Hos Mommer

18. september 2014

I dag er vi helt alene

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:49
Tags: ,

BorgenFridag. Ingen udflugter og dermed intet socialt samvær. Ikke fordi vi ikke kan holde de andre ud, men den dag i dag trængte vi begge til, så vi har bare slentret lidt rundt i byen og købt os en mavepine til i fristende frugter, plus brød, skinke, mozarella og tomater til en frokost, som blev indtaget på terrassen; vi har taget en lur … kort sagt: slappet fuld.stæn.dig af.

I aftes blev det til endnu en gourmetmiddag, bestilt af guiden, som kender gud og hvermand på hele Amalfikysten. Det er ligemeget, hvor vi kommer, så hilser folk på hende eller ligefrem kommer hen og giver hende et kram. Det være sig gadesælgeren, som prøver at komme af med sit vand (!) eller butiks- eller café-/restaurantindehavere af enhver art. Hun er en afholdt dame, men det kan alle forstå.
Middagen i aftes var på Borgen, som den gamle normannerborg hedder i folkemunde. Den blev købt og totalrestaureret af fire brødre, som står for mad og servering. Resturanten er indstillet til en Michelinstjerne, men den har altså ikke fået nogen endnu. Mama holder et vågent øje i køkkenet, men laver ingenting selv, mens Papa sørger for, eller nok rettere ser til, at de bilende gæster parkerer ordentligt.
Vi sad – gennem en lang, lun og skøn middelhavsaften – yderst til højre; på næstøverste niveau og fik tre retter aldeles vidunderlig mad. Ingen klager herfra …

P1030399

Dagens formiddagskaffe. Måske ikke umiddelbart verdens mest charmerende sted, men det var god kaffe og alt var lige præcis som det skulle være – vi søgte med vilje lidt væk fra hovedstrøget, hvorfor vi også fandt en bedre frugtforretning end vores nabosupermarked, samt en forretning, der lige netop havde det gevandt, jeg godt kunne tænke mig at få med hjem, og som jeg er sikker på, jeg vil se Fuldstændig Fantastisk ud i. Indehaveren startede på at slæbe varer ind til middagslukning, da vi kom forbi, så turen må gå forbi hende igen lidt senere på dagen. Vi var også selv blevet sultne, og det kan sagtens vente.

P1030286

P1030270Jeg er betaget af de kæmpestore pinjer, der ses overalt, men ønsker absolut ikke at få en af de overdimensionerede kogler i hovedet, hvis den er afsendt fra den højde! Jeg har godt nok aldrig hørt, at det har afstedkommet dødsfald, men jeg er heller ikke interesseret i at prøve af, om man overlever.
H.C. Andersen kaldte pinjer og cypresser for op- og nedslåede paraplyer, og jeg kan ikke se nogen af delene uden at komme til at tænke på hans rammende beskrivelse.
Rundt omkring i byen høres tit udrykning, og jeg bliver hver gang sat tilbage til hyggelige Heartbeat (engelsk serie, som foregår i 60’erne), når jeg hører det gammeldags horn.

Det sidste billede er udelukkende til ære for min dejlige svigersøn, bare for at kunne prale af at have set noget, han ikke har set: et flydende Titanic!
Herlig humor i Amalfi havn.

24 kommentarer

  1. Dejlig dag! Sådanne skal der også være tid til på en ferie.
    Jeres indkøb til frokosten er lige, som de skal være, jeg kender dem godt, og så med al den skønne frugt kan det jo udgøre et gudeskønt måltid..
    Fortsat god ferie.

    Kommentar af Stegemüller — 18. september 2014 @ 17:53

    • Det skal der da! Og måltidet er netop gudeskønt – de rigtige råvarer i de rigtige omgivelser 🙂 – og tak.

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:02

  2. Det er nu meget rart med sådan en stille og rolig dag på egen hånd 🙂

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 18. september 2014 @ 18:27

    • Det skal der også til 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:03

  3. Det lyder jo alt sammen dejligt – især denne dag i fred og ro.

    Hvornår kommer I hjem, så vi kan få et billede af gevandtet at se? Eller det kan måske lade sig gøre før? Forstår du, jeg overvejer i øjeblikket at fremstille et gevandt af noget stof, som jeg pludselig husker, at jeg har liggende, og som ville egne sig fortrinligt til – netop – et gevandt. Lidt inspiration ville ikke være af vejen.

    Kommentar af Rasmine — 18. september 2014 @ 19:21

    • Vi kommer hjem sent lørdag, men du får ikke gevandtet at se. Det ændrede sig en hel del fra da det hang på bøjlen, til det hang på Ellens krop 😦
      Problemet var, at det var alt for nedringet. Det går slet ikke sammen med min højtsiddende bh og den manglende bule over venstre bryst.
      Men det var ellers et pænt gevandt … skåret i en slags empirestil.

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:06

      • Det var en skam! – Kan man ikke lave en indsats, der vil klæde resten af gevandtet? Den manglende bule kan du jo kompensere for …

        Kommentar af Rasmine — 18. september 2014 @ 22:20

        • Nej, ikke så det ikke ville se lappet ud.

          Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:11

  4. Sådan en to-somheds-dag er godt ind i mellem, så får oplevelser også lidt tid til at sætte sig.

    Kommentar af Inge — 18. september 2014 @ 19:39

    • Det skal nemlig også til, så nu har vi ladet op til at gå på vulkaner i morgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:07

  5. Oven på trængslernes dag i går, så må det være ekstra dejligt at få en dag i eget tempo.

    Kommentar af Betty Schou — 18. september 2014 @ 20:35

    • Det var lige, hvad vi trængte til, Betty 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:08

  6. Roen lyser ud af billederne! Stemningsfuldt af borgen. Hygge i skygge ved caféen. Naturskønt af pinjen. Og humoristisk af Titanic!

    Kommentar af Anne Holtegård — 18. september 2014 @ 20:47

    • Ro på. Hele dagen. Yderst tiltrængt og dejligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:11

  7. Sådan kan/skal en god feriedag nydes. Herligt. Og herligt billede af Titanic, jeg troede ikke det var John, der sejlede. Nu læser jeg de tidligere indlæg.

    Kommentar af Jørgen — 18. september 2014 @ 21:13

    • Sådan kan man i hvert fald også nyde en feriedag – der skal være plads til det hele 🙂
      Høhø, ligner det John?

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 21:16

  8. Skønne billeder og dejligt med en alene-dag. Det skal der til, ellers ender det med, at I skal på ferie, når I kommer hjem 😉! Dejligt store pinjekogler. De er gode til juledekorationer. Fortsat god ferie!

    Kommentar af Nonnasblog — 18. september 2014 @ 23:43

    • Det ville da være i orden. At skulle på ferie igen, altså 😉
      Jeg har rigeligt med pinjekogler, som jeg samlede i Toscana, da vi var i bil derned. Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:13

  9. Dejligt med en feriefrislappedag. Og jeg synes da, kaffestedet ser skønt ud, meget autentisk, og hvis kaffen er god, så er alt jo godt.
    Han kunne noget med ord, ham H.C. Op- og nedslåede paraplyer – skønt billede.

    Kommentar af conny — 19. september 2014 @ 08:51

    • Alt var godt 🙂
      Og ja, HC kunne noget med ord!

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:13

  10. Skønt med en dag, hvor der bare flades ud 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. september 2014 @ 08:56

    • En enkelt af slagsen må der til 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:13

  11. Jeg har taget min hviledag i dag 🙂 Og jeg må give Conny ret, HC Andersen kan noget med ord og du har da vist læst hans rejsebøger (?)

    Kommentar af Lene — 19. september 2014 @ 13:40

    • Håber den har været god!
      Jeg har kun læst dem i uddrag, da jeg gik i gymnasiet, men nogle ting hænger bare fast hele livet.

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.