Hos Mommer

19. september 2014

Danser på vulkaner

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:51
Tags: ,

P1030435Det gjorde vi nu ikke. Dansede, altså, men på vulkan var vi. Vesuv, naturligvis. Med tilhørende Pompeji. Det er vel næsten et must, når man er på disse kanter – og alligevel var der ni, der havde valgt turen fra, men det kan selvfølgelig være, de har set det hele allerede. Til vores store forbavselse havde vi en anden guide i Pompeji … jeg mener … Karina er arkæolog, og så guider hun lige netop ikke i Pompeji! Det er altså ikke alt, man skal forstå.
Afløseren var dog glimrende – en dansk-italiensk kvinde med krudt i rumpen og glimt i øjnene.

P1030418

Også her var der en million mennesker. Mindst. Gad vide, hvornår her ikke er højsæson!
Ikke desto mindre var det hamrende interessant, især selvfølgelig, når man har en dygtig guide til at fortælle om hvad det er, man ser.
Herover ses, hvorfra Lego fik sin inspiration. Kig under øverste, vandrette del af portalen.
Vi så den berømte afstøbning af den gravide, 14-årige pige, vi var på de offentlige toiletter, vi var på badeanstalten, vi fik udskænket vin, vi så rigmandens insula og vi var på bordel.

P1030425

Oven over dørene til de særdeles umagelige stensenge var der erotiske billeder. Alle med forskellige motiver, som hver især viste den pågældende piges specialitet. På den måde kunne man gå rundt og se på ‘menukortet’ og udvælge sig den tjeneste, man foretrak at blive ydet den dag.
Herunder ses et par af de mere uskyldige … der var også et af en mand godt i gang med en ged, men jeg blev aldrig klar over, om geden også var en af de ansatte på bordellet … hvis det bare var ment som inspiration, vil jeg mene, at det fejlede en anelse.

P1030442P1030443

P1030448

Der måtte ikke skiltes om vej til bordellet dengang for 2000 år siden, selv om puritanisme ikke ligefrem var deres stærkeste side, men så viste man vej på anden vis – billedet til højre er taget på hovedgaden i Pompeji.

P1030421

Det var temmelig varmt – 29 grader, så illusionen om et vulkanudbrud var ikke fjerntliggende.
Da vi senere var oppe i Vesuvs krater, valgte John og jeg at lade være med at traske en halv time op og en halv time ned af kraterrandsstien, der bestod af små og større pimpsten. Jeg har slet ikke lukkede sko med, John havde ondt i benet og min hælspore var i desuden trådt i karakter i løbet af de 2½ timer, vi gik rundt i Pompeji.
De andre sagde heldigvis, at vi ikke var gået glip af noget – det havde været alt for diset til at kunne se noget som helst. Nogle gange er man heldig … og på Vesuv kan vi godt sige, at vi har været.

Mens vi ventede på de andre, sad vi sammen med nogle, der overraskede mig: venlige, belevne, ikke-støjende tyske turister! Sådanne fire rendte vi faktisk også ind i i aftes. Endnu en fordom skudt ned – men mine ‘oplevelser’ med tyskere ved Vesterhavet hører ikke til de bedste.

P1030401

Helt deroppe på toppen var vi. Pompeji ligger under den røde pil.
Det var feriens sidste hele dag. I morgen drager vi mod Danmark igen, en masse dejlige oplevelser rigere.

32 kommentarer

  1. Pompei er en følelse… af fællesskab med de hedengangne indbyggere og af savnet efter alle de potentielle venner der forlængst er væk.. og en drøm, man kan høre lyden af travle mennesker og dufte retterne fra de mange boder… og slidmærkerne efter vognhjul på sten gør en tavs .. man kan røre ved en varm mur og næsten få tiden til at forsvinde…..

    Kommentar af teakl — 19. september 2014 @ 19:17

    • Hvor poetisk, og det er også rigtigt, men det er en tand sværere, når man er omringet af SÅ mange mennesker hele tiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:25

      • Nutiden er baggrundsstøj hvis man besøger Pompei alene 🙂

        Kommentar af teakl — 19. september 2014 @ 19:28

        • Det tror jeg gerne 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 21:12

  2. Vi har været i Pompei i slutningen af november – alene bortset fra en hollandsk familie. Det kan varmt anbefales 😄

    Kommentar af Helle — 19. september 2014 @ 19:28

    • Uhh, det må have en ganske anderledes oplevelse end vores – som trods alt var god, men ….

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 21:13

      • Det var virkelig storslået. Selv de to børn vi havde med, kunne leve snig ind i historien. Hvilket kan være svært, hvis det eneste, man rigtigt kan se, er alle de voksnes rø..

        Kommentar af Helle — 19. september 2014 @ 23:05

        • Ja, det må være ret irriterende at være barn sommetider 🙂

          Kommentar af Ellen — 20. september 2014 @ 09:14

  3. Tak for turen – og dagens. Det har været spændende. Har ikke selv været på de kanter.

    Kommentar af Jørgen — 19. september 2014 @ 20:32

    • Det kan anbefales, Jørgen – især for nogle som jer, der holder af at vandre … jeg tror det ville være en rigtig god variant af de østrigske alper at gå mellem de små byer her i området.

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 21:14

  4. Ih, det var godt, I fik en god oplevelse i Pompeji!
    Jeg ville også fravælge sådan at være på vulkaner! Det kræver optimale forhold og fodtøj +kondi! God bedring med hælen.
    Jeg har heller ikke de bedste erfaringer med “vestkysttyskere”… Men de tyskere vi mødte i Arenaen i Verona var søde og hjælpsomme! Der må være flere slags tyskere?
    Lige som der er flere slags danskere… en pendant til dem fra vestkysten var med i kanaltaxaen… så dukker jeg hovedet og taler engelsk!
    Vi skal alle tænke på, at vi repræsentere vort land, når vi er ude!

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. september 2014 @ 21:43

    • Det var en fin oplevelse – også takket være den gode guide.
      Der er selvfølgelig mange slags tyskere, lige som der er mange slags danskere, og ja: sommetider er jeg virkelig flov over vores landsmænd.
      Det sidste tror jeg der er pinligt mange, der glemmer!

      Kommentar af Ellen — 20. september 2014 @ 09:16

  5. Velkommen hjem igen. Jeg glæder mig til at høre mere om jeres oplevelser om ikke så længe 🙂
    Det lyder til at have været en fantastisk oplevelsesrig tur, men jeg forstår udmærket at I holdt en pausedag. Alle de indtryk skal også have lov at sætte sig og bare varmen og de mange mennesker ville tage pusten fra mig. Vesusvandringen ville jeg nok også have valgt fra – jeg har aldrig været meget for at ‘gå på vulkaner’ 😉

    Kommentar af fiberfryd — 20. september 2014 @ 08:04

    • Tak … jahh – jeg glæder mig til næste weekend 🙂
      En enkelt pausedag på sådan en oplevelsesrig uge er nødvendig.
      Hehe de siger, at de kan give 14 dages varsel på et udbrud, og da de ikke havde sagt noget, regnede vi med, at det var sikkert nok – der var heller ingen røg at se, og jorden var ikke varm 😉

      Kommentar af Ellen — 20. september 2014 @ 09:18

  6. Er der allerede gået en uge? Men I har jo også oplevet en masse. Nu håber jeg, at din hælspore straks holder op med at være dum, for sådan en er da træls. Hæ hæ, fik du en tyskerfordom punkteret; det var da godt 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. september 2014 @ 10:45

    • Tiden flyver bare afsted – og på den anden side synes jeg vi har været her længe …
      Ja, men så snart jeg igen bevæger mig til Vesterhavet, står tyskerfordommene sikkert i kø for at blive bekræftet 😉

      Kommentar af Ellen — 20. september 2014 @ 12:19

  7. Pompeji må være spændende, uanset hvad… men jeg tror det er mere interessant når der er lidt færre mennesker og lidt flere af de kloge der kan fortælle om de ting der bliver vist frem. Personligt har jeg ikke lyst til at se det sted. Som barn blev jeg taget med på en udstilling på Louisiana (hvor vi i øvrigt osse var alene, kendte vagtmesteren og kom uden for åbningstid), og den gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, og jeg får ondt helt ind i sjælen bare jeg ser billeder derfra i dag.

    Men kan sagtens forstå at den der halve og hele mio mennesker synes de skal se det… på en gang.

    Håber I har haft en fin tur hjem og får lidt af det fine sensommervejr vi har fået smidt i hovedet i år..

    Kommentar af overleveren — 20. september 2014 @ 13:05

    • Jeg ville i hvert fald nødigt have undværet at få den oplevelse med 🙂
      Det regner … men det gør ikke noget. Jeg har ligefrem savnet lidt regn …

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 09:25

  8. Tak for en dejlig tur i et fantastisk område. 🙂

    Kommentar af Inge — 20. september 2014 @ 13:54

    • Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 09:26

  9. Velkommen hjem igen. Tak for turen; det har været dejligt at være med.

    Jeg er kommet meget i Sydtyskland og kan til fulde afkræfte din fordom. Jeg har kun mødt hjertevarme, velmenende og åbne mennesker. Det er måske nogle særlige nogle, der okkuperer Vestkysten?

    Kommentar af Stegemüller — 20. september 2014 @ 15:31

    • Velbekomme 🙂
      Det er tyskere som turister, jeg har haft noget imod. De, der bliver hjemme, er åbenbart af en anden støbning … i hvert fald kan man virkelig opleve ‘herrefolket’ i Vestjylland. Og på Gran Canaria dengang jeg var der.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 09:28

  10. I må have følt historiens vingesus der i Pompeji. En sjov detalje med vejviseren til bordellet 🙂

    Kommentar af conny — 20. september 2014 @ 15:32

    • Ja, ikke? Fallossymbolet kunne ses flere steder i byen 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 09:28

  11. Jeg har faktisk set en del af afstøbningerne uden at tage til Pompeji, fordi de var på udstilling i Malmø for mange år siden. Det gentager jeg ikke! Jeg nægter også at se katastrofefilm, medmindre det er af den slags, hvor det kun er de onde, der kommer grusomt af dage. Men Pompeji vil jeg måske gerne se, hvis man kan undgå at komme til at se de stakkels mennesker, der ikke slap væk. I det hele taget er meget i Italien, jeg gerne vil opleve – når min ryg har lært at opføre sig ordentligt, og det har jeg nu heldigvis fået et tegn på, at den kan.

    Kommentar af Rasmine — 21. september 2014 @ 04:34

    • Nu synes jeg jo ikke lige, at man kan sammenligne Pompeji med hverken en god eller dårlig katastrofefilm – dette er jo historie, og selv om jeg normalt ikke opfatter mig selv om ikke-empatisk, berører det mig ikke i nævneværdig grad at se disse afstøbninger 🙂
      Jeg kan kun anbefale Amalfikysten på det varmeste – vi har intet negativt at sige om den; skønheden var enestående, men man skal undgå at bo i selve Amalvi og Ravello, som vi gjorde. Jeg håber på det bedste for din ryg.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 09:35

      • Du har på en måde ret i, at man ikke kan sammenligne Pompeji med katastrofefilm. Det er meget, meget værre, fordi det virkelig skete. Det er derfor, jeg synes, det er så¨forfærdeligt. Sjovt nok plejer jeg ikke at opfatte mig selv som særlig empatisk. måske endda nærmest det modsatte – så hvad kan vi mon udlede af dette her, om noget overhovedet? Min bror havde det en overgang med at sige: “Folk er mærkelige!” – og det havde han jo – heldigvis – ret i 🙂

        Tak for anbefalingen af Amalfi-kysten 🙂

        Kommentar af Rasmine — 21. september 2014 @ 16:42

        • Jamen vi er da mærkelige 🙂 De fleste af pompejianerne fik en hurtig død – måske er det en del af grunden til, at jeg ikke synes, det er så slemt som fx folk, der begraves levende pga. jordskælv. Det må være SÅ forfærdeligt!

          Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 17:03

  12. Velkommen hjem og tak for rejseberetningen, det lyder til at være et skønt sted og sjov nok har Pompeji aldrig været noget, jeg har tænkt på at skulle besøge. Det har åbenbart ikke gjort indtryk, dengang i tidernes morgen at jeg blev undervist om det 🙂

    Kommentar af Lene — 21. september 2014 @ 10:15

    • Det var nu heller ikke fordi oldævl var mit yndlingsfag i gymnasiet, men at se historien komme til live, fascinerer mig meget – Roms gamle havneby Ostia så vi i 1996. Den er faktisk lige så interessant som Pompeji, selv om den er mindre.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2014 @ 13:44

  13. Pompeji & Herculaneum er fascinerende steder. Jeg kan anbefale at komme til åbningstid (kl. 9). Så er der ikke så varmt og ej heller så mange mennesker.

    Kommentar af Eric — 28. september 2014 @ 18:27

    • Det er det (vi var dog ikke i Herculaneum), og vi var faktisk i Pompeji allerede kl. 10, men det var en meget varm dag!

      Kommentar af Ellen — 28. september 2014 @ 19:01


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.