Hos Mommer

25. september 2014

Ingen sølvstænk, men hvidt hår. I pletter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:28
Tags: , , ,

Hvor ER jeg glad for, at jeg skal tilbringe hele weekenden i selskab med skønne damer, strikketøj og (forhåbentlig) god mad – men skulle maden ikke vise sig værdig til at indskrive sig i historien, er bare det at kunne sætte sig til bords morgen, middag og aften uden at skulle løfte en finger, guld værd. Kun folk, der hænger på madlavningen for omkring 98 % af måltidernes vedkommende, har en ide om, hvor fantastisk det er ikke at skulle tænke på det overhovedet.
Når jeg går død for inspiration og ideer og spørger John, lyder svaret gerne Det ved jeg såmænd ikke, skat … bare find på noget nemt.
Jamen det er jo det, det handler om: jeg kan ikke finde på, så det er netop det, jeg savner hjælp til i højere grad end selve tilberedelsen af måltidet.
Han er med årene blevet lidt bedre til i stedet at komme med et ønske. Med streg under lidt.

P1030491P1030492

Herover ses udsigten fra arbejdspladsen i dag. Jeg må nok indrømme, at det bøder lidt på hade-malearbejdet at have dette at kigge på.
I dag gjaldt det vinduerne i det rum, der skal blive til kontor/syværelse. Det så forFÆRdeligt ud – Finn havde brugt det til at opbevare alt til sin togbane i, så der var løst anbragte skabe og hylder i massevis, og rummet havde hverken været malet eller tapetseret i årtier, tror jeg – i dag kan der derfor præsteres før- og efterbilleder, hvor forskellen er voldsom.

P1030490P1030494P1030487P1030495

Men altså … male sprossede vinduer – æv, hvor er det træls!
Jeg fik ikke lagt en ordentlig strategi til det første vindue, så hvem lænede lige hovedet ind mod det nymalede stykke i siden? Fjolset Ellen, selvfølgelig, så nu har jeg en plet med hvidt hår. Flere pletter, faktisk. Det er ret flovt. Mine hænder ligner noget, der er løgn, og jeg får det simpelthen ikke helt af til i morgen, men det er der ikke noget at gøre ved. I starten har jeg altid de bedste intentioner om at vaske det af, hver gang jeg får maling på en af hænderne, men det opgav jeg igen – det tager simpelthen for meget tid. Jeg fatter ikke de mennesker, der kan male uden selv at ligne en, der er blevet malet. Jeg spilder stort set ingenting på gulvet, men jeg selv ligner jeg ved ikke hvad – også på tøjet.

P1030489P1030498

Dette vindue skal skiftes helt, men det bliver ikke lige med det samme, så jeg malede det. Læg mærke til hakkene øverst i karmens ydersider – Finn havde sat en hylde hele vejen igennem rummet her – tværs gennem vindueskarm og det hele – man skærer da bare lidt af den … det kunne åbenbart ikke passe med at hæve hylden de få centimeter, men sådan er der så meget i det hus. Den gode Finn har virkelig været en Hr. Godtnok.

Nogen har taget vandet i fjorden (5)

Der er nogen, der har taget vandet i fjorden i dag. Det er muligt, at den fremherskende vindretning i Danmark er vestlig, men jeg synes, at vi hovedsagelig har haft østlige vinde i de par måneder, vi har haft vores gang på disse kanter. Bådene ligger på bunden, selv langt ude, og endog gæssene kan næsten gå helt over til Feddet uden at få våde maver, tror jeg.

32 kommentarer

  1. Det der med maden og den manglende inspiration er vist noget mange af os døjer med….
    Mit problem er oftest grøntsagerne. Derfor købte jeg “Grøn hverdagsmad” fra River Cottage. Kan anbefales. Der er både hurtige og lidt mindre hurtige retter. Hurtige i forhold til tidsforbrug forstås.
    Malerarbejde er bare kedeligt – især vinduer.

    Kommentar af Lone Nielsen — 25. september 2014 @ 18:42

    • Jeg er kun alt for bevidst om, at jeg ikke er alene 😉
      Det var måske en ide – jeg kan godt lide River Cottage.
      Ja, det er SÅ KEdeligt, er det!

      Kommentar af Ellen — 25. september 2014 @ 19:03

  2. Trøst dig, du skal jo snart på weekend.
    Og så er det lige jeg vil fortælle at jeg bor præcis 14 km og 200 m fra Esbjergmotorvejen…..

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 25. september 2014 @ 19:44

    • Det er lige præcis det jeg gør: trøster mig med, at jeg skal på strikkeweekend 🙂
      Åh, Ellen, jeg ville meget gerne hilse på dig, men jeg har to andre med i bilen – både ud og hjem. Det er jo hyggeligt nok, men det er nok ikke smart at lægge vejen forbi dig 😦

      Kommentar af Ellen — 25. september 2014 @ 19:47

  3. Jeg får også maling de mærkeligste steder… Da jeg hjalp far med at male, hed det Maler Klat og Svend (hed far!).
    Det bliver så dejligt med en FRI weekend. Det er så oplivende med sådan en gang strikkeri… Jeg glæder mig til min tur til Brande Strikkefestival søndag. Vi må have vores kameraer med!!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 25. september 2014 @ 19:53

    • Åh, hvor er jeg glad for, at jeg ikke er alene om det klatteri!” John griner ad mig, for han kunne male i smoking uden at få en plet på den!
      Det bliver skønt – god fornøjelse til dig også – og jeg har selvfølgelig kameraet med 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2014 @ 20:09

  4. Det ser godt ud, alt dit malerarbejde. Rigtig god fornøjelse i weekenden {;o)

    Kommentar af nuuka04 — 25. september 2014 @ 19:59

    • Tusind tak og tak igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2014 @ 20:09

  5. Du har en smuk udsigt til arbejdet, du kan se hvor langt du kommer, og det pynter helt vildt.. Og nu skal du snakke og strikke en hel weekend.. Det er da ikke så ringe endda. 🙂
    Og tak for i går, det var som altid smadder hyggeligt.

    Kommentar af Inge — 25. september 2014 @ 20:26

    • Du finder lige alle de lyse sider 🙂
      Nej det er ikke så ringe – og selv tusind tak. Det var nemlig hyggeligt og det var godt, det kunne lade sig gøre at mødes – med det sædvanlige ultrakorte varsel, men det har vi vist snart øvet os i til perfektion 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2014 @ 21:11

  6. Så dit hår er altså ikke helt hvidt endnu 😉

    Kommentar af Rasmine — 25. september 2014 @ 21:41

    • Ikke helt 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:18

  7. Da jeg sammen med en veninde havde malertjansen på kollegiet i 1981, hvor vi skulle “Pinotexe” vinduerne til 265 værelser, lykkedes det mig at have Pinotex overalt selv på ryggen; hun kunne – som John – have malet i smoking. Du har dog en bedre udsigt end vi havde.

    God fornøjelse med festivalen og velbekomme 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 25. september 2014 @ 21:44

    • Det er egentlig helt imponerende, at vi kan få SÅ meget maling på os!
      Tak skal du have 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:19

  8. Glæder mig til at hilse på dig.
    Min nabo arbejder i Esbjerg og er jævnligt på kursus/møde på vandrehjemmet, og hun siger god for maden! Og jeg har været på visit på stedet, og det var super mad… Og jeg har sagt til dem, at vi elsker at blive forkælede…
    Herhjemme er jeg også primusmotor i madlavningen, og jeg kan bare finde på, iflg de øv. Beboere….

    Kommentar af Annette — 25. september 2014 @ 21:44

    • Ih, skal vi være sammen i weekenden? Hyggeligt 🙂
      Godt du har styr på maden – så vil jeg med sindsro glæde mig til den også!
      Ja de tror det er så nemt …

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:21

  9. Her lyder svaret, når der spørges for at få madinspiration: Det ved jeg ikke, hvad synes du? Grrr… 😳
    Ja, bliver skønt at slippe for at tænke på mad, rengøring og alt den slags i en hel weekend; tænk bare at få lov at strikke, snakke og opleve i eget tempo. Jeg glæder mig i den grad til at se dig og de andre ‘strikfældige’ i Esbjerg 😀

    Kommentar af fiberfryd — 26. september 2014 @ 01:48

    • De mænd, de mænd 🙂
      “Strikfældige” – høhø – god titel, den vil jeg bruge – og vi er vist mange, der glæder sig 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:22

  10. Den med østenvinden har jeg også på fornemmelsen, og det passer i øvrigt også med, at vi har haft en tør september indtil videre. Som du ved, regner det aldrig fra øst; men når det regner fra øst, holder det aldrig op igen.

    Kommentar af Farmer — 26. september 2014 @ 05:41

    • Ja, det siger man jo, men regnen i går var dog kun en kort byge. Den kom vist også fra sydøst – siger vi … 😉

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:23

  11. Jeg håber malingen går af dig i løbet af weekenden. Fin udsigt. Jeg foreslog dig engang at lave Bambolotti all’Amatriciana, måske skrev jeg opskriften i en kommentar her engang, men jeg kan ikke huske det. Det er så hurtig en ret at lave at der også er tid til malerarbejde. God strikkeweekend.

    Kommentar af Jørgen — 26. september 2014 @ 07:40

    • Malingen skal bare strikkes væk!
      Ja det gjorde du – pastaretter er ofte meget hurtige at tilberede, og så smager det oven i købet godt. John lavede carbonara en dag, så på mandag kunne det blive det, du foreslår.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:27

  12. Det må bare være sådan en formildende omstændighed midt i det trælse arbejde, at det er så tydeligt, hvor langt du er kommet, og at det bliver så pænt. Og at I har sådan en formidabel udsigt.

    Kommentar af Betty Schou — 26. september 2014 @ 07:49

    • Det hjælper virkelig meget på det, Betty, og der er jo ikke andet at gøre end gå på med krum hals, når nu vi havde besluttet, at maleren kun skulle tage vægge og lofter – plus nogle småting, som krævede hans ekspertise. Han nød også udsigten 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:30

  13. Det kan da godt være, at vinduerne trænger til en gang maling, men udsigten fra dem er der i hvert fald ikke noget i vejen med 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 26. september 2014 @ 08:31

    • Den fejler ikke spor, og den er der også, når vi er færdige med alt arbejdet 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:30

  14. Altså, man skal da have lidt maling hist og her (dog helst ikke alt for meget i ansigtet). Ellers er der jo ingen, der kan spørge om hvorfor, og så kan man heller ikke komme til at prale lidt med sine meritter 😉 God weekend med strik og veldækkede borde 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. september 2014 @ 08:40

    • Det skal du nok ikke sige til John, men du har da ret 😉
      Tak – det bliver herligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 09:31

  15. Kender så udmærket det med at skulle stå for maden – hele vejen igennem. Men det giver jo så også retten til at bestemme.
    Jeg er ikke voldsomt vild med at male, og har næsten aldrig lagt billet ind på det. Men din udsigt fejler intet!
    God strikkeweekend.

    Kommentar af conny — 26. september 2014 @ 13:06

    • Det er den allerstørste fordel – man får aldrig noget, man ikke selv bryder sig om 🙂
      Jeg har bestemt heller ikke lagt billet ind på denne omgang maling, men når nu jeg kan male, men ikke kan det, som John kan, var der desværre ikke så meget at diskutere 🙂
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 23:06

  16. Må du få en herlig strikkeweekend. Jeg hader også at male, især fordi jeg har en mand, der i den grad er perfektionist. Og mit syn på det at lave mad 365 dage om året kender du jo, og ja jeg får heller ingen hjælp ved at spørge gemalen. Jeg forstår til fulde din glæde ved ikke at skulle finde på og lave mad 🙂

    Kommentar af Lene — 26. september 2014 @ 15:38

    • Tak, Lene … og jeg forstår godt, hvis du ikke gider male, men folk med din mands holdning kan bare overtage – det skal de ikke høre noget som helst for … og hvis ikke de overtager, mister de brokkeretten 😉
      Ja, din holdning kender jeg, men visse ting er man trods alt nødt til bare at gøre, men det gør dem ikke nødvendigvis sjovere af den grund 😦

      Kommentar af Ellen — 26. september 2014 @ 23:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.