Hos Mommer

30. oktober 2014

Kølig, men smuk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:24
Tags: ,

Overskriften er en glimrende beskrivelse af dagen i dag.
Jeg vågnede tidligt – 5:45 for at være præcis. Kunne ikke sove mere, men lå bare og råhyggede med min bog. Vinduet i soveværelset er altid åbent, bortset fra, hvis vindstyrken er over 10 på Beaufortskalaen – og kommer fra en sydlig retning. Jeg kunne høre, efterhånden som folk kom ud til deres biler, fordi der flere gange lød den umiskendelige lyd af en skraber, der fjerner is fra ruderne. Det var så en af de morgener, hvor jeg i særlig høj grad fryder mig over ikke at skulle ud og først gøre bilen sikkerhedsmæssigt forsvarlig at køre i, bare for at placere mig i en enerverende motorvejsvejarbejdekø i en halv evighed. Jeg tror jeg når at være jobstoppet i adskillige år, inden den følelse af fryd ved at opleve sådanne morgener forsvinder. Opleve dem fra sengen, vel at mærke!

202N00274.107P1030951

Køligt, men smukt kunne man måske også betegne vores nye køkken, som det ser ud lige nu, men når først der kommer lidt på hylderne, bliver det vældig godt, er jeg sikker på. Jeg er i hvert fald meget, meget glad for, at det har ændret udseende til den mere kølige side.
I Netto i dag fandt jeg nogle store, enkle og musesikre opbevaringsglas, som jeg vil tro, uden at have målt dem, kan rumme 1½-2 liter, og besluttede på stedet at købe restpartiet. De skal bruges til pasta, ris, bønner og lignende, der godt kan tåle at kunne ses. Skabet bagerst til højre kunne nemlig kun blive et åbent skab, så det er med at finde noget, der ikke skæmmer køkkenet, selv om det står til fri beskuelse. Glassene kostede en rund tyver stykket! Så kan alle være med.
Det var også nødvendigt, for i går købte vi komfur, emhætte og opvaskemaskine … pengene fosser desværre stadig ud af statskassen.

Præstø havn (1)

Og hvorfor gik jeg i Netto, når jeg ellers hævder, at jeg aldrig handler i Netto? Det gjorde jeg fordi Charlotte i sidste uge ville ind og se, om de havde nogen gode spottilbud. Hun købte tre krus og i dag fortalte hun mig, at hun bittert fortrød, hun ikke havde købt seks. Det er med at være om sig, når Netto har den slags ‘engangs’varer, og jeg var da også svineheldig og fik fat i de tre sidste, der var.
På vej til Præstø kunne jeg ikke stå for motivet af den lille havneby i det bløde eftermiddagslys.

Præstø havn (2)

22 kommentarer

  1. Det bliver så fint 🙂 Det gamle køkken ser altså mere grønt ud på billedet, end det gjorde i virkeligheden, synes jeg.
    Vores soveværelsesvindue står også åbent døgnet rundt, og det uanset snestorm eller 20° frost. Camilla har altid ment det kun er et sted for ‘pingluffer’ som vi kalder dem her. Det er et fantastisk vejr, og det både ses og mærkes ude og inde.
    Her måtte Allan skrabe is af bilen i formiddags, da han skulle til Kbh. Det tog ham over 3 timer at køre hjem, fordi trafikken slet ikke gled. Jeg er glad for jeg ikke skal så langt hver dag.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. oktober 2014 @ 18:54

    • Ja, det gør så! Det er svært at få den rigtige farve gengivet – på billedet er den ganske rigtigt en smule mere rigtig grøn, men til gengæld virker den lysere på billedet end i virkeligheden.
      Det er utrolig godt vejr … og ja: tænk hvis du skulle så langt hver dag! Normalt kan Allans tur vel gøres på 1½ time, men det kan den altså ikke med alt det vejarbejde, desværre.

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2014 @ 19:46

  2. Jeg forstår godt, du ikke savner motorvejskøerne, og hvor er det godt, at du stadig sætter pris på at undgå dem.

    “Novra” (hvis man stadig bruger det ord) hvor bliver køkkenet lækkert. Dine nye glas kommer til ære og værdighed der. Er det et amerikansk køleskab, man aner nede for enden?

    Kommentar af Stegemüller — 30. oktober 2014 @ 19:02

    • Jeg glæder mig ligefrem til at lave mad i mit nye køkken, og ja, det er et amerikanerkøleskab, du kan se.

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2014 @ 19:47

  3. Hvor ser det nye køkken lyst og dejligt ud! Gulver ser også ud til at være blevet flot! Selv om pengene fosser ud af kassen, så er det alle pengene værd, når det gælder køkkenet, synes jeg. Når man tænker på, hvor mange timer man tilbringer i sit køkken, så er det ikke der, der skal spares 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 30. oktober 2014 @ 19:39

    • Det er nemlig rigtigt, Randi, og vi kommer til at tilbringe virkelig mange timer der, fordi det er så stort, at det også vil fungere som opholds-/alrum. Man kan kun se omkring 1/3 af det på billedet.

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2014 @ 19:49

  4. Hvor er det fint med det hvide køkken.
    Jeg kan så godt forstå, du hygger dig med, at morgenlydene ikke vedkommer dig. Jeg har det på samme måde, når jeg sommetider hører min overbo stå op før kl 6.
    Smukke billeder fra Præstø.

    Kommentar af Betty Schou — 30. oktober 2014 @ 22:21

    • Hehe, ja, tænk at man kan blive sådan, at man ligger og fryder sig over andres ‘onde skæbne’ 😉 Men okay – så er det jo heller ikke værre, og som du selv siger, så har alting sin tid.

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 08:53

  5. Kender godt glæden ved ikke at skulle af sted.
    Tirsdag morgen, hvor den søgående skulle stille i Middelfart kl. 07 kørte vi hjemmefra i mørke (men uden trafik). Hjemad kørte jeg i dagslys, men i ligeindenkl.8myldretid.
    Begge veje stornæd jeg at det ikke længere var hverdagsoplevelsen.
    Køkkenet er blevet rigtig fint (men har da vist ikke meget vinduesareal?) og billederne af Præstø er lige til at forstørre og hænge på væggen, så smukke de er!

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 30. oktober 2014 @ 22:55

    • Ja, den er jo endnu ny for dig – men som jeg skrev, kan man stornyde det meget, meget længe 🙂
      Der er masser af vinduer. Billedet viser kun mellem halvdelen og en tredjedel af køkkenet. Jeg skal prøve at huske at sætte et andet billede i.

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 08:55

  6. Det bliver et skønt køkken du får; spørgsmålet er så om der bliver råd til at købe mad, sådan som I solder 😉
    Vidunderligt lys over Præstø – den by har jeg aldrig set (ret pinligt), men den ser fantastisk hyggelig ud. Vi er desværre ikke så gode til at komme rundt og opleve landet; jeg må virkelig se at få husbonden på efterløn snart!

    Kommentar af fiberfryd — 31. oktober 2014 @ 00:49

    • Det er jo lige det, Ditte … vi kommer nok til at leve af vandgrød 😉
      Du må lokke ham – men inden da kan vi måske lokke jer en tur til Præstø, mon ikke?

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 08:56

  7. Det har altid undret mig, at så mange vælger at bruge en så stor del af deres liv på at komme til og fra arbejdet. Jeg havde i 10 år ca. 35 minutters kørsel hver vej, og det var rigeligt.
    Jeg nyder dagligt, at det blot er at vælte ud af sengen, kedeldragten på og så gå over gårdspladsen. Ingen nystrøgne skjorter og ingen kamp om parkeringsplads.

    -Og dette med butiksvalg: Vi handler, hvor det er billigst. Så er det beløb vi kan blive snydt for mindst.

    Kommentar af Farmer — 31. oktober 2014 @ 06:20

    • Så enkelt er det desværre ikke, Farmer. Det lå i mange år i luften, at jeg skulle overtage gården og ‘bare’ drive den, men det valgte jeg endegyldigt fra, da jeg kom i gymnasiet. Da jeg som 25-årig fik et job på Amager, som jeg blev virkelig glad for, var min skæbne beseglet, for nu at lyde lettere melodramatisk. Da firmaet flyttede til Nordsjælland, flyttede jeg med, for jobbet havde udviklet sig i en retning, der passede mig så særdeles storartet. Jeg var alene med Charlotte og havde derfor ikke råd til at købe bolig i nærheden af arbejdet; heller ikke når man modregnede transportudgifterne. Til gengæld boede jeg tæt på gården, så Charlotte kunne cykle dertil hver dag, passe sin hest og hygge sig med sin mormor og morfar. Så kan man jo diskutere, hvad det var, jeg valgte … selvfølgelig var det ikke sjovt med den lange vej, men fordelene opvejede det trods alt mangefold.
      Og butikker: Jeg er kun enig, hvis man kan få præcis den samme vare billigere. Kvalitet koster, og da man oftest får, hvad man betaler for, gider jeg ikke discountvarer, som generelt er ringere – det bliver man i højere grad snydt med end at betale lidt mere for noget ordentligt, hvad enten det drejer sig om fødevarer eller andet.

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 09:09

  8. Her var is på overfladerne af trailer og bil mm. Nydelsesfuldt at spise langsomt morgenmad og ikke bekymre sig om glatte cykelstier og kolde fingre.
    Det køkken trænger til at “nogen” tager det i brug… Det er så lysende bart! Og ser så “kommer I ikke snart” ud…..
    Den lave sol giver mange skønne fotomuligheder. Du har fanget både idyl og fuglene….

    Kommentar af Anne Holtegård — 31. oktober 2014 @ 09:50

    • Nemlig – det er fedt ikke at skulle på arbejde mere 🙂
      Vi kan næsten heller ikke vente, men det er vi jo nødt til …
      Den gyldne time kommer lidt tidligere på dagen nu.

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 16:50

  9. Det bliver så fint så fint 🙂 Glæder mig til at se billeder af et ibrugtaget køkken fyldt med dåser og bøtter og – fyld. Nydelig by, Præstø. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har været der. Også nydelig svamp oppe i dit øverste højre hjørne. Hvad er det for en?

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. oktober 2014 @ 10:07

    • Åh ja, det glæder vi os også til 🙂
      Det er en indigorørhat af egen fangst. Udmærket spisesvamp.

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 16:51

  10. Et rigtigt “udstillingskøkken” – forstået på den måde, at I har den plads, der skal til, for at skabene gør sig rigtig godt 🙂 Mon ikke dine Netto-glas også vil gøre sig rigtig godt nede for enden? Jeg tror det.
    Brrr – jeg hører til den anden halvdel af befolkningen, der under ingen omstændigheder åbner for soveværelsesvinduet 🙂
    Angående truslen om vandgrød, så ville jeg faktisk elske at skulle spise vandgrød ofte – jeg synes at kunne huske, at jeg ret godt kunne lide det som barn. Ihvertfald det, min mor kaldte risvandgrød, hvor der var både ris og diverse frugt.

    Kommentar af conny — 31. oktober 2014 @ 19:10

    • Jeg tror, at selv Nettoglas vil gøre sig godt, ja 🙂
      Hehe, enten hader man åbne vinduer, eller også kan man slet ikke sove uden.
      Risvandgrød kender jeg ikke, men jeg kan huske bygvandgrød med frugt eller marmelade. Det smagte da udmærket, men jeg ville nødig have det ofte 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 21:03

  11. Det er da godt I har ændret lidt på køkkenet. Dejlige billeder fra Præstø.

    Kommentar af Jørgen — 31. oktober 2014 @ 19:52

    • Ja, ikke? – Og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2014 @ 21:04


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.