Hos Mommer

4. november 2014

Jeg lærte noget, men er ikke blevet ret meget klogere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:47
Tags: ,

Gårsdagens indlæg affødte en del interessante kommentarer.
Jeg havde faktisk hørt udtrykket “mur- og nagelfast” før, men det var gemt langt væk.
Eric foreslog, at jeg googlede udtrykket, så det gjorde jeg, hvilket der, som jeg skrev til ham, resulterede i en del gode svar, en del mindre gode og et enkelt ret morsomt (“…det der kaldes navlefast inventar, er det som følger med”).
Denne sidste har jeg ikke hørt før … udtaler man ‘nagelfast’ så det lyder som ‘navlefast’? Jeg udtaler godt nok ‘søm og nagler’ som ‘søm og navler’, men jeg har altid udtalt ‘nagelfast’, så ‘nage’ rimer på ‘bage’, så når jeg ser en fejl som det navlefaste inventar, kan jeg godt få en lumsk og nagende (!) mistanke om, at jeg hele livet har udtalt det forkert. ‘Naglet fast’ udtales uomtvisteligt som ‘navlefast’ …
Nu vil nogle sikkert foreslå, at jeg googler udtalen, men jeg vil hellere høre hvad I mener. Jeg er nemlig ret sikker på, at jeg alle dage har hørt det, som jeg her skriver, at jeg udtaler det.
Nå. Det var et sidespring.

Mia sendte et link til Den Store Danske, men det gjorde mig (heller) ikke meget klogere – tværtimod synes jeg, det er utroligt, hvis man skal have skåret ud i pap, at man ikke må tage mursten, vinduer og døre med sig, når man sælger et hus. Faktisk en meget morsom tanke at forestille sig, at nogen kunne finde på det, hvis ikke det var skrevet ned, og hvordan huset i givet fald ville se ud … (okay, der står ‘fx’, men alligevel …):image

Tråden i dette var ret underholdende læsning …
Den med, at “alt, hvad der bliver hængende, hvis man forestiller sig huset vendt på hovedet” igangsatte nogle morsomme film på nethinden, og den holder i øvrigt ikke, for så ville de hårde hvidevarer ikke skulle følge med huset, men det gør de. Vores vaskeskab ville i givet fald også ryge en tur på gulvet loftet, men jeg tror jeg en køber ville blive ret fortørnet, hvis vi tog det med os.

Én citerede definitionen på nagelfast:
image

Det løser i mine øjne ikke mange problemer af allerede nævnte slags (reolsystemer o.l.).
Det hjælper jo ikke meget at følge logikken, for det, der er logisk for nogle, er det ikke nødvendigvis for andre.

Jeg fandt et eksempel på et standardskøde:
image

Her er hvidevarerne nævnt specifikt, og jeg har da heller ikke kendskab til eksempler, hvor de fleste af dem ikke er fulgt med i købet.
Vores kummefryser følger ikke med rækkehuset, men det har vi fået noteret, og igen: hvad med badeværelsesskabet, som udløste det hele i går?
Det er ikke fordi I skal svare mig mht. det skab, vi skal nok finde ud af det hele i samarbejde med køber og ejendomsmægler.
Det, jeg opponerer imod, er, at man stadig bruger en forældet vending, der i virkeligheden ikke er det papir værd, den er skrevet på; når man alligevel skal sikre sig, at alle enkeltheder er aftalt køber og sælger imellem. Moster Tulles eksempel i går er et på én gang grotesk, latterligt og glimrende eksempel.

Reklamer

29 kommentarer

  1. Nej det udtales ikke som navle… 🙂 Det nagelfaste er naglet fast.. to forskellige a’er..

    Kommentar af teakl — 4. november 2014 @ 17:12

    • Tak, teakl – det glæder mig at læse 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 17:45

  2. Jeg har aldrig hørt det, eller udtalt det, som navle. Nagelfast udtales med et a som i sadel 😉

    Kommentar af frnielsen — 4. november 2014 @ 17:37

    • Også tak til dig – det tyder foreløbig på, at jeg ikke har været helt galt på den 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 17:45

  3. Vi piller ikke navle her, vi taler om naGelfaste ting 🙂

    Kommentar af Inge — 4. november 2014 @ 17:56

    • Godt. Glæder mig. Begge ting 😉

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 18:03

  4. På denne side er der en udtale med: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=nagelfast. Jeg synes godt nok, hun altid er lige lovlig “københavnsk” i sin intonation. Det er i virkeligheden nok bare “rigsdansk”, hø hø.
    Det har været interessant at følge kommentarerne på dette og det tidligere indlæg. Og du har fuldstændig ret: det kan være svært at se logikken. Og det er nok godt at have aftalerne klart formuleret. Jeg har en skummel plan om at få “(om)pottet” en af mine mindre syriske roser nu her, hvor bladene er ved at forsvinde, så den ikke har rødderne i jord, men i en potte, så jeg kan få den med mig. – men sig det ikke til nogen …

    Kommentar af conny — 4. november 2014 @ 18:14

    • Hun udtaler det næsten helt sjællandsk, synes jeg – man kan ane et lillebitte stød på første stavelse 🙂
      Er jeres hus sat til salg? Hvis endnu ikke, har I jo lov at gøre fuldstændig som I vil, om I så vil efterlade en pløjemark, men så snart det er på markedet, skal I nok være forsigtige – se blot Farmers skrækeksempel herunder – men min mund er lukket 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 19:37

      • Nej, huset er endnu ikke sat til salg, og jeg har også tænkt at gøre det pænt bagefter. Og faktisk vil der bare blive bedre plads til den store busk.
        Jeg er også godt klar over, at det kun går, hvis jeg får det gjort, før vi får huset sat til salg. Nu er vores have godt nok ikke anlagt af nogen kendt havearkitekt, men jeg kender godt reglen om, at planter hører til huset. Og Farmers eksempel maner virkelig til ordentlighed!

        Kommentar af conny — 4. november 2014 @ 21:39

        • Selvfølgelig ved du det godt, men ja: Farmers eksempel er virkelig et, der må kunne få folk til at tænke sig om.

          Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 22:14

  5. Det er da noget værre navlepilleri… nå nej, nagelpilleri… ti hi… Det med hvidevarerne skal du nu ikke sige. I England hører de IKKE med, og jeg blev meget forbavset, da jeg opdagede at sælgeren af Hollymount havde fjernet vaskemaskine, tørretumbler etc. Havde IKKE lige regnet med, at jeg skulle bruge penge på at anskaffe nyt dengang..

    Kommentar af miafolkmann — 4. november 2014 @ 19:04

    • Ups. Det er nok en rigtig god ide at tjekke reglerne i det land, det drejer sig om … så du Tina (Omme i London)s kommentar i går? Den tyder godt nok på, at reglerne er meget lig de danske, men det gør din oplevelse så kke. Jeg kan ikke engang huske, om C&T tog vaske- og opvaskemaskine med, da de flyttede. Aga-komfuret lader man i hvert fald stå, hvis man har sådan et …

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 19:40

  6. G som i bage. Når man har naglet (navlet) noget fast i væggen er det naGelfast med væggen. Selvfølgelig towligt; men sådan er der jo så møj mæ sprov.

    Connys kommentar med blomsterne fra haven har jeg engang hørt som årsag til, at en hushandel gik tilbage.
    Haven var anlagt af en kendt havearkitekt, og da køber kommer kort tid efter slutsedlens underskrift og ser flere stauder og buske fjernet, får køber efterfølgende rettens medhold i, at fjernelsen er ulovlig og at haven ikke kan forventes ført tilbage til arkitektens tanke og idé.
    Følgelig kan nedslag i pris eller genplantning af nye planter ikke accepteres, men alene en annullering af handlen, samt fulde sagsomkostninger til sælger og en mindre erstatning til køber.

    Dyrekøbte planter og erfaringer.

    Kommentar af Farmer — 4. november 2014 @ 19:25

    • Ja, så’rn er der så majet 😉 – jeg er glad for, at jeg ikke har haft udtalt det forkert!
      Sikke dog et eksempel, du kan komme med her – men lige som John var sikker på, at man ikke fjerner toiletruller, var jeg sikker på, at man ikke må fjerne noget med rødder, så sælgerne har vist enten ikke tænkt sig om, eller også har de haft en inkompetent ejendomsmægler. Uanset hvad, må det være hammerærgerligt, at en handel må gå tilbage, fordi man ville redde sig nogle få planter.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 19:45

  7. Ikke noget med navler her 😉 Gemalen, der bl.a. er uddannet statsaut. ejendomsmægler, siger, at det nagelfaste er de fastskruede ting såsom toiletrulleholder, indbyggede/fastskruede lamper, fastskruede reoler m.m. Men det er jo ikke ensbetydende med, at man ikke må tage tingene med, hvis man vil. Man er bare forpligtet til at gøre opmærksom på det og få det skrevet ind i slutseddel/skøde. Hårde hvidevarer er noget for sig og skal nævnes specifikt, hver for sig, fordi de ellers let giver anledning til bøvl. (Tænk, hvis de er leasede eller købt på afbetaling). Så god fornøjelse med at liste de ting op, som I vil skrue ned og tage med 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. november 2014 @ 19:41

    • Ja, din mand må jo vide det, men han bekræfter selvfølgelig også, hvad så mange andre siger. Jeg synes, for nu at gentage mig selv for 117. gang, at det er fjollet, for en hvilken som helst køber ville nok blive særdeles forbavset, hvis vi lod vores reolsystem hænge! Hvis der er så mange tvivls- og tolkningsmuligheder, så kan man da lige så godt med det samme, når man sætter et hus på markedet, udfylde en liste med “Følgende inventar indgår i handelen”, og alt hvad der ikke fremgår af denne liste, tager sælgeren med sig.
      Vi skal nok være både omhyggelige og opmærksomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 19:52

      • Tjah, vi er vist ude i noget ‘sådan er det bare’ 🙂 Godt, for rettidig omhu er (også) en dyd, når det gælder hushandler, skrev Fruen, der selv har ‘folk’ til den slags 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 5. november 2014 @ 11:20

        • Det er altid rart at have folk – næsten uanset til hvad 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. november 2014 @ 16:35

  8. Du har ret i udtalen – som du vist allerede har forstået af tidligere kommentarer.
    Men er du klar over, at du pludselig har fået reklamevideoer på din blog? Det mener jeg godt nok ikke at have set før 😉
    (Læs evt. her: https://wordpress.com/about-these-ads/)

    Kommentar af fiberfryd — 4. november 2014 @ 20:07

    • Ja – dejligt 🙂
      Det har jeg vist haft hele tiden; det undrer mig, at du ikke har set dem før – jeg ser dem aldrig selv, fordi jeg altid er logget ind som administrator. Jeg har læst om dem og kan ikke finde ud af med mig selv, om jeg vil bruge $30 om året på, at I andre heller ikke ser dem.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 20:13

  9. Som i enhver (større) handel og kontrakt er det nok klogt at få det skrevet ned, hvis der blot er en fjern mulighed for tvivl og tvist. Leasede hvidevarer er et fremragende eksempel på, hvad der kan gå galt, når man ikke har afstemt forventningerne. Endnu har jeg ikke hørt om leasede, indbyggede skabe eller en leaset carport, men hvem kender dagen i morgen?

    Kommentar af Eric — 4. november 2014 @ 20:08

    • Ja, sådan er det vist i al sin ikke-enkelhed. Jeg havde ikke tænkt på leasing-problematikken, men det har ejendomsmægleren, for vi har skrevet under på, at hvidevarerne i huset er betalt.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 20:16

  10. Måske et udslag af at jeg ikke var logget ind da jeg læste den 🙂 Nu er jeg logget på og reklamen forsvandt – hvad de dog finder på!

    Kommentar af fiberfryd — 4. november 2014 @ 20:08

    • Nogle fordele skal der da være for andre WP-brugere 😉
      Ulempen er, at jeg ikke kan se, hvor meget reklamerne fylder.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 20:17

  11. Du skal tænke i “huset” og “løsøre”, på engelsk “moveable properties”. Alt, hvad der naturligt hører til huset, såsom toilet med tilhørende wc-papirholder, skal blive i huset, ligesom de ledninger, der nu engang er lagt ind i væggen. Men din reol hører jo ikke naturligt til huset, da huset jo sagtens kan fungere uden. Det kan også fungere uden hårde hvidevarer, hvorfor de nævnes separat i påkommende tilfælde.
    Men: hvis du har hængt en speciel wc-papirholder f.eks fra Titanic op, har du lov til at udskifte med en anden INDEN huset bliver fremvist.
    Tidligere var der jo ikke så meget med indbyggede skabe, derfor indeholder dødsbo-opgørelser fra dengang meget mere løsøre; i dag er der jo ingen, der drømmer om at slæbe køkkenskabe med, selv om de fleste købere smider “de gamle” skabe ud hurtigst muligt; selv om de måske kun har siddet i 3-4 år.
    Og de søm, der holdt Jesus på korset, hedder da nagler, udtalt som navler! Han var nagel-fast (najel!)

    Kommentar af AagePK — 4. november 2014 @ 21:54

    • Du har ret, og dine eksempler er også gode – den med, at “huset skal kunne fungere”, er godt udtrykt, men jeg kan simpelthen ikke forstå, uanset hvad reglerne siger, hvorfor en skide (sorry …) toiletrulleholder er så vigtig at lade blive hængende. Det er jo en lillebitte og billig ting, og de er så forskellige, at man nok alligevel altid vil skifte den ud efter egen smag.
      Nå, men pyt nu med det – det er rart at se dig dukke op til overfladen igen, Aage – dejligt, at du har klaret dig igennem alle strabadserne, så velkommen tilbage. Jeg har jo savnet alle diskussionerne med dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 22:22

      • 1000 tak! 🙂

        Kommentar af AagePK — 5. november 2014 @ 08:40

  12. Det er jo en særdeles spændende diskussion de sidste dage har medført. Jeg udtaler nagelfast som dig. Googles “hvordan udtales nagelfast” er dit indlæg placeret som nr. 2 og 3 – og linket til ordnet som nr. 1. Her fremgår udtalen med udtaletegn.
    Hvor skal man dog holde hovedet koldt for at fungere i en lang række sammenhænge. Så tak for insprationen.

    Kommentar af Jørgen — 6. november 2014 @ 11:01

    • Ja, den kan man godt lære noget af.
      Hehe, morsomt. Jeg skulle lige prøve selv, og nu kom jeg som nr. 1 og 3, mens Ordnet var nr. 2.
      Man skal være god, eller i hvert fald have en god ejendomsmægler. Jeg tror ikke helt på det med selv at klare den slags for at spare penge.

      Kommentar af Ellen — 6. november 2014 @ 15:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.