Hos Mommer

15. oktober 2014

Jeg ved hvor du bor!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:22
Tags: , ,

En etværelses lejlighedJeg ved jo godt, at intet er helligt for Det Store Internet – al ens cyberfærden er så overvåget, som ingen science fiction-forfatter har kunnet forestille sig. Og hvorfor nævner jeg nu lige sci-fi-forfattere? Det gør jeg fordi de altid har haft en særdeles blomstrende fantasi, og der har ingen grænser været for, hvor langt ud i rummet de er nået med diverse mere eller mindre troværdige metoder herfor, eller hvilke aparte væsener vi har været oppe at slås imod. Rum- og tidsrejser har floreret i stor stil i den form for litteratur.
Men … har I nogensinde tænkt over, at ingen – som i ikke en eneste af de mange – forudså internettet og dets funktionalitet, som er tilgængelig for alle og hvad det har ført med sig på godt og ondt?
Det synes jeg er ret morsomt og illustrerer tydeligt hvor svært det er at forudsige, hvad fremtiden vil bringe.
Efter sigende udtalte nogle ellers meget kloge mænd engang følgende om computere: “Datamaskiner vil aldrig blive allemandseje!” De har så sandelig måttet æde deres ord igen.

Det er på én gang morsomt og lidt skræmmende, at jeg i de følgende tre uger efter at have ledt efter nogen, der kunne lave nogle termoruder til os, nærmest blev bombarderet med reklamer for vinduer.
Forleden dag bestilte jeg julerejsen til England og fordi vi starter med tre nætter i London, bookede jeg et værelse til os i Kensington, hvilket fik Det Store Internet til at droppe vinduesreklamerne og i stedet bombardere mig med reklamer for hoteller i London – her i Sverige kommer de tilligemed på svensk! Det er muligt, Det Store Internet ved hvor jeg opholder mig, men det har åbenbart ikke fundet ud af, at jeg har booket det hotel!
Efter at have booket rejsen til Amalfi fik jeg stort set ikke andet end reklamer for rejser dertil. Det er alligevel lidt dumt, det der Internet, for jeg er ikke spor interesseret, når først rejsen er booket.

Hvepsen har bygget sig en fin lille bolig med tagudhæng – indtil videre er det kun en etværelses lejlighed (billedet viser boet i naturlig størrelse), men denne hveps fik ikke en chance for at udvide faciliteterne; den må finde et andet sted at slå sig ned.

Det indre af en ask

image

I dag fik vi kløvet lidt træ. Et af stykkerne havde det ikke helt godt og var invaderet af kryb og rådsvampe … måske en dødningehovedbille (se kraniet ca. kl. 6 i billedet). Der var et flot farvespil i det kløvede træ.
Jeg mente nok engang at have hørt, at der er noget, der hedder en dødningehovedbille, men var i tvivl og googlede derfor, inden jeg ville skrive det her i indlægget.
Det er virkelig lidt dumt, det der Store Internet … jeg er aldeles ikke interesseret i adresser på dødningehovedbiller eller vejbeskrivelser til deres boliger … jeg har heller ikke tænkt mig at ringe til dem.

28 kommentarer

  1. Jeg formoder, at du har booket noget mere rummeligt end den viste etværelse???
    Hvor i Kensington? Åhhh … jeg får rejsekriller…. Gitte og jeg har en aftale i august 2015… Om meeeeget lææænge…
    Jeg så dødninghovedet før jeg fik læst hele teksten… Det er godt nok fantastisk som “bagsiden” kan se ud!
    Hvad mon Google nu bomber dig med????

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. oktober 2014 @ 17:57

    • Det håber jeg da … jeg valgte ikke den mindste værelsestype, for det har jeg ret dårlige erfaringer med.
      London Premier Kensington, Hogarth Road 🙂 – og august er godt nok længe for jer at skulle vente!
      Tjahh – jeg må jo google lidt rundt efter noget, jeg godt gider se reklamer for – problemet er bare, at jeg IKKE GIDER reklamer af nogen som helst art 😉

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 18:46

  2. Du har sørme en skarp iagttagelsesevne, når du kunne opdage det lille dødningehoved.

    Det Store Internet ved alt om hvor vi er, og hvad vi foretager os, og hvis jeg tænker over det, synes jeg det er skræmmende, men jeg ville ikke undvære alle fordelene. Jeg er dog lidt forsigtig når jeg installerer apps, og de kommer og spørger, om de må bruge min aktuelle placering m.v., så som regel svarer jeg “Nej”, hvis jeg ikke lige umiddelbart kan se, hvad de skal med den oplysning.

    Min slægtsforskningsforening har 25-års jubilæum i år, og der er udkommet et jubilæumsskrift. Det var sjov at læse om det der dengang kaldtes en “datamat”, som var for de få, og hvor ihærdige ildsjæle udbredte det glade budskab om, hvad sådan en kunne bruges til i slægtsforskning. Ak ja bare 25 år….

    Kommentar af Stegemüller — 15. oktober 2014 @ 17:59

    • Dødningehovedet sprang mig omgående lige i øjnene 😉
      Ens placering er vist aldrig skjult – en app spørger ikke, om du vil oplyse din placering, men om den må bruges – altså er den kendt 😉
      Udviklingen er gået lynhurtigt på elektronikområdet, ja! Men kaldte jeres forening det virkelig for datamat i 1989? Da brugte vi pc’er på jobbet, hvor vi indførte dem i 1987 – den første pc er fra 1981.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 19:18

      • Ja de kaldte det virkelig for en “datamat” 🙂 men slægtsforskere ser jo også heller tilbage end frem, så der har nok været lidt tidsforskydning eller manglende synkronisering.

        Kommentar af Stegemüller — 15. oktober 2014 @ 21:42

        • Det er jo en mulighed 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 22:01

  3. Sød lille bille, den fyr.
    Det der træ er forhåbentlig ikke tegn på noget værre? Jeg er blevet en lille smule paranoid omkring uforudsetheder i bygninger.
    Hvepseboet hører helt klart til mine hadere. Selv om de vistnok gør meget godt. Det kan de gøre alle andre steder end der hvor jeg er!

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 15. oktober 2014 @ 18:28

    • Jeg er slet ikke bekymret for det træ – det er et stykke af en fældet ask, som bare har ligget lidt længe og ventet på at blive færdiggjort til at kunne proppes i brændeovnen 😉
      Jeg er helt enig i din holdning til hvepse!

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 19:20

  4. Måske forudså de ikke helt Internet i den form, det (foreløbig) har fået, men nogen havde ideer. Se: http://www.barnesandnoble.com/blog/5-books-that-predicted-the-internet/
    Det store Internet kan man gøre dement ved automatisk at slette cookies, når man lukker browseren. Til de ting, hvor man så gerne vil have hukommelse, kan man bruge en anden browser, men det bliver unægtelig lidt besværligt.
    I øvrigt et nydeligt etværelses hvepsebo 🙂

    Kommentar af Eric — 15. oktober 2014 @ 18:29

    • Interessant – så var der alligevel nogen, der havde en ide om det, men et par eller tre af de fem var nu lidt søgte, synes jeg – bl.a. er jeg ikke imponeret over en, der kan ‘forudsige’ det i 1986, men at Mark Twain havde disse tanker for over 100 år siden, er ret imponerende.
      Ja, det bliver ret besværligt at huske at skifte mellem browserne, så vigtigt er det ikke for mig ikke at blive husket 🙂
      Ja, det er fint. Det skal bare ikke være i nærheden af, hvor jeg bor …

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 19:26

  5. Ja det internet, det internet, men også uundværligt 🙂 Jeg bruger Firefox som browser og den er indstillet til, at slette cache og cookies når jeg lukker browseren og får aldrig reklamer.

    Kommentar af Sousan — 15. oktober 2014 @ 19:29

    • Fuldstændig uundværligt! Det har i langt de fleste henseender gjort tilværelsen SÅ meget nemmere.
      Det kan man også indstille til i Google Chrome, som jeg bruger, men det er bevidst, at jeg ikke får slettet mine cookies ved browserlukning. Reklamerne ville jeg derimod meget gerne slippe for 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 19:33

      • Jamen du kender da vel “Adblock Plus”? Så er det endegyldigt slut med reklamerne.

        Kommentar af Stegemüller — 15. oktober 2014 @ 21:47

        • Har hørt om reklameblokeringer, men har aldrig fået gjort noget ved det – de yderst generende reklamer, der blinkede hysterisk til mig, ser jeg heldigvis stort set aldrig mere …

          Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 22:04

  6. Din post får mig til at tænke på Marge Piercys roman Body of Glass, selvom det godt nok er lang tid siden jeg har læst den, har jeg ofte tænk,t at hun faktisk skrev om cyberspace på en måde, der virkede far out dengang, men som giver rigtig meget mening med vores nuværende teknologi. Men eftersom den er skrevet omkring 90 imponerer det dig nok heller ikke 😉

    Kommentar af Pollyanna — 15. oktober 2014 @ 21:51

    • Den har jeg ikke læst – troede egentlig, jeg havde læst det meste fra hendes hånd, men denne er altså glippet.
      Hehe, næh, ikke voldsomt – internettet har været brugt af institutioner siden slut-70-start-80’erne, så teknologien har jo været der, da hun skrev bogen 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2014 @ 22:15

  7. Er det i din mailboks, at du får reklamer? For jeg får ingen reklamer, de eneste reklamer er dem, jeg ser på de blogge, som har tilladt reklamer. Og jeg kunne ikke se dødningehovedet, før nu, hvor jeg lige vil scrolle op og se billedet, da så jeg det med det samme. Sjovt som vores hjerne fungerer 🙂

    Kommentar af Lene — 16. oktober 2014 @ 05:27

    • Næh, ikke i min mailboks – den adresse kan annoncørerne trods alt ikke se, men alle mulige steder på nettet, ikke kun FB (hvor du jo ikke færdes 😉 ), men også når jeg læser fx nyheder – der er altid reklamer oppe til højre i billedet, så det er ikke kun på bloggene, de huserer 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 09:09

  8. Det er fascinerende med det internet. Det er også fascinerende, at jeg altid konsekvent slår min adresse FRA – og alligevel ved “Store Internet”, hvor jeg er. Den fine bille er også meget fascinerende, men måske ikke så herlig at få ind i huset. Den går ikke bare i brændetræ, men også i bjælker… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 16. oktober 2014 @ 09:36

    • Det er ikke nemt at gemme sig 🙂
      Jeg tror nu heller ikke, det var sådan en fyr – jeg kom bare til at tænke på den, da jeg så kraniet i billedet …

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 14:47

  9. Vi bliver overvåget overalt hvor vi færdes, jeg har vist udviklet en slags tunnelsyn i forhold til reklamer, jeg ser dem ikke mere.. 🙂

    Kommentar af Inge — 16. oktober 2014 @ 13:36

    • Jeg har det lidt på samme måde – jeg ser dem og alligevel ser jeg dem ikke ‘rigtigt’, men noget må jeg jo se, siden jeg lagde mærke til reklamernes art 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 14:53

  10. Interessant stykke træ at kigge på. Jeg ser straks 2 dødningehovedaftegninger i træet, men ingen bille?
    Og så er jeg måske den eneste, der synes, at hvepseboet er sådan en pæn konstruktion. De laver da nogle fine boliger 😉 Hvepse er irriterende, så jeg kan godt forstå, I ikke kan have den slags logerende.
    Ja, vi er overvåget på nettet. Jeg lægger ikke mærke til de reklamer, der er i sidebaren.

    Kommentar af Betty Schou — 16. oktober 2014 @ 15:32

    • Der er heller ingen biller, men jeg kom til at tænke på dødningehovedbillen, da jeg så tegningerne på træstykket 🙂
      De er meget fine bygningskonstruktører, ja, men de skal bare ikke bygge på min grund!
      Vi er overvåget hele tiden, og reklamerne generer nu heller ikke mig voldsomt – og alligevel synes jeg, det kunne være rart at slippe for dem …

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 15:52

  11. Biller mig her, biller mig der, jeps, du, Ellen, bestemmer 🙂
    Ditto vedr. sygdom; du er i højsæde, og dermed beslutter du “finale”…
    Knus fra et kvaphoved til dig og husbond fra mig, en person, der ikke har lungekræft, men blot KOL 🙂

    Kommentar af anjoe — 16. oktober 2014 @ 16:37

    • Jeg er nu ret overbevist om, at jeg ikke får lov til selv at beslutte min finale – medmindre jeg begår selvmord, og det har jeg pt. ikke lige planlagt 😉
      KOL er da også noget værre skidt at slås med, men selvfølgelig nok ikke så slemt som lungekræft. Dert er begrænset, hvad jeg ved om KOL; det er så vidt jeg ved uhelbredeligt, men forekommer i forskellige sværhedsgrader. Jeg håber ikke, din er alt for slem for dig.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2014 @ 16:54

  12. Jeg var også gerne fri for de fleste af de annoncer der følger efter jeg har søgt på et eller andet – det er ikke så inspirerende.

    Kommentar af Jørgen — 17. oktober 2014 @ 12:48

    • Nej, og pointen er jo, at efter man har søgt, har man nok også fundet svaret, og så er annoncerne ikke længere aktuelle.

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2014 @ 12:54


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.