Hos Mommer

23. august 2014

Kong Karl går næsten i ét med tapetet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:51
Tags: , , , ,

Dagens høst 23 augustI det lønlige håb om at komme de svampeindsamlende svenskere i forkøbet, strøg vi afsted på jagten umiddelbart efter morgenmaden.
I dag gik turen til Kantarelbjerget, som Sydved (staten) tillod sig at ødelægge helt for 2-3 år siden. Bakkerne er der naturligvis endnu, men der blev tyndet så kraftigt ud i træerne, at kantareller og andet godt nægtede at vise sig i et par år.
Nu er symbiosen tilsyneladende retableret og kantarellerne myldrer frem igen. Endnu ikke i de mængder, vi så engang, men det skal nok komme.
Ydermere har vi døbt området om til Kantarel- og Karl Johanbjerget, da vi også finder temmelig mange af sidstnævnte – flere end før ødelæggelsen, synes jeg, så måske var det alligevel ikke så tosset endda, at de ryddede lidt op i skoven.

Karl Johan hænger til tørre 2Det ser måske ikke så voldsomt ud, men vi har store kurve … det blev til 1800 g kantareller og 2 kilo Karl Johan + fire flotte indigorørhatte. Derudover lidt græsgrøn skørhat, som jeg dog ikke tog så mange af, da jeg først fandt ud af, at det alligevel ikke var så nødvendigt at hjembringe fyldsvampe.

Til højre ses 650 g Karl Johan hængt til tørre over brændeovnen. 
Den går næsten i ét med tapetet, den stakkels kongesvamp her – men det gjorde den rigtige Karl XIV Johan vist ikke … altså den konge, der efter sigende har givet svampen sit navn, fordi det var hans yndlingsspisesvamp. Samme Karl d. 14. var en fransk Bernadotte, så ikke blot har han lagt navn til en svamp, men han indførte også en masse franske ord til det svenske sprog, som bruges den dag i dag.
Kalsonger (caleçon) for herreunderbukser, fx. Her i Sverige er det kun hunkønsvæsener, der går i underbukser.
Et fortov hedder trottoare (trottoir), toilettaske hedder necessär (porte nécessaire) – og så videre og så videre; dette var bare nogle få eksempler. Bladet Torpare kan være meget lærerigt.

Monkey Face og squash

Vi var ude i to timer for at finde svampe, og da vi havde 10 meter til bilen, begyndte det at styrte ned. Igen fantastisk timing. Eller nok rettere fantastisk heldigt. Vi havde begge taget regnjakker med, men John havde ladet sin ligge i bilen … hvorfor han så overhovedet tog den med, forstår jeg nok ikke helt …
Vejret er i det hele taget et rigtigt aprilsvejr. Lidt lunere måske, men skiftevis sol fra en skyfri himmel og derefter næsten uden varsel en heftig regnbyge. 
Da vi kom hjem, syltede jeg de Monkey Face-chilier (styrke 7 – der skal ikke meget til at gøre en gryderet varm i mere end én forstand), jeg havde taget med hjemmefra + plus at jeg forsøgte mig med at sylte en squash, efter Ditte i en kommentar fortalte mig, at det havde hun gjort meget i engang.
Og så skulle jeg jo lige ordne næsten fire kilo svampe …

24 kommentarer

  1. Dejligt at der også var svampe til jer.. 🙂 jeg så svenske kantereller i Citygros til 199 kr pr kilo, købte dog ingen

    Kommentar af Inge — 23. august 2014 @ 17:49

    • Ja, dejligt 🙂 – kan du ikke lide kantareller, eller havde du bare ikke lyst til dem lige i dag?

      Kommentar af Ellen — 23. august 2014 @ 17:53

      • Jeg elsker kantareller, men det var ikke lige en del af planen i dag.. Egentlig dumt nu jeg tænker efter.. 🙂

        Kommentar af Inge — 23. august 2014 @ 18:02

        • Planer er til for at ændres, ved du nok 😉

          Kommentar af Ellen — 23. august 2014 @ 18:57

  2. Fin svampehøst. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en eneste kantarel her i området, siden du ‘underviste’ mig svampejagt.

    Syltede squash har jeg også gjort meget i, og favoritten er en med appelsiner. Jeg har også en rigtig god opskrift, synes vi selv, på squashpickles med peberfrugter og løg.

    Kommentar af Pigen fra landet — 23. august 2014 @ 18:57

    • Det var dog utroligt! Der er altså rigtig mange af dem lige nu her i Sverige, så mon det ikke også er nu, du skal kigge på din hjemegn?
      Du kommer nok til at ryste op med appelsin-squash-opskriften, og den anden lyder nu heller ikke så ringe endda, så også gerne den, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2014 @ 19:11

      • Det er muligt, problemet er også at vi jo ikke har anden statsskov her på øerne, så det er strengt forbudt at færdes på andet end de dertil indrettede skovstier, og de svampeture jeg har været på, er der aldrig fundet kantareller, så det er ikke nemt.
        Jeg skal finde opskrifterne frem 🙂

        Kommentar af Pigen fra landet — 25. august 2014 @ 07:18

        • Det har du vist sagt før … altså at skovene dernede er privatejede. Det er noget skidt for svampesamlere, og dem der ejer skovene, samler garanteret ikke alligevel.
          Glæder mig til opskrifterne 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. august 2014 @ 09:27

  3. Kan svampe redde saucen? Kan’tareller?
    Det var en ny til samlingen. Min salige svigerfader og jeg holdt konkurrencer i at kreere den slags.
    Herhjemme har vi altså også brugt det med necessær, vi brugte dog den oprindelige stavemåde: necessaire. Ligesom accessoire, tilbehør udi modens verden, som lige pludseligt, nærmest overnight, blev til accessory, Såvidt jeg fik gravet det frem, kom dansk modesprog det engelske i forkøbet, eftersom accessories først senere holdt sit indtog i modebranchen.
    Men tørrede Karl-Johan er toppen, min brugs er lidt underforsynet: bankekød med karl-johan og blåskimmelost passer fint til tagliatelle! Med Vinding-Diers Supremasso, en kraftig sicilianer. Her til aften gjorde den god fyldest til en lækker hestebøf.

    Kommentar af AagePK — 23. august 2014 @ 19:38

    • Høhø 🙂
      Okay? Jeg har ikke før hørt om en necessaire. Tror jeg nok …
      Friske KJ er toppen af toppen, men når man nu ikke kan spise dem alle sammen, er det helt perfekt at tørre dem. Blåskimmeloste er nemlig godt til både vildt, svampe og pasta.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2014 @ 20:20

  4. I nåede det. Der var ikke støvsuget. Før I kom 😉 Gad vide, hvad der egentlig er af svampe her i området. Jeg aner det ikke og ville også kunne vade rundt i spisesvampe uden at vide det … Sjovt med de franske ord. Du har vel læst Desiree, om (svampe-)dronningen?

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. august 2014 @ 07:32

    • Jeg tror slet ikke, der havde været nogen før os, hvilket er ret usædvanligt. Hvis du én gang har set en kantarel, vil du aldrig være i tvivl, og der er ikke rigtig nogen at forveksle den med 🙂
      Nej, den har jeg ikke læst – har end ikke hørt om den. Forfatter?

      Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 09:56

      • Jeg kan – trods alt godt kende kantareller 🙂 Annemarie Selinko. Åbnede netop her til formiddag avisen (JP) til en stor artikel om hende i anledning af hendes 100 års f.dag. Bogen er en skøn blanding af romantik og historie. Prøv den 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 24. august 2014 @ 10:13

        • Hehe, så må du i skoven og lede efter kantareller … jeg kender faktisk nogen, der ikke tør spise mine ‘hjemmefangede’ kantareller. Det hjælper ikke spor, at jeg siger, at de er umulige at forveksle med noget andet 🙂
          Jeg vil finde den bog. Tak for anbefaling.

          Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 15:09

  5. Skønt med sådan et svampested! Kantareller og Karl Johan synes jeg netop er de bedste. De gange vi har været i Sverige, har vi ledt og ledt, uden at kunne finde nogen :-)! Men områderne har sikkert ikke været de rigtige, eller også har vi ikke gode svampeøjne! Jeg er overhovedet ikke klar over, om der er svampe her. Jeg må spørge én af de indfødte :-)! Gammelt sønderjysk indeholder også spor af det franske (en skærsé= chaussee). God søndag og godt ophold i Sverige!

    Kommentar af Nonna — 24. august 2014 @ 09:56

    • De er der sikkert, svampene, men det med svampeøjnene er ikke helt ved siden af – nogen har blik for dem; andre ser dem overhovedet ikke 🙂
      Chaussee? Som i en bestemt slags vej[belægning]?
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 09:59

      • Nej, den gang betød det blot en landevej, måske lidt bredere end de øvrige i omegnen (æ nørre skærsé!) Det var vitterligt langt ude på landet 🙂 ! Jeg kender godt chausseesten, men jeg mener ikke, at vejen var belagt med dem.

        Kommentar af Nonna — 24. august 2014 @ 12:54

        • Okay, tak – så lærte jeg også lidt sønderjysk i dag 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 15:10

  6. Indrømmet: Jeg pynter mig med lånte fjer, nemlig en fra Poetens Barske Børnerim!

    Møder du ukendte svampe:
    Server en portion for din lillebror.
    Hvis den lille dør under gråd og krampe,
    må du hellere lade svampene stå.
    Hvis ingenting sker den lille,
    så er det bare ærgerligt,
    for så gik den portion svampe til spilde!

    God weekend

    Kommentar af Rimkogeren — 24. august 2014 @ 10:00

    • Haha, jeg kan godt huske de Barske Børnerim, som jeg også hyggede mig med 🙂
      Du skulle have set Johns ansigt, da jeg engang fortalte ham, at jeg havde fundet opskriften på den serverede svampesuppe i en kriminalroman 😀
      God weekend til dig også!

      Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 10:03

  7. “1800 g kantareller og 2 kilo Karl Johan + fire flotte indigorørhatte.” hold da op en fin høst; så kan I da vist ikke forlange det bedre..

    Kommentar af Stegemüller — 24. august 2014 @ 10:11

    • Man bliver så krævende, Hanne. Nok er aldrig nok – især ikke, når man én gang har fundet over 10 kilo kantareller på en enkelt tur i skoven. Så synes man det skal være sådan hver gang 🙂
      Men det var en fin høst!

      Kommentar af Ellen — 24. august 2014 @ 15:11

  8. Det må nu være dejligt at gå en runde i skoven og finde så mange svampe.

    Kommentar af Jørgen — 25. august 2014 @ 09:19

    • Det er en af de bedre tilfredshedsfølelser!

      Kommentar af Ellen — 25. august 2014 @ 09:28


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.