Kommentar af Jørgen — 7. november 2014 @ 21:14

    • Ja, det er meget heldigt. Det var også det, vi gjorde. Ringede tilbage, altså.
      Jeg elsker brændeovne og har savnet en i alle årene her i rækkehuset.

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 21:30

  7. Er der ikke en lokal svensker, der kan levere et eller to tårne tørt kløvet brænde på en trailer, som I så hænger bag på bilen og tager med hjem. Når I så afleverer, har I kun skulle betale for 2 broture, ikk’? I kunne måske leje nogen til at fælde, flække og læsse jeres eget træ, på et eller andet tidspunkt går det jo nok den vej alligevel.
    En af mine elever tjente penge på at låne en lastbil og få faderen til at hente brænde helt ovre på Hiimiää, tror jeg det hed, i Litauen. Så solgte og leverede de det rundt på øen.

    Kommentar af AagePK — 7. november 2014 @ 22:02

    • Vi har eget brænde gratis – selv om det er i Sverige, skal vi da betale for brænde derovre også, hvis vi skal have det leveret udefra 🙂 det koster mange penge at få professionelle til det i S … kender nogen der skulle have fældet et træ. Det var virkelig dyrt.
      Jeg kan ikke forestille mig, at det kan betale sig at hente det hjem fra Sverige – der må også være noget med vægten. Uden at kunne tallene præcist, tror jeg ikke, vi må køre med, hvad to rummeter vejer – for slet ikke at tale om fire …
      Når vi ikke selv kan klare ødegården mere, med alt hvad dertil hører, bliver den solgt!

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 22:27

  8. Der er nu noget ur-hyggeligt ved levende ild i pejsen. Varme og det specielle lys flammer giver.
    Det ser ud til at blive et hyggested i huset! Vi har et par egertræer der skal fældes… I kan få dem for at fælde dem…!
    Nå… dejligt at læse at du er er hurtig “genopbygning”… omend med omtanke ved bevægelse.

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. november 2014 @ 22:23

    • Det er så superhyggeligt – jeg elsker bare brændeovne!
      Tak for tilbuddet – men I er endnu længere væk fra os end ødegården 😉
      Jeg er så glad for, at det ikke er slemt med ryggen i dag!

      Kommentar af Ellen — 7. november 2014 @ 22:31

  9. God morgen til dig, håber du har det endnu bedre i dag 🙂

    Kommentar af Lene — 8. november 2014 @ 08:29

    • Godmorgen, og tak, en smule. Men jeg skal ikke ned og male 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2014 @ 08:52

  10. Det ser hyggeligt ud med den brændeovn. Og engang skal der nok blive tid til at sidde i stressless-stolen og nyde flammernes skær. Engang. 🙂
    Det er godt at høre, at dit fald (tilsyneladende) ikke har ført til blivende skader.
    God weekend.

    Kommentar af conny — 8. november 2014 @ 10:53

    • Ja. Engang …
      Jeg må sige, at jeg er ret lettet over, at det tilsyneladende ikke gik værre 🙂
      God weekend til dig også!

      Kommentar af Ellen — 8. november 2014 @ 11:50

  11. Jeg har ikke haft så meget kontakt med bloggeriet ilang tid (min kære mand har været indlagt i en måned, men er nu heldigvis hjemme i egne hyggelige omgivelser) så nu genoptager jeg hyggelige sysler igen. Du må ikke gå på glatte gulve i kinasutter, pas godt på dig selv. Godt at det ikke blev værre med ryggen. kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 9. november 2014 @ 18:07

    • Det er søreme også længe at være indlagt – godt du har fået ham hjem igen.
      Jo, Marianne: Man må gerne GÅ på glatte gulve – det er, når man løber, det går galt 🙂 – og jeg tror jeg slap heldigt!

      Kommentar af Ellen — 9. november 2014 @ 22:28


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.