Hos Mommer

2. september 2014

IKEA – elsket og hadet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:18
Tags: ,

GrolandPyha. Vi synes de har rigtig mange rigtig gode ting i IKEA, men det er altså ikke altid lige sjovt at handle der!
Slet ikke, når man skal både i soveværelsesafdelingen, køkkenafdelingen og badeværelsesafdelingen. 
Det føltes som om vi var det varehus igennem tre gange, inden vi havde fået hvad vi skulle have.
Til køkkenet ville jeg have en Groland arbejdsbænk, som vi også har købt til Sverige, og som jeg synes er sådan et lækkert møbel.
Til soveværelset skulle vi have skabe, og til badeværelset skulle vi have to Stenstorp hylder og et skab med vask plus et overskab med spejl til at hænge over vasken.

Hvorfor går folk så laaangsomt sådan et sted? Okay de skal vel kigge, men hvorfor behøver de så at gå så laaaangsomt midt ude på ‘kørebanen’? Gør ligesom man skal som bilist: træk ind til siden.
Hele familien Hansen (tre generationer) var på indkøbstur i IKEA, og hele familien Hansen gik meeeget Stenstorp laaaangsomt side om side, så de fyldte hele gangarealet. Hele familien Hansen har enten et høreproblem, eller også er de bare ligeglade med, om der også er andre kunder i IKEA, for det var ret svært at få dem til at flytte sig, så vi kunne komme forbi dem.
Mit temperament og min tålmodighed er IKKE til langsomme mennesker. Skulle jeg nogensinde selv blive nødt til at gå langsomt, vil jeg sandelig håbe, jeg husker at give plads til alle dem, der ikke har samme problem.

Nå. Vi overlevede trods alle odds; vi fik oven i købet de ting, vi skulle bruge, plus to knagerækker, der passer fint til bondehusstilen, og sidst, men ikke mindst: Vi fik alle disse ting for omtrent de samme penge, som OT-skabe ville have bare for at montere skabet med skydelåger i soveværelset, men som vi af indlysende årsager sprang fra igen. Frøsø ville have 14500 inkl. montering, OT-skabe 13000 + 7000 for monteringen. De første firma sagde jeg forleden dag måtte have spist søm. Det andet må have spist syvtommersøm!
Der er er trods alt bund i kassen, selv om vi for tiden bruger penge som om der ikke var det …

Og så skal vi da til sidst lige have dagens trafikradio-bommert:
”Der er en lastbilchauffør, der er ved at skifte hjul, så pas på, for han befinder sig mistænkelig tæt på højresporet.”
Pas på hvad? Har han mon tænkt sig at rende afsted med det højrespor?
Formuleringsændringsforslag til hr. Trafikmand: … han befinder sig betænkelig tæt på højresporet.

24 kommentarer

  1. IKEA har dejlige ting, ja, men selve butikkerne kan også få mig op i det røde felt. Jeg plejer at skrive en meget udførlig huskeseddel med varenumre osv. og tjekke lagerbeholdningen og så kan Peter heldigvis altid finde en smutvej (det er noget med en god stedsans; sådan en ejer jeg desværre ikke), så vi hurtigt kommer ned til lagerhylderne. Skal vi have mindre ting ‘upstairs’, er det en anden sag og jeg er altid opkogt og rasende irriteret inden vi er nået halvvejs igennem. Utålmodighed er ikke nogen dyd, men jeg tror desværre aldrig jeg bliver bedre 😉

    Kommentar af fiberfryd — 2. september 2014 @ 17:47

    • Jeg tror vi er rigtig mange i den klub, Ditte 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 17:55

  2. Uhhh jeg er ikke god til IKEA, men de har nogle ting der alligevel ind i mellem får mig til at køre derud. Måske elsker jeg bare at hade IKEA. 🙂

    Kommentar af Inge — 2. september 2014 @ 18:06

    • Det kan være det bare er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 20:46

  3. Det første, der sker, når jeg kommer ind i IKEA, er, at jeg vil ud igen. Jeg kan slet ikke holde ud at være der. En sjælden gang overvinder jeg mig selv, for de har nu ret mange udmærkede ting til overkommelige priser.

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 2. september 2014 @ 19:57

    • Det er bedst at komme om formiddagen og aldrig i weekenderne. Vi nåede først derud kl. 13:30, og da var der allerede (for) mange mennesker.

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 20:47

  4. Jeg har været i IKEA en eneste gang i mit liv, for ganske få pr siden, og købte for den svimlende sum af ca. 30,- kr. Noget jeg kunne have købt andre steder også, men alle talte om at IKEA er så fantastisk, og at jeg var gået glip af en masse. Det opdagede jeg så ikke lige 😉
    De langsomme kunder, eller langsomme mennesker i det hele taget, findes alle vegne. Det er jeg (eller vi begge) altså heller ikke ret gode til, med mindre man tydeligt kan se, at det er folk der har problemer med at bevæge sig.

    Kommentar af Pigen fra landet — 2. september 2014 @ 19:59

    • Fantastisk er måske et lige stærkt nok ord, men de har mange gode – og også pæne – ting, så vi overvinder os selv og kører derud.
      Det er rigtigt, at der er mange ikke-gangbesværede mennesker, der snegler sig afsted. Det er faktisk ret irriterende 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 20:51

  5. Vi kommer helst i Ikea Ålborg. Den har en overkommelig størrelse og mylderfaktor. Har besøgt den i Århus, fordi vi alligevel var på familiebesøg i byen… den er for stor og mylderfaktoren overskred min røde linje!
    Jeg kan godt lide mange af Ikeas varer. Leveringsprisen opvejer næsten benzinforbruget ved selv at hente…. Vi har flere lamper og forskelligt køkkengrej.
    Erik og to af ungerne bruger hver en Ikea dyne; 220x240cm. Den er dækkende!
    Min ringe størrelse er dækket ind med 150×220 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. september 2014 @ 21:18

    • Du godeste for nogle kæmpedyner I holder jer 🙂 – men det er rigtigt, at det er dejligt med en stor dyne … ovre hos Charlotte er jeg alene om en dobbeltdyne. Herligt. Til gengæld bliver John og jeg aldrig gode til at dele samme dyne 😉

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 09:13

  6. Ca. deromkring forlod jeg IKEA i dag for at fortsætte til Stof og Stil. Så familien Hansen må have været på maratonindkøb, for de gik lige foran mig i køkkenafdelingen ca. 15 min tidligere 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 2. september 2014 @ 22:14

    • Pudsigt – vi må have mødt hinanden i døren 🙂
      Familien Hansen har vel, deres hastighed taget i betragtning, været i IKEA hele dagen 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 09:14

  7. Jeg og manden er vistnok lidt underlige.
    Vi kan ligefrem li’ at gå og nulre omkring i IKEA for at kigge på alt og ingenting. Om formiddagen eller efter kl. 17 på hverdage s’fø’li’. Vi skal ikke nyde noget af mange kunder og slet ikke noget så gyseligt som børn i vores nærhed!
    Når vi på et tidspunkt har oset længe nok finder vi den forud skrevne nøjagtige bestillingsliste frem og henter vores indkøb, hurtigt, let og elegant – hvis jeg altså kan få overtalt sømanden til at stole på min temmelig effektive stedsans.
    Hans stedsans er så elendig, at han konstant er sikker på at jeg går den forkerte vej… – han, der for 10 år siden var flere uger om at kunne finde vej her i vores eget hus! Det er rigtigt!!!
    Men så har vi da det at diskutere undervejs 😉

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 2. september 2014 @ 22:50

    • Hehe, det er vist godt, at din mand ikke var styrmand, eller hvad? 😉
      Jamen jeg kan også godt lide IKEA, hvis der ikke er andre end os selv derude. Meget færre end i går, i hvert fald …
      Er det mon de såkaldte smutveje eller genveje, du er så god til? Vi rammer også rigtigt de fleste gange, men jeg tror det hedder smutvej, fordi det smutter for os indimellem, så det ikke bliver til en genvej. Jeg må med dig i IKEA 😉
      Enten har du et meget stort hus eller også er det meget kringlet. Eller også har din mand bare en lige så elendig stedsans som jeg har. Men alligevel … fare vild i et hus 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 09:20

      • Han ER styrmand, men mener kun man kan finde rundt hvor der er sømærker 😉
        Vores hus er både stort, kringlet og underligt, uden rette vinkler eller lige vægge. Faktisk selvbyg af værste skuffe.
        Måske så slemt at der skal repareres temmelig dyrt på det – ÆV!

        Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 4. september 2014 @ 13:57

        • Puha – det er bare ikke sjovt – især ikke, når man lige er blevet efterlønnere 😦

          Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 18:17

  8. Jeg kommer til at savne en tur i IKEA 🙂 Det er sjældent det sker, men vi kan også lide bare at gå tur i IKEA, på en hverdag efter kl. 19 og så starte med at spise aftensmad, før vi går på opdagelse.

    Kommentar af Lene — 3. september 2014 @ 07:08

    • Du må herover og prøve det kæmpestore IKEA i Tåstrup. De har lige bygget om. Det er blevet større, men ikke nemmere at finde rundt i 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 09:22

  9. Hehe, du har jo misforstået konceptet 😉 IKEA er ikke bare et indkøbssted, et møbelsupermarked, men et udflugtsmål, en attraktion på linie med Strøget og de store shoppingcentre. Nogle familier kommer jo helt åbenlyst for at hygge, ose og så spise köttbullar med kartoffelmos og tyttebærsyltetøj. Og den slags tager altså sin tid. Ellers er det jo ikke hyggeligt.Og vi andre? Vi må bare købe vores ting på nettet eller vente med at komme til efter kl. 19 ligesom Lene 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. september 2014 @ 09:26

    • Ha, ja det har jeg fuldstændig misforstået, så 🙂
      I øvrigt var jeg ikke klar over, at der ikke er ret mange efter klokken 19 … der har folk jo fri fra arbejde og tid til at køre i IKEA? Det har de ikke (eller burde ikke have) kl. 13:30.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 09:42

  10. Så skal du nok ikke have job i Ikea, men du kan da tage testen for sjov: http://www.ikea.com/ms/da_DK/rooms_ideas/fitquiz09/

    Kommentar af Søren — 3. september 2014 @ 20:01

    • Hvor er det hyggeligt, at du stadig er med, Søren 🙂
      Jeg tog testen og svarede ærligt. Jeg tror ikke, IKEA har lyst til at ansætte en som mig 😉

      Kommentar af Ellen — 3. september 2014 @ 20:26

  11. Kender også familien Hansen. De befinder sig foran mig og jeg kæmper en kamp for at komme forbi. Når jeg endelig er forbi dem, er der en vare der fanger min interesse og jeg bliver stående et øjeblik – og så er familien Hansen foran igen…

    Kommentar af Tina — 4. september 2014 @ 11:08

    • De er om sig, dem fra familien Hansen – og vi er mange, der kender dem 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2014 @ 18:17


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.