Hos Mommer

3. september 2014

Jeg ved ikke, om I er klar over det, men …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:15
Tags:

P1030045Morten Tømrer troede først, han ville være færdig senest 1. september. 
Beskeden i sidste uge var, at han ville blive færdig tirsdag (i går).
I går sagde han i morgen.
I dag sagde han, at han håber på at blive færdig i morgen …
Han har oven i købet fået hjælp i form af Flemming, som ellers er pensioneret og bruger noget af sin tid i Andelslandsbyen Nyvang. Flemming har assisteret Morten i 5-6 dage – han er en hyggelig fætter, og vi er jo ligeglade med, hvor mange folk der kommer på, eller hvornår han bliver færdig, da vi har et fast tilbud – og ikke skal flytte ind i morgen.
Morten kender vi lige som også efterhånden, tonen er blevet ret fri, så vi går og hygger os dernede.
I dag gik jeg og bøvlede med at fjerne omkring et ton skvalderkål fra rosenbedet langs huset, mens John slog græsset og derefter trimmede lidt hist og pist.
Ud kom Morten:
“Ved I hvad? Jeg har en overraskelse til jer.”
Nejnejnej, ikke flere ‘overraskelser’, tak. Jeg så i ånden allerede flere pengesedler få vinger.
”Vidste I godt, at jeres hus er skævt?”
Hehe – så kører vi igen – “NEJ!? Det siger du ikke? Hvor? Det ku’ de sgu godt have fortalt os, inden vi skrev under på slutsedlen.”
I køkkenet, som er det nyeste rum i huset, er der vist op til flere vinkler på 90°, men jeg tror ikke, der er rette vinkler andre steder i huset.
Vi er vant til det fra Sverige: Man hænger ting op så de ser ud, som om de hænger lige. Vaterpas er ikke i spil her, for hænger tingene i vater, ser de hammerskæve ud, og sådan vil det også blive i Den Stråtækte.
Det vidste Morten naturligvis godt, men det var hans måde lige at vade lidt i, hvorfor han bliver så forsinket, som han bliver. Vi er som sagt ret ligeglade, da det går mest ud over ham selv, fordi han har været nødt til at ansætte en til at udføre det arbejde, han havde lovet at starte på 1. september.
Den sidste finish, der mangler, tager lang tid. Som i virkelig lang tid. Når der fx sættes fodpaneler og loftlister op, skærer man ikke i smig på 45°, men måske 43/47 eller 44/46 – whatever, men i hvert fald ikke ‘bare lige lige’, så de måler og måler og måler i én uendelighed.
Til gengæld er der ingen tvivl om, at det er professionelle, der arbejder, for det bliver SÅ flot … note to self: må huske at tage nogle billeder af nogle af de skæve professionalisme-detaljer i morgen …

P1030039

I dag er fjorden blå, blå, blå.
Roserne, som jeg beskar kraftigt efterhånden som de afblomstrede, belønner mig nu ved at sætte masser af nye skud og knopper af.
Det allerbedste er, at af de syv forskellige roser (eller er det otte?), der vokser langs huset, er alle undtagen en enkelt meget velduftende.
Jeg bryder mig ikke om ikke-duftende roser, så jeg er glad. Duften er i mine øjne lige så meget en del af en rose, som udseendet er.

20 kommentarer

  1. Hvis de var blevet færdige til d. 1. havde jeg virkelig været forundret.. 🙂 det er netop derfor fastpris tilbud er så genialt.

    Kommentar af Inge — 3. september 2014 @ 18:45

    • Ja, for hulan – hvis vi skulle have betalt timeløn … 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 18:48

  2. Når jeg ser dine billeder, er jeg ikke sikker på, at jeg vil læse med herinde mere. Den der svagt lysegrønne teint jeg får, er absolut ikke klædelig!

    Roser med duft skal man have. Jeg plantede tre Hyde Hall sidste år. De har blomstret og duftet konstant siden midt maj. Belønning for masser af gødning tror jeg.

    Kommentar af Lone Nielsen — 3. september 2014 @ 19:01

    • Hehe, nej, lysegrøn ansigtskulør er yderst uklædelig 🙂
      Jeg måtte lige google Hyde Hall, som viser sig fuldstændig at ligne en af mine. Jeg kender ingen af roserne ved navn, men nu tør jeg godt kalde den pink for Hyde Hall – og den dufter pragtfuldt 🙂
      Gødning må de have til næste år.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 19:43

  3. Jeg har godt nok aldrig oplevet en håndværker færdig til tiden!!!! Mine forældre og jeg boede på pigeværelset, mens håndværkerne huserede i stuen… Ting tar tid og skæve vinkler tar evigheder! Da de endelig var færdige… var der lige det sidste, såsom skabslåger mm.; det tog måneder! Det bedste var, at jeg fik en sodavand, når der var drikkevarer til håndværkerne!
    Hvor dejligt at stedets skønhed selv kommer frem. Duften af roser er dejlig… Og udsigten… dagens foto året rundt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. september 2014 @ 19:01

    • Næh, det er ikke en hverdagsoplevelse, men fire dages forsinkelse er dog til at leve med.
      I må dog have været ekstra uheldige med ligefrem måneder. Dette her her når at tage præcis en måned, eftersom de startede 4. august – det er såmænd meget godt gået, synes jeg.
      Den udsigt bliver I trætte af, længe før jeg selv gør det 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 19:46

  4. Sikke en udsigt! Sikke et sted at sidde med et glas kølig hvidvin i sensommersolen og bare se på fjorden, mens I kan dufte roserne. I har da gjort et kup. Godt I har fået fast pris hos Morten, ellers ville det da være et stressmoment.

    Hvor er det dejligt at han og hjælperen er så topprofessionelle. I får et MEGET lækkert hus ud af det.

    Kommentar af Stegemüller — 3. september 2014 @ 21:14

    • Vi har købt et dejligt hus med en fantastisk beliggenhed, ja 🙂
      Hehe, jeg tror det mere er en stressfaktor for Morten i øjeblikket …

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 08:41

  5. Sådan et skævt hus har jeg osse boet i. Man vænner sig til klare tingene på visuelt vater og ikke på autoriseret vater. Og at alt hvad der kunne rulle og havnede på gulvet kunne findes i lejlighedens sydøstlige hjørne.

    Skæve huse er skønne.. men de er dælme besværlige når der skal laves noget.. håber I får det bedst mulige resultat af hans målerlarver-evner…

    Kommentar af overleveren — 4. september 2014 @ 05:00

    • Det vænner man sig forholdsvis hurtigt til – det vigtigste er ikke at være sart 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 08:42

  6. Ellen i det skæve hus, der hvor vejen og fjorden slår en bugt. Det skal nok blive rigtig godt 🙂

    Kommentar af Lene — 4. september 2014 @ 06:28

    • Ja … det hele passer bare så fint til den skæve Ellen 😉

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 08:42

  7. Gamle huse skal være skæve. Men det var problematisk, den gang Bo skulle bygge et møbel til vores store akvarium, som absolut ikke måtte vride sig det mindste. Jeg tror på, at livet i den skæve stråtækte bliver rigtig godt.

    Kommentar af Susanne — 4. september 2014 @ 07:12

    • Det må virkelig have været en udfordring, for et akvarium der lækker, er bare ikke lykken! Godt gået, hvis det lykkedes ham – men det gjorde det vist, kan jeg næsten fornemme 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 08:44

  8. Smig – sikke et fint håndværkerord! Det kendte jeg ikke, men kan nok regne betydningen ud. Stakkels Morten Tømrer; det er ikke sjovt at forregne sig. Men hellere stakkels Morten end stakkels jer 😉 Og roser skal bare dufte, ellers kan det være helt lige meget.

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. september 2014 @ 09:13

    • Ja, vi kender jo jargonen efterhånden 😉
      Nemlig: hellere Morten end os! Og han er heldigvis ikke stresset, selvom han har travlt lige nu.

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 18:19

  9. He he, I har i det mindste håndværkere, der kommer! Vores kommer slet ikke! Det er derfor, vi efterhånden er ved at uddanne os som malere-snedkere-tømrere-medmegetmere… Desværre kan vi jo ikke elektricitet og vvs, men – meget heldigt – lige præcis de to kommer, når de siger, de gør det… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 4. september 2014 @ 21:56

    • Det må da være megairriterende, når man tror, man har en aftale! Men dog heldigt, at de vigtigste dukker op. Selvfølgelig er det rart at kunne selv, men det er jo ikke alt, man orker.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 10:13

  10. Hvor sjovt at læse alle de iord 😉
    Jamen, det er vel det gamle hus, der driller håndværkerne?

    Kommentar af Betty Schou — 5. september 2014 @ 23:13

    • Ja, det er det – alle de skæve vinkler tager lidt længere tid.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2014 @ 23:35


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.