Hos Mommer

18. august 2014

Gammel vin på nye flasker?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:53
Tags: ,

Brugsen har godt nok oppet sig gennem det sidste års tid, men der er sørget for, at træerne ikke vokser ind i himlen.
Det er meget længe siden, jeg har skrevet et indlæg om Brugsens ansattes tragikomiske staveevner, men nu har jeg endelig fået samlet lidt sammen. Det er såmænd ikke engang særlig graverende, men lidt har også ret – og det er da kun glædeligt at se, at det ikke længere er så slemt, som det har været.

Ukendt landGammelt rugbrød

De har dog opfundet et nyt land …

Og de sælger tilsyneladende gammelt rugbrød, som Slot har bagt – eller leveret opskrift til. Det med det gamle ville jeg undlade at reklamere med, hvis jeg var dem.
De mener vel nok gammeldags rugbrød, men da jeg gik i skole, betød gl. gammel og ikke gammeldags, og jeg mener ikke, at der er ændret på det siden dengang.

ikke brugtHorn

Har Café Noir ikke smagt af noget før, siden man skal gøre opmærksom på, at denne er med smag? (Og det skal være en accent aigu og ikke grave).
Hvis ikke hele ordet kan være på skiltet, springer man da blot nogle bogstaver over. Hellere det end gøre fontstørrelsen mindre …

Ny vin på gamle flasker

Al vinen er omhældt på ny emballage. Sikke et arbejde …
Nej – retfærdigvis skal det siges, at vores brugs er ved at udvide forretningen betragteligt og ved samme lejlighed flytter man varerne rundt i butikken, så der lige i øjeblikket er en del varer, jeg lige skal rundt og lede efter.
Det skal dog nok blive godt, når de engang bliver færdige, men jeg er glad for, at det ikke er min arbejdsplads lige nu, for sikke en larm, de går rundt i.
Bortset fra, at der såmænd ikke er den store forskel på Den Stråtækte og Brugsen, hvad larm angår – hvor hyggeligt, at de er så solidariske.

Til sidst denne, som min niece sendte til mig i morges.
Jeg kunne godt lide at vide, hvad vores regentpar siger til påstanden om, at “he fits the Queen”! Det giver ‘at passe på dronningen’ en helt ny betydning. Jeg ved ikke hvor billedet er ‘lånt’ fra (Instagram?), men jeg håber, at jeg slipper ustraffet fra at vise det her.

He fits the queen

23 kommentarer

  1. Jeg har også været i din brugs i dag og kan bekræfte at støjniveauet er ubehageligt.
    Ombygningen skrider frem og den bliver vel færdig på et eller andet tidspunkt. Jeg har dog særligt hæftet mig ved de nye kølemontre, de højeste af dem, de er indrettet sådan at man ikke kan se varen på den øverste hylde uden at bukke sig og da teksten står i meget små rammer, kan det næsten ikke lade sig gøre at finde ud af hvad varen er. Og så giver lyset alt for meget genskin. Så – et klart tilbageskridt i fremskridtets navn. Men det bliver flot.
    Håber snart den vestlige p-plads kan åbnes for parkering, men det sker nok først når projekt større brugs er afsluttet.
    Det engelske kan vel knapt kaldes dænglish, og der burde tilføjes en hashtag #iamnotproud

    Kommentar af Jørgen — 18. august 2014 @ 17:49

    • Jeg går da ud fra, at der kommer et bedre lys både inde i kølemontrerne og henne i grøntafdelingen – lige nu kan man dårligt nok se en hånd for sig i den forretning.
      Eric har testet Google translate – den stammer ikke uventet derfra. Jeg ville aldrig turde bruge en oversættelsesmaskine til noget som helst, når man ved, hvilke skrækkeligheder det leverer på et sprog, man kender. Det må være lige så slemt på alle andre sprog.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2014 @ 19:51

  2. Hvis du i Google Translate skriver “passer på dronningen” og beder om en oversættelse til engelsk, ser du – guess what? Gad i øvrigt vide, om “kærnmælshorn” også er en truet dyreart; man ved aldrig med de kinesere og deres miksturer, men bare de holder sig fra Skagen og ikke vil lave urtemedicin på Grenen, går det vel.

    Kommentar af Eric — 18. august 2014 @ 18:05

    • Ja, søreme så! Se evt. også mit svar til Jørgen herover.
      Høhø “urtemedicin på Grenen” – de har da forhåbentlig ikke truede dyrearter til salg i Brugsen 😉

      Kommentar af Ellen — 18. august 2014 @ 19:53

  3. Brugserne på Sjælland er altså så meget mere underholdende 😉
    Gad vide om gl. rugbrød så også holder sig “bedste frisk”. Det må vist være en bedstemor med slag i 😉

    Kommentar af perteilmann — 18. august 2014 @ 20:06

    • Åh, mon ikke vi kan finde lækre sprogting også i de jyske brugser? 🙂
      Ved du hvad, Per? Den havde jeg slet ikke set! Jeg er vist for alvor ved at blive gammel og falde af på den 😦

      Kommentar af Ellen — 18. august 2014 @ 21:01

  4. Det gav et godt grin på en grå dag!
    Alt skriftligt skal gennemlæses for “send” eller “print”,men jeg ved jeg selv er slem til trykke send …. lige en postgang for hurtigt! Så er det jo sjovt at læse andres bommerter….

    Kommentar af Anne Holtegård — 18. august 2014 @ 22:59

    • Det er svært at læse korrektur på sig selv, men ja, sommetider er man (også) lige en tand for hurtig 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2014 @ 15:41

  5. Gad vide om der er korrekturlæsere på den slags småskrivelser?
    De er nok ikke så pertentlige lige der (de må også hellere være pertentlige med varekvaliteten, siger jeg), selv om helhedsindtrykket får nogle skrammer. For Anne har jo ret i at det kan være svært at se sine egne fejl; selv om jeg ikke tror at du falder i der 😉 Når jeg laver layout på f.eks forsider eller plakater/opslag med farver og billeder, laver jeg også håbløse slåfejl, som jeg slet ikke kan se, inden de bliver printet ud,
    Det lyder hyggeligt med regnvejrsbeskæftigelse på iPadden, men den der blues må du få has på. Uanset, så tror jeg der dukker sådanne ‘håbløse’ dage op, når man står med sådan en gang rod og omvæltninger – og skal tage utallige beslutninger. Det bliver godt. Også selv om I må rykke rundt på møblementet flere gange i løbet af den første tid, før I finder det rigtige sted.

    Kommentar af fiberfryd — 19. august 2014 @ 08:20

    • Det er der nok ikke, men så har man jo lov til at gøre det om, når fejlen opdages. Hvis den opdages …
      Det er næsten umuligt at se sine egne fejl, og jo: det gælder så sandelig også mig – jeg får sommetider udgivet noget værre vrøvl, men heldigvis kan kan rette, når jeg opdager fejlen(e). Hvis jeg er heldig, opdager jeg dem, før andre gør mig opmærksom på dem 😉
      Mine blues varer sjældent længe, og denne er også overstået nu. Det bliver godt, ja, og ting ta’r tid, det ved vi jo så godt.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2014 @ 15:45

      • Når jeg skriver til http://www.kriminalhistorie.dk gør jeg mig virkelig umage allerede i første omgang (1. runde), og så læser jeg det igennem (2. runde) og når jeg

        Kommentar af Stegemüller — 20. august 2014 @ 13:29

        • Ups slutningen manglede.

          Og når jeg til 3. runde, kan jeg stadig finde noget, jeg havde overset. Min konklusin er, at det er rigtig svært at findegene fejl.

          Kommentar af Stegemüller — 20. august 2014 @ 13:31

          • Min påstand er, at man stort set aldrig finder alle ens egne fejl, selv om det selvfølgelig hjælper meget at gå det igennem flere gange; helst med mindst en nattesøvn imellem.

            Kommentar af Ellen — 20. august 2014 @ 17:00

  6. Hehe.. hvor meget gammelt rugbrød fik de mon solgt.. 🙂

    Kommentar af Inge — 19. august 2014 @ 11:13

    • Det skal jeg ikke kunne sige – det er nok også kun mig, der ser sådan noget 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2014 @ 15:45

  7. Mon de dyrker brasiliklum i Brasiklien 🙂 Jeg vil nu ikke købe gammelt rugbrød på pakker. Til gengæld er jeg vil med dine fund. De giver anledning til god underholdning. Vores Brugs er en anelse mere kedelig. Eller også er jeg træt, når jeg går igennem.

    Kommentar af Susanne — 19. august 2014 @ 18:06

    • Det kunne tænkes 😉
      Per siger også, at de jyske brugser er kedelige … jeg synes jeg finder et eller andet sprogligt fusk i Brugsen, ligegyldigt hvor i landet den ligger 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2014 @ 18:12

  8. Din brugs kan jo slå sig sammen med f.eks Stege om varekombinationer, til det slots-gamle rugbrød kan Stege Brugs nemlig levere “Grill-skinke uden sværd” såvel som “med sværd”, ifølge bagsiden af sidste Weekendavisen.
    Ham gardisten må så være en af One Size – fits all – typen.

    Kommentar af AagePK — 19. august 2014 @ 18:18

    • Hahaha – til gengæld behøver man nok ikke at være så bange for at blive dræbt af et flæskesværd 😀
      De er bare fantastiske stavere i de brugser … nu ligger Stege ganske vist ikke i Jylland, men det kan ikke kun være de sjællandske (og ‘mønske’), der er leveringsdygtige.
      Næhnæh, ikke alle – kun dronningen 😉

      Kommentar af Ellen — 19. august 2014 @ 19:21

  9. Fits the queen – genialt; jeg trængte til et godt grin, og det leverede du, tak for det.

    Kommentar af Stegemüller — 20. august 2014 @ 13:19

    • Jamen velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2014 @ 16:58

  10. Oh jeg har en god “u-sættelse” til dig; hr mand havde inviteret en underviser der ikke havde de store evner for engelsk: If you cabinet this system (hvis du skaber dette system…..) – og der var rigtigt, rigtigt mange af dem. Faktisk var hele hans foredrag en stor googletranslation, og de danske studerende lå og hulkede hen over bordene, mens de udenlandske bare sad og måbede… Bagefter måtte min mand sige til ham at han skulle holde sig langt fra engelske foredrag. Sammesteds havde de en sekretær, der engang skrev til mig: your shit’s are ready. Jeg er sikker på at hun mente sheets…:o)

    Kommentar af Linda — 23. august 2014 @ 08:59

    • Oh tak, jeg hulker også. Af grin 😀
      Det var dog skrækkeligt – tænk at have læst på uni (hvad jeg går ud fra, han har) og så alligevel være så dårlig til engelsk! Godt hr mand havde modet til at fortælle vedkommende, at det ikke var godt nok. Vi havde en læge på Proteinlaboratoriet, hvis ordforråd egentlig var udmærket, men han udtalte rigtig mange af ordene på dansk! “Våt du ju præfær?” fx. (prefer) – med dansk stød og det hele. Han blev også bedt om enten at tage et intensivt udtalekursus eller stoppe med at holde foredrag på engelsk.
      Og shit’s 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2014 @ 11:20


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.