Hos Mommer

16. oktober 2014

Flammefallet – et nyt udflugtsmål

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:49
Tags: ,

Jeg er begyndt at kigge lidt mere ind på FB i forhold til hvad jeg plejede. FB har flere gange skrevet til mig og spurgt, om jeg var død, siden jeg aldrig kiggede ind (apropos overvågningen, jeg skrev om i går …)
Så kiggede jeg ind, inden nyheden om min død slap ud – og opdagede, at FB har forandret sig lidt, siden jeg sidst var der. Bl.a. har statusopdateringerne generelt fået lidt mere kød på, hvor det i starten så ud til, at rigtig mange FB-brugere syntes, det måtte være vældig interessant for os andre at vide, at de nu var kommet hjem fra en lang arbejdsdag, at de lige havde været på toilettet, og at de skulle have frikadeller til aften.

Flammefallet (2)

En af grupperne, jeg har meldt mig ind i, er Danske Torpare. Vi er også medlemmer af den rigtige Danske Torpare-forening, som udsender et udmærket og informativt blad, men på FB er det naturligvis kommunikation medlemmerne imellem, og i går var der en der nævnte Flammefallet.

Flammefallet (4)

Jeg blev straks fyr og flamme, for det så interessant ud. Det ligger godt nok 75 km væk, men John havde intet imod at køre turen, da han var helt enig i, at det så ud til at være værd at studere nærmere.
Det er på ingen måde et imponerende fald, hvad højden angår, men stentrapperne og vandets colafarve bevirker, at det alligevel er smukt og specielt.

Flammefallet (26)

Jeg gad ikke stille stativet op, men tænkte, at jeg normalt har en meget rolig hånd, så mon ikke det går alligevel?
Det gjorde det til en vis grad – billedet herover har eksponeret i 1,3 sekunder. Det håndholdte kamera taget i betragtning, synes jeg egentlig, at jeg er sluppet ganske heldigt fra det, men det var selvfølgelig blevet bedre, hvis jeg havde brugt stativet.
Pyt med det – vi kommer stensikkert tilbage, for det var et fascinerende sted, og det vil derfor fremover komme på gæstemenuen.

Flammefallet (6)

Jeg tog en hulens bunke billeder, men har kasseret en del. Tilbage blev 37, som jeg simpelthen ikke synes, jeg kunne rydde mere ud i.
Det kommer senere; jeg har erfaring for, at når der er gået et stykke tid, har jeg nemmere ved at rydde op, end jeg har den dag, billederne er taget.
I skal dog slippe med fem af de 37 … men kommer I nogensinde i nærheden af Knäred, som ligger mellem Markaryd og Halmstad, kan jeg anbefale at aflægge Flammefallet et besøg.
Så kan vi jo se, hvor mange billeder I kommer hjem med … i Knäred ligger også Olssons Vilt, men her skal I huske at have den store pengepung med.

Flammefallet (21)

Og hvad så vi på vej hjem? Et lille hint kan ses herunder – mere om det i et senere indlæg.

P1030811

20 kommentarer

  1. Der er godt nok utroligt smuk derovre i Sverige 🙂
    Det bliver sværere og sværere at finde på undskyldninger for at undvige udover den med, at der er så mange svenskere derovre 😉
    Stativet skal i brug næste gang … selvom du har en rimelig rolig hånd, må jeg trods alt rose dig for 😉

    Kommentar af Per Teilmann — 16. oktober 2014 @ 19:04

    • Man må jo sige, at din undskyldning er eviggyldig, Per, men de er altså generelt særdeles flinke her på den anden side af Øresund 🙂
      Ja, stativet skal bruges næste gang – dette her var nok mere rent praleri af Ellens rolige hånd 😉

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 21:21

  2. Man kan jo selv regulere sit brug af fb… Jeg synes, jeg får meget inspiration i mine strikkegrupper; bl.a. Strik, Sjaler og tørklæder, Seriøst strik og Koftegruppa. Et par hørerelaterede grupper er mit netværk… Og I love Ilulissat giver mig rejsedrømme!!!
    Det er da et særpræget vandfald. Billederne giver et smukt indtryk af efterår…. selv vandet er i gyldentbrune farver! Er der meget jern.. eller hvad giver den effekt??

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. oktober 2014 @ 19:15

    • Det kan man selvfølgelig, Anne, men hvis man holder sig helt væk, kommer FB og spørger til helbredet – og da jeg for år tilbage meldte mig under FB-fanerne, var der ikke alle de spændende grupper, der er i dag.
      ‘Colavand’ kommer gerne fra en myr, altså en højmose, så ja, det er jernforbindelser, der giver farven,

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 21:31

  3. Skønne billeder, jeg glæder mig til næste indlæg 🙂

    Kommentar af Lene — 16. oktober 2014 @ 20:29

    • Tak – og skru nu endelig ikke forventningerne for højt op 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 21:32

  4. Mit utrænede øje kan altså ikke se, at du burde have haft stativet frem.

    Og så til Facebook: Jeg har gjort helt den samme iagttagelse som dig, men jeg troede bare, at det var fordi, jeg havde sorteret de “venner” fra, som lavede de irriterende statusopdateringer om frikadeller eller hvad de nu end skulle have til aften.

    Jeg er med i fire grupper: to om slægtsforskning og to om diverse IT og IT-sikkerhedsspørgsmål. I de to førstnævnte kan jeg bidrage til at hjælpe ny slægtsforskere i gang, og i de to sidstnævnte suger jeg til mig af viden erfaring. Og forresten også Sprog for sjov – og i alvor, som jeg kan se, du også er med i.

    Herudover abonnerer jeg på DR Nyheder, Kristeligt Dagblad og Computerworld.

    Samlet set synes jeg, jeg har meget glæde af Facebook, også uden at jeg nogensinde leder efter tidligere klassekammerater, for hvad skulle jeg dog med dem?

    Kommentar af Stegemüller — 16. oktober 2014 @ 21:19

    • Det er faktisk temmelig rystet. Jeg har taget meget mere rolige billeder med stativ med 6 sekunders eksponeringstid.
      Det er fint nok med grupperne, men jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke går direkte ind på aviser og magasiner – men det har jeg nævnt før 🙂
      Pudsigt nok startede jeg med FB netop fordi jeg meget gerne ville finde mine gamle gymnasiekammerater, men der er åbenbart kun et par stykker af dem, der er på FB. Jeg synes det kunne have været sjovt at mødes igen efter så mange år, men det er næsten umuligt at opstøve dem.
      PS: Du røg i mit spamfilter, fordi du skrev FB-ordet helt ud. Jeg fik engang så meget spam fra FB, at jeg blokerede for alt og alle, der skrev ordet 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 21:48

  5. Det er et flot sted, som jeg tror vi har været ved engang vi besøgte Anne og Hans Jørgen i deres svenskerhus (Vognmanden fra Slimminge, som I sad ved bord med til vores kobberbryllup) Jeg synes bare de kaldte det Danskerfallet eller noget i den retning. Det var vinter men vandet faldt i smukke brune farver gennem sne og is. Jeg må ha’ fundet billederne frem for at se om ikke det er det samme sted.

    Kommentar af Inge — 16. oktober 2014 @ 21:55

    • Danska Fallet ligger længere mod nordvest mod Halmstad og har noget højere fald – men det har samme brune farve 🙂
      Kan I muligvis have set begge steder?

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 22:10

      • Hmmm nej, det tror jeg ikke, vi var v et et brunligt vandfald i nærheden af deres hytte, og jeg husker ikke vi var helt ude v Halmstad.

        Kommentar af Inge — 17. oktober 2014 @ 07:56

        • Så er det billederne, der må afsløre det 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. oktober 2014 @ 09:38

  6. Næh, I har fundet endnu et af ‘mine’ steder. Jeg har vel nok hoppet rundt på de klipper mange gange, for det var et yndet mål for ture, i al den tid mine forældre havde hus ved Knäred. Dejligt med billeder af den nostalgiske slags 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 16. oktober 2014 @ 22:53

    • Er det også et af dine steder, Ditte? Hvis du har flere af den slags skønheder på lager, så at sige, må du da meget gerne fortælle om dem 🙂
      Hvis jeg boede i nærheden, ville jeg også komme rigtig tit!

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2014 @ 09:40

  7. Det er charmerende natur, Flammefallet. Er noteret.

    Kommentar af Jørgen — 17. oktober 2014 @ 12:51

    • Fint nok – det er et udmærket endags-udflugtsmål. Også fra Danmark.

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2014 @ 12:54

  8. Fine billeder fra et af vores yndlingsudflugtsmål! Vi bor kun 20 km derfra, og har nydt at se “colafaldet”, som vores børn også døbte det, ved alle årstider – og tilhørende vandstande. Det er meget forskellige oplevelser, fra tørre somre, hvor man kan soppe ovenfor faldet, til regnfyldte efterårs vilde vandmasser…men måske allerflottest en iskold vinterdag, når det er halvvejs frosset og vandet løber under iskapper, der hænger ud over trinene.

    Kommentar af Jette — 20. oktober 2014 @ 21:37

    • Uha, Jette – hvis vi boede så tæt på, ville vi også køre dertil i tide og utide, men med 75 km bliver det nok ikke i utide – det er dog helt sikkert, at vi vil se det på forskellige årstider, så næste gang bliver nok vinterudgaven 🙂
      Og velkommen her til dig – det er kun første gang, du kommenterer, du skal godkendes.

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2014 @ 22:07

  9. 1000 tak for god inspiration!!!
    Jeg blev jo fyr og Flamma, hehe da jeg læste dit indlæg og nu har jeg været der.
    vi nuppede både Danskafall og Flammafallet. Danskafall er også et besøg værd og det ligger ikke langt fra Flammafallet.
    Her er lige et link til googlemaps med rutevejledning. Skulle alligevel lave den til min blog, og jeg læste i en af kommentarerne ovenover om spørgsmål om Danskafall.
    https://www.google.com/maps?saddr=Ukendt+vej&daddr=Ukendt+vej&hl=da&sll=56.613996,13.363291&sspn=0.003454,0.010568&geocode=FaxQYQMdLz7IAA%3BFQXhXwMdeePLAA&t=h&mra=dme&mrsp=1&sz=17&z=17
    Nu må vi se om det virker??? 🙂

    Kommentar af Linda — 26. november 2014 @ 22:29

    • Velbekomme – og linket virker fint 🙂
      Vi har Danskerfaldet til gode, men det skal vi nok få set. Det er simpelthen så godt, det her blogland – man får så meget god inspiration 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. november 2014 @ 09:07


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.