Hos Mommer

1. november 2014

Postevand, venner. Postevand!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:50
Tags: ,

Fik Samvirke i dag og læste blandt andet lidt om, hvad vi godt kunne ændre på med kun en minimal indsats.
Nu har jeg jo før grebet det blad i at lave nogle gevaldige regnefejl, så måske skal det tages med et gran salt (nej, ikke et gram salt, kære unge mennesker), men jeg har i andre sammenhænge hørt/læst, at flaskevand faktisk ikke er spor bedre end postevand – snarere tværtimod.

“Postevand er 900 gange mere miljøvenligt end flaskevand. I Danmark blev der købt 139,5 millioner liter flaskevand i 2012. Hvis vi i stedet havde drukket postevand, kunne vi have sparet klimaet for 25.000.000 kilo CO2-forurening, der blev udledt under produktionen og transporten af flaskevandet.”

Jeg regnede lidt på det … det svarer til, at jeg kan flyve til New York 41.667 gange. I et fly, forstås – jeg har desværre ikke udviklet vinger, selv om jeg tit pudser min glorie.
Eller John og jeg kan køre 178.571.429 kilometer i vores Kia Carnival. Det er 4.252 gange rundt om jorden. Det kommer til at knibe en anelse med at nå det, selv om vi starter nu …
Jeg kan sagtens pudse glorien, for jeg kan bedst lide postevand. Jeg drikker heller aldrig sodavand, for jeg kan ganske enkelt ikke lide det søde stads, men tænk, hvis de mange, mange, mange coladrikkere stoppede med at drikke cola og i stedet drak postevand! Både miljøet og de selv ville have rigtig godt af det.

P1040003

Fjordvand kan jeg til gengæld ikke anbefale at drikke, men jeg kan anbefale at bruge 20 af de mange kilometer til at køre en tur rundt om Præstøfjorden – måske i lidt mere klart vejr end det viste.

22 kommentarer

  1. Jeg så artiklen i Samvirke, blev rystet og tænkte jeg ville skrive lidt om det tåbelige i at drikke flaskevand. Men jeg kom åbenbart fra det – så tak fordi du ikke gjorde det. Vi er jo nærmest vanvittige her til lands når vi gør sådan.

    Kommentar af Jørgen — 1. november 2014 @ 18:08

    • Ja, det er altså temmelig fjollet at bruge penge på flaskevand, når vi har så glimrende og velsmagende vand i hanerne langt de fleste steder her i landet.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 18:15

  2. Et jetfly bruger omkring 50.000 liter for at flyve fra DK til New York. Flybenzin vejer ca. 0,79 kg/l, så det giver 39.500 kg. CO2-emissionsfaktoren har jeg ikke helt styr på, men den ligger vel omkring 3 kg CO2 pr. kg = 118.500 kg CO2. 25.000.000 kg CO2 rækker altså til ca. 211 flyveture til New York, og fordelt på hver passager svarer dit tal meget godt, hvis der er knap 200 passagerer.

    Samme Samvirke har en anden historie om, hvor meget garn COOP har solgt, nemlig knap 400.000.000 meter garn. Det får de til at nå om Jorden 100.000 gange, hvilket er ret imponerende, i og med Jorden er lige godt 40.000 KILOmeter i omkreds, der nede hvor der er for varmt til strikketøj.

    Kommentar af Eric — 1. november 2014 @ 18:41

    • Ih, hvor har vi regnet … men det har Samvirke åbenbart ikke! I hvert fald ikke regnet efter … det er så typisk for det blad at lave en brøler som den du nævner her med garnet. Og meget irriterende, for man ved som skrevet i indlægget ikke, hvornår man kan stole på deres oplysninger.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 19:03

  3. Jeg elsker vand, og vi har noget af det bedste drikkevand her i Norden, alligevel køber jeg af og til en flaske vand til at have med i tasken, vel vidende at vandet i vandhanen er et væsentlig bedre produkt. Det er bare så nemt.. 🙂

    Kommentar af Inge — 1. november 2014 @ 19:25

    • Ja, det er nemt, og jeg vil da heller ikke påstå, at jeg aldrig køber en flaske vand. Jeg skal jo have noget at have postevandet i 😉

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 19:57

  4. Jeg foretrækker også postevand. Køber kun på flasker sydpå, når det er ‘farligt’ at drikke af hanen. Sodavand er heller ikke lige mig, og da slet ikke cola, med mindre det er fortyndet med rom, så kan det godt gå an 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. november 2014 @ 19:34

    • Ja, det gør vi selvfølgelig også … ingen grund til at risikere en ‘feriemave’.
      Næh, med det forhold du har til søde sager, ville det undre mig, hvis du kunne lide sodavand 🙂
      Cola fortyndet med rom, hehe …

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 19:59

  5. Astronomiske tal både du og Eric når frem til; jeg kan ikke helt følge med, når I når til milliarderne 🙂 Da jeg var barn, var Samvirke et blad, man stolede på, det er det tydeligvis ikke længere.

    Det kan ske, jeg køber en flaske vand fx når jeg lige skal nå toget. Det er lidt sjusk fra min side, for jeg kunne jo bare have tappet hjemme ved køkkenhanen.

    Kommentar af Stegemüller — 1. november 2014 @ 19:48

    • Jeg synes Samvirke er et godt blad, men deres regnefejl irriterer mig altså!
      Jeg køber da også en flaske indimellem – skal have noget til at have mit postevand i 😉

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 20:00

  6. Vi er så priviligerede hvad angår vand. Tænk, at vi bare kan drikke det lige fra hanen og der er nok!
    Og jo… jeg køber flaskevand, men kun når vi skal på udflugt! Magelighed, det er nemt! Og flasken bliver genbrugt nogle gange….
    Idyllisk dis over fjorden med drøvtyggende drøvtyggere på land…..

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. november 2014 @ 20:59

    • Det er også min vandpolitik – der er jo ingen grund til at blive alt for frelst; jeg fik bare sådan en lyst til at slå lidt for at drikke mere postevand, da jeg så den lille notits 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 22:38

  7. Hvor meget CO2 kan man spare, hvis man (i DK) drikker postevand fremfor kulsyreholdigt vand/sodavand/vin/te/kaffe?
    Jeg har ikke læst artiklen, men umiddelbart så tror jeg, at den ikke skelner mellem vand uden og med kulsyre på flaske, men skelner mellem vand og læskedrikke på flaske. Personligt drikker jeg gerne postevand, men ind i mellem vælger jeg at drikke vand tilsat kulsyre pga. smagen og gerne fremfor te eller kaffe, når jeg er delikatessetørstig (eller meget tørstig, da kulsyreholdigt vand hurtigere virker tørstslukkende pga. anderledes optagelse i kroppen end ikke-kulsyreholdigt vand). Under alle omstændigheder, så bærer jeg næsten altid en 1/2 l. plastflaske med skruelåg med mig, når jeg færdes udenfor hjemmet/til møder osv., så jeg kan tanke vand efter behov, når jeg møder en postevandshane og samtidig ikke behøver at drikke af et glas, der skal vaskes op, eller et engangsplastbæger, da både opvask og affald er CO2-forbrugende. 😇😇😇
    Nogle vil gerne have betaling for passering af Storebæltsbroen afskaffet, så det er privatøkonomisk mere attraktivt at have “privattaxi”, der skal tilbagelægge distancen x 2, end at køre selv (hvilket man godt kan), når man skal fra dit hjem til Esbjerg med overnatning og retur, og sådan er vi forskellige i vores adfærd (og forbrug af CO2).
    God weekend

    Kommentar af Kristine — 1. november 2014 @ 21:00

    • Du har ret: der bliver ikke skelnet, for det var ikke en artikel, men bare den notits, som jeg skrev af.
      Vi må da vist til at vaske enten mere eller oftere op, hvis det er CO2-forbrugende 😉
      Jeg har tilladt mig at slette mit bynavn i din kommentar. Det er muligvis noget fis, men jeg har aldrig skrevet hvor jeg bor og vil helst ikke have, at det står direkte på min blog. Jeg forstår ikke helt det sidste … benzinen koster mere end broafgiften, og uanset hvad, vil det da aldrig kunne betale sig at køre frem og tilbage det dobbelte antal gange – heller ikke selv om der er plads til det i de der 178.571.429 kilometer 😉
      God weekend herfra også!

      Kommentar af Ellen — 1. november 2014 @ 22:51

  8. Selvfølgelig er det ikke CO2-forbrug, men forbrug, der medfører CO2-udledning. Tak.
    Jeg nævnte dit bynavn, da jeg selv har læst det i din blog (evt. i en kommentar).
    I et blogindlæg ønskede du Storebæltsbroafgiften fjernet, så det ville være billigere, hvis du havde haft brug for chauffør for at komme fra X til Esbjerg og retur, hvorved chaufføren havde skullet køre fra X til Esbjerg og retur x 2. I den forbindelse havde du fokus på, at der ville være et “overforbrug” af chaufførens tid, men ikke på ekstra CO2-udledning en sådan færdsel ville have medført. Min subtile pointe, der nok ikke var så subtil alligevel 😜, var, at du har en mening om nogles forbrug af vand, der medfører (unødig) udledning af CO2 og samtidig tilsyneladende ikke har haft det samme fokus, da du forholdt dig til, hvordan du kunne være kommet fra X til Esbjerg og retur, hvis du ikke havde kunnet køre selv.
    Fortsat god weekend

    Kommentar af Kristine — 2. november 2014 @ 00:00

    • Hvis mit bynavn er smuttet ud i en kommentar, er det så absolut en fejl, men du har været vågen!
      Nårh, det var det, du mente 😉 Jeg er såmænd ikke så CO2-frelst generelt, men ville med indlægget især slå et slag for, at man lige så godt kan drikke vandet i hanerne, fordi det er ren win-win efter min ringe mening, så derfor kan og skal det ikke sammenlignes med min egodagsorden om at kunne blive befragtet til Esbjerg. Hvis man regner videre på de tal, jeg har kunnet finde, går min bil i sammenligning ca. 80 kilometer på en halv liter danskvand, rent CO2-udledningsmæssigt, forstås, så jeg synes stadig, det er en rigtig god ide at drikke postevand her i Danmark 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2014 @ 10:18

  9. Er der noget, jeg er glad for, så er det at mine børn har lært at drikke vand! Når jeg ser de mængder sodavand unge mennesker, men også kvinder på min alder konsumerer, så bliver jeg rystet. Og en gang min søn havde hovedpine og jeg lige skulle åbne munden så kom det prompte fra ham: ja jeg har sovet, ja jeg har fået frisk luft og motion og JA jeg har drukket vand! Han har lært lektien 🙂

    Kommentar af Lene — 2. november 2014 @ 12:24

    • Du kan også helt roligt pudse din glorie, Lene. Min datter kan desværre ikke lide smagen af rent vand; hun køber dog heldigvis ikke vand på flaske af den grund, men hun drikker meget te, saft og æblemost.
      Og ja, det er helt utrolige mængder sodavand, der bliver indtaget!

      Kommentar af Ellen — 2. november 2014 @ 13:00

  10. Jamen helt sikkert, postevand er bedst. MEN jeg køber altså vand i flasker, når jeg er i autocamper (til den tid og før altså) – OG når de har renset rør med klor, som de gør i England ved brist på vandledningen. Så er det hverken velsmagende eller sundt. Til gengæld kan jeg fylde frisk kildevand på flasker inde i Malvern, der er en Spaby med “rindende vand”… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 2. november 2014 @ 14:06

    • Det var da ganske praktisk at have sin egen kilde, bogstavelig talt, lige i nærheden 🙂
      Når vi er i campingvogn, har vi en dunk, som vi kun bruger til drikkevand, mens øvrigt brugsvand er i vandtanken, men det er jeg, ligesom dig, for sart til at drikke af 🙂 Den lille dunk fylder ikke ret meget, og så har vi altid frisk poste-drikkevand.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2014 @ 14:12

  11. Heller ikke flaskevand eller sodavand til mig – jeg er stor fan af postevand, som vi heldigvis har i god kvalitet her i landet! Da jeg heller ikke flyver, får jeg svært vist ved at bruge ‘min’ CO2 kvote 😉 Jeg er heller ikke sikker på, at det er så sundt, at drikke store mængder vand/sodavand fra flaske, da plast, næsten uden undtagelse, afgiver små mængder af forskellige stoffer (jeg så lige temalørdag om ‘Mit kemiske liv’ i lørdags – en ikke udelt fornøjelse).

    Kommentar af fiberfryd — 3. november 2014 @ 11:38

    • Vi har nemlig noget af verdens bedste postevand!
      Puha, det var godt, jeg ikke så den udsendelse … jeg har vist valgt at fortrænge, hvad vi egentlig går og mere eller mindre uforskyldt fylder i os af forskellig kemi.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2014 @ 13:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.