Hos Mommer

22. september 2014

Jeg hader også at blive trådt på

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:45
Tags:

Køkkengulvet i Den Stråtækte er genstand for uenighed hos det gamle sølvbrudepar her.
Det er et pænt fyrreplankegulv, men det har for det første fået en forkert behandling, for det andet har der ligget løse tæpper på, så det ikke har samme farve overalt, men har to lyse pletter. For det tredje er det ikke et praktisk gulv til et køkken, hvilket tydeligt ses i området, hvor komfur og vask er placeret, og hvor der er lige lovlig mange pletter.
Jeg vil helst have det afslebet og behandlet af en professionel, mens John mener, at vi selv kan ordne det ved at bruge de rigtige midler og en hulens bunke knofedt. Maleren prøvede nemlig på et lille område, der lå lige op ad en lys plet.
Han fik det næsten helt pænt – desværre, for der var bl.a. salmiakspiritus i vandet og han skrubbede og skurede længe på det meget lille stykke.
Det er en næsten ubærlig tanke for mig at skulle foretage det KÆMPEarbejde, der vil ligge i at ligge på mine gamle knæ og skrubbe og skure 30 m2 på den måde.
Derefter skal det behandles – flere gange oven i købet, hvis det skal kunne holde som køkkengulv i mere end en uge, inden det bliver grimt igen.
Jeg har brugt en del tid i dag på at surfe rundt for at finde ud af hvad det koster at få det gjort, fordi jeg må indrømme, at jeg er meget, meget lidt tilbøjelig til at udføre det store arbejde selv.

Nu vil jeg tro, at det er de færreste gulvfolk, der har en kandidatgrad i dansk, hvorfor jeg havde ikke forventet sprogligt perfekte afhandlinger på de forskellige hjemmesider, og jeg fik mig da også et godt grin en del gange.
Gulve 2

Som her, hvor man behandler gulvene, så de afskyr alt. Netop dette ord var der flere forskellige, der havde brugt, men for mig kan afsky kun være én ting, og det har ikke noget at gøre med evnen til ikke at tage imod pletter. Men altså … det er da heller ikke rart at blive trådt på altid, så måske har flere gulvmænd af den årsag valgt at bruge ordet afsky, når de taler om gulve.
Også vendingen “Hvid lak er hvid lak…” hyggede jeg mig lidt over. Manden har desuden misforstået brugen af gåseøjne: Når man skriver skabe en  “hyggelig” atmosfære, er det ment sarkastisk og atmosfæren er derfor netop ikke hyggelig.

Gulve 1

Hvordan ser en tvivl ud sådan rent fysisk? Herover mener en, der giver “vejlende hjælp”, at man kan gå rundt i sådan en.

Gulve 3

Og ham herover hævder, at gulvet ændres til en kornsort, hvis ikke man har sørget for at “fyrre op” i et “pr. timer” (!) til den rette temperatur til gulvsliberen.

Gulve 4

Endelig så jeg en, der har opfundet et helt nyt ord. Hvad skal vi dog så bruge så mange indførte engelske ord til, når danskerne selv er så opfindsomme?

Kommateringen kommenterer jeg slet ikke …

35 kommentarer

  1. Når nu de ikke kunne stave eller havde kendskab til ords betydning eller opfandt nye ord, kunne de så ordne dit gulv til billige penge? pøj pøj med søgningen, jeg kan godt forstå, at du ikke er begejstret for mange timer på knæ 🙂

    Kommentar af Lene — 22. september 2014 @ 16:00

    • Nej, jeg er bestemt ikke begejstret, men jeg har vist heldigvis fået husherren overtalt, for det bliver ikke nær så dyrt, som han havde regnet med 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 16:21

  2. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have gulvet afslebet. Vi har fået afslebet fyrretræsgulvene på værelserne i vores hus, og de er blevet som nye.

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 22. september 2014 @ 16:06

    • Det bliver nemlig så flot – selv om fyrretræsgulve er et dårligt valg til køkkengulv.

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 16:22

  3. Åh…. det er altid underholdende, når du går på jagt i sprogets øh… variationer!
    Jeg kan så fint følge din tankegang og diskussionen i det kommende hjem… gemalen her har samme holdning til gørdetselv! Jeg er af den holdning, at de store projekter overlades til fagfolk, så får jeg tid til at nyde de små projekter, som kræver en særlig, kærlig hånd….
    Ikke doven, men hensigtsmæssig ressourceanvendelse!

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. september 2014 @ 16:08

    • Hehe, taak 🙂
      Jeg har det på præcis samme måde som dig – og jeg har vist heldigvis fået John overtalt, da det viste sig at være meget billigere, end han havde frygtet 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 16:23

  4. Hvor er det godt I er blevet enige om din model, for det havde da været et hestearbejde.

    Det er da nogle helt fantastiske sprogblomster, du disker op med; jeg har virkelig moret mig. Heldigvis kommer de ikke fra professionelle sprogbrugere, for så havde det virkelig været meget slemt.

    Kommentar af Stegemüller — 22. september 2014 @ 16:29

    • Jeg gider i hvert fald ikke den slags, når man for rimelige penge kan få det lavet meget pænere af en fagmand.
      Netop, det er ikke professionelle sprogbrugere, og de havde stort set alle nogle nydelige hjemmesider, så i denne slags tilfælde kan jeg sagtens leve med de fejl, jeg opdagede – og mange var der jo heller ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 19:51

  5. Har grinet mig igennem dine viderebragte sprogblomster og må give dig ret – et rug-gulv er nok ikke det bedste valg.

    Jeg ved ikke hvad I har planer om at gøre ved det gulv men fyrretræsgulv i et køkken (der faktisk bliver brugt) det er noget skidt.. I får pletter hvis det bliver sæbebehandlet… og lakerer I det får det hakker bare man taber en suppeske….

    Kommentar af overleveren — 22. september 2014 @ 16:55

    • og så noget helt andet.. sidder og læser om kiropraktor-behandlinger og faldt over denne næsten autoriserede side.. check for sprogblomster hvis du har lyst.. de kan ikke engang stave til det de burde kunne stave til 🙂
      http://www.kirop.dk/links-spoergsmaal.html#4… og se de “anderkendt” e svar 🙂

      Kommentar af overleveren — 22. september 2014 @ 17:24

      • Hellere hak end pletter – og jeg spilder oftere, end jeg smider rundt med bestikket 😉
        Det er lidt pudsigt, for ‘anerkendt’ står korrekt i overskriften, men er så forkert i svaret …

        Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 19:53

        • Har du læst noget af det andet… Uddannelsen er nomineret til x antal år… Osv osv

          Kommentar af overleveren — 22. september 2014 @ 19:58

          • Nej, okay, den havde jeg ikke set – den ta’r prisen 😉

            Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 20:12

  6. Vi fik for mange år siden afhøvlet hele vores stuegulv, (før vi lagde nyt) Det kostede stort set ingenting. Det er dog blevet noget dyrere, men det er stadig ikke dyrt, synes jeg. Jeg ser mange af den slags regninger.
    Selvfølgelig er hvid lak, hvid lak, når han skriver det. Måske forstår jeg bare ikke det sjove, og så er det ikke første gang 😉 Vores venner har et flot hvidt lakgulv på deres terrasse. Gulvet er fantastisk slidstærkt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 22. september 2014 @ 18:15

    • Selve afhøvlingen koster ganske rigtigt næsten ingenting; det er efterbehandlingen, der er det dyreste, fordi det er et køkkengulv og dermed kræver lidt ekstra. Men jeg tror helt klart, at det er pengene værd at få det ordnet professionelt – er lidt mere spændt på, hvor hvid den hvide lak er, men vi har aftalt et møde med en gulvmand på onsdag.

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 19:57

  7. Haha! Jeg er vild med “at gå rundt i en tvivl”, hvor fantastisk! Nu ved jeg at når jeg længe grubler over noget, så er det fordi jeg går rundt i en tvivl….
    Jeg undrer mig stadig over en vending jeg hørte hos lægen; det må vi “italesætte” – det var tydeligt at det gjaldt noget der ikke blev gjort korrekt – men mener de påtale? Irettesætte? eller prøve de at gøre vendingerne mindre skrappe ved at slå dem sammen (to negative giver en positiv??)

    og så har jeg taget fri fredag :o) Solrød strand kl 12?

    Kommentar af Linda — 22. september 2014 @ 19:25

    • Det var også den bedste – måske sammen med ‘afskyen’ 🙂 – jeg tror jeg fremover vil komme til at sige, at jeg går rundt i en tvivl. Spændende at se, hvor mange løftede øjenbryn det vil afstedkomme.
      ‘Italesætte’ var et af min chefs yndlingsord, og jeg afskyede det – nægtede pure at indføre det i referaterene fra hans møder 🙂
      Ordbogen siger “udtrykke ved hjælp af ord; give en sproglig formulering”.
      Jeps – jeg sender en mail til dig og Ditte lige om lidt 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 20:01

  8. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at udsætte dine knæ for sådan en behandling. Mon John kom til at anvende forkert pronomen, da han sagde “vi”? Kan han evt. have ment “jeg”? Man kan altså også leje sådan nogle gulvafslibningsmaskiner, hvorefter man selv kan påføre afskyelig lak, eller hvad man nu synes. Til køkkenet skal det nok være lak, det vil være for upraktisk at skulle holde det med sæbespånevand og alt det hejs.
    Jeg tænker nogle gange, når jeg ser annoncer med sjov sprogbrug, at de mennesker nok er blevet håndværkere snarere end akademikere af en god grund. Det kan være dyrt for små virksomheder at hyre reklamebureau eller anden form for sproglig hjælp, og derfor springer de over, hvor gærdet er i stykker. Hvilket er forståeligt. Hvorfor betale for at få det lige, når man kan lave det skævt selv, som Eric skrev for nylig om græsk byggestandard. Hvis du og John nu skrubber på det gulv i 14 dage og ender med at måtte hyre professionel hjælp alligevel, vil denne sikkert se jeres anstrengelser som en slags “stavefejl”, hvis det nu giver nogensomhelst mening …

    Kommentar af Henny Stewart — 22. september 2014 @ 19:57

    • John siger næsten altid ‘vi’, og han mente ikke ‘jeg’ denne gang, for han har de dårligste knæ af os to.
      ALLE (også ikke-fagfolk) fraråder at forsøge at afhøvle selv, og efter at have læst en masse om det, vil jeg ikke forsøge at kaste mig ud i det.
      Det giver rigtig god mening, hvad du skriver, og jeg er aldeles enig – som jeg skrev til Stegemüller, er det professionelle gulvmænd og derfor ikke ditto sprogbrugere, og da de stort set alle havde nogle nydelige hjemmesider, gider jeg ikke hidse mig op over de fejl, jeg opdagede. Men derfor kan jeg jo godt more mig over dem 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 20:08

  9. Jeg tænker det er klogt at kende sine begrænsninger – og lade andre ordne gulvet.
    Forskrækkeligt som sprogsvækkelsen tager til. Bare en lille smule selvkritik ville måske hjælpe lidt, især når man nu har fine hjemmesider. Og når man nu ikke optræder levende i TV.

    Kommentar af Jørgen — 22. september 2014 @ 21:05

    • Det kan jeg jo kun være helt enig i, og nu bliver det vist heldigvis også sådan.
      Jeg tror, at Henny har helt ret i, at det er (for) dyrt for små forretningsdrivende at få professionel korrekturlæsning, og jeg er da også langt mere overbærende over for disse fejl, end jeg er, når det gælder journalister og andre professionelle sprogbrugere.
      Men morsomt er det at læse!

      Kommentar af Ellen — 22. september 2014 @ 21:24

  10. Ad navnet på “ukendt” plante i sidste indlæg: Den minder mig om planten Falsk Orkide med hensyn til blomsten – men ikke bladene.
    Vedrørende sprogblomster: Udtrykket “åbne op” irriterer mig (ved ikke, om det er et “godkendt” udtryk på lige fod med ordene “ad” og “af”, som det er frivilligt at vælge i flæng — uanset bruden skred op ad eller af kirkegulvet – efter min opfattelse 2 vidt forskellige handlinger).
    Med hensyn til håndværkere og sprogblomster: Det er nok de færreste håndværkere, der kan blindskrift – og altså sikkert ofte ikke læser den tekst, de skriver. Talemåden hos kunderne smitter sikkert også af på deres eget sprog (ikke alle kunder er akademisk uddannet – og slet ikke inden for sprogvidenskab).
    —- tænk, hvis håndværkere kommenterede alle “gør det selv”-folk set med fagmands øjne. Det er vist godt, de er lidt tilbageholdne med sprogbruget 😉 – skønt fejl på det område kan have væsentligt større konsekvenser end en forvanskning af sproget (i de fleste tilfælde) har.
    – Den med splinten og bjælken,
    venligst
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 23. september 2014 @ 01:25

    • Jeg tror nu ikke, at der er valgfrihed mellem ad og af, Magnus – Sproget.dk gør meget ud af at forklare hvornår man bruger det ene og det andet, men det er så skrækkelig nemt lige at komme til at bruge det forkerte – jeg kommer sikkert også selv til det, selv om jeg kender reglerne.
      “Åbne op” er heller ikke i mit ordforråd – men jeg griber mig selv i at sige “lukke op” i stedet for at sige “åbne”, og det irriterer mig 🙂
      Jamen det gør de jo … kommenterer amatørarbejde 🙂 Det så jeg på flere af gulvhjemmesiderne, og jeg synes det er helt i orden, at de gør det, at de også er fagligt stolte, lige som jeg er det mht. sprogbrug. Vi har hver vores kompetancer, og jeg har jo kun moret mig over fejlene her – ikke været forarget over, at de var der – dette sidste er forbeholdt folk, der arbejder professionelt med sprog, men ikke har styr på det 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 08:35

  11. Haha, jeg holder også af den sidste gulvmands “udendørs fodtøj, specielt høje hæle”!
    Ikke på vilkår om jeg ville ligge på mine grædende knæ og ordne sådan et gulv, hvis jeg havde den mindste mulighed for at betale mig fra det. Men jeg ved jo godt, at I har så rigeligt at poste penge i for øjeblikket…

    Kommentar af fiberfryd — 23. september 2014 @ 02:29

    • Hehe, ja, jeg tror et lille “og” ville have gjort en forskel her 🙂
      Vi har rigeligt med pengeslugere, men der må prioriteres … og det gør John og jeg så ikke altid ens, men vi er nu blevet enige om at lade fagmanden komme til 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 08:37

  12. Jeg afhøvlede selv vore stuegulve; men det var i 1982, da jeg var 25 år gammel. Det er ikke en umulig opgave; men i dag ville jeg nok tage et par dage mere med vandgrød og lade andre om den opgave. Bevar først og fremmest det gamle gulv, hvis det på nogen måde kan klare en tur til. Det er umuligt at få gulvbrædder i samme kvalitet i vore dage.

    Ak, det staveri.Man må aldrig læse korrektur på egne tekster, så kan man sågar glemme et L i skraldemand 🙂

    Rug på gulvet er jo taget lige fra den danske sangskat. Jeppe Aakjærs moder gjorde store anstalter for at undgå dette med at vade rundt på korn:

    Fra: Naar Rugen skal ind.

    Først bredte Mor et Klæde
    saa ømt som nogen Højtidsdug;
    der maatte ingen træde
    med Sko i Høstens Rug;

    Det var godt nok under lugen i laden, at klædet blev lagt; men det må være en tilsvarende situation i stuehuset, de afskyelige gulvhøvlere har haft i tankerne.

    Kommentar af natural2222 — 23. september 2014 @ 04:24

    • Netop køkkengulvet er faktisk ikke gammelt; det har den forrige ejer selv lagt i forbindelse med, at han renoverede køkkenet, så det er vel omkring 10 år, men har ikke været ordentligt plejet, desværre – men det kan vel blive pænt igen …
      Der er forskel på stave- og trykfejl, Farmer – det var også derfor, jeg tillod mig at gøre dig opmærksom på smutteren, for jeg ved, at du ærgrer dig over den slags, og det er så svært selv at se – man ved jo godt selv, hvad der skal stå 🙂
      Hehe, ja, de har helt sikkert tænkt på Jeppe Aakjærs gamle sang 😉

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 08:42

  13. Hehe.. Håber de er bedre til at behandle gulve end de er til at stave.. 🙂

    Kommentar af Inge — 23. september 2014 @ 06:45

    • Det er jeg sikker på de er – vi har heldigvis hver vores spidskompetancer 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 08:43

  14. Hvad med at foreslå din kommende gulvmand, at I indfører naturalie-økonomi? Han sliber og lakerer, og du læser korrektur på hans hjemmeside 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. september 2014 @ 08:45

    • God ide – men jeg tror ikke, at ydelserne står helt mål med hinanden 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 08:47

  15. Det bliver spændende, om I bliver tilfredse med det nye gulv – jeg kan godt forstå, I ikke gider det der knofedt. Det skal simpelthen anvendes med varsomhed.
    Du har virkelig fundet nogle gode eksempler på fantasifuldt sprog. Og hvis bare forfatterne kan give jer et flot gulv, så kan man sagtens bære over med sproget.

    Kommentar af conny — 23. september 2014 @ 09:53

    • Det kan kun blive kønnere at se på, så jeg er ret optimistisk 🙂
      Ja, de er sjove – og jeg er enig: Jeg kan bedre acceptere det her end hos de professionelle

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 16:54

  16. Selvfølgelig er det vigtigere, at diverse gulveksperter er dygtige til deres arbejde, end at de er dygtige til dansk, men jeg bliver ked af det, når jeg ser den slags. Jeg opfatter det som et tegn på de ikke selv er bevidste om, at de er dårlige til det sproglige, for hvis man er det, ville jeg tro, at man ville spørge andre til råds. Der må da være mennesker i deres omgangskreds, som er bedre til det og kan hælpe lidt uden vederlag. Eller en tand værre: De ved det godt, men hvad, det er jo bare dansk, så det gider de ikke gøre noget ud af.

    Kommentar af Rasmine — 23. september 2014 @ 12:00

    • Jeg tror du rammer lige i plet her: De er simpelthen ikke klar over, at de begår fejl. Det oplevede jeg temmelig ofte på arbejdet. Det kom virkelig bag på mange, når de blev gjort opmærksomme på, hvor mange stave- og grammatikfejl, de leverede.
      En sjælden gang oplevede jeg den arrogance, du nævner til til sidst, men det hørte til undtagelserne.

      Kommentar af Ellen — 23. september 2014 @ 16:57


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.