Hos Mommer

4. september 2014

Sproglig opsang – fordi det er længe siden sidst

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:34
Tags: ,

Det kan trods alt ikke handle om Den Stråtækte alt sammen, selv om det er svært for mig at slippe det dejlige hus.
P1010069

Da jeg gik på arbejde, kæmpede jeg en kamp med at få kollegerne til at skrive i dag og i går i to ord.
En ikke helt forgæves kamp, for de kunne jo godt se det, når jeg spurgte om de også skrev i skoven, i ferien – for slet ikke at tale om på bordet eller foran huset – i et ord, for det var der naturligvis ingen der gjorde.
Jeg har skrevet alle forholdsled med ‘i’ fra gårsdagens indlæg sammen med det efterfølgende ord.
Det ser forhåbentlig særdeles mærkeligt ud i alles øjne, og nu skriver ingen, der har læst dette indlæg, nogensinde i dag i ét ord mere, vel?
Jeg har selvfølgelig skåret alle ikke-relevante sætninger væk – det er jo ikke gårsdagens indlæg som sådan, der er interessant her.

Beskeden isidste uge var, at han ville blive færdig tirsdag (igår).
Igår sagde han imorgen.
Idag sagde han, at han håber på at blive færdig imorgen …
Han har oven ikøbet fået hjælp iform af Flemming, som ellers er pensioneret og bruger noget af sin tid iAndelslandsbyen Nyvang. Flemming har assisteret Morten i5-6 dage – han er en hyggelig fætter, og vi er jo ligeglade med, hvor mange folk der kommer på, eller hvornår han bliver færdig, da vi har et fast tilbud – og ikke skal flytte ind imorgen.
Idag gik jeg og bøvlede med at fjerne omkring et ton skvalderkål fra rosenbedet langs huset.
Nejnejnej, ikke flere ‘overraskelser’, tak. Jeg så iånden allerede flere pengesedler få vinger.
Ikøkkenet, som er det nyeste rum ihuset, er der vist op til flere vinkler på 90°, men jeg tror ikke, der er rette vinkler andre steder ihuset.
Vaterpas er ikke ispil her, for hænger tingene ivater, ser de hammerskæve ud, og sådan vil det også blive iDen Stråtækte.
Det vidste Morten naturligvis godt, men det var hans måde lige at vade lidt ihvorfor han bliver så forsinket, som han bliver. Som ivirkelig lang tid. Når der fx sættes fodpaneler og loftlister op, skærer man ikke ismig på 45°, men måske 43/47 eller 44/46 – whatever, men ihvert fald ikke ‘bare lige lige’, så de måler og måler og måler ién uendelighed.
note to self: må huske at tage nogle billeder af nogle af de skæve professionalisme-detaljer imorgen …

Idag er fjorden blå, blå, blå.
Duften er imine øjne lige så meget en del af en rose, som udseendet er.

I dag, i morgen o.l. er forholdsled på linje med i mine øjne og i huset. Forholdsled som i smig og i spil bliver næsten helt uforståelige, når de skrives i ét ord, fordi man helst vil dele ordene efter s’et.

Så er det vist også både skåret i pap og bøjet i neon … men det virker oftest at visualisere det.
Samtidig leger jeg amerikansk fagbogsforfatter.
Hvis I har læst sådan en (fx Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus), ved I, at de altid siger det samme mindst fem gange; med kun en meget lille variation i forhold til første gang. Amerikanere må være virkelig tungtopfattende …
Jeg og de mellemledere, der refererede direkte til min chef, fik engang en bog, der hed Følelsesmæssig intelligens på arbejdspladsen og lektierne gik på at have læst den i løbet af juleferien.
På forespørgsel om jeg havde læst den, svarede jeg: “Ja. En femtedel af den. Så gik jeg ud fra, at resten var gentagelser.”
Bossen (og lederne, som pligtskyldigst havde læst hele bogen) kunne ikke lade være med at grine og give mig ret, så jeg blev tilgivet, at jeg ikke havde læst den hele.

23 kommentarer

  1. Ok nu har jeg v i st forstået det, i er et ensomt bogstav. Kh I nge 😀

    Kommentar af Inge — 4. september 2014 @ 18:43

    • Haha, Inge – ja, den er feset ind, kan jeg se 😀

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 18:50

  2. Tja… min hjerne læste det du mente! Jeg lagde faktisk ikke mærke til det… men jeg læser også de der test med bogstaver og tal i stedet for bogstaver uden at tænke over det!
    Det er måske en hjernefejl?
    Det må jeg se på imorgen!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. september 2014 @ 20:08

    • Hmmm – jeg ved ikke, hvad man skal kalde det – tænk at du slet ikke lagde mærke til det 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 20:35

  3. Fedt Ellen, så er den ged barberet.

    Kommentar af Stegemüller — 4. september 2014 @ 20:38

    • Hov jeg glemte at skrive: anskuelighedsundervisning!

      Kommentar af Stegemüller — 4. september 2014 @ 20:39

      • Ja, og det virker forhåbentlig 🙂

        Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 21:34

  4. Jeg elsker Inges kommentar 😉 og jeg elsker dine sproglige indlæg. Jeg tænker på dig hver gang jeg ser sammensatte ord som ikke skrives sammen 🙂

    Kommentar af Lene — 4. september 2014 @ 20:56

    • Den var heller ikke helt uden evner – og jeg vil nok påstå, at du tit må komme til at tænke på mig. Det er selvfølgelig fint nok, men på et kedeligt grundlag 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 21:36

  5. I h, hvor kan du si ge det 🙂

    Kommentar af Eric — 4. september 2014 @ 21:18

    • Tak, Eri c 😉

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 21:36

  6. Okay så. Så må vi se, om jeg kan huske det i morgen eller bare fortsætter som igår 😉 Jeg tror, at hele dette misk mask er opstået, fordi man nogle gange må koble forholdsord sammen og andre gange ikke. Noget med forskellen på “Han boede over for kirken” og “Han boede overfor” uden noget efterfølgende ord. Kan du ikke give en lektion i det (især, hvis jeg har skrevet forkert), for det er altså lidt indviklet, synes jeg.

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. september 2014 @ 22:06

    • Hehe 🙂
      Lektionen kan man finde på Sproget.dk, men jeg har kopieret lidt her:
      Forbindelsen skrives i to ord når den fungerer som en præposition, og i ét ord når den fungerer som et adverbium.
      For nogle ords vedkommende (i alt 28) har man dog efter 2012 valgfrihed til at skrive det i ét eller to ord, når præpositionen har en styrelse: bagved/bag ved bordet, men altid du skal stille dig om bagved.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 10:20

  7. Jeg har slet ikke din systematiske/grammatiske tilgang til sproget, selv om jeg er systematiker på de fleste områder. For mig er det visuelt – det ser simpelthen forkert ud. Lige præcis i dag og i går skriver jeg konsekvent forkert – og jeg ser det så snart det står der og så retter jeg.
    Amerikansk forfattere mener vist at læserne skal have alting ind med mindst fem skeer, eller også bliver de betalt pr. side. Det er ligesom popcorn og candyfloss, en oppustet affære 😉 Desværre har det bredt sig; f.eks. benytter dansk tv, især 18.30 tv-avisen sig af samme metode: Gentagelser, opsamlinger og foromtaler af kommende indslag i en uendelighed og DET kan drive mig til vanvid.

    Kommentar af fiberfryd — 5. september 2014 @ 00:13

    • Jeg har det lige som dig og kan også se fejl med det samme (dog ikke altid mine egne 😉 ), men som korrekturlæser for skeptiske kolleger var jeg nødt til at kunne argumentere med regler.
      Fuldstændig enig! “Nå, hvad skal vi så høre i Tv-avisen lige om lidt?” Jamen det er jo aldeles overflødigt, men meget amerikansk – se bare Tv2 News (tror jeg det er), som hele tiden, i bedste CNN-stil har rulletekstnyheder kørende. Meget irriterende, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 10:25

  8. Det kan ske man kommer bagud eller bag ud, hvad det nu lige hedder, men med fornøjelse er de sidste indlæg læst. Således må det være en fornøjelse at have havudsigt til havørne, glæder mig til et foto, når det lykkes at tage et.
    Stil dig op på en række – her kender vi blomkålsgratin uden med blomkål.
    Sikke dog familien springer ud.
    Trist at valmuer ikke holder bedre, når de er gratis.
    Som jeg tidligere har skrevet om, er gæssene her fløjet øst – vest hele sommeren, men de er holdt op. Lige da du skrev dit indlæg om den særlige præstøske form for sort sol, fløj et pænt stor flok direkte mod syd. Måske samler de sig dernede.
    Jeg har mit hyr med IKEA og den underlige form for leden folk igennem hele huset. Hansen-familien mangler, som mange gør i øjeblikket, den sociale intelligens, der indebærer fornemmelse for andre og ikke kun sig selv. Mon følelsesmæssig intelligens hjælper på det? Næppe.
    Huset er skævt, ja, det er godt tømrerne har gidet matematik, hvad mon der ellers ville sket? Det er vores køkken også. Mureren måtte have fået en bajer for meget, mente tømreren.
    Dine festlige sproglige opsange er ikke det værste man kan udsættes for. Jeg har lært ikke så lidt heraf (eller blevet bevidst om), og jeg mener (stadig) at du bør samle alle indlæg af den art i en pdf-fil og lave dem til en e-bog.
    God weekend.

    Kommentar af Jørgen — 5. september 2014 @ 08:25

    • Ja, du har sandelig fået læst op på mine indlæg 🙂
      Gåsejagten er gået ind, men de må ikke skydes i den del af fjorden, hvor vi bor – det er vi sikker på, at gæssene ved, og at det er derfor, der samles så mange lige ved os.
      Hvis man mangler den sociale intelligens, har man næppe heller den følelsesmæssige …
      Har I ikke l lige fået nyt køkken? Men det var vel væggene, der var skæve, så tømreren havde lidt af en udfordring?
      Tror du virkelig, at man gider læse sådan en bog? Det kan måske til nød gå i bidder som her, men en hel bog går folk nok død i – og desuden vil de, der har mest brug for at læse den, aldrig få den tanke, at de burde få fat i sådan en bog – vil jeg påstå efter mine mange år som korrekturlæser – det var dem, der behøvede mig mindst, der oftest kom til mig for at få has på de få bommerter, der måtte være, mens de virkelig slemme nærmest måtte tvinges forbi mit kontor/min pc.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 10:31

      • Jo, det er selvfølgelig væggene i køkkenet der er skæve, men når de vægge har været i køkkenet i så mange år, er de en del af køkkenet, kan man vel som undskyldning sige. Det nye indhold i rummet er ikke skævt, men fint tilpasset.
        Jeg tror nogle ville læse en sådan bog om sproget fordi du skriver fyndigt.

        Kommentar af Jørgen — 6. september 2014 @ 07:59

        • Godt, at vi har gode og veluddannede håndværkere.
          Fyndigt? Tak. Det var en kompliment, jeg nød at få.

          Kommentar af Ellen — 6. september 2014 @ 08:33

  9. Tak.
    Jeg er begyndt at bruge din argumentation fra et tidligere indlæg over for “mine” ingeniører: “Jeg synes ikke, det der 2-tal er pænt, skal vi ikke bruge en 4’er i stedet?” De forstår det ikke helt 🙂

    Kommentar af conny — 5. september 2014 @ 08:56

    • Velbekomme.
      Forstår de det heller ikke, hvis du skærer det lidt ud i pap? Så tungnemme er de forhåbentlig heller ikke? 😉

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 10:35

      • Måske VIL de bare ikke forstå 😉

        Kommentar af conny — 5. september 2014 @ 12:33

        • Nøh … det er nok det 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 13:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.