Hos Mommer

24. oktober 2014

Og mig, som ikke vil markere Halloween …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:39
Tags: ,

Go’e, gamle Jens Otto Krag, som først kom med bemærkningen om, at man har et standpunkt, til man ta’r et nyt. Gad vide, om han selv var klar over, at den sandhed ville gå over i historien?
Da Charlotte var barn, var det endnu ikke blevet så moderne at markere Halloween eller Allehelgensaften, som det retteligen hedder på dansk – og som det skulle have været vedblevet med at hedde, hvis I spørger mig …
Det er kommet til senere, det med at lave en masse penge på det, og jeg har derfor aldrig følt, at det var noget, jeg behøvede at gå op i – faktisk har jeg altid ment, at det var lidt pjattet og meget kommercialiseret, men heldigvis kunne jeg tillade mig totalt at ignorere fænomenet.

P1030880

Indtil nu. Som det vist tydeligt fremgår af billedet.
Charlotte sagde, at børnene ææælsker Halloween, og mere skal der naturligvis ikke til, før mommer er der som en mis og køber græskar, som de kan lave lygter af. Her er morfar ved at skære for, så de kan skrabe indmaden ud.

P1030885P1030888

Og her er resultaterne. Midlertidigt uden låget, så effekten af lyset kunne vurderes, inden vi satte dem ud i haven, hvor de fra i aften skal hygge uhyggeligt meget. Eller er det omvendt? Uhygge meget hyggeligt?
P1030890

Men først skulle der leges lidt med hovederne ude i drivhuset.

Man har et standpunkt …

Reklamer

41 kommentarer

  1. Sådan er det Ellen, vi kan mene så meget, men nogle gange må vi så mene noget andet 😉

    Kommentar af Lene — 24. oktober 2014 @ 17:45

    • Sådan er det, Lene. Også en eviggyldig sandhed 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2014 @ 19:27

  2. Ja go’e gamle Krag havde helt ret. 🙂 selvfølgelig skal poderne lave uhyggelige hoveder, hvis de har lyst til det… Og de blev da fine 🙂

    Kommentar af Inge — 24. oktober 2014 @ 19:05

    • Selvfølgelig skal de det, og de blev nemlig meget fine. Børnene tegnede på græskarret, og mor skar ud, så det er 100 % børnedesign 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2014 @ 19:28

  3. Fine græskarlygter! Vi har været det igennem, også i år. Jeg havde endda slæbt græskar med på efterårsferien, men der var så mange andre spændende aktiviteter for børnene, så det……😉! God weekend!

    Kommentar af Nonnasblog — 24. oktober 2014 @ 19:19

    • Typisk, men du var i hvert fald forberedt 🙂
      Tak, i lige måde!

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2014 @ 19:29

  4. Allehelgensaften – enig, det andet er noget amerikaniseret halløj, men på den anden side:

    I Hvidovre Kirke er Halloween blevet en bragende succes. Der kom 180 mennesker sidste år, og vi har plads til 120 i kirken, så vi måtte bugsere dem ind i hold. Jeg glæder mig altid, når vi har opbakning, til det vi laver. Jeg har ikke selv deltaget, men jeg ville faktisk gerne se, hvad det har med kristendom og tro at gøre? Er vi bare reddet med på en modebølge?

    Kommentar af Stegemüller — 24. oktober 2014 @ 19:43

    • Nej og jo … sidste år var vi på Gl. Estrup herregård, hvor de havde lavet roelygter, som man har kendt til i masser af år i DK, men Allehelgen/Halloween er først blevet rigtig kendt efter det blev græskarlygter i stedet for. Danmark har bare ikke været så god til at kommercialisere, tror jeg.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:39

  5. Hvis your next of kin er til pumpkin, er der nok ikke så meget at gøre. Fejring af græskar og Valentine’s Day gør mig gammel og gnaven, måske mest fordi det er import af amerikansk plastikkultur i kommercielt øjemed, men folk må gøre, som de vil. Jeg har ikke været i Aalborgs centrum for nylig, men har læst at varehuset Salling har pyntet til jul. Suk. Sådan er der så meget, og man skal ikke tillægge symboler for stor vægt. Vi har lige nu tændte stearinlys i vindueskarmen, selvom det ikke er 4. maj.

    Kommentar af Eric — 24. oktober 2014 @ 20:22

    • Vi er aldeles enige her, Eric – men ja: my next of kin har en smule at skulle have sagt 😉
      Det er desværre ikke kun Salling, der har pyntet op til jul; min brugs’ medarbejdere havde vældig travlt med at stille juletingene frem i onsdags, og mit SUK skal skrives med versaler.
      Go’ ide med lys i vinduerne – det har vi også nu, men aldrig 4. maj.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:43

  6. ha ha ha:) ja det har man og det er helt fint:) Tror ikke min mor viste, hvad Halloween var indtil jeg giftede mig med en englændr. Og når nu hendes børnebørn gerne vil, ja såååå….. Men det er jo lige det du skriver. Go’ weekend. Kig forbi på bloggen, hvor der er en spørgerunde.

    Kommentar af Mette — 24. oktober 2014 @ 20:28

    • Ja, de børnebørn har en temmelig stor magt 🙂
      Jeg har kigget forbi, Mette, men jeg kunne ikke finde på noget intelligent at spørge dig om 😉

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:44

      • Hi hi:) Helst ingen intelligente spørgsmål:)

        Kommentar af Mette — 25. oktober 2014 @ 08:41

  7. De var ikke uden evner de gamle socialdemokrater!
    Du kan jo overgive dig tilbage igen næste år, hvis ikke …

    Kommentar af Jørgen — 24. oktober 2014 @ 20:31

    • Næhh, evner havde de da, men hvor gode de var, kan vel diskuteres 😉
      Jeg overgiver mig gerne til børnebørnene, og da deres efterårsferie gerne lapper over mellem oktober og november, bliver det nok i de nærmeste år fremover, jeg kommer til at overgive mig.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:47

  8. Jamen selvfølgelig elsker børn Halloween – er uhyggeligt hyggeligt…;-)

    Kommentar af miafolkmann — 24. oktober 2014 @ 20:33

    • Ja, det er netop nok den hyggelige uhygge eller omvendt, der virker så dragende på børn 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:48

  9. Når du sådan kan kombineret halløj og halloween med hygge og håndværk i køkkenhjørnet er det vist ikke helt træls!
    Ellers er vi, igen, enige! De importerede traditoner falder ikke naturligt sammen med/ind i de danske.
    Globalisering? Jo, men vi kunne vist godt pudse de danske traditioner op og give dem nyt liv.
    Fortsat hyggehalloween med ungerne…. de gode stunder skal udnyttes.

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. oktober 2014 @ 22:30

    • Anne, vi er så enige: Hvis man kunne ‘fordanske’ det (uden jeg af den grund vil forveksles med DF-vælgerne, tak), ville det passe mig lidt bedre, men det er nok bare os gamle, der siger sådan 🙂
      Ja, de gode stunder skal udnyttes, og det bliver de så også.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:50

  10. Netop græskarlygterne er da også det absolut bedste ved Halloween 🙂 Resten må amerikanerne gerne beholde for sig selv. Kommercielt bla bla bla..

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. oktober 2014 @ 22:35

    • Jeg kan jo kun nikke til dine ord, Frue 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:50

  11. Halloween siger ikke mig noget, men jeg kan godt forstå, du gik ombord i hele forestillingen, når børnebørnene gerne vil. Jeg vil også, når mine bliver stor nok 🙂 Det ser hyggeligt ud.

    Kommentar af Betty Schou — 24. oktober 2014 @ 22:46

    • Hehe, Betty, vi er helt på linje, kan jeg se 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:51

  12. Da jeg var barn, skar vi faktisk roelygter her omkring Allehelgen (som jeg stadig insisterer på at kalde det), så det er jo en tradition vi har haft. Nu er det bare græskar, som også er lidt mere farverige at se på i dagtimerne. Her er vi også faldet til patten og har taget de ‘nye’ traditioner til os: I morgen skal jeg male på sten sammen med Vilfred – uhyggelige ansigter, som kan ligge udenfor og skræmme naboerne! Og ærlig talt, når mørket sænker sig over landet, så gælder det om at finde lidt munter beskæftigelse, der er jo læææææænge til jul… 😉

    Kommentar af fiberfryd — 25. oktober 2014 @ 00:25

    • Som jeg skrev i mit svar til Hanne Stegemüller, så så vi roelygter på Gl. Estrup sidste år – det er der ikke noget nyt i; tværtimod er det en gammel dansk tradition – men det er også rigtigt, at der er lidt mere pang over græskarlygterne; det må vi jo indrømme.
      Og så er det jo en hel del mere hyggeligt at ‘gøre’ Halloween sammen med børn … jeg ville føle mig en anelse tåbelig, hvis John og jeg sad i skøn tosomhed og skar græskarhoveder ud 🙂
      God hygge med Vilfred – håber I får lavet nogle rigtig uhyggelige stenansigter!

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 00:55

  13. http://en.wikipedia.org/wiki/Samhain

    Jeg forstår ikke, at alle fortsat giver amerikanerne skylden for Halloween – oprindeligt er det jo en gammel keltisk/gælisk skik, som irske indvandrere tog med sig til USA. Her kunne de lettere få fat i græskar end – som oprindeligt – roer til at lave lygter af. Faktisk er det jo kristendommen, som har snuppet den hedenske dato og gjort den til allehelgensaften/dag og den fejres over hele kloden på mange forskellige måder.

    Jeg undrer mig hvert år over alle de sure opstød over den såkaldt “amerikanske” skik, som altså oprindeligt både er europæisk og hedensk 🙂

    Kommentar af Henriette — 25. oktober 2014 @ 02:25

    • Jeg kender godt oprindelsen, Henriette – det antydede jeg vist også i indlægget 🙂
      Det, jeg opponerer imod, er den voldsomme kommercialisering af det – at vi skal købe lygter, servietter, heksetøj og meget andet – lige så med Valentine’s Day, som Eric var inde på.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 09:57

  14. Tiden kan man ikke kæmpe imod. Jeg har heller aldrig taget Halloween til mig, men det er der jo efterhånden mange andre, der har , og jeg kan da godt se, at de græskarlygter der er sjove og selvfølgelig appellerer de til børn. Min søn har også lavet græskarmænd med Sander 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 25. oktober 2014 @ 06:41

    • Næh, det kan man jo ikke, og når det gælder børnene, bøjer jeg mig gerne, men ellers vil jeg have lov at være stædig 😉

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 09:58

  15. Jeg glemte det i går: Allehelgensaften er den aften, hvor vi mindes dem, der døde i løbet af året og efterfølgende går ud på kirkegården og tænder lys ved graven. http://da.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften I nogle kirker læser de navnene op på de døde. Det gør vi heldigvis ikke i Hvidovre Kirke, da vi så får ekskluderet dem, der “mangler en død” 🙂 Og det er em meget stile og fin gudstjeneste, som alle skal have mulighed for at deltage i.

    Kommentar af Stegemüller — 25. oktober 2014 @ 08:25

    • Hver sine skikke – jeg kender den godt, og det er en fin tradition for mange 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 10:00

  16. Sidder lige og læser de sidste 3 kommentarerer. Spændende oplysning Henriette kommer med. Det er interessant at få historien med.
    Og så undrer jeg mig over årsagen til, at Hvidovre Kirke ikke læser navne op på de afdøde: at de ikke vil ekskludere dem, der ikke har mistet. Jeg synes nemlig, det er vigtigt at bevare mindet og tale om de døde. Jeg kender flere, der har sat stor pris på, at deres kære afdødes navn blev sagt højt i kirken ved den særlige anledning. Mon ikke andre i kirken er taknemmelige over ikke at have mistet – i stedet for at føle sig ekskluderet?
    Nå Ellen, nu fik jeg kommenteret på noget, som ikke var dit ærinde 😉
    Men sådan kan tanker blive sat i sving i blogland. God lørdag til dig og familien.

    Kommentar af Betty Schou — 25. oktober 2014 @ 09:34

    • Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret – og du må selvfølgelig gerne kommentere på andres kommentarer, Betty – det er kun hyggeligt, når folk begynder at ‘tale sammen’ 🙂
      God weekend til dig også!

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 10:03

    • Jeg håber, jeg også må kommentere yderligere. Vi læser ikke navnene op på døde i det forgangne år. Vi åbner derimod for at ALLE kan mindes deres døde, og ikke kun dem, der er døde i året. Jeg mindes eksempelvis altid min far, der døde i 1972. Gudstjenesten er således tilrettelagt for alle.

      Kommentar af Stegemüller — 25. oktober 2014 @ 12:50

  17. Valentine’s Day eller Halloween er vel hverken mere eller mindre kommercielle end jul, fastelavn, påske, pinse og krebskalas. Om man vil adaptere udenlandske skikke (eller lige frem lade den udenlandske overtage den danske) er vel et spørgsmål for sig. F. eks. er det danske juletræ adapteret tysk kultur.
    Fortsat god fornøjelse med familiebesøget

    Kommentar af Kristine — 25. oktober 2014 @ 11:09

    • De er hverken mere eller mindre kommercielle, nej, men der kommer flere og flere. Jeg ville have det fint med at nøjes med jul, fastelavn og påske og behøver hverken Halloween, Valentine’s Day eller de svenske krebsegilder.
      Tak – vi hygger 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 17:44

    • Kristine, det var vist netop den pointe, jeg gerne ville have frem. Man kan vel med nogen retfærdighed hævde, at julen mere står i detailhandelens tegn end i kristendommens og næstekærlighedens i den form, vi fejrer den her i landet. Man bestemmer vel helt og aldeles selv, hvilket tilsnit man ønsker at give de forskellige højtider.

      Men, men, men – hverken kulturelt eller etymologisk kan man hævde, at Halloween er amerikansk:

      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Halloween

      Man kan vel allerhøjest hævde, at skikken er latinamerikansk, hvor den fejres i form af “dià de los muertos”, en skik som skulle stamme helt tilbage til aztekerne. Det er iøvrigt sjovt, at alle gamle religioner er enige om, at på netop denne dato er membranen mellem de dødes og levendes verden tyndest og interessant, at en “ny” religion, som kristendommen i denne sammenhæng er, også har taget den til sig.

      Kommentar af Henriette — 25. oktober 2014 @ 19:48

  18. Jeg overvejer faktisk at købe græskar for at prøve nye opskrifter og så vil jeg skære mig et sjovt hoved 🙂 Jeg forestiller mig det er nemmere at skære i end i roer, som jeg lavede med mine FDFbørn i tidernes morgen som leder. Og jeg har ingen børnebørn, så nu får vi at se om jeg skærer mig en grimasse, der kan passe 🙂 Og Hanne, jeg tror faktisk ikke andre har følt sig udenfor til min barndomskirkes allehelgensgudstjeneste og for mig var det et smukt minde for min mor det år.

    Kommentar af Lene — 25. oktober 2014 @ 13:16

    • Græskarsuppe er en meget lækker spise, så gå du roligt i gang med et hoved eller to 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2014 @ 17:45

  19. Min mors kommentar, da jeg forleden var hjemme ved hende og spurgte, om hun også skulle have et græskar til at sætte ude ved døren eller postkassen eller lignende. NEJ, hvis jeg skal købe et, så skulle det da være for at sylte det, var det meget kontante svar. Hvor jeg mest bare havde spurgt sådan som small talk.
    Men nu er jeg jo heller ikke hendes barnebarn 🙂

    Kommentar af conny — 28. oktober 2014 @ 15:46

    • Haha, det gør skam en stor forskel, hvem der kommer med sådan en udtalelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2014 @ 16:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.