Hos Mommer

12. oktober 2014

Kludeegen i Leestrup Skov

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:41
Tags: , ,

Forleden kom John i tanke om Kludeegen, som viser sig at ligge bare et par kilometer fra Den Stråtækte. Han boede i Faxe Ladeplads i nogle år, så han er ret godt bekendt med lokalområdet hernede. I dag foreslog han, at vi prøvede at finde det gamle egetræ.

Kludeegen

imageDet var mange år siden, han havde været der, men han kunne da huske nogenlunde, hvor egen skulle befinde sig, og vi fandt den da også uden problemer. Skiltet står ikke ude ved alfarvej, men først når man er langt inde i skoven og ganske tæt på træet.

Det var ret interessant at se, hvad folk havde hængt op – der var tøjdyr, handsker, sutter, tørklæder, nattøj og også nogle bannere, der udtrykte folks ønsker, hvilket kunne tyde på, at man har udvidet egens egenskaber en smule i forhold til den oprindelige folklore, hvor den ‘bare’ kunne helbrede.

Kludeegen (2)Kludeegen (5) 

Den store røde ting er en hel satinpyjamas. Hvis det er meningen, at man skal hænge en beklædningsgenstand op fra den del af kroppen, hvor man er syg, må det arme menneske være slemt tilpas, når kun hoved, hænder og fødder ikke er repræsenteret …
Kludeegen (8)Jeg burde vel egentlig hænge en bh op i træet. Problemet er bare, at jeg har en anelse svært ved at tro på effekten.
På et af bannerne står der “Mere tid til fællesskabet”.
Lige præcis den slags ønsker vil jeg nu nok mene, man både kan og skal gøre noget mere direkte ved end bare at hænge det op på Kludeegen. Tro kan godt nok flytte bjerge, men alligevel …  
Der hang en del sutter – jeg gætter på, at det ikke handler om børns mundsygdomme, men har været en måde at få barnet til at droppe narresutten på.
Der hang også mange handsker. Gigt i fingrene, måske?
Jeg kan ikke forstå meningen med at hænge et rådyrkranie op i træet.
Kunne man forestille sig, at det er en klump af en jæger, som udtrykker et lønligt håb om bedre jagtlykke?

16 kommentarer

  1. Sikke et spændende indlæg! Jeg har hørt – og læst – om den slags træer, men aldrig set et. Det må der laves om på 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 12. oktober 2014 @ 17:56

    • Du må finde Kludeegen – du har heldigvis ikke så langt 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 18:10

  2. Jeg har hørt om tilsvarende træer, men jeg vidste ikke, at der var sådan ét nær Præstø… Personligt tror jeg, at tankens kraft og placebo-effekten er langt virker stærk og virksom, end vi måske aner… men nok i andre forbindelser end kludeege og deslige… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 12. oktober 2014 @ 18:02

    • Hvis I flytter hernedad, må du se se Kludeegen med egne øjne.
      Placeboeffekten er stor, så den skal man absolut ikke forfægte, men jeg stiller mig også tvivlende lige i dette tilfælde med træet her 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 18:13

  3. Ja det ville da have været fint, hvis du havde hængt en bh op – men du og jeg kan hurtigt blive enige om, at der er lidt vel meget “hokus pokus” over den slags, og hvad skulle jeg egentlig selv hænge op? 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 12. oktober 2014 @ 18:35

    • En hue selvfølgelig, Hanne 😉
      Tænk, hvis det var så nemt …

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 19:48

  4. Måske egen kunne tage min høfeber, hvis jeg hængte et lommetørklæde op, men effekten er nok tvivlsom nu, hvor skepsis og vantro trives. Geviret er måske hængt op af en, der har løbet hornene af sig, og som syntes, at underbenklæder (som de så tækkeligt kan kaldes) ville se dumt ud.

    Kommentar af Eric — 12. oktober 2014 @ 18:51

    • Hahaha – for den rene er alting rent … jeg var naturligvis aldrig kommet i tanke om den mulighed 😀

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 19:49

  5. Ja… jeg har også hørt om lignende træer… mon ikke hver egn har haft sit træ…
    Mere nutidige varianter er suttetræer. “Googler” man, ses det at mange byer har et sådant… Det kan måske aflaste posten til julemanden?

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. oktober 2014 @ 20:36

    • Wikipedia siger, at der findes kludeege mange steder i DK 🙂
      Suttetræer eksisterede allerede da C var barn, men det er naturligvis også nutidigt i forhold til kludeegsovertroen 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 21:24

  6. Hold da op – sikke et udstyrsstykke. Det er værre end i katolske lande. Er der liv i træet?

    Kommentar af Betty Schou — 12. oktober 2014 @ 21:52

    • Masser af liv 🙂 – selv om jeg godt kan se, at det ikke ser sådan ud på billederne.

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2014 @ 21:59

  7. Spændende med et sådant kulturhistorisk/folkloristisk sted i nærheden. Folketroen lever stadig, selv om jeg tror, at det for mange mere er en tradition end et trosspørgsmål. Måske også derfor den ind imellem lidt utraditionelle brug af træet 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 12. oktober 2014 @ 23:31

    • Ja, det er altid interessant at få historien tæt på – og din teori lyder sandsynlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2014 @ 08:07

  8. Hvor længe har den mon været kaldt kludeegen? Jeg burde vel have hørt om den fordi min mor boede i Leestrup i en kort periode som barn, men jeg husker det ikke. Jeg kan bedre lide naturen uden udstyr.

    Kommentar af Jørgen — 13. oktober 2014 @ 07:33

    • Det tror jeg den har heddet ‘altid’ – men den har også været kendt som ‘Pjalteegen’ og ‘Den kloge eg’.
      Jeg synes nu det er fint at bevare et stykke af historien på denne måde. Det er jo kun et enkelt træ i den store skov, det drejer sig om. Baron Otto R-T syntes engang det samme som dig og ville have den fældet, men ingen ville gøre det. Den er blevet stående fordi baronen fik det svar, at skulle det træ fældes, måtte han selv gøre det!

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2014 @ 08:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.