Hos Mommer

7. september 2014

Et meget, meget usædvanligt syn

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:07
Tags: , ,

På vores vej til Sverigestorpet – og selvfølgelig lige ved siden af motorvejen, hvor man ikke må foretage fotostop – så vi en hel flok storke!
Ja, storke. Og ja, en flok. Jeg har selvfølgelig før set storke i naturen, selv om det er et sjældent syn, men jeg har aldrig, ikke engang i Alsace, set over 20 på én gang. For det var der – mindst 20 og sandsynligvis også 30, men som sagt kørte vi 110 i timen, så mit tælleresultat er behæftet med en vis usikkerhed.
De stod der bare … 50 meter fra motorvejen, inde på en mark og så aldeles ligeglade ud med hurtigkørende biler så tæt på.

P1020820

I mangel af storkene sætter jeg et billede i af koglerne fra tujaen i Den Stråtækte. Det er ret flot, især hvis man klikker det større. Og ser det på en tablet, som er meget bedre til billedgengivelser end pc-skærme.

Vi kørte fra tungt regnvejr og efterårsagtige tilstande hjemme i Danmark op til sommeren her i Sverige. Så snart vi nåede over broen, begyndte solen at titte frem, og da vi nåede frem til torpet, var der 22° og ikke en sky på himlen. Det brokker vi os ikke over.
Jeg skyndte mig ud for at se, om der var svampe. Det var der, for de har haft ideelle forhold, selvom der ikke er kommet nær så meget vand her som derhjemme, kunne jeg se på de mange halvtørre svampe – men det vrimlede med dem, så der skal samles i stor stil de næste par dage, hvor det bliver lidt køligere, men stadig ikke så efterårsagtigt og regnfuldt som hjemme.

Charlotte blev det også lige til en god times snak med. De har håndværkere på nu og er godt i gang med granny flat’en – glæder mig til at se, hvor langt de er kommet, når jeg skal derover om godt tre uger. Lige nu er det ét stort rod og kaos, siger C, men det kender vi godt … har lige været der selv … det skal være skidt, før det bliver godt.

30 kommentarer

  1. Spændende med de mange storke! Vi må tænke os til dem. Den største koncentration af storke har vi også set i Alsace. Jeg synes, at dit billede af tujaen er en god erstatning for storkebilledet. Vi har undgået alt for megen regn og blæst. Her regner det om natten ;-)! Det er ok. God svampetur og god tur til England, når du når så langt.

    Kommentar af Nonna — 7. september 2014 @ 17:41

    • Ja, der er mange storke i de små alsacebyer – det er så hyggeligt at se.
      Natteregn er fint; faktisk ideelt.
      Tak og tak, men vi ‘tales’ jo nok ved inden jeg skal afsted 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 18:07

  2. Forstår din glæde over at se storkene og komme væk fra det klamme vejr. Det må også være dejligt med en god svampejagtmark i nærheden – mums! Men misundelse ligger mig fjernt: Om 13 timer har jeg skyerne under mig og kurs mod Hellas 🙂

    Kommentar af Eric — 7. september 2014 @ 17:54

    • Svampejagt er fint – når det nu alligevel lakker mod efteråret, kan vi lige så godt tage de goder med, der nu engang er.
      Rigtig god tur til dig! På lørdag tager vi afsted mod Amalfikysten, så vi kan også holde næsten al slags vejr ud lige nu 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 18:09

  3. Wauw… det var da lige til at dreje hovedet af led for sådan et syn… Vi var så imponerede af de 6-7 storke vi så i Holland!
    Sjove kogler… du har helt ret, det billede er rigtigt flot på ipadden.
    Erik skal også ud på svampejagt igen.. vi har nydt de kantareller, han hjembragte i sidste uge… og nu er der jo kommet vand igen!!! Glad for at vi ikke bor i Videbæk eller Skjern… vi nøjedes med et hysterisk relæ og smørrebrød til aftensmad!
    Nyd Sverige og god tur til Amalfikysten… dejlige rejseplaner… og så endda England også!

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. september 2014 @ 18:30

    • Det var SÅ ærgerligt, at vi ikke kunne stoppe!
      Ja, I har da fået en hel del vand visse steder ovre i det jyske – godt, at I ikke var specielt hårdt ramt.
      Vi nyder, tak – svampe og det hele 🙂 Børnebørnsabstinenserne blev for voldsomme, så jeg var nødt til at bestille en billet derover …

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 19:15

  4. Vi har set storke på den måde i Alsace i det franske. Det var en helt speciel oplevelse. Jeg tror nu ikke, at det var så specielt for området, for man kunne købe storke over det hele. Porcelæn, plastik og tøjdyr. Jeg har aldrig set en stork herhjemme, til gengæld har jeg haft besøg af den et par gange eller 4 🙂

    Kommentar af Susanne — 7. september 2014 @ 19:27

    • Alsace er jo kendt for sine mange storke, men jeg har ikke før set dem i flok 🙂
      Tænk, tror du stadig på storken? Hvad siger dine børn til det? 😉

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 19:45

      • Når sandheden skal frem, så er min erindring om børnenes ankomst fuldstændig og aldeles storkefri.

        Kommentar af Susanne — 7. september 2014 @ 21:11

        • Hehe – det tror jeg på 😉

          Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 21:46

  5. Det må have været et storslået syn med de mange storke!
    De små kogler er meget fine, og det er tujaen tæt på også. Tuja kan godt være lidt kedelig og kirkegårdsagtig, synes jeg, men tæt på er den absolut ikke kedelig.
    Jeg skal til et Sverigestorp næste weekend med gode veninder, og vi håber på svampe, men lad os nu se, om der er levnet nogle.

    Kommentar af conny — 7. september 2014 @ 19:48

    • Jeg ville aldrig selv plante en tuja i min have, netop fordi det i mine øjne er en kirkegårdsplante, men nu står den dernede, og den er gammel, så der vil blive grimt der, hvor den stod, hvis den fældes. Hvad den nok bliver, men ikke i år 🙂
      Rigtig god tur – der er sikkert masser af svampe tilbage til jer.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 20:38

  6. Det var da noget af en storkeflok – det må ha’ været en oplevelse at se så mange samlet. Jeg husker stadig, hvordan vi gik helt i selvsving, da vi for snart mange år siden så et storkepar ved Holmegaard mose.

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 7. september 2014 @ 20:00

    • Ja, det var ret specielt – der er noget over storke – måske netop fordi de er så sjældent set.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 20:39

  7. I Torper-gruppen på FB var der en der skrev om en stor storkeflok på en mark i nærheden af Esløv, måske er den den I også har set..?? Pokkers også at man ikke lige må holde ind på motorvejen.. 🙂
    Ja himlen har lignet efterår i dag, men temperaturen har nu været rigtig fin, vi sad ude i t-shirts både til frokost og kaffe. Det var først da vi kørte hjemover regnen ramte os.

    Kommentar af Inge — 7. september 2014 @ 20:59

    • Det kunne godt have været den samme flok … så langt var det nemlig ikke fra Eslöv, at vi så den … der kan næppe heller være to så store flokke lige deromkring, mon?
      I har været heldige, så – hos os startede regnen ved 7-tiden, og da vi kørte ved 10-tiden, høvlede det stadig ned – men ja, det var dejlig mildt.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2014 @ 21:07

  8. Måske storkene kommer fra det udsætningsprojekt, der er i Skåne – i juli stak 80 unge storke af og blev (måske) spottet på Bornholm…..det kan være de er vendt tilbage til Sverige 🙂 (http://www.storkprojektet.se/)

    Kommentar af Moster Tulle — 7. september 2014 @ 22:31

    • Det kunne godt tyde på, at det er den samme flok, der huserer rundt omkring – men 80 var der nu langtfra i ‘min’ flok … det har nok været nogle udbrydere 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 09:18

  9. De svenske storke er, så vidt jeg har fået det forklaret, efterkommere af et gen-udsætningsprojekt med forulykkede og derefter opfodrede polske/tyske storkeunger. Det er herligt, at projektet er lykkedes så godt, men naturpuritanerne er mere negative:

    http://gammel.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=453

    Kommentar af Farmer — 8. september 2014 @ 04:55

    • Hehe, DOF er nok som de fleste andre: Hvis det er min ide, er den god, uanset hvad. Hvis det er en andens ide, er den dårlig, uanset hvad.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 09:20

  10. De storke kunne godt have valgt at slå sig ned et andet sted, men så havde I nok ikke set dem. Det må have været et spændende syn. Jeg bemærker Farmers forklaring herover. Jeg tror jeg har set flest storke i Bulgarien i 1965.

    Kommentar af Jørgen — 8. september 2014 @ 07:46

    • Det var et flot syn, især fordi det er lidt specielt med storke. Havde det været krager, var det jo ikke spændende …

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 09:21

  11. Så mange storke så vi sidste efterår i Portugal. Men så vidt jeg har forstået, er storkene der nede standfugle,og så er det på en eller anden måde lidt snyd. Men stadig et flot syn. Det bliver da forresten er udsvævende liv de kommende uger for dit vedkommende. Glæder mig til rejsebeskrivelser 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2014 @ 09:11

    • Det var et flot syn, og jeg er glad for, at jeg så det.
      Arh, Frue – kan vi ikke nøjes med at kalde det for udfarende? Især hvis jeg lover at opføre mig pænt 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 09:23

      • Hehe, jo det må vi hellere 😉 Jeg har lige slået efter. Og kan konstatere, at vi i min familie bruger udsvævende er en del mere tækkeligt end almindelig brugt. Til gengæld opfatter jeg udfarende en smule negativt med et gran aggressivitet? Dansk er i sandhed svært.

        Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2014 @ 10:10

        • Pudsigt … for mig er (uden at have slået nogen af ordene op) et udsvævende liv et liv med masser af druk og hor; er man udfarende, rejser man meget, og er man opfarende, er man ilter og agressiv – er der mon dialektiske forskelle i billedet her?

          Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 10:22

  12. Det må have været et flot syn med alle de storke. Jeg har vist ikke set en eneste i år. Jeg kender godt det, ud af øjenkrogene aner jeg et spændende motiv. Men det går for stærkt, og man ikke ikke lige standse der på motorvejen.
    Der er godt nok gang i byggeprojekter både hos jer og Charlotte. Det bliver dejligt med en granny flat.

    Kommentar af Betty Schou — 8. september 2014 @ 11:01

    • Næh, det kan man desværre ikke. Standse, altså … 🙂
      Ja, vi har travlt alle sammen, men det ender forhåbentlig med et godt resultat.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 11:12

  13. Hej Ellen
    Faldt tilfældigt over denne hyggelige side.
    Tujaen er en hønsefod – og fantastisk i dekorationer til eksempelvis jul. Bagsiden er sølvfarvet og det er netop den side der anvendes.
    Venlig hilsen Karen

    Kommentar af Karen — 8. september 2014 @ 11:31

    • Velkkommen til, Karen – håber du har lyst til at kigge ind igen en anden gang 🙂
      Hønsefod! Tak. Det giver jo mening – det ligner rigtig meget en sådan, og ja, den vil være god til juledekorationer.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2014 @ 11:43


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.