Hos Mommer

1. september 2014

Vi har også sort sol ved Præstøfjorden. Flere forskellige slags endda

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:44
Tags: , ,

Lige siden dag ét har vi set en flok stære flyve rundt tæt ved huset – de bor her ved fjorden hele sommeren, siger de lokale. Flokken er ikke i 100.000-størrelsesklassen, som man kan opleve det i Sønderjylland; her er der vel omkring 100 stære, men lidt har også ret.

P1030009

Lige for tiden trækker der gæs ind i massevis. Deres foretrukne landingsplads befinder sig 100 meter syd for Den Stråtækte, så jeg måtte lige over for at lure lidt, men gæs er nogle sky væsener, så selv om jeg gik langsomt og troede, jeg var skjult bag en bevoksning, opdagede de mig ret hurtigt, skræppede fornærmede op og fløj en lille tur. De vendte dog ret hurtigt tilbage igen … jeg blev bare stående lige så stille.

P1030010

I fredelig sameksistens med gæssene har vi også en stor flok viber – et forsigtigt gæt ligger på cirka 400 fugle. Jeg har aldrig set så mange viber samlet i én flok før. Det er flokken herunder til venstre for gæssene.

P1030004

Det er præcis som vi forestillede os, da vi skrev under på købet: Fjorden forandrer sig fra time til time.
Nej, hvor vi dog glæder os til at sidde og bare glo ud på dette sceneri i timevis. Jeg måske med et strikketøj i hænderne – men der vil blive holdt mange pauser!
’Sort sol’ er måske en kende overdrevet, men flot er det alligevel, og alene det, at alle fuglene er her, lige uden for vores vinduer, er jo herligt.


VinklubinvitationVi flytter ikke til et område sprængfyldt med gode skilteskrivere/-stavere. Havehyrden sendte mig et Facebooklink til et skilt fra fakta i Vordingborg, som nok slår alt, hvad jeg tidligere har set. Brugsen halter bagud med flere længder.

Bestyrelsen i vinklubben har (heldigvis, må man vel retfærdigvis sige) bedre forstand på vine end på stavning, grammatik og tegnplacering. Jeg kan ikke rigtig gennemskue, om ‘fenimime’ er en tanketorsk, og jeg kan ikke komme til at høre vedkommende udtale ordet, da jeg kan ikke deltage i smagningen. Desværre.
Det er typisk – jeg har lige bestilt flybillet til England til samme dag. Havde jeg kendt datoen for denne smagning, havde jeg udsat rejsen et døgn.

Jeg kan nemlig ikke vente med at se dem, til de kommer i børnenes efterårsferie i uge 44. Charlotte og børnene havde det på samme måde og ville have været et smut til DK i slutningen af deres sommerferie, men der kom noget i vejen for de planer – og fra midt-juli til slut-oktober er simpelthen for lang tid for os alle sammen.

20 kommentarer

  1. Mon man skal forstå det sådan at de fenimime vine er af noget lavere kvalitet end de muskuløse? eller hvordan?

    I kommer da ikke til at kede jer med den udsigt fra huset…. fedt, men lidt kaotisk, billede af gæssene! Der mangler næsten et kontroltårn til at styre den mængde take-off….

    Kommentar af overleveren — 1. september 2014 @ 17:51

    • Næh, nok ikke ringere kvalitet, men måske lidt blidere, mindre kraftige vine.
      Nej, vi kommer ikke til at kede os – og for mig så det faktisk ud, som om nogle af dem stødte sammen i luften, men det har de vel næppe gjort.

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:37

  2. Skønt med egen sort sol.. 🙂

    Kommentar af Inge — 1. september 2014 @ 17:57

    • Vi klager heller ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:37

  3. Dejligt med det fugleliv, bare de ikke skal bespises allesammen 😉
    Hvad angår stære, kan vi være med her. Der indfinder sig tit 100 på vores græsplæne, men de andre fuglearter kommer ikke i de store mængder og da slet ikke gæssene, heldigvis.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. september 2014 @ 18:16

    • Disse her fugle må klare sig selv, men vi er lidt spændte på, hvad vi vil komme til at se ved den kommende foderplads.
      Næh, stære er okay, men gæs på græsplænen kan vi godt undvære.

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:39

  4. Hold da op, så mange fugle. Jeg kan godt forstå, I vil nyde at sidde og holde øje med dem. Jeg ville elske at have den udsigt.
    Der er åbenbart ingen ende på skilteunderholdning. Jo længere ‘ud’ man kommer, jo værre. Det er min fordom 😉
    Bortset fra det, kunne det sikkert være sjovt at være med til vinsmagningen.

    Kommentar af Betty Schou — 1. september 2014 @ 18:17

    • Det var jo også primært pga. udsigten, at vi købte huset.
      “Ud”? Jeg forstår vist ikke helt? Ud på landet? Uden for København?
      Jeg ville meget gerne have været med til den vinsmagning!

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:41

  5. Er jeres nye adresse ikke lige ved en fugleflugtsrute nord/syd for trækfuglene?
    Det er da underholdning i verdensklasse med alle de mange fugle….
    Hvis vinsmagningen bliver en succes kommer der vel en ny invitation…
    Det er vigtigere at komme til England. Gitte og jeg sad lige i lørdags og mulede over, at vi ikke skulle af sted. vi “plejer” jo at rejse i sensommeren. Det blev jo så afprøvet med en tur i Maj…Det føles forkert, hvordan det nu lige kan være? Næste år bliver det i august!

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. september 2014 @ 18:23

    • Jeg troede faktisk, at de hovedsagelig fløj fra Møns østvendte kyster og op mod Stevns Klint, men der må også falde en rute forbi her.
      Det er vinklubben fra min gamle arbejdsplads, så jeg får invitationer til de 9-10 smagninger, der er om året, men lige netop denne smagning kommer ikke igen.
      Jeg synes jo, at London er dejlig på alle årstider, men hvis august er bedst for jer, så skal I holde jer til august 🙂 John og jeg taler om at tage en decembertur – det er ved at være nogle år siden, vi har set byen i juleudsmykning.

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:48

  6. Hvor er det bare smukt! Kan godt forstå I glæder jer. Jeg skulle ellers have været på de kanter på lørdag til en frokost her: http://www.frederiksminde.com/ men der var ikke plads 😦

    Det skulle være et helt fantastisk spisested – helt på højde med michelinrestauranterne i København, Nu kunne I jo prøve det og så fortælle om det er turen fra Herlev værd 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 1. september 2014 @ 18:49

    • Tak – jeg havde ikke hørt om Frederiksminde, men dine ord er sød musik i mine ører, så nu skal den afprøves, når vi er flyttet – og du kan være sikker på, at jeg nok skal skrive om det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:49

  7. Jeg bliver mere og mere stangmisundelig over den beliggenhed I får jer.
    Den kan vi ikke leve op til her i det midterste af det sorteste Jylland. Vi må nøjes med at fordybe os i synet af hinanden i stedet. Men så er det jo godt at vi begge er så gudesmukke 😉
    Opslaget for vinsmagning lever da op til helt nye højder. Lover godt for fremtiden, du får da noget at gå op i, altså når du får tid for udsigtskigningen.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 1. september 2014 @ 18:55

    • Det sted ligger bare superskønt!
      I har den ægte sorte sol, som jeg godt kan blive lidt misundelig over, men vi kan bytte hus i en uges tid til næste år omkring ved denne tid.
      Hmmm. Det var da egentlig ikke nogen helt tosset ide, var det?
      Han bliver kun tilgivet sin elendige stavning, fordi han er et dygtigt medlem af en supergod og iderig vinklubbestyrelse 😉

      Kommentar af Ellen — 1. september 2014 @ 19:53

  8. Sikken et syn! Misundelsen gærer også lystigt her 😉 Måske skal I alligevel sætte lidt mere fuglefoder på budgettet! Jeg er sikker på at det, som i Sverige, bliver flået ned fra ‘hylderne’ i samme takt, som I fylder på.
    God vin kontra savnet familie..? Nej, selvfølgelig vinder Charlotte og co. Men nu har du da fået fornøjelsen af staveroderiet.

    Kommentar af fiberfryd — 2. september 2014 @ 00:52

    • Det gør det nok – det bliver lidt spændende at se, hvem der vil gæste os 🙂
      Ja, de vinder selvfølgelig, men havde jeg kendt datoen for vinsmagningen inden billetbestilling, kunne jeg have fået det hele med – en enkelt dag fra eller til havde ikke betydet noget.

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 09:18

  9. Spændende med alle de fugle. I må investere i kikkert og logbog 🙂 Det bliver skønt med en tur til England. Ville ellers godt have haft en nærmere forklaring på de muskuløse og fenimime vine.

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. september 2014 @ 09:51

    • Kikkerten har vi …
      Det bliver dejligt at se dem igen, men jeg ville også godt have været til den vinsmagning!

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 10:00

  10. Og ville folk så bare lade være med at skrive lange epistler med lutter versaler …😉

    Kommentar af Marianne Kruse — 2. september 2014 @ 16:50

    • Aldeles enig, Marianne 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2014 @ 17:18


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.