Hos Mommer

5. november 2014

Petitesser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:28
Tags: ,

Det er virkelig i småtingsafdelingen, men nu har jeg lagt mærke til det, og så ser jeg det bare hele tiden:

P1040017

Når man som professionel sætter et nyt loft op; når man har et hav af brædder at vælge imellem og derfor også kan vælge brædder fra uden at komme til at mangle, hvorfor pokker sætter man så sådan et defekt bræt midt i brusenichen?
Jeg så det først i går, fordi vi først nu har fået hængt noget ordentligt lys op på badeværelset – men så skreg det også til mig med høje hyletoner.
Er jeg for sart?
Der er ikke noget at gøre ved det nu – jeg vil trods alt ikke bede ham om at pille det hele ned for at skifte brættet, men der går nok lige noget tid, før jeg vil blive blind for det bræt, tror jeg desværre.
Jeg var ellers så tilfreds med Morten Tømrers arbejde …
For at gøre det mindre synligt, kunne vi male loftet hvidt, og det bliver det nok også en dag, men jeg er SÅ TRÆT af at male, så hvad der kan syltes, bliver syltet. GODT, vi fik Glenn til at ordne hele stueetagen!
P1030052Det er især et af værelserne på førstesalen, der trækker tænder ud, fordi det driller mig irriterende meget. Det er den ældste del af huset, og jeg har spartlet ud og repareret huller i én uendelighed – det burde have været gjort for årtier siden, men af ukendte årsager har værelset fået lov at stå med alle sine skavanker, selv om man har gjort meget ud af at forsøge at skjule dem. Så meget, at jeg vil tro, det havde været hurtigere at få det fikset frem for at sminke liget. Det er også småting, men jeg gider ikke de mange smårevner, for jeg bilder mig selv ind, at det er gennem dem, horderne af edderkopper kommer ind.
Det dur simpelthen ikke at lide af edderkoppeskræk, når man har vælgt at bo i et stråtækt hus, men heldigvis er de helt anderledes end dem, der huserer i rækkehuset, som er af bodybuildertypen, man kan høre trampe, når de buldrer hen over gulvet – og som jeg pure nægter at røre. Det er Johns arbejde at fjerne dem.
Disse mejeredderkopper er, på trods af, at de kan blive temmelig store (billedet gengiver en i naturlig størrelse), meget spinkle i det, og det generer mig ikke spor at mase dem i et stykke køkkenrulle eller med tørre-maling-af-kluden.
De findes i alle størrelser fra næsten usynligt små til den afbillede moppedreng, og de kommer natten over. I snesevis. I alle størrelser.
Jeg troede ellers, at disse edderkopper huserede mest i England, for de er mage til dem, Charlotte har masser af derovre, og jeg har indtil Den Stråtækte kun set ganske få i DK, men det må være specielt stråtagselskende edderkopper.
Det er en af de mest almindelige arter herhjemme, og jeg burde derfor have kunnet se dem utallige gange før, men det har jeg altså ikke. Egentlig burde jeg være glad for dem, for de skulle være uhyre effektive til at konsumere fluer.
Jeg må nok bare vænne mig til, at de er der.

Reklamer

44 kommentarer

  1. Hvorfor i alverden kan I ikke bede om at få det bræt skiftet ud? Selvfølgelig kan I da det. Og du vil jo gå og mopse over det i al for lang tid, hvis I ikke gør det. Mejeredderkop? Jeg synes, det ligner et stankelbenet, men det er altså helt forkert . Måske har vi også mejeredderkopper uden at vide det. Og ring så til ham Morten i morgen, ikk’ 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. november 2014 @ 19:52

    • Dér skruede du da vist lige bissen på 🙂 Jeg overvejer …
      Et stankelben er et vinget insekt beslægtet med myg – det, som mange fejlagtigt kalder stankelben, er en mejer og sådan en har én krop. Mejeredderkoppen har todelt krop.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 20:52

      • Jamen altså, jeg bliver jo helt nervøs for, at du pludselig er ved at miste din sædvanlige kampgejst, og det går jo ikke 😉 Og så ville jeg selv blive totalt mopset over sådan et bræt. Har I betalt?

        Kommentar af Fruen i Midten — 6. november 2014 @ 08:48

        • Bare rolig – jeg har skam ikke mistet min kampgejst – jeg er bare i tvivl om det nu også er så vigtigt dette her; der er jo så meget andet, der er uperfekt i dette gamle hus, men i de filfælde er det en del af charmen 🙂
          Nej, vi har endnu ikke betalt for tømrerentreprisen … han må have meget travlt, for det er over en måned siden, han blev færdig, og vi har endnu ikke set en faktura.

          Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 09:15

          • Super, så har I fat i den lange ende og venter jo bare med at betale, til brættet er skiftet 😉

            Kommentar af Fruen i Midten — 6. november 2014 @ 09:50

            • Det har du ret i, at vi har 🙂

              Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 15:18

  2. Synes ikke, det loftsbrædt hører ind under petitesser… manden må have haft duggede briller…. han har i hvert fald vendt det blinde øje til… SÅ TRÆLS! Og man kan jo ikke lige lirker et perfekt brædt ind midt i det hele? Der er nok ingen vej uden om mere spartel og maling…
    Sønnike ønskede sig spartelmasse til jul, da han var i starten af ombygningen….. Man bruger bare i spandevis!
    Vi har da også mejere i huset… måske mere alderen på huset? Jeg har heldigvis ikke den fobi, men bruger gerne “kraftigt værktøj”, når jeg går på jagt efter dem i bodybuilderkategorien!

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. november 2014 @ 19:54

    • Lidt irriterende, men jeg ved altså ikke rigtig, om jeg vil bede om at få det udskiftet.
      Ja, man kan godt nok få brugt noget spartelmasse 🙂
      Jeg kan ikke helt gennemskue kriteriet for mejeredderkopper kontra almindelige husedderkopper – husalderteorien er da et forslag, men hvorfor skulle de io givet fald ikke kunne finde ind i nyere huse? Nå, pyt – jeg foretrækker den spinkle udgave 😉

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 20:55

  3. Jeg ved ikke, hvad de langbenede edderkopper hedder, men jeg så på tv, at den art spiser alle de andre grimme typer edderkopper, så dem skal vi være glade for 🙂

    Kommentar af frnielsen — 5. november 2014 @ 20:13

    • Så er jeg lige pludselig endnu mere glad for disse – har det altså lidt svært med de andre store og tykke sataner!

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 20:56

  4. Min mand er tømrer, han siger, at en tømrer kan skifte et brædt mit på loftet 🙂

    Kommentar af frnielsen — 5. november 2014 @ 20:14

    • Okay …

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 20:57

  5. altså uden at fjerne alle de andre …

    Kommentar af frnielsen — 5. november 2014 @ 20:14

    • Og så forstår jeg bedre 😉
      Tænk, kan man virkelig det? Imponerende!

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 20:57

  6. Ved større arbejder (ikke småtterier) anbefaler jeg varmt, at man laver en AB92-kontrakt. Så er der rene linjer og ingen diller-daller. Denne standardkontrakt kender og accepterer alle (reelle) håndværkere, men de færreste “rekvirenter” (os). Man slipper måske ikke for forsinkelse, men i så fald kan man trøste sig med dagbøderne, og det er jo ikke ilde, når det skal være.

    Kommentar af Eric — 5. november 2014 @ 20:29

    • Den måtte jeg lige google, så du havde ret i, at den ‘almindelige’ kunde ikke nødvendigvis kender den kontrakt. Det er en god ide ved større projekter, som du siger, men jeg tror, det ville have været en anelse overkill i vores tilfælde, som jeg vil tro hører under kategorien småtterier.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 21:01

  7. Det der bræt fandt jeg mig godt nok ikke i!

    Kommentar af Rasmine — 5. november 2014 @ 20:34

    • Det irriterer mig faktisk lige så meget, at jeg ikke opdagede det noget tidligere, mens han endnu gik og arbejdede i huset.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 21:02

      • Det kan ikke være ret længe siden, og det kan umuligt være meningen, at man skal holde øje med håndværkerne, mens de arbejder. Han må gøre det der om!

        Kommentar af Rasmine — 5. november 2014 @ 22:13

        • Vi har nu haft meget gavn af at gå rundt dernede mens de arbejdede. Der dukkede hele tiden noget op, der skulle tages stilling til … det var ikke primært for at holde øje med dem, og vi var der heller ikke hele tiden.

          Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 23:01

  8. Jeg gloede og gloede.. hvad mener hun med defekt? Så så jeg det.. og ja det hører vist ind under det man kalder: ” smag og behag” man kan selvfølgelig se at det er skåret af et rigtigt træ … men gør det noget? Det er jo ikke en defekt eller fejl.. det er sådan det bræt ser ud.. 🙂

    Kommentar af teakl — 5. november 2014 @ 20:40

    • Ja, det har noget med ens ‘sarthed’ at gøre, og jeg kan ikke finde ud af med mig selv, om jeg gør noget ved det … ser lige tiden lidt an.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 21:03

      • Ja, det kan jo males hvis det bliver ved med at stikke dig i øjnene 🙂

        Kommentar af teakl — 5. november 2014 @ 21:18

        • Nemlig 🙂 – og det skal det nok alligevel, når jeg engang kommer mig over min maletræthed.

          Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 21:39

  9. Hvad loftet angår er du ikke sart. Mine øjne ville også have svært ved at styre udenom, hvis det var her. Men med edderkopperne er det noget helt andet, der er du sart 😉 Jeg tog en bodybuildertype den anden dag. Tag dog noget og mas den med, siger mor. Nej, den skal da have lov at leve, men jeg skal nok lukke den ud. De små mejeredderkopperne har jeg ser, men kendte ikke navnet på dem.

    Kommentar af Pigen fra landet — 5. november 2014 @ 20:50

    • Jeg ved godt, at jeg er sart mht. edderkopper, men jeg vil helst ikke have noget at gøre med bodybuildertyperne, så længe jeg har en mand, det ikke generer 🙂
      Jeg vidste det heller ikke før i dag, men jeg syntes, jeg var nødt til at finde ud af det, inden jeg skrev om dem.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 21:05

  10. Jeg er sikker på at de edderkopper har vi, vi har så kaldt dem stankelben ☺ og nu kan jeg ikke finde en eneste, de er vist blevet slået ihjel. Min tømrermand siger også at det kan skiftes. Afhængig af bræddetype er der forskellige løsninger.

    Kommentar af Lene — 5. november 2014 @ 22:05

    • Jeg ved godt, at der er rigtig mange, der kalder mejere for stankelben, men stankelben har altså vinger 🙂
      Det er altså åbenbart ikke så besværligt, som jeg lige troede.

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 22:11

  11. Det brædt skal du selvfølgelig bede om at få udskiftet! Det er ikke acceptabelt – og det skal ikke dækkes med et lag maling. Du skal ikke blive blød i sokkeholderne nu! Du har betalt for et professionelt stykke arbejde og det er det, du skal have – og det er dette ikke!

    De der Meyere, som jeg kender dem som, er nok de eneste kravl, jeg bare IKKE kan lide. Så hellere et monster som efterlader aftryk.

    Kommentar af Lone Nielsen — 5. november 2014 @ 22:14

    • Jeg ville heller ikke have troet, at en prof ville lade sådan noget slippe igennem, men det gjorde han jo altså …
      “Meyere” – hvor sødt … men jeg forstår nok ikke helt, at du kan foretrække monsterne 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 23:08

      • Selvom det er sødt med Meyerne, skal du stadig bede om at få skiftet bræddet ud. Nu synes jeg godt nok “bræddet” ser pudsigt ud? Staves det sådan?

        Kommentar af Lone Nielsen — 5. november 2014 @ 23:55

        • Det er et fuldstændig ulogisk ord. Det staves uden ‘d’ i ental og uden ‘t’ i flertal: bræt – brættet – brædder – brædderne 🙂

          Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 08:28

  12. Desværre, Ellen, jeg må skuffe dig. Her i huset har vi både mejeredderkopper og de store bodybuildertyper (de sidste kommer ofte ind med brændet, hvis ikke man er lidt omhyggelig). Sjovt nok er det første de senere år, at mejeredderkopperne er kommet til – måske er de svære at slippe af med, når de først har etableret sig? Og i gamle huse med kringelkroge kan de selvfølgelig gemme sig mange steder. Jeg er virkelig ikke vild med nogle af dem…

    Kommentar af fiberfryd — 6. november 2014 @ 00:52

    • Mejeredderkopper er en invasiv art, men jeg kan ikke se nogen steder, hvornår den kom til landet, men det er åbenbart ikke fordi de elsker stråtage.
      Jeg tror jeg ser dem allesammen fordi alle vægge og lofter er blevet hvide og fordi der endnu hverken er møbler eller gardiner.
      Jeg vil ikke sige, at jeg ligefrem er vild med dem, men jeg kan håndtere disse; det er jeg ikke meget for med bodybuilderne 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 08:31

  13. Selv om huset er stråtækt, ruderne er små, og væggene lidt skæve stå, så er det ikke i orden at aflevere en sådan (manglende) samling. Snedkeren har haft en dårlig dag, for han har garanteret set det selv, og så bare tænkt:” Går den, så går den, jeg gider ikke gå ud og skære et nyt til; så må vi tage den på Mommers hjemmeside!” Hvis jeg var lidt yngre, eller Husets frue var 😉 ,ville jeg som amatør påtage mig at ordne fejlen. Det er ikke så svært.
    Mht de der edderkopper: så er det ikke så sært, at vore gode gamle store lodne monstre er forsvundne, siden de der anoretiske ditto do åbenbart æder dem! Men der må da så ikke være ret meget næring i en edderkop, hva’?

    Kommentar af AagePK — 6. november 2014 @ 07:41

    • Det var medhjælperen, som er pensioneret, går og hjælper i Andelslandsbyen Nyvang en gang om ugen. Han var ellers så omhyggelig og elskede at gå at måle og måle til alle de skæve vinkler. Jeg undrer mig virkelig …
      Alt er relativt, Aage – for en mejeredderkop må der være mad til mange dage i en af bodybuildertypen 😉

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 08:34

  14. Hmmmm jeg ville nu nok bede ham lave det om, ikke som en haster hasters opgave, men helt klart som en “Ikke i orden” opgave. 🙂

    Kommentar af Inge — 6. november 2014 @ 09:59

    • Det var et gyldent kompromis – hvis han så ellers husker at komme 😉

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 15:19

  15. Den fejl er for iøjnefaldende. Måske kunne man slibe splinterne af så det står lidt mere “høvlet” at se på. Her så vi det samme med køkkenet. Små unødvendige fejl, som er lette at se når man ser efter, men som ikke ses overhovedet i hverdagen.

    Kommentar af Jørgen — 6. november 2014 @ 11:08

    • God ide med at slibe – og din sidste bemærkning rammer lige i plet!

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 15:20

  16. Jeg tror ikke jeg kunne finde mig i sådan et bræt, måske hvis det var inde i et hjørne, men det der ser altså MEGET synligt ud. Og hvis håndværkeren er ærekær og elsker at gå at måle og passe til, så tror jeg også gerne han vil have chancen for at skifte det. Mellemfornøjede kunder er sikkert ikke hans kop te.
    Edderkopper, både mejere og de lidt mere brutale, kender vi alt til her, vi bor i et træhus, så det er uundgåeligt. Der er vist ikke andet at gøre end noget kemisk, eller at lære at leve med dem.

    Kommentar af Lissi Lyngsø — 6. november 2014 @ 12:29

    • Jeg tror bestemt heller ikke, at han samler på mellemfornøjede kunder – han virker meget reel.
      Træhuse og stråtækte ditto er nok ét fedt for alskens edderkopper. Men kemi nægter jeg altså så begynde på! Så hellere leve med dem.

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 15:22

  17. Umiddelbart ser det for mig ud som en dårlig kvalitet GRAN-træ, loftet er beklædt med – splinttræ ( set yderste ved af træet) med store knaster (og så endda ud mod opskæringen), der kan give uhensigtsmæssige vridninger af træet og give harpiks-gennemtrængning (gennem malingen). Farvespillet i træet på aktuelle bræt antyder for mig, at træet det pågældende sted har været sygt (visnet og dermed udtørret, så det bliver mere modtageligt for fugt – vil da arbejde anderledes end sundt træ). Jeg synes materialerne mest ligner afhøvlede forskallingsbrædder (bruges ved støbning af beton og pilles efterfølgende af) – altså den billigst mulige kvalitet.
    Nu véd jeg jo ikke, om der har været stillet krav om kvalitet ved ordreafgivelsen; men jeg synes ikke, en ansvarsbevidst tømrer/snedker ville byde den kvalitet.
    Brættet ser ud til at sidde i spænd efter opsætningen (og må derfor bukkes) – er der nedtrængende fugt fra tag/loft?
    Selve håndværket er måske i orden, men kvaliteten er ikke. Bruger man i øvrigt ikke falsede brædder til loftsbeklædning?
    Få det udbedret og undgå yderligere ærgrelser.
    Venligst,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 6. november 2014 @ 16:14

    • Du har ret langt hed ad vejen, men jeg må skynde mig at understrege, at det ikke er Morten Tømrer, der står for dette materialeindkøb. Der lå nemlig en masse gulvbrædder, som gik med i handlen og vi pålagde Morten at bruge dem til lofter i de to badeværelser.
      Det har sikkert været et godt køb for den tidligere ejer – forskallingsbrædder er det dog ikke; det er autoriserede gulvbrædder – for der er ganske rigtigt mange knaster i, men jeg har altid haft den (anderledes …) mening, at jo flere knaster, jo flottere er træet. Jeg ved godt, at jeg står alene med den holdning 🙂
      Han kunne dog godt have kasseret det viste bræt – han havde rigeligt at vælge imellem.
      Brættet ‘hænger’ ikke; det er et synsbedrag, og der er heldigvis ingen fugt med i spillet.

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 16:40


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.