Hos Mommer

14. august 2014

Og nu til noget helt andet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:42
Tags:

Nu må det vist være tid til noget andet … ikke fordi der ikke er sket noget i Den Stråtækte i dag, men det er ikke rigtig noget, der kan ses på billeder. Tømreren er ved at være færdig med sin del af arbejdet på det nye toilet, så nu kan vi bare vente på VVS-mand og på elektriker.
Pia og Allan kom en tur og kiggede på nyerhvervelsen; Pernille har været med en tur dernede og har gjort de fleste af køkkenskabene rene. Søren kom og fjernede lidt mere jungle – passive er vi derfor ikke, men lige nu er forskellene ikke vildt synlige for andre end os selv.

Ansigtsgenkendelse - hmmmm

Jeg bruger Windows Live Photo til at gemme, katalogisere og redigere mine billeder.
Softwaret vil hele tiden have mig til at sætte navne på ansigter, så det efterhånden selv kan genkende ansigterne på nye billeder, der kommer ind. Hævdes der …
Jeg er bare ikke specielt imponeret over forslagene … på de seneste billeder, som Charlotte sendte af Anna og Aubrey, ville det ikke kun have navne på ungerne, men antog tilsyneladende også, at deres crocs var ansigter.
Hvilket jeg overhovedet ikke kan se logikken i – hvad mon der er ved de to billeder, der får selv et halvdumt software til at tro, at det er menneskelige træk?

Illusionstrick

Næste billede har mange af jer nok prøvet via Facebook, men for dem af jer, der ikke kender det, gentager vi lige her: Kig på den hvide plet på næsen i 15 sekunder og kig derefter på det hvide felt. Det virker også, selv om man blinker i løbet af de 15 sekunder.
Jeg var temmelig forbløffet – det er da lidt imponerende, hvad vores hjerner er i stand til.

Og nu vil jeg gå i køkkenet og lave chilipasta!

23 kommentarer

  1. Velbekomme!
    Det der med at lave en hel masse, der alligevel bare ikke kan ses (fx rengøring – ses kun når det ikke er gjort) er dybt frustrerende.
    Det er vistnok derfor, jeg hellere kaster mig over håndarbejde og lignende, hvor man har en fornemmelse af at få udrettet noget.
    Nå, må hellere tilbage til kødgryderne…..

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 14. august 2014 @ 17:54

    • Tak 😉
      Ja. Rengøring og opvask ses kun, når det ikke er gjort. Jeg er normalt også vældig god til overspringshandlinger, men den går ikke her i Den Stråtækte, hvis vi nogensinde skal kunne flytte ind 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 19:45

  2. Tak for kigget, rundvisningen og lidt snik-snak. Det var som altid hyggeligt, og her var vi dårligt kommet ind ad døren, før det bankede på. Helt uventet. I øjeblikket har vi mest brug for svingdøre som vi og andre farer ud og ind af dem, men dejligt 🙂 Jeg har lige forladt kødgrøderne og dørene farer igen op og i.
    Den prik er en smuk pige 🙂

    Kommentar af Pigen fra landet — 14. august 2014 @ 18:21

    • Velbekomme og selv tak 🙂
      I må have monteret svingdøre … det vil også gøre det lidt nemmere for indbrudstyvene 😉
      Det er spøjst med det negativ.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 19:46

  3. Negative efterbilleder, som fænomenet kaldes, er der ikke noget nyt i og selvfølgelig kan hjernen danne den smukke kvinde – men det er meget godt fundet på, billedet altså. Det modsatte ville vi jo have have fundet særligt interessant.

    Kommentar af Jørgen — 14. august 2014 @ 19:16

    • Hmmm. Det var nyt for mig 😦 – men det er da rigtigt, at det modsatte nok ville have virket endnu mærkeligere.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 19:47

  4. Fint, at Pernilles skabsvask ikke gav anledning til før- og efter-billeder, synes jeg 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. august 2014 @ 19:19

    • Hehe, ja – det synes jeg ikke var særlig interessant 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 19:47

      • Hvad jeg mener er, at det ville have været lidt for ulækkert, hvis før- og efter-billeder havde vist ret meget forskel. Addr …

        Kommentar af Fruen i Midten — 14. august 2014 @ 21:53

        • Der var faktisk stor forskel …

          Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 23:20

  5. Hihi.. Har det som fruen, behøver heller ikke billeder af før og efter køkkenskabsvask.. 😉

    Kommentar af Inge — 14. august 2014 @ 20:42

    • Nej vel? Det er bestemt ikke særlig interessant!

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 21:09

  6. Hvad er crocks? Er det noget de sælger i Brugsen? 😜😜
    Mvh. og gnæk gnæk fra Kristine

    Kommentar af Kristine — 14. august 2014 @ 22:16

    • Ja, det må det være – andre steder sælger de crocs … beklager det ekstra k, der desværre lige røg med i købet 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 23:22

  7. Jeg er lidt mere optaget af, at man åbenbart kan snyde hjernen så let. Og det modsatte ville nok heller ikke være noget for mig, som for Jørgen: jeg går ud fra, at han her mener: et billede af det modsatte køn, i dette tilfælde altså en mand, ville ikke være så interessant. 🙂
    Mit ansigtsgenkendelsesprogram i iPhoto er ikke ret meget bedre, man skal nærmest igennem alle billeder og selv sortere fra.

    Kommentar af AagePK — 14. august 2014 @ 22:18

    • Hvorfor er jeg ikke forbavset over, at iPhoto heller ikke kan finde ud af det? Det er nogle besynderlige ting, der sommetider ses som ansigter.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2014 @ 23:24

  8. Se om negative efterbilleder her: http://en.wikipedia.org/wiki/Afterimage – det har ikke så meget med hjernen at gøre som med overstimulerede fotoreceptorer.
    Der er mange ex. hvis man googler negative afterimage, billeder.

    Kommentar af Jørgen — 15. august 2014 @ 08:10

    • Ja, der er da godt nok masser af eksempler. Jeg havde set det med sort/hvid, men ikke med farveefekten før.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2014 @ 16:42

  9. Dejligt med hjælp til “det grove” 🙂

    Kommentar af conny — 15. august 2014 @ 12:33

    • Skønt 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2014 @ 16:42

  10. Trætte af at læse om den stråtækte idyl???? Du må være gal kvinde (undskyld), men jeg elsker det, elsker at høre om fremskridtet og er fuldstændig vild med før/nu billeder.

    Jeg var som sædvanlig bagud med blog læsningen og startede i forgårs aftes og hvad skuede mit øje? Flere af de skønne, skønne engelske huse, store som små ☺, der er altså et eller andet ved engelske huse af ældre model, som jeg slet ikke kan få nok af.

    Nu er jeg klar til et nyt indlæg, for de tidligere er læst og hvor er det spændende med idyllen. Jeg kan godt se, at der er lidt at se til og at læderet af og til må op af baglommen, men jeg tror på, at det bliver så vidunderligt for jer at bo der. Er der noget nyt om de unge mennesker, der var for at kigge på jeres andet hus? Det hjalp ikke så meget at krydse alt hvad der kunne krydses med 14 dages forsinkelse, men jeg håber og jeg håber rigtig meget, at I snart får rækkehuset solgt.

    Jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg læste, at du synes det var lige i overkanten, at genstande du kender fra barndommens dage nu er museumsgenstande, nøjagtigt samme ord hører jeg af og til fra Frank ☺.

    Rigtig god arbejdslyst i idyllen og weekend.

    Kommentar af Annette (Holland) — 15. august 2014 @ 12:42

    • Fint – jeg har også tænkt mig at fortsætte 😉
      Jeg tror de unge er sprunget igen, med mindre de ikke får grønt lys fra banken til at købe det hus, de helst vil have, men der kommer et andet hold på søndag.
      Det er da ikke særlig sjovt at se ens barn- og ungdom komme på museum 🙂
      Tak, og i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2014 @ 16:44


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.