Hos Mommer

9. september 2014

Kontraster, et skilt til et vandingshul og et godt køb

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:24
Tags: , ,

I dag kørte vi til Jula, fordi John havde set på en bordrundsav, som han regner med at få meget brug for i Den Stråtækte; bl.a. når han skal skære brædder på langs – han vil selv lægge et nyt gulv i det rum, der skal blive til kontor/arbejdsværelse.
Han havde set på bordrundsave derhjemme, men vred sig lidt over prisen, som ligger på omkring 2300 kroner for den billigste model, han tør investere i. 
I Jula-kataloget så han en med samme effekt til 1500 kroner. Svenske.
Da vi kom dertil, havde de sat den på tilbud til 1000 kroner. Stadig svenske, hvilket med dagens kurs svarer til bare 812 danske.
Det brokker vi os ikke over, men undrer os såre over, hvordan det kan lade sig gøre … men står man lige og mangler en bordrundsav, kan det betale sig at krydse en bro for at få fat i en – der ligger et Jula ikke så langt fra Malmö.

8 sept9 sept

Her kan du få drikkevandLige så skønt vejr, det var i går, lige så kraftigt har det regnet i dag. Selv om der har været total opklaring med blå himmel indimellem, har hovedindtrykket været vådt, så det har, bortset fra køreturen, mest været en være-inde-dag med gang i strikketøjet og ild i brændeovnen. Dette dog mere for hyggens end for nødvendighedens skyld.
At det står ned i stænger, ses bedst, hvis billedet klikkes større.

Ikke ret langt fra torpet holdt John ind til siden, fordi der lå noget omme bagi, som raslede.
Der fik jeg øje på dette skilt, som jeg aldrig har lagt mærke til før, selv om John hårdnakket påstår, at det har hængt der i al den tid, vi har haft vores regelmæssige gang på disse kanter.

imageRundt omkring i Sverige er der åbenbart flinke mennesker, som tilbyder vandrere at forsyne dem med frisk drikkevand.
Vores torp ligger ikke så langt fra noget af Skåneleden, som er en 1000 km lang vandrerute i … Skåne, såmænd.
Kortudsnittet viser den del af leden, som ligger tæt ved os. Den kaldes fra kyst til kyst og er 367 km lang. De blå markeringer er shelters, man kan overnatte i på ruten, som er opdelt i 24 etaper på mellem 9 og 24 kilometer.

Så har man 24 dage til overs og er glad for at vandre, er ideen til næste ferie hermed givet videre.
Jeg vil dog nok anbefale, at man venter til næste år … på den anden side er efterårsskoven jo skøn at skue, og har man varmt nok tøj med – OG regntøj – kan det sikkert blive en dejlig tur.
Vi giver skam også gerne et krus vand, hvis I kommer forbi og er tørstige. Vi vil da nødig stå tilbage for svenskerne … har dog det forbehold, at vi ikke altid er på torpet. Chancen for at få vand er generelt nok større på Simonstorpet, som er gården, skiltet viser ned til.

20 kommentarer

  1. Ja… vi har sat varme på radiatorene i stuen… det trænger til lidt tørrelse herinde! Det vejret går fra den ene yderlighed til den anden!!!
    Det var da værd at køre efter. Vi er vel alle jyder, når det kommer til et godt tilbud?
    Jeg tror, jeg dropper det med vandringen… Hvis… bliver det herhjemme og den magelige udgave med en blød seng om natten!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. september 2014 @ 16:48

    • Ja, vi er nok alle jyder 🙂
      Jeg er også langt forbi den alder, hvor jeg har lyst til at holde ferie på den måde!

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 18:10

  2. Det er da en prisforskel der kan både ses og mærkes. 🙂
    Skåneleden er et fint vandresystem, vi har den også tæt på, og giver gerne en kop vand, hvis I kommer i nærheden.. 🙂

    Kommentar af Inge — 9. september 2014 @ 16:55

    • Ja, det var lige et kup!
      Vi kommer gerne i nærheden, Inge, men IKKE til fods 😉

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 18:11

  3. Fint at se fotografiet af “den grå dame” fra dit tidligere indlæg 🙂
    I princippet kunne jeg godt tænke mig at gå Skåneleden – jeg er bange for, at min ryg ikke er enig. HVIS en dag, så finder vi måske danskervand 🙂
    God arbejdslyst til gulvbræddemageren/gulvlæggeren. Det var et godt tilbud, han fandt!

    Kommentar af conny — 9. september 2014 @ 18:56

    • Hvis vi er på torpet, finder I helt sikkert både vand og lidt til 🙂
      Jo tak – mon ikke han lægger gulvet mens jeg er i UK?

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 19:37

  4. Det var da en besparelse, der var til at forstå!
    Jeg kunne egentlig godt tænke mig sådan en vandretur, men der er ingen, der får mig til at sove i et shelter – og man når jo ikke ret langt, hvis man vil hjem og sove hver nat 😉

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 9. september 2014 @ 19:40

    • Det var det!
      Haha, næh … så skal du bide den over i 24 ferier. Måske skulle du så gemme de korteste strækninger til de sidste år 😉

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 19:46

  5. Skånelederne er bare alletiders. Mig og John følger tit de orange markeringer 🙂
    Vi har dog mest gjort det på Søderåsen. Men der har vi snart nærstuderet rigtig mange orange markeringer 😉 Så vi har da snakket om at det snart var på tide vi prøvede kyst til kyst leden.
    Og ja, nogle gange er det en udvendig vandhane hos en privatperson, andre gange er det i forbindelse med en spejderhytte, det kan også være en gammeldags vandpumpe lige ved shelteret. Men i det hele en rigtig god ide.

    Kommentar af Linda — 9. september 2014 @ 22:20

    • Det vil jeg glæde mig til at høre om, hvis I får gjort alvor af det – alene startstedet er jo vidunderligt smukt (Hovs Haller).
      Ja, en god ide – vand kan man ikke undvære, men man skal også have andre fornødenheder undervejs, går jeg ud fra …

      Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 09:18

      • Jeg har været ved Hovs hallar med skolen og en regnvejr dag for nogle år siden. Men glæder mig til at se det en dag hvor det er godt vejr. Det var smukt i regnvejr, men tror det er meget smukkere i godt vejr 🙂
        De andre fornødenheder bliver man desværre nødt til at bære på ryggen for flere dage ad gangen. Indkøbs mulighederne er ikke særlig talrige og det kan godt være hårdt. Det er ikke altid lige sjovt.

        Kommentar af Linda — 10. september 2014 @ 23:15

        • Klipperne er meget smukke i solskin.
          Næh – det kan jeg sagtens forestille mig – det er ikke en form for ferie, der tiltaler mig 🙂

          Kommentar af Ellen — 11. september 2014 @ 08:37

  6. Det er da en prisforskel, der er til at mærke. Til trods for den dyre bro.
    Den der vandretur er nok en anelse for lang til mig, men idéen er rigtig fin.

    Kommentar af Susanne — 10. september 2014 @ 07:22

    • Ja, og vi var her jo alligevel, så broen tæller slet ikke med for vores vedkommende. Det var bare, hvis andre skulle stå og mangle sådan en fætter.
      Det er mange, der holder af vandreferier, men de må også gerne beholde dem for min skyld 😉

      Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 09:20

  7. Altså, nu står vi ikke lige og mangler en bordrundsav, men ellers kunne man jo begynde at regne på, hvor mange broer, man kunne passere, før besparelsen var forduftet 🙂 Man skal vel ikke overnatte i hvert eneste shelter, men kan måske få lov at hoppe et enkelt over, hvis man kan klare to korte etaper? 😉 I virkeligheden kan jeg ikke lige se mig selv sove i shelter – eller mosle afsted med rygsæk for den sags skyld, så jeg ville nok blive nødt til at opfinde en luksusudgave på linie med de der cykelferier, hvor man sover på hotel hver nat, og en bus/lastbil kører afsted med ens kufferter og andet pikpak 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. september 2014 @ 09:30

    • Der skam ingen, der forhindrer dig i at gå turen på en uge, hvis det skulle være 😉
      De ‘luksusferier’ på cykel har vi set med jævne mellemrum i vores område, så mon ikke de findes i hele Sverige? Hvis jeg endelig skulle på den form for ferie, ville jeg også snuppe den løsning, men jeg tror alligevel, at jeg springer over …

      Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 09:50

  8. Jeg holder meget af at vandre, men ikke sådan “rigtigt” med oppakning. Mere i småbidder på 10-12 km – og så sove et ordentligt sted bagefter. Jeg gætter på, at der er en rigtig skøn natur på den svenske rute, du fortæller om… 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 10. september 2014 @ 11:50

    • Jeg tror, at det med overnatning i shelters hører til en generation yngre end vores 🙂
      Det er en meget smuk rute – men dem er der mange af i Sverige.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 12:02

  9. Jeg får vist aldrig brug for sådan en sav, men det er fint at få den til en fornuftig pris, der sætter alle de overdrevne priser i relief. Det er godt at vide der er vandingsmuligheder undervejs, hvis man er løbet tør!

    Kommentar af Jørgen — 10. september 2014 @ 16:34

    • Selve vandreturen ville nok være noget for dig, men jeg kan vist godt sige, uden at genere dig, at jeg tror, du springer det over med at sove i shelters 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 18:05


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.