Hos Mommer

21. august 2014

Postkort fra Lucca og Hadrian

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:12
Tags: , ,

Lucca og Hadrians Villa er ikke et nyt par venner, men hhv. en italiensk by og en ditto seværdighed.
Jeg har fået postkort i dag. Rigtige, vaskeægte, go’e gammeldags postkort med rigtigt frimærke på og det hele. En sjældenhed efterhånden.
Anna sendte fra Lucca og Charlotte fra Hadrians Villa.

Postkort fra hadrian og LuccaPostkort fra hadrian og Lucca (1)

Vi boede i en olivenmølle i Toscana i 1996 – en af de tre bedste, men meget forskellige, ferier, vi har haft med mine forældre og mine søskende. To gange gik turen til Lucca, så for Charlotte har denne by derfor været et nostalgisk gensyn og for hendes familie en ny, god oplevelse. Det er en skøn lille by, og hvis man endnu ikke har set Cinque Terre, kan jeg kun anbefale at få gjort det, inden I dør.
Efter en uge kørte vi alle hver til sit; nogle hjem, andre til Frankrig og John og jeg fortsatte til Rom. Det lader til at være lidt af en kopi af den tur, min engelske familie har taget – i hvert fald har de set både Cinque Terre, Lucca og omegnen af Rom på denne ferie.
De har haft lejet cykler og cyklet på Via Appia. Aubrey havde ikke helt tjek på det med håndbremser, så han havde et mega crash. Jeg kan sagtens forestille mig hylene umiddelbart efter, men nu er han bare ret stolt af sine romerske sår …

Jeg har sendt to sms’er til Charlotte. Hun har sendt to postkort til mig.
Nogle vil nok hævde, at det omvendte havde været mere i overensstemmelse med vores respektive aldre.

Nu sidder de i Calais og venter på, at der på et eller andet tidspunkt går en færge. Der er en eller anden strejke i Frankrig, så der er en del ventetid – men der går i det mindste en en gang imellem.

P1020850

Vi er bare ankommet til Sverige, men det er nu heller ikke så tosset endda … denne gang er vi ikke lige så døde som sidst, så vi må se, hvad den kommende uge vil bringe.

33 kommentarer

  1. Lucca er en dejlig og venlig by. Det, man ser på billedet til højre, var i romersk tid et amfiteater, og stykker af det antikke teaters ydermure indgår den dag i dag i husene, man ser på billedet. God weekend i det svenske 🙂

    Kommentar af Eric — 21. august 2014 @ 18:31

    • Ja, sådan husker jeg den også. Interessant historie med amfiteatret.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 19:17

  2. Dejligt med et ægte postkort en gang i mellem.. 🙂 det er bestemt heller ikke hverdagskost her i hytten, men jeg må også indrømme, at jeg ikke kan huske hvornår jeg selv sendte sådan et.

    Kommentar af Inge — 21. august 2014 @ 19:12

    • Det er godt nok sjældent … vi sendte nu pligtskyldigst til vores forældre, mens de levede, men ellers er postkort en saga blot for vores vedkommende.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 19:18

  3. Jeg bliver helt misundelig – det er urimeligt længe siden jeg har fået et postkort. Måske skulle man selv genindføre det lidt mere.

    Kommentar af Jørgen — 21. august 2014 @ 19:27

    • Det er faktisk meget hyggeligt af få postkort, men det er lidt svært at tage sig sammen til at få dem skrevet.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 20:13

  4. Postkort er hyggelige… men indrømmet… siden SMS’en indtog min mobil… har jeg ikke sendt et! Jeg sms’er eller sender mail, når der er fri WIFi, eller nu med 3 hvor det er samme takst som hjemme bare man rejser de “rigtige” steder, bl.a. England=London!!
    Håber de snart kan komme over ved Calais…Det er bare TRÆLS at strande pga. strejke!
    Lyder som om, der er potentiale til nogle gode udflugter i Sverige…. Kan I hygge jer.

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. august 2014 @ 19:32

    • Det er jo nok sådan det er gået for langt de fleste af os, men hyggeligt er det ikke desto mindre.
      3 er ret genialt at have både i Sverige, England og i Italien, som vi drager til om tre uger.
      Det er rigtig træls, for når man er nået så langt, vil man bare HJEM!
      Tak, vi hygger og ser om vi kan finde noget nyt at se.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 20:15

  5. Det er hyggeligt at få postkort! Jeg får heldigvis ikke så helt få. Jeg skriver skam også selv postkort, når jeg er på ferie. Den moderne måde at sende postkort på er jo via en app på mobilen 🙂 Så sender man et feriefoto, man selv har taget – postdanmark sørger så for at printe ud og levere til modtageren. Det er da smart!

    Kommentar af bedstesblog — 21. august 2014 @ 20:06

    • What?! Den app har jeg ikke hørt om … men ja, den lyder da lidt sjov 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 20:16

      • Bare kig inde på Postdanmarks hjemmeside 🙂

        Kommentar af bedstesblog — 21. august 2014 @ 20:17

        • I will 🙂

          Kommentar af Ellen — 21. august 2014 @ 20:56

  6. Oh, postkort 🙂 Lucca er en skøn lille by. Var der på en uges sprogskole for 3-4 år siden. Dengang man kunne betale sig fra at gå på VUC. Boede hos en (sær) gammel dame midt i den gamle by, gik i skole et stenkast fra pladsen på dit postkort, spiste ude og hang på fortovscafeerne til klokken alt for sent. Skønt! Cinque Terre besøgte vi for nogle år siden. Vejret var ikke rigtigt med os, så det var ikke helt den succes, det burde have været. Rom besøgte min klasse, da vi gik i 2g. Det er dælme længe siden. Ih, jeg sidder helt og bliver ramt af akut udlængsel. Nyd nu weekenden med jeres smukke udsigt 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. august 2014 @ 22:17

    • Ih, så du kan tale italiensk?
      Jeg beklager, at jeg sendte dig i ferie- og/eller memorymode – det var ikke med vilje, men jeg kan nu godt forstå det, for Toscana og i det hele taget det meste af Italien er jo bare skønt.
      Vi vil nyde, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 09:47

      • Jeg kunne, sådan næsten, gøre mig forståelig. Men det ruster jo, når man ikke bruger det. Og nu er det desværre allerede flere år siden, at jeg dels gik til italiensk dels har været i Italien 😦 Det skal du ikke beklage. Du forstærker allerhøjst fornemmelsen af, at sommerferien altså ikke var så spændende som den plejer. Vi sad alle tre og småsukkede forleden aften, så der skal altså ikke så meget til lige pt. Desværre er finanserne ikke til de store eskapader i øjeblikket, så vi må holde os i skindet og tænke mindre langtrækkende 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 22. august 2014 @ 10:12

        • If you don’t use it, you’ll lose it – det er desværre en kendsgerning.
          Nej, det var nok ikke ikke den mest oplevelsesrige sommerferie, I havde i år – håber, at I kan tage revanche til næste år.

          Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 10:41

  7. Vi skriver stadig postkort til en udvalgt flok (når vi er på ferie i udlandet) – og modtager også, med glæde. Det er sådan en hyggelig skik. Der bliver næsten altid tid til nogle linier, mens vi nyder en god kop kaffe på en eller anden cafe. Sjovt nok skriver vi aldrig postkort fra ferier i Danmark…

    Kommentar af fiberfryd — 21. august 2014 @ 22:29

    • Dejligt at høre, at I ikke har sluppet traditionen helt. Næste gang vi rejser ud, er jeg nødt til at huske mig selv på, hvor dejligt jeg synes det er at få et postkort 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 09:48

  8. Ja tænk, der findes stadig postkort.
    Lucca står også for mig som en særdeles positiv oplevelse for 5-6 år siden (så er det med sikkerhed min. 10 år tilbage i tiden).
    I Lucca fik jeg det bedste stykke svinekød, jeg nogensinde har smagt. En lokal svinerace, som havde gået på olden i højlandet omkring.
    -Og så var det hele sikkert blot, ligesom i filmen “De Grønne Slagtere”, et spørgsmål om marinaden.

    Kommentar af Farmer — 22. august 2014 @ 04:52

    • Jeg tvivler ikke på, at det var supergodt svinekød, men med til at gøre det endnu bedre er nok også den gode og afslappede feriestemning, man befinder sig i. Har du ikke prøvet at drikke en eller anden ‘guddommelig’ vin, tage den med hjem bare for at finde ud af, at det i virkeligheden var noget sprøjt og det kun var en god stemning, man drak?

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 09:51

      • Ingen tvivl om, at stemningen er den halve oplevelse.
        Tænk, hvis der stod halvsorte og indvendigt stadig rå snobrød på morgenbordet næste søndag.

        Kommentar af Farmer — 22. august 2014 @ 10:31

        • HA – ja. Og ditto kartofler til aftensmad 😀

          Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 10:42

  9. Sara er også sød til at sende kort, når hun er nogen steder uden os. Selv må jeg indrømme, at det ikke er det, jeg bruger tiden på, når vi er på ferie. I må have nogen gode dage i det svenske. Helt uden håndværkere og malerklatter 🙂

    Kommentar af Susanne — 22. august 2014 @ 06:30

    • Vi må tage os sammen, Susanne! Andre er nok lige så glade for at få et gammeldags postkort, som vi selv er 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 09:51

  10. Jeg plejer at sende postkort til min afdeling, min far og mine børn, når vi er af sted. I år blev det kun til et postkort til min far. Det bruger vi så også tid på, for det skal være det rette kort med et motiv, som måske kan fange ham. Og det lykkedes for min søster ved hjælp af ord og postkortet fra os, for pludselig sagde han hold da op, sikke et smukt sted 🙂
    Jeg drømmer om en vandretur ved Cinque Terre, og da Jørn faktisk ikke orker lange motorcykelture mere, så kunne en tur i bil til Italien meget nemt blive næste feriemål.

    Kommentar af Lene — 22. august 2014 @ 09:20

    • Hehe, det samme gjorde jeg, da jeg arbejdede og far endnu levede 🙂
      Godt, at I ‘ramte’ jeres far.
      DET kan jeg godt forstå, du gør – der er så ufattelig smukt. Vi tog sejlturen hele vejen op langs halvåen, med frokoststop i Monterosso. Jeg kan også godt forstå, hvis Jørn ikke rigtig orker de lange, seje træk mere. Det bliver spændende at se, hvad I ender med at gøre til næste år!

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 09:54

  11. Postkort er hyggelige men også et par år siden jeg selv sendte nogle. Dejligt at det går fremad i den Stråtækte, håber I får hygget lidt i det svenske. ;-D

    Kommentar af Rejen — 22. august 2014 @ 13:04

    • Vi må ind i vanen igen, Annemarie – folk bliver så glade for at få dem 🙂
      Tak, vi hygger, kan du tro …

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 14:51

  12. Postkort er da stadig meget brugt, til arbejdspladser, hvor de hænger længe, f.eks. Men vi sender og får også fra familien: i mandags sad jeg på på Odense patienthotel, da tv-avisen fortalte om et muligt vulkanudbrud ved Vattnajökul. Hvad var det nu, Sofie skrev i sidste postkort: Har nu været i Myvatten og tager videre til Vattnajökul… dammit, hvor er telefonen:”Hej Skat, hvor er i nu?”” 75 km fra Vattna….”” Vil du være så sød og flytte lidt væk derfra, for nu skal du høre….”
    De havde ikke hørt noget, og lå langt oppe i fjellet. Efter 1 år i Guinea-Bissau må de nu snart være nedkølet, på Islnd, selv om de åbenbart har lagt sig på vulkaner. Sidste melding: turisterne er round-upped og evakueret, såehh.. 🙂
    Men Lucca, er det ikke den plads, de holder de årlige væddeløb? Med styrt og tilskadekomne? Til minde om amfiteatrets blodige dage? Aubrey må hellere se Ben Hur, så han kan hænge sit crash op på historiske facts.

    Kommentar af AagePK — 22. august 2014 @ 14:48

    • Fy for pokker – det var da godt, at de var til at få fat i på telefonen! Som forældre bliver man noget forskrækket, når man hører den slags. Det er jo ikke til at vide, hvor længe endnu den vulkan kan holde sig i skindet.
      Pas mht. Lucca – det aner jeg simpelthen ikke, og Aubie er vist lige lille nok endnu til Ben Hur, mon ikke? 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 14:57

      • De eneste, som kommer til skade på pladsen i Lucca, er turisterne, der bliver flået i forskellige souvenir-shops 😉 Hestevæddeløbet – det vilde – foregår i Siena.

        Kommentar af Fruen i Midten — 22. august 2014 @ 15:36

        • Hehe – tak for info 🙂

          Kommentar af Ellen — 22. august 2014 @ 15:44

          • Rigtigt, det var Sienna. Som i Sienna-rød…

            Kommentar af AagePK — 22. august 2014 @ 17:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.