Hos Mommer

9. oktober 2014

Vi er syge … en af os

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:56
Tags: ,

Meynerts grydebrødEn af os er mere end halvskidt tilpas og det er ikke mig.
Til gengæld ligner det det, jeg lagde mig med fredagen før vi skulle rejse til Italien om lørdagen: en irriterende gang ondt i maven, ledsaget af en følgevirkning, jeg ikke synes jeg behøver at beskrive nærmere. Ikke noget, man gider rende til lægen for, da det nok lige straks går over – hvad det da også gjorde for mit vedkommende. Det var slemt én dag og mærkbart i tre-fire dage, men ikke noget, der kan holde en hjemme fra ferie.
Det kan dog sagtens holde John væk fra Den Stråtækte, og jeg er selvfølgelig nødt til at blive hjemme og passe på ham, selv om det er en nem tjans, da han har ligget på sofaen det meste af dagen og småblundet.
“Er panodiler eller ibumetiner bedst?”
”Nok helst ingen af delene, hvis du har ondt i maven. Beklager, men du må lide – i hvert fald så længe du kan holde det ud.”
Det gør han så. Lider. I stilhed, heldigvis. Og han har det lidt bedre nu.

Jeg har nusset rundt og har bl.a. bagt Mejnerts økologiske grydebrød. Nogen, der kender det? Det er en færdigblanding, som bare skal tilsættes gær og vand. Hæve. Over i gryde. Bage. Nemt. Supernemt, faktisk, og det smager endog rigtig godt. Det bliver et mørkt, rugbrødsagtigt brød, som kan anvendes hele vejen rundt – vi bruger det både til morgenbrød, frokostbrød og madbrød.
I Mejnerts webshop koster det 35 kroner. I Brugsen kostede det 25, så vidt jeg husker …
Mejnerts grydebrødDa jeg havde afprøvet det, skyndte jeg mig at købe fire poser til, mens det stadig var på tilbud.
I dag tilsatte jeg loppefrø, chiafrø og græskarkerner, bare fordi … jeg synes det smager godt.

Jeg fik også bestilt en af julegaverne til Anna; nemlig en cd med Emmelie de Forest. Den lille frøken så Grand Prix både i 2013 og 2014 og taler stadig om, at Only Teardrops er the best song ever.
Når hun stadig kan mene det 1½ år efter, må det være på tide hun får en cd med Emmelie.
Englænderne så Grand Prixet i år sammen med gode venner. Dvs. børnene så det, mens forældrene sad og hyggesnakkede. Da Østrig kom med sit [vinder]bidrag, lød det inde fra tv-stuen fra et af børnene: Mummy – daddy, come here and have a look. What’s THAT???
Fem, syv, otte og otte år. Hvordan forklarer man bedst, at ikke alle har de samme præferencer?

32 kommentarer

  1. Rigtig god bedring til John. Jeg kender nogen, der havde en familielæge, der sagde “Enten går det over, eller også bliver det værre” og sådan er det som regel 🙂

    Brødet ser rigtig lækkert ud. Tak for linket.

    Kommentar af Stegemüller — 9. oktober 2014 @ 16:45

    • Takker på mandens vegne.
      Hehe, go’ læge – der er ikke rigtig noget at diskutere her 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 18:50

  2. Dit nybagte brød ser superlækkert ud!
    Rigtig god bedring til John!

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 9. oktober 2014 @ 17:05

    • Det er det også! Tak, siger manden!

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 18:50

  3. Jeg kender ikke brødet. Jeg bager meget sjældent af færdige melblandinger selvom det er nemt.
    God bedring til John, håber han snart kommer på benene igen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. oktober 2014 @ 17:47

    • Hvorfor egentlig ikke? Fordi de er for dyre? Okay, jeg må indrømme, at der er mange blandinger, der ikke er særlig gode, men når man så finder en så god blanding som denne her, er det tilladt at springe over den lave del af gærdet 🙂
      Tak; det går bedre nu: han drikker te og spiser nybagt brød 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 18:53

      • Jeg har ikke nogen god forklaring. Har jeg købt en brødblanding, får den som regel lov at stå mange bagninger over. Mærkeligt, når nu det er så nemt, men jeg kan bare godt lide at lave mine egne mel- og brødblandinger.

        Kommentar af Pigen fra landet — 10. oktober 2014 @ 17:22

        • Det forstår jeg nu også godt – det er altid spændende at eksperimentere, men nogle gange er det dejligt, at det er supernemt 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 18:05

  4. God bedring til patienten… Han har det sikkert træls!
    Har ikke hørt om det brød– men det ser meget indbydende ud…
    Hmmm… hvilken forklaring slap forældrene af sted med?
    Anna er godt nok trofast… og kun stadig mener, den er best ever!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. oktober 2014 @ 17:54

    • Det har han … men tak, og det går bedre nu.
      Det smager SÅ godt!
      Jeg ved det faktisk ikke – vist bare den korte løsning med, at nogle mænd godt kan lide at tage dametøj på, men de kunne ikke få det til at passe med skægget. Det kan jeg egentlig heller ikke 😉

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 18:55

  5. God bedring til John og jeg håber ikke at han bliver alt for anstrengende som patient 😉

    Kommentar af Lene — 9. oktober 2014 @ 19:09

    • Tak, Lene – han er faktisk en meget nem patient 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 20:27

  6. Hvordan man bedst forklarer det? Sikke dog et spørgsmål!
    Imponerende, at din John lider i stilhed. Det er efter sigende ret sjældent, at mænd gør det 🙂

    Kommentar af Rasmine — 9. oktober 2014 @ 20:54

    • Hvad mener du? Jeg synes da det var et godt spørgsmål 😉
      Han er heldigvis meget sjældent syg på mandemåden – den ros skal han have!

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 20:58

      • Jeg mente såmænd bare, at det ville være meget svært at besvare det spørgsmål, hvis det overhovedet er muligt.

        Kommentar af Rasmine — 10. oktober 2014 @ 00:43

        • Det er svært, og det er især svært at gøre det på én gang kort og på barnets niveau. Men man er nødt til at prøve 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 09:03

  7. Den nemmeste forklaring er vel at sige sandheden og hvis den er ubekvem, så må man vel overveje om man selv har et problem, siden den er ubekvem.

    Kommentar af Kristine — 9. oktober 2014 @ 21:16

    • Det er jeg bestemt ikke enig i – det har intet at gøre med, om man eventuelt selv har et problem med et eller andet, men om barnet er gammelt nok til at forstå, hvad der bliver talt om. Man skal altid forklare det på et plan, barnet kan forholde sig til.

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2014 @ 21:27

  8. Synes du ikke, at man skal sige sandheden? Selvfølgelig skal det forklares med ord, der er relevante i henhold til barnets begrebsapparat, men det er vel heller ikke et problem for barnets/børnenes forældre eller andre nære voksne, der må formodes, at kende barnets/børnenes begrebsapparat, ligesom når man fortæller børn om sexualitet i øvrigt.
    Selv har jeg været i situationen med 2 børn på 4-5 år, da vi i bussen kom til at sidde på rækken skråt bagved en transvestit. Børnene undrede sig over denne person, der ville fremstå som kvinde, men tydeligvis var af maskulin oprindelse. Jeg fortalte, at nogle mennesker ikke altid føler sig i overensstemmelse med det køn, de er født med og derfor klæder sig og opfører sig som det køn, de føler sig bedre tilpas i, hvorefter jeg opfordrede børnene til selv at spørge transvestitten, hvilket de gjorde. Det medførte, at vi kørte mange stoppesteder for langt, at børnene fandt ud af, at transvestitten var far og snart skulle være morfar, at transvestitten blev glad for at blive set som transvestit og fik gode råd om bedre makeuplægning af pigen! Senere talte vi videre om det og jeg forklarede, at nogle gange klædte de sig selv ud som leopard, hund, baby osv., fordi det var sjovt/rart at få opmærksomhed på den måde.
    Fik jeg forklaret mig tilstrækkeligt?

    Kommentar af Kristine — 9. oktober 2014 @ 22:46

    • Jeg er ikke helt klar over, hvad der får dig til at tro, at jeg ikke ville fortælle sandheden, og jeg har forstået, hvad du mener 🙂
      Vi er jo i bund og grund enige, Kristine – du uddyber det dog nok mere end jeg ville have gjort. Børn er (normalt) ikke interesserede i lange svar – se Connys gode kommentar herunder angående det.

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 09:06

  9. Det brød skal jeg da prøve. Måske man kan finde det i min Brugs. Emmellie de Forest har begået den fineste plade, som jeg er sikker på, at de unge i England vil falde for. Her en den spillet rigtig meget. Sidst men ikke mindst – god bedring til patienten.

    Kommentar af Susanne — 10. oktober 2014 @ 07:26

    • Det var vist desværre et brugsforsøg med den melblanding; min har det ikke mere, men det kan da være, at du er heldig med din brugs 🙂
      Takker på patientens vegne!

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 09:08

  10. For det meste stiller børn spørgsmål, fordi de undrer sig over noget, som de ikke har mødt før i denne verden. Og så ønsker de bare et klart og relativt kort svar. I mange tilfælde rammer spørgsmålet så lige ned midt i ens egne fordomme og tabuer, og det er der, det bliver svært at komme med et klart og relativt kort svar – måske også fordi man af til overrumples lidt af børnenes enkle livssyn. I tilfældet med grandprixvinderen ville jeg selv have svært ved umiddelbart at give det korte og klare svar, fordi jeg ikke helt kan gennemskue, hvad personen er for en størrelse, og hvad han/hun mener med sin optræden. Om det er et dybtfølt ønske om at gå i kvindetøj, eller om det er et stunt for tv’s skyld. Og så er jeg jo langt ude over det klare og korte svar.
    I øvrigt god bedring til gemalen; jeg håber, han kan nyde det dejlige efterårsvejr, vi har i dag.

    Kommentar af conny — 10. oktober 2014 @ 08:58

    • Tak for din kommentar, Conny. Du udtrykker meget klart, hvordan det er med børn og deres spørgsmål.
      Jeg har det på samme måde som dig med Conchita Wurst: Hvis man føler sig mest som kvinde, hvad skal så det fuldskæg til for?

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 09:14

  11. Åh, arme stakkel. God bedring til John. Eller han er måske allerede bedre? Når det nu skulle være, så var det sørme rart for ham (og dig, der ellers ville være helt hys), at du er hjemme igen fra England. Der er sikkert en del forældre rundt om i Europa, der har været lidt udfordrede mht at skulle forklare, hvordan det lige hang sammen med den østrigske deltager. Men en ting er at skulle forklare egne børn om sex og forskellige præferencer. Det er til at finde ud af, fordi man kender sine børn, og man kender sine egne grænser. Det er straks meget sværere, når der også er andre børn, som man ikke kender så godt, og hvor man muligvis ikke kender forældrenes grænser (eller kender dem og ved, at de ligger et helt andet sted end ens egne).

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. oktober 2014 @ 09:40

    • God kommentar, Frue – jeg tænkte faktisk netop det samme, da havde havde skrevet svaret til Kristine, men sådan er det desværre tit med gode svar: de kommer for sent 🙂
      John har det bedre, tak.

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 12:59

  12. Rigtig god bedring til John. Han er forhåbentlig snart på højkant igen? Madbrødet ser lækkert ud. Nu har jeg jo fået min egen hjemmebager, som går vældig op i det med surdej og det hele, og der kommer nogle velsmagende brød ud af det. Særlig hans maltbrød kan jeg ikke stå for. Hvad angår Conchita Wurst er jeg glad for, at jeg ikke havde nogle børnebørn at forklare hans/hendes udseende over for, endsige hvorfor! Svært at komme med et klogt og kort svar. Rigtig god weekend!

    Kommentar af Nonna — 10. oktober 2014 @ 11:21

    • John har det bedre, tak.
      Hvor må det være dejligt med en mand, der går så meget op i brød som din mand gør. Sådan en har jeg ikke, men det går jo nok endda, når man kan finde gode erstatninger. For brødet, forstås 😉
      Tak, i lige måde!

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 13:01

  13. Hæ. Han/hun var også oppe til debat her i huset. Mest fordi ungerne mente at det var på grund af provokationen at Østrig vandt og ikke på grund af den bedste sang. Men smag og behag. Heldigvis kender ungerne en del mennesker af den ene og anden slags så det chokerede dem ikke. Men jeg kan godt forstå det forvirrede sådan nogle små størrelser.
    Man skal passe på med de der lange svar jf. historien om lille Lise der løber ind til sin mor og spørger: hvor kommer jeg fra? Hvorpå mor kaster sig ud i lang forklaring med blomster og bier. Lise lytter og da mor er færdig siger hun øhm det er fordi Lone spurgte. Hun er fra Værløse. 🙂
    God bedring til den Roskilderamte mand. Revne æbler og ris er godt!

    Kommentar af Kong Mor — 10. oktober 2014 @ 11:33

    • Som Fruen skrev herover, var der nok mange hjem i Europa, der var ude i noget forklaringsproblematik den aften – men selvfølgelig spørger ungerne, når de undrer sig.
      Hehe, jeg kendte godt vitsen, og den er meget rammende; børnene er nemlig oftest overhovedet ikke interesseret i lange svar – i dette tilfælde havde det nok været smart at spørge, hvorfor Lise ville vide det, men det var ikke tilfældet med Wurst-m/k’en 🙂
      Tak – det er nu ikke Roskildesyge, men vi får selvfølgelig meget mavevenlig mad lige for tiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 13:09

  14. Håber det er bedre med gemalen i dag. Fint brød, men det kræver vel at man har en gryde, der kan gå i ovnen. Godt spørgsmål om manden, der vil være dame. Jeg har lige været på tur i traneland uden pc, så nu skal jeg lige læse lidt op …

    Kommentar af Jørgen — 10. oktober 2014 @ 14:12

    • Det går bedre i dag, tak.
      Det gør det selvfølgelig, men man kunne også prøve at bage det uden gryde … det må vel kunne lade sig gøre 🙂
      Kigger lige over og læser om dine traner …

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2014 @ 14:23


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.