Hos Mommer

3. november 2014

Ryd op, ryd ud – og køb nyt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:47
Tags:

Knapt nok har man ryddet lidt ud, før man farer ud og køber nyt. Hvornår lærer man det?
Det er godt nok ikke tøj, jeg har købt, men vi har – igenigen – været i Ikea.
Denne gang var det noget så banalt som toiletrulleholdere, noget antiglid til bunden i køkkenskufferne, et par skuffeindlæg (hedder det virkelig det? Jeg synes pludselig, at ordet ser helt tåbeligt ud … kender I det?), et par knager eller fem, og endelig et par måtter, så vi kan skåne de fine gamle, men nye gulve på de mest udsatte steder. Vi ville også have købt en skraldespand, men endte med at bestille en Wesco Single Boy over internettet, da vi undervejs fandt ud af, at vi ikke ville have den siddende på indersiden af køkkenvasklågen, men i stedet have en pedalspand.

Toiletrulleholderne affødte for et stykke tid siden en interessant diskussion. Ikke fordi vi vil have dem med, vi har nu, men da jeg talte om at lade være med at tage et lille skab med, vi har hængende ude på toilettet, sagde John, at det giver sig selv, for det må vi ikke tage med os, lige som toiletrulleholderne, så selvfølgelig bliver det hængende!
Jeg var ét spørgsmålstegn: “Hvorfor i alverden må vi ikke tage de ting med?”
”Fordi de er skruet fast, og alt hvad der er skruet fast i væggen, må man ikke tage med sig. Sådan har det altid været.”
”Sikke da noget sludder. Så skal vi også lade det antikke vægskab nede i stuen hænge? Og vores splinternye reolsystem? Og det gamle staldvindue, der er blevet lavet om til et spejl og hænger i køkkenet? Og alle bogkasserne oppe i mellemgangen? Den køber jeg simpelthen ikke, Nielsen!”
Det havde han ikke noget svar på.
Er der nogen af jer, der kender til den regel, som John nævnte? Og hvorfor den i givet fald åbenbart kun gælder for badeværelsesudstyr?
Jeg tror det er en skrøne, lige som den med, at man skal gøre rent efter sig, når man flytter. Det skal man nemlig ikke; det står ingen steder. At man så gør det, er en anden sag, men det har noget med stolthed og “de skal da ikke tro, vi har været nogle værre grisebasser” at gøre og ikke med noget, der står i loven.

Ellen ved Flammefallet

Her er jeg åbenbart faldet i staver over Flammefallets skønhed – i hvert fald står jeg knivskarpt, selv om John har taget billedet med lang lukkertid.

Advertisements

28 kommentarer

  1. Jeg har samme opfattelse som John. Jeg har også altid hørt, at alt, hvad der er mur- og nagelfast, følger med ved et salg. Så er det jo bare, hvordan man tolker det 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 3. november 2014 @ 16:41

    • Hehe, du kan jo sige, at det er et tolkningsspørgsmål, men jeg har nu stadig svært ved at se forskellen på et spejl i et køkken og en toiletrulleholder … i den forbindelse, altså … jeg kan godt se forskel, men du ved nok hvad jeg mener 😉

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 18:49

  2. Når jeg skriver skuffeindlæg, så foreslås trusseindlæg 😂😂! Mon skuffeopdeler eller -indsats ikke er det ord, du søger, for et skuffeindlæg er vel indlæg, der ligger på lager og venter på evt. anvendelse? Wesco skuffer ikke, da den er uopslidelig og virker hver gang på mere end 15. år, har jeg erfaret. Selv har jeg Baseboy 30 l., hvorved jeg slipper for at bøje mig for at sikre, at alt affaldet lander på rette plads, men for at kunne bruge almindelig størrelse affaldspose har jeg lagt et tilpasset stykke styropor indpakket i en plastikpose i bunden af indsatsen, for så kan plastikposen skiftes, hvis (læs når) affaldsposen er lækket.
    God fornøjelse med fortsatte ud- og indlæg.

    Kommentar af Kristine — 3. november 2014 @ 17:40

    • Det var da en skuffeindsats, jeg ledte efter! 😳 Jeg syntes jo nok, at det så helt forkert ud (trusseindlæggene dukkede også op i mine tanker), men tak – selvfølgelig er det et blogindlæg, der ligger og venter. Og er der flere, kan de holde skuffeselskab 😉
      Dejligt at høre fra en erfaren Wesco-kender – jeg kendte ikke spanden, men regnede med, at til den pris måtte den simpelthen være god. Jeg kan godt se pointen med ikke at skulle bøje sig ned, men vi ville ikke have for stor en spand.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 18:53

      • Jeg går ud fra, at du har tænkt langsigtet, når du investerer langsigtet i Wesco (via COOP?) og en høj spand syner meget mere end en lav og en rund spand optager relativt mere gulvplads end en rektangulær, men en høj rund spand på en hjemmelavet rund plade med LAVE hjul er guld værd, da den kan skubbes/sparkes rundt, så den altid er tilgængelig, hvor der er behov 👍👍

        Kommentar af Kristine — 3. november 2014 @ 19:24

        • Nej, ikke via COOP, men på Wescos eget website – og jeg har egentlig heller ikke tænkt langsigtet – vi faldt bare for den spand 🙂
          Har du et meget stort køkken? Jeg ville umiddelbart mene, at det må være tilstrækkeligt at have fast ophold ved siden af køkkenvasken.

          Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 19:38

          • Nej et meget lille køkken, så spanden er sparket til hjørne under nogle kvartcirkulære hylder og derfor er det også rart ikke at skulle bukke sig og smaske panden i en hylde. I mit lånehus/køkken i det svenske, der er et køkkenet et spisealrumkøkken, hvor køkkenet udgøres af 5 m. langs en væg og der er Wesco hjemmelavet opgraderet med hjul, så den nemt skubbes rundt, da jeg/vi producerer affald samtidigt både ved madlavning, spisning og andet (f.eks. sidder ved spisebordet flere mand og renser svampe, sorterer blåbær fra blade, når de er høstet med bærrive). Det er nemmere at skubbe Wesco hen til brødkrummerne end at flagre med brødkummer på et skærebrædt til Wesco, og når Wesco er høj, så er der ingen fare for, at nogle overser den og falder over den, hvis den ikke er skubbet på plads.
            Gav det mening?

            Kommentar af Kristine — 3. november 2014 @ 20:27

            • Absolut 🙂

              Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 21:39

  3. Da vi tømte min fars hus tog jeg, hvad jeg ville have – også selvom det var skruet fast i væggen og egentlig lavet til huset. Nu var det bare sådan, at det var ting han selv havde lavet. Nu hænger hylden med indbygget spejl og hattehylden i min entre og minder mig om mit barndomshjem og min fars håndværkermæssige snilde og klassiske tilgang til møbler og andet udstyr. Hvis jeg flytter herfra kommer det med mig igen sammen med mine bogkasser og hvad jeg ellers finder på at skrue op på væggen.
    Jeg tror ikke der er regler, så er de uskrevne.

    Kommentar af Lone Nielsen — 3. november 2014 @ 18:47

    • Se, det kan man jo forstå – og ikke fordi jeg på nogen måde tror, at din far har lavet noget, der ikke er pænt, var risikoen alligevel for, at den næste ejer blot ville have kasseret tingene, jo i høj grad til stede.
      Det er med en pæn sandsynlighed uskrevne regler.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 18:56

  4. Man må for den sags skyld tømme hele huset ved salg. Bare der gøres udtrykkelig opmærksom på det i salgspapirerne.
    Det gælder formentlig også toiletrulleholderne, med eller uden affektionsværdi.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 3. november 2014 @ 18:52

    • Det er nok rigtigt, at det skal være aftalt – men hvor går grænsen for de aftaler så? Der er jo ingen, der forventer, at man lader et vægophængt reolsystem hænge … jeg tror jeg vil have en snak med vore ejendomsmægler 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 18:58

  5. Begrebet hedder “mur- og nagelfast”. Søg på det + “salg af ejendom,” og du får svar. Den korte version er, at det som er skruet fast, når køber ser herlighederne, følger med. Det, der hænger på en skrue, gør ikke.

    Kommentar af Eric — 3. november 2014 @ 19:01

    • Okay, tak … jeg burde selv have kunnet finde på at søge. Der var en del gode svar, en del mindre gode og et enkelt ret morsomt (“Det der kaldes navlefast inventar, er det som følger med”). Men den klausul må være fra før de vægophængte reolsystemer – der vil være en del ting, der skal tages op og aftales nærmere vedrørende vores rækkehus, når formuleringen er så enkel som “mur- og nagelfast”, kan jeg hermed konstatere.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 19:50

  6. Ja… Erik sagde også nagelfast! Det er vel et spørgsmål om hvad der er fremvist og noget man aftaler ved salg? som bla. hårde hvidevarer? Genstande der er åbenlyst privatejet må da være… private!
    Men jeg kunne ikke google mig til en mere lov-agtig definition! Men mange fantasifulde… “alt, der ikke falder ud, hvis huset vendes på hovedet!”
    Og jeg vil også gøre rent og forvente det af det næste hjem.
    Flot mix af vandet og dig. Du har da stået som en statue..

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. november 2014 @ 19:03

    • Og din Erik har ret – se også Erics kommentar. Men nu hvor jeg har tabt det ikke-eksisterende væddemål, vil jeg vove den påstand, at det er en fjollet formulering, hvis man alligevel skal aftale specifikt om de enkelte ting, bl.a. af den årsag, du nævner.
      Jeg så også godt den med at vende huset på hovedet, men den holder jo heller ikke 🙂
      Ja, jeg må godt nok have stået meget stille. Naglet fast? 😉

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 19:54

  7. John har ganske ret, men du har så til gengæld ret i at det ikke rigtig giver mening, fordi man jo netop godt må tage sin reol med sig, som også har været skruet i væggen. Vi solgte engang et hus og modtog efterfølgende et meget juridisk udseende brev, hvor køber efterspurgte “de bortfjernede Vola knager i det ene badeværelse”. Nu forholdt det sig sådan at vi syntes de kobolt-blå knager – designet af Arne Jacobsen – produceret af Vola og ganske dyre, var nogenlunde lige så grimme som de var dyre, så vi tog dem ned, da vi flyttede IND og satte nogle fra IKEA op. Køber fastholdt dog at have set de blå knager i BEGGE badeværelser, hvilket var en umulighed. Men som mægleren sagde – giv dem et par hundrede kroner ekstra over refusionsopgørelsen, så er de sikkert glade, så det gjorde vi. Det havde jeg så ikke gjort i dag, men man bliver jo klogere….og mere stædig, ikke mindst.

    Kommentar af Moster Tulle — 3. november 2014 @ 21:44

    • Ja, det har han jo så, men jeg synes det er en tåbelig formulering, som du også har læst ud fra indlægget og kommentarerne – det giver nemlig overhovedet ingen mening. Vi tager reolsystemet og andre ting ned fra væggen og efterlader dybe huller, men vi må ikke tage vaskemaskinen eller tørretumbleren med os, som bare skal hives ud af et stik. Lige som lamperne, som ingen forventer, vi efterlader …
      ‘Sjov’ historie med jeres køber – jeg ville nok have gjort som dig dengang jeg (også) var yngre og mere spagfærdig. Det er så ændret nu – for os begge, kan jeg forstå 😉

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 22:08

  8. Jeg kender ikke de juridiske regler om mur- og nagelfaste ting, men jeg tror begrebet har overlevet sig selv en anelse. Vi havde da flere ting i Bymarken som var skruet fast i væggen, men som jeg under ingen omstændigheder ville efterlade og køber ville nok også ha’ undret sig over hvis vi havde efterladt et i huset. 🙂 Men man fjerner jo ikke indbygningsskabe og den slags. Og du har helt ret, der står ingen steder at man skal gøre rent i et solgt hus, men jeg ville godt nok ha’ været ked af at stå med køber på overtagelsesdagen, hvis huset ikke var blevet gjort rent.

    Kommentar af Inge — 3. november 2014 @ 22:25

    • Enig: det burde tages op til revision. Der er i det hele taget flere ting, der undrer mig i forbindelse med et hussalg.
      Vi vil selvfølgelig også gøre rent … ellers bliver det, som du siger, nok en anelse flovt på overtagelsesdagen 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 22:48

  9. Følgende har forudsætningen, at det handler om salg/køb af helårsbolig: Hvis der ikke er et eksplicit krav om sælgers rengøring i købsaftalen, så det udelukkende op til sælger at afgøre rengøringsniveauet ved overtagelse, men køber har mulighed for at tage forbehold, hvis køber ikke kan se/genkende det købte og det kan f.eks. være at gulve, hylder osv. ikke er rengjort i tilstrækkeligt omfang; at der er huller i fuger/fliser i badeværelset fremfor et toiletskab, så badeværelset skal have nye fliser/fuges om for at fremtræde harmonisk og leve op til vådrumskrav. På den anden side er det ok at nedtage PERSONLIGE billeder, væghylder mv., der ikke ændrer rummets funktionalitet. Hvis man, som sælger, fjerner hylder i køkkenskabe, så har køber ret til kompensation, da køkkenskabe betragtes som fast inventar.
    Under alle omstændigheder, så er det en god ide, at aftale SKRIFTLIGT med mægler/køber, hvad der er fast inventar og evt. efterlade toiletskab, hattehylde osv. Hvis I fraflytter rækkehuset inden det er solgt (og overtaget), så husk også at have det indbo-, glas- osv. forsikret fremtil købers overtagelse.
    Godt salg

    Kommentar af Kristine — 3. november 2014 @ 23:37

    • Vi lader selvfølgelig alt det indbyggede være, og så er det i mine øjne derfor, man tager en ejendomsmægler: at denne ser til, at alt foregår korrekt og og efter loven – det være sig både skrevne og uskrevne 🙂
      Planen er at blive boende til huset er solgt – tror ikke det ligefrem bliver nemmere at sælge det, hvis det er tomt.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 07:47

  10. Her til lands er det alt hvad der er ‘indbygget’ man ikke maa tage med; det hoerer til det faste inventar. Det blaeste vores fhv husejer nu paa og han tog de indbyggede garderobeskabe med. Det var vi glade for, for de skulle rykkes ud alligevel. 🙂

    Kommentar af Tina - omme i London — 4. november 2014 @ 00:23

    • Ja, så kunne det være lige meget 🙂
      Jeg har hørt, at man i Tyskland tager køkkenet med sig!

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 07:49

  11. Jeg kan se, at der tidligere har været nævnt “mur- og nagelfast”. Jeg er jo “gammel” advokatsekretær og har skrevet rigtig mange skøder, og det udtryk var altid med. Hvis du ser i Gyldendals leksikon, står der en lille forklaring: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Tingsret_og_ejendomsret/mur-_og_nagelfast

    Kommentar af miafolkmann — 4. november 2014 @ 08:52

    • Ja … jeg har da også hørt udtrykket før; det er bare så fjollet. Iflg dit opslag her må man tage alt med, undtagen vinduer, døre og mursten. Nu blev det da rigtig sjovt – jeg tror jeg fortsætter causeringen i et nyt indlæg 😀

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 15:33

  12. Det er da en interessant diskussion. Jeg har lige været rundt en tur i huset – og ser at jeg vil tage en lampe ned og lade en pejs hænge, når vi engang skal forlade huset. Begge er skruet fast.

    Kommentar af Jørgen — 4. november 2014 @ 08:57

    • Den blev meget interessant, og som jeg skrev ovenfor, fortsætter jeg lidt i dag, for der er ingen konsekvens i forklaringerne.

      Kommentar af Ellen — 4. november 2014 @ 15:34


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.