Hos Mommer

11. september 2014

Sisyfos go home – eller verdens største organisme

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:43
Tags: ,

Verdens største organisme er ikke en 8,9 km2 stor svamp i Oregon.
Det er skvalderkålen i vores nye have. Som sjovt nok er min have lige nu …
Der er helt vildt mange skvalderkål, og det har der været længe. Jeg ved godt, at nogle vil hævde, at det er et bunddække som så meget andet kan være, men jeg synes altså ikke, det er et pænt bunddække, og det skal VÆK, skal det.
Jeg gør alle de rigtige ting, så jeg håber virkelig, at jeg kan få bugt med med den irriterende plante i løbet af næste år.

Skvalderkål

Jeg er nødt til at gøre noget drastisk … Sisyfos ville sætte sig ned og smile huldsaligt, hvis han så dette her. Hans arbejde var meningsfyldt i sammenligning.
Så tæt ligger de, rødderne, og så kraftige er de. Jeg rydder simpelthen hele bedet; der er ikke andet at gøre, hvis jeg vil have det hele med. Så må der plantes nyt til foråret. Der kommer mange blomsterløg med op, men dem skiller jeg og sætter ned i jorden igen. Alt andet ryger i affaldssækken – der er heller ikke ret meget andet end skvalderkålen alligevel, bortset fra en hulens bunke regnorme, men de bliver også pænt lagt på jorden igen, så de kan finde en ny bolig.

Det ser ligesådan ud langs husmuren med alle roserne, men hele den side vil jeg dække med det der sorte eller brune stof, som vand kan komme ned igennem, men som planter ikke kan komme op gennem. Derefter bliver det dækket med barkflis. Så kan det ligge sådan og se nogenlunde ud i et par år, indtil vi har fået has på resten af junglen. Derefter må vi se, hvad der vil være smartest at gøre. Roserne er så gamle, at de også har et veludviklet rodnet, og det skulle helst ikke skades, da jeg meget gerne vil beholde alle de smukke og velduftende roser.

26 kommentarer

  1. Øj… det ser ikke sjovt ud, men det er sikkert ganske god erstatning for en omgang fitness-træning.
    Men ahem, Ellen, nogen af jeres fantastiske naboer – er der ikke en af dem der har en bobcat… sådan en kan altså gøre det grimme ved et bed som det der på ingen tid…. og så er de sjove at lege med 🙂

    Kommentar af overleveren — 11. september 2014 @ 17:59

    • Det tror jeg godt nok ikke de har, og så stort er det bed såmænd heller ikke – det føles bare sådan, når man begynder at hive i de rødder 🙂
      Det fjerner nok heller ikke rødderne med sådan en bobcat, vil jeg tro – og hvis ikke de kommer helt væk, er alt arbejdet spildt, desværre.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 18:07

      • Kommer da an på hvor dybt den graver 🙂

        Kommentar af overleveren — 11. september 2014 @ 18:09

        • Johhh, men alligevel er det vist lidt overkill 🙂

          Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 18:28

  2. En elskelig gammel havemand, som jeg kendte, sagde: “Mod skvalderkål er der kun een ting der virker: HAD det!” Det lyder som om du er på rette vej, Ellen. 😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 11. september 2014 @ 19:25

    • Jeg er ikke bare på rette vej – jeg er der allerede!

      Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 19:30

  3. Det er et større sorteringsarbejde du har gang i der. De er genstridige de skvalderkål, men det er der nu også andet ukrudt der er 😉 Du kan da bruge skvalderkålen i salatskålen eller lave pesto af den, hvis der skulle overleve en smule 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 11. september 2014 @ 20:51

    • Ved du hvad, jeg tror, at jeg til den tid har udviklet en så negativ følelse over for skvalderkål, at jeg ikke vil kunne spise det 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 20:53

  4. God arbejdslyst, håber du får det hele med.

    Kommentar af Jørgen — 11. september 2014 @ 21:04

    • Tak … det gør jeg også …

      Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 21:24

  5. Skvalderkål er naturens bunddække… ikke min haves!
    Vi fik has på skvalder og senegræs…. den gang vi flyttede ind.. på en mark… Og det var samme kur som du er i gang med. Grave, sortere og grave videre…. Erik lavede et sold som jorden blev sigtet igennem…. Vi har ikke senegræs mere!
    Håber du redder roserne.

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. september 2014 @ 22:35

    • Ja, det er virkelig noget af et arbejde at få gjort kål på kålen!
      Roserne skal nok klare sig – jeg håber bare ikke, at skvalderkålen gør det samme 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2014 @ 09:23

  6. Jeg sværger til plæneklipperen, den er meget effektiv mod skvalderkål – men selvfølgelig ikke så hensigtsmæssig i et blomsterbed 😉
    En anden effektiv hindring er en stor, gammeldags rabarberplante. Intet kan gro under dens blade.
    Der findes flere plantetyper, der kan anvendes i ‘krigen’ – prøv at søge på “planter mod skvalderkål”. Der er megen visdom at hente.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 11. september 2014 @ 23:20

    • Nej – og heller ikke i et rosenbed 🙂
      Rabarber er en udmærket ide, og jeg vil google …

      Kommentar af Ellen — 12. september 2014 @ 09:24

  7. God vind med det projekt! Skvalderkål er mærkværdigvis ikkenoget, jeg døjer med, men til gengæld så har jeg senegræs (genegræs tøhø) alle mulige steder, hvor jeg ikke vil havde det – også i mit staudebed. Nå, det kan være, det løser sig selv. Kamelen er i fuld gang med at nedlægge det, staudebedet altså. Hun er ved at omdanne det til crossbane. Rigtig god tur til Italien 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. september 2014 @ 08:37

    • Genegræs, fnis 🙂
      Jeg må låne kamelen til at gennempløje mit skvalderkålbed!
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 12. september 2014 @ 09:25

  8. Hmm hvorfor er det at Istvan ikke gennemgraver det ene bed med skvalderkål? Men jeg har opgivet kampen, det må være bunddække, men måske skulle jeg prøve at plante rabarber, men de bliver nok kvalt inden de bliver store nok 🙂 God kamp

    Kommentar af Lene — 12. september 2014 @ 09:51

    • Det må du lige tale med Landmanden om – det er et manglende led i hans opdragelse – han skal da kunne grave skvalderkål op 🙂
      Jeg tror sagtens, du kan plante rabarber, de skal nok klare sig – og tak ☺

      Kommentar af Ellen — 12. september 2014 @ 10:15

  9. Med den ildhu skal det nok lykkes dig at få has på fjenden, Sisyfine 🙂
    Her lever de deres eget liv, for jeg kan ikke grave dem op. Jane Shulmann gav engang et godt råd, som vi har brugt: Grav store plantehuller rundt omkring i ‘staudebedet’ (aka skvalderkålbedet), foer med et lag aviser og sæt pæoner. De to planter klæder hinanden så fint og når pæonerne først er groet til, kan skvalderkålen ikke kvæle dem. God gravelyst!

    Kommentar af fiberfryd — 13. september 2014 @ 07:57

    • Tak! Det var da en god ide at sætte pæoner på den måde. Ulempen er bare, at blomstringstiden er så kort, men man kan ikke få alt 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2014 @ 09:19

  10. Det glæder mig, at du passer på regnormene 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 13. september 2014 @ 13:45

    • Det manglede da bare – de gør jo noget godt for min jord 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2014 @ 21:57

  11. … at sprøjte (f.eks. med en vandforstøver) eddikesyre på bladene af skvalderkålene skulle være en ret effektiv måde til a slå dem ihjel på (skader ikke jorden – men andre planter, der rammes på bladene kan også tage skade. Senegræssets blade visner også ned; men det skyder op igen. Også mælkebøtter (fandens!) går til grunde efter gentagne behandlinger.
    Sandsynligheden for, at der vil være stumper af skvalderkålens jordstængler tilbage (og dermed nye planter), er vel selv hos grundige Ellen til stede, så derfor denne oplysning.
    I en tidligere kommentar skrev jeg, at man for at forhindre “orm” i æblerne kunne gnide træstammen ind i brun sæbe i MARTS måned, inden knopperne begynder at svulme. Det med sæben er rigtigt nok; men jeg har undersøgt sagen nærmere og fået at vide, at FROSTMÅLEREN (som er det insekt, hvor hunnen med underudviklede vinger) kravler op ad stammen for at lægge sine æg i knopperne er aktiv i frostvejr. Altså, må det sikreste være at smøre stammerne ind allerede om vinteren (jeg har åbenbart blot været heldig, selvom jeg har ventet til marts).
    Denne korrektion for at være så korrekt som muligt.
    Venligst
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 14. september 2014 @ 14:47

    • Tak for rettelse! Selvfølgelig er der rødder tilbage – det kan nok slet ikke undgås.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:28

  12. Puha – jeg kan godt genkende skvalderkål og deres rødder. Og bare den mindste lillebitte rest af en rod efterladt i jorden = “dejlig” stor ny og frisk omgang skvalderkål.
    Jeg husker en påske som nybagt husejer, hvor husbonden stod med greben og løsnede jorden, og hvor jeg lå på (mine grædende) knæ og rystede og ruskede og pillede for at få rødderne over i sorte sække. Jeg DRØMTE om hvide skvalderkålerødder hele den påske. Så – rigtig god arbejdslyst – jeg sender lidt HAD ned til jer, så I kan få bugt med de fæle skvalderkål.

    Kommentar af conny — 18. september 2014 @ 08:51

    • Ja tak, send gerne masser f had, så vi kan få bugt med den skvalderkål – det ender nok med, at jeg får onde drømme om det lige som du gjorde …

      Kommentar af Ellen — 18. september 2014 @ 09:13


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.