Hos Mommer

8. september 2014

Det bedste sommervejr er nu

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:13
Tags: , , ,

Farmers kommentar til gårsdagens indlæg fik mig til at tænke på dengang vi ikke ville meldes ind i DOF.
Min søster, som godt kan være en temmelig egenrådig dame, spurgte engang John, om han ikke ville være medlem af DOF, for så ville hun sørge for at melde ham ind. Det ville sikkert kaste et eller andet af sig til hende … hun havde allerede sørget for, at han blev medlem af Dansk Naturfredningsforening, og han var ikke interesseret i også at være medlem af DOF, hvilket han fortalte hende.
Hun tager dog ikke altid nej for et svar, og nogle dage senere kom der et brev fra DOF sammen med et girokort, som John smed ud.  
Efter en tid kom der en rykker, som han også smed ud – “Jeg er ikke medlem og har ikke bedt om at blive medlem; så skal de ikke begynde at rykke for betaling!”
Der kom en rykker til, som denne gang var mere barsk – nu blev der truet med, at den næste rykker var den sidste inden inkassobegæring.
SÅ blev hr. Nielsen tosset, ringede til DOF og fortalte dem i umisforståelige vendinger hvad han mente om den form for forretningspolitik … hvordan i alverden de troede de kunne tillade sig at true med bål og brand, når det var et andet medlem, der uden hans samtykke havde foreslået ham som medlem af foreningen?
De beklagede og sagde, at det var en fejl. Hmmm. Godt så. Vi vidste ikke rigtig, om vi troede på dem, men de holdt i det mindste op med at sende flere ubehagelige skrivelser.

Det var et tilbageblik. Skal vi dvæle lidt ved nutiden, bliver det i form af at fortælle om det vidunderlige sommervejr, vi kan præstere her på torpet og omegn.
Lige præcis det sommervejr, jeg holder allermest af – hverken for varmt eller for koldt, men lige tilpas til, at jeg kan sidde i solen uden at føle, at jeg sidder i en sauna og/eller er ulækkert drivvåd over det hele.
19° har det været i skyggen. Med kun ganske få skyer. Helt perfekt.

TerrassehyggestrikJeg er begyndt på en ting til Anna af det ualmindeligt bløde Cottonwool, jeg lige har investeret i. Jeg vidste lige, hvad jeg ville lave; nemlig en kopi af en lidt speciel bluse, jeg engang købte til hende i UK og som blev så meget hendes yndlingsbluse, at den blev totalt slidt op.
Dermed havde jeg intet mønster og da jeg ville til at tegne et, blev jeg klar over, at jeg efter fire år ikke havde 100 % styr på detaljerne i blusens lidt aparte udseende, så jeg googlede rundt i over en time i aftes for at finde noget, der lignede.
Det lykkedes mig.
Jeg skal bare lave en masse om – forstår ikke helt, hvordan en opskrift kan angive en strikkefasthed på 32 m i Arwettagarn (løbelængde 420 m/100g) på p 3,5.
I mit tyndere Cottonwool (løbelængde 500 m/100g) gav det 24 m og på p 3,0 kom jeg kun op på 26 m. Hvis man ekstrapolerer her, skulle blusen strikkes på p 1½!
Da Anna ydermere nok højest svarer til en størrelse XXS, og opskriftens mindste størrelse var S, forelå der lidt regnearbejde, men det skal nok lykkes at få en acceptabel bluse ud af det.
Håber jeg …

18 kommentarer

  1. tænk at komme så langt at man kan lave en opskrift selv og udregne alle mulige mærkelige ting såsom størrelse 🙂 Dejligt med sådan et skønt vejr

    Kommentar af Lene — 8. september 2014 @ 18:18

    • Vi mangler jo så lige at se resultatet, men jeg er stadig optimistisk 🙂
      Herligt, herligt!

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 19:01

  2. Høhø.. så kan de lære det hos DOF, og det gjorde de åbenbart også. 🙂

    Kommentar af Inge — 8. september 2014 @ 19:12

    • Ja, tilsyneladende … vi kan jo teste det ved at lade Bodil forsøge at kapre dig 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 19:49

      • Jeg takker nej, jeg kan ramme det røde felt over, bare ved tanken om at blive meldt ind i noget jeg ikke selv har valgt. 🙂

        Kommentar af Inge — 8. september 2014 @ 20:23

        • Vi takkede jo også nej – det er det, der er testen 😉

          Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 21:18

  3. Det der med at blive ufrivilligt medlem har jeg også prøvet et utal af gange. Man kan spørge sig selv hvorfor det er sket mere end en gang, men sådan tror jeg desværre også det er at være semi-offentlig (blogger med – i Danmark – unikt navn) og bestemt ikke elsket af alle, men jeg er som John og nægter også kategorisk at betale, medmindre de kan bevise, at det er mig, der har meldt mig ind og det kan de jo så aldrig 🙂

    Sejt at gå i gang med omregninger. Jeg ønsker held til 🙂

    Kommentar af Liselotte — 8. september 2014 @ 20:04

    • Ja, din berømmelse har naturligvis sin pris, men bare hold ved dine principper, for selvfølgelig kan de ikke bevise, at du selv har meldt dig ind … og i øvrigt er det noget pjat at true med inkasso pga. et medlemsskab – de kan jo bare smide en ud af foreningen, hvis man ikke betaler, og da man normalt betaler forud for den slags ting, har man ikke engang fået noget, man så ikke vil betale for.
      Tak – jeg håber der kommer et acceptabelt resultat ud af det 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 21:03

  4. Det handler om at nyde vejret når vejret er til at nyde. Var auberginerne forleden varme eller kolde ved serveringen? Har med fornøjelse prøvet en efterligning i dag.

    Kommentar af Jørgen — 8. september 2014 @ 20:26

    • Ja, for pokker – der er nok ikke så mange af disse fantastiske dage tilbage i år.
      De var kolde … glæder mig over, at du har lavet noget der ligner og som smagte godt.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 20:58

  5. Hernede sydpå er det også helt fantastisk sommervejr, men dog så varmt ar man sidder stille og sveder.
    Fik du samlet mange svampe i går? Jeg var nede for at ville hente ‘mine’ støvbolde, de var, som jeg forventede, væk, men så fik mit sind ro, og Allan kan slappe af 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. september 2014 @ 20:52

    • Dejligt med godt sensommervejr.
      Nej, ikke vildt mange, men jeg var også kun i nærområdet, hvor der erfaringsmæssigt ikke bugner med dem; jeg skal længere væk, hvis jeg vil have mange med hjem.
      Øv med støvboldene, men det kunne man, som du siger, næsten kun forvente … egentlig utroligt, at de havde fået lov at blive så store inden de blev ‘plukket’.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 21:06

  6. Irreterende at man skal hidse sig op og melde fra når man ikke selv har meldt sig ind. Flotte kogler i mangel af storke ;-D

    Kommentar af Rejen — 9. september 2014 @ 13:20

    • Hammerirriterende – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 13:32

  7. Hvordan har du lavet det billede, Ellen? Det ser jo helt Carl Larssonsk ud. 😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 9. september 2014 @ 19:58

    • Paper Artist – det er en app, som min Samsung telefon er født med. Det er lidt sjovt at lege med … der er rigtig mange muligheder.

      Kommentar af Ellen — 9. september 2014 @ 20:37

      • Sejt!

        Kommentar af Marianne Kruse — 10. september 2014 @ 20:56

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. september 2014 @ 21:32


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.