Hos Mommer

27. september 2014

Var det noget med en strikket hund?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 07:48
Tags: ,

P1030519Strikkeweekenden er startet på bedste vis.
Efter alle de mange år med lang vej til arbejdet, gider jeg som bekendt normalt ikke sidde bag rattet i en bil, hvis jeg overhovedet kan slippe for det.
Det kunne jeg så ikke i går. John gad godt køre mig til Maribo sidste år, men der var jeg for det første midt i en kemobehandling og for det andet skulle vi ikke over en betalingsbro. Hvis han skulle hente og bringe mig til Esbjerg, var det fire gange broafgift, da den jo desværre ikke er blevet gratis endnu (håber det bliver gennemført, men det gør det nok ikke), og for det andet vile det betyde omkring seks timers kørsel for ham både fredag og søndag.
Det var sådan set i orden, at han ikke tilbød det; jeg kan jo sagtens køre selv.
Til alles overraskelse var vi pludselig i Esbjerg. Jeg havde samlet Ditte og Linda op ved S-toget, og inden vi fik set os om, var vi ankommet til Esbjerg. Vi var blevet meget sultne, opdagede vi, så der blev gået til den gammeldags æblekage, vi fik serveret. Meget sund frokost …

Mit værelse er kæmpestort – et familieværelse med masser af plads og en balsal til badeværelse. Det klager jeg ikke over – jeg insisterer stædigt på at få et værelse for mig selv til den slags arrangementer, men havde dog ikke regnet med, at det blev så stort. Den eneste, jeg vil dele værelse med, er min mand, og han gider underligt nok ikke at tage med. Det er også sådan, at når der først har været hypersnakket i mange, mange timer, så trænger jeg til at være alene. Helt, helt alene.

P1030521

Den strikkede hund på billederne var dagens mest blærede arbejde. Den pågældende havde fået en til at lave et diagram efter et foto af sin hund. Mange, mange A4-sider blev det til, og så gik damen ellers i gang – i dobbeltstrik, oven i købet. Strikkekyndige ved hvad det vil sige og hvor svært det er. Det betyder, at tæppet bliver dobbelt, uden ret- eller vrangside, motivet på den ene side vil blot være i negativ i forhold til den anden side – de lyse masker her er de mørke på modsatte side. Det er et helt utroligt stykke abejde, der vises frem her – vi var da også alle behørigt imponerede. Hun har arbejdet på tæppet i et par år, sådan ind imellem alt det andet svære, hun også strikker, og der mangler lidt endnu, som det kan ses.

Sådan er det til en strikkefestival: De fleste har flere arbejder med: Et blærestrikketøj, så man kan vise de andre, hvor dygtig man er; et snakkestrikketøj og så mindst ét ekstra, hvis nu man skulle synes, det bliver kedeligt kun at sidde med det ene arbejde en hel weekend, eller hvis man skulle blive færdig med et af arbejderne undervejs. Det er endnu ikke sket for mig, men det ville være noget så surt at gå ned på strikkearbejde ved den slags lejligheder.
Som om … der kommer altid en eller flere garnforhandlere, og i eftermiddag er der arrangeret specialåbning i Ho Strik, så vi har ingen undskyldninger for at løbe tør for garn.

Advertisements

26 kommentarer

  1. Det hundetæppe er helt utroligt – eller det er jo nok ikke det, man normalt ville kalde et hundetæppe – jeg troede bare, at det var en løve!
    Hvad har du med som blærearbejde?

    Kommentar af Rasmine — 27. september 2014 @ 08:07

    • Jeg har et skotsk kniplingssjal med – et såkaldt hap shawl 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:01

  2. Hvis jeg nogen sinde skal ha’ en hund, så skal den være strikket 🙂 Jeg beundrer folk, der er så dygtige til håndarbejde!

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 27. september 2014 @ 08:20

    • Det er altid fascinerende, når folk er gode til et eller andet håndværk 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:01

  3. Fantastisk! Så store ambitioner har jeg altså ikke for søndagens workshop! Mindre kan gøre det. (Jeg kan også kun se en løvinde på tæppet)
    Ih, hvor jeg forstår dit behov for enrum! Jeg betaler også gerne for eneværelse. Og kører helst alene til/fra på dagsture, for at få det frirum turen giver.
    Forstsat god strikkeweekend. Hils Anette og Anja… de skulle også til Esbjerg.

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. september 2014 @ 08:59

    • Enrum, ja – køre frem og tilbage, nej 🙂 (Heller ikke hvis det var på Sjælland).
      Jeg skal nok hilse begge to fra dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:03

  4. Den er godt nok flot, den hund. Det lyder som om du atter har oplevet en stikkeweekend af de gode. Fortsat …

    Kommentar af Jørgen — 27. september 2014 @ 09:05

    • Det er så hyggeligt med en rigtig tøseweekend 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:03

  5. Da jeg så overskriften, var svaret nej tak, fodi mine tanker gik i en helt anden retning. Dette er dog noget helt andet. Flot, flot. Jeg har stikket pandabjørne, heste og den slags på sweatere, men aldrig i dobbeltstrik.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. september 2014 @ 09:25

    • Det er så flot, men alt for stort et arbejde. Jeg har strikket syv halstørklæder i dobbeltstrik; de bliver også flotte, og det bliver det største dobbeltstrikarbejde, jeg nogensinde giver mig i kast med 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:04

  6. Vil du strikke den til mig ? 😉 God weekend med blær og strik og snak og alenehed (det sidste skal jeg også have – en gang imellem)

    Kommentar af Lene — 27. september 2014 @ 10:40

    • Desværre, Lene, det gør jeg ikke 🙂
      Mangehed er fint, men det nødvendiggør periodevis alenehed!

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:05

  7. Det er godt nok et anderledes tæppe. Det må have krævet stor tålmodighed.
    Jeg kan godt forstå, du gerne vil have eneværelse. Man har virkelig brug for bare en lille smule alenetid i sådan en snakkestrikkeweekend – og i det hele taget.

    Kommentar af conny — 27. september 2014 @ 10:50

    • Netop: I det hele taget. Det er en uomtvistelig nødvendighed efter mange timer i andres selskb.

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:06

  8. Argh, der er da en fejl i den løve (synes jeg også, det ligner), lige under øjet i forstørrelsen – eller skal den løse tråd være lige der? Nej tak til en strikket hund. Hvis du en gang løber tør for strikkerier, så læg det ud på bloggen, så er jeg sikker på, at vi vil være mange, der gerne vil aftage både det ene og det andet, så du ikke behøver at kaste dig over strikkede tæpper med billede af den stråtækte 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. september 2014 @ 10:53

    • Det er en løs tråd, ja, men det er den tråd, der bliver strikket med, så den skal være der, så længe arbejdet står på 🙂
      Jeg har prøvet at strikke bestillingsarbejde – det gør jeg aldrig mere!

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:08

      • Ja, hvad forstå bønder sig på agurkesalat? 😉 Ærgerligt. Der er slet ingen strikkere i vores familie, så det ville ellers ikke være svært at finde på ønsker.

        Kommentar af Fruen i Midten — 29. september 2014 @ 09:39

        • Hehe, næh det var der også mange kolleger, der mente, men desværre … og nu er dette ikke rettet mod dig, men jeg var irriterende mange gange ude for holdningen, at “det er da bare lige …”, og de regnede det egentlig ikke for noget at strikke en sweater – lige indtil jeg spurgte hvorfor de så ikke bare gjorde det selv, hvis det var så enkelt.
          Det tager nemlig lang tid – i hvert fald, når man ikke hedder Anne Holtegaard 😉

          Kommentar af Ellen — 29. september 2014 @ 17:00

  9. Jeg må tilstå, at jeg også antog hunden for en løve – men jeg har heller ikke en brik forstand på hunde. Det er et fantastisk stykke arbejde, og jeg kan ikke forestille mig, hvordan man strikker spejlvendt

    Også jeg betaler altid gerne ekstra for et enkeltværelse. Jeg har ganske enkelt behov for at trække mig tilbage til private gemakker et par gange i løbet af en dag og til natten. Jeg gider ikke høre fremmede mennesker sove!

    Kommentar af Stegemüller — 27. september 2014 @ 14:12

    • Man strikker ikke spejlvendt – man strikker bare mønstret, og den lyse maske er en mørk maske på den anden side, men det skal nok ses for at kunne forstås.
      Ja, alenetid er vigtig!

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:10

  10. Det er en blæret løvehund, og helt sikkert et kæmpe stykke arbejde. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. september 2014 @ 16:35

    • Kæmpe … jeg gjorde det ikke!

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:11

  11. Pas på overanstrengelse. Faren er der når der ikke har været tid til at se på kommentarerne her hele dagen!

    Kommentar af Jørgen — 27. september 2014 @ 20:57

    • Bare rolig – det eneste der er blevet overanstrengt, er stemmebåndet og ørerne 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2014 @ 22:12

  12. “Hunden” er et kattedyr, vist nok en leopard. Hunden skal strikkes når dette tæppe er færdigt. Ambitionerne fejler ikke noget. Respekt for det store arbejde. Tak for sidst Ellen.

    Kommentar af Ellen Lund — 1. oktober 2014 @ 12:51

    • Det ved jeg godt. Nu … synes bare ikke, jeg ville udsende et rettelsesblad på bloggen 😉 Jeg talte med Annette om det dagen efter indlægget var udgivet. Hun korrigerede min ‘hund’, for jeg synes nemlig også, dyret mere lignede en kat.
      Det gjorde dog absolut heller ikke min respekt mindre, da hun fortalte, at hun bagefter ville strikke sin mands yndlingshund!
      Selv mange tak, Ellen 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. oktober 2014 @ 14:59


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.