Hos Mommer

9. august 2014

Fire labre larver på terrassen og søgang ved Smygehuk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:36
Tags: ,

Jeg tror simpelthen aldrig, at vi har lavet så lidt på et ophold på torpet – lige bortset fra Johns græsslåning, men jeg har intet – som i hvis man kunne lave mindre end intet, er det det, jeg har gjort – men jeg tror nu også, at vi trængte til at lade de stakkels, mødige kroppe få et par dages hvil.
Vi sad derfor alle tre og drev den godt og grundigt af, da en bil dyttede noget så eftertrykkeligt i indkørslen.
John kiggede ud og og sagde “Det er sgu Inge og Hasse!”
Jamen, jamen – og med Annemarie og Jimmy på bagsædet – hvilken herlig overraskelse. De sidstnævnte er på weekend hos førstnævnte og var på vej på udflugt. Da vejen gik forbi vores torp, ville de lige kigge indenfor … hvor var det dog dejligt at se Annemarie så frisk og glad igen. Vi fik os en lang sludder, og hun er heldigvis ved at være helt ovre alle de skrækkelige bivirkninger.

P1020709

Der sad således allerede tre labre larver på terrassen, da der kom en fjerde til. Jeg kender navnene på de tre, men den afbillede her kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvad hedder eller hvad den bliver til, når den engang når lidt længere i livet end hvor den er nu. En billedgoogling førte ikke rigtig til noget, så help, please, derude i blogland.

Da vi lidt senere på eftermiddagen skulle hjemover, lagde vi turen ned forbi Ivösjön og Vångaberget; videre til Ystad og langs kystvejen til Smygehuk. Vi har taget turen flere gange før, men Søren har ikke kørt den rute før, så vi benyttede os af chancen til at vise ham lidt af det kønne Sydsverige.

Gæs - masser af gæs

Da vi gjorde holdt for at fotografere to røde glenter, fik vi øje på hundredevis af gæs på engen ned mod søen. De kan overhovedet ikke ses på billedet, men klikker man det større, burde nogle af de mange gæs træde frem. Jeg håber for landmændenes skyld, at de kun er på træk, for så mange af slagsen kan hurtigt få ødelagt en masse.
Glenterne forsvandt selvfølgelig, så snart vi standsede bilen … den ene var ellers lige oppe over os.

Søgang ved Smygehuk

Sidste stop var ved Sveriges sydligste punkt, Smygehuk, hvor der meget passende lige var en pause mellem to voldsomme byger. At det var mellem to byger, vidste vi godt nok først, da vi kørte igen … holddaop, hvor det regnede i Sydsverige, men herhjemme havde vi kun fået fem mm, desværre.
Røgeriet havde åbent, så vi købte røgede rejer og røget ål og makrel med hjem, plus en lille hummerpie med västerbottenost. Ohhh, hvor den var god!
I morgen står den på julefrokost med familien – det bliver skønt med endnu en hyggelig og afslappende dag, inden hverdagen slår til igen på mandag.

22 kommentarer

  1. Det var da på sin plads at få slappet lidt af efter det program, I har kørt 🙂
    Larven kan jeg ikke hjælpe med at bestemme – jeg har prøvet at søge hjælp hos Henrik, men han må også melde pas 🙂

    Kommentar af bedstesblog — 9. august 2014 @ 22:08

    • Det er altså underligt – jeg har googlet alle de stikord, jeg kunne komme i tanke om, men den var der ikke …

      Kommentar af Ellen — 9. august 2014 @ 22:10

  2. Den der ufo må være en speciel, svensk afart. Sådan en har jeg godt nok aldrig set før. Hvad angår gæs ct. landmænd, så tror jeg nærmest, jeg er på gæssenes side. Nu er svenske landmænd måske ikke helt så miljøødelæggende som flertallet af de danske. Og så må jeg vist have slået hovedet: Julefrokost? I august? Have I missed something? På den anden side, så kan man vel lige så godt holde julefrokost i august som i oktober. 😉

    Kommentar af Henny Stewart — 9. august 2014 @ 22:25

    • Jeg ved ikke så meget om svenske landmænd, men jeg ved, at svensk kød er klasser bedre end dansk kød. De stresser ikke deres dyr nær så meget, ifølge min slagter. Som også bedre kan lide svensk kød 😉
      Vi blev for år tilbage enige om, at det er meget mere afslappende at holde julefrokost for 20 personer den anden lørdag i august end det er den 25. december. (Jeg ved godt, at det er søndag i morgen, men det er en undtagelse fra reglen).

      Kommentar af Ellen — 9. august 2014 @ 22:32

  3. Tak fordi du lærte mig et nyt ord “mødig”; ordnet.dk kunne heldigvis opklare betydningen. Der er ikke noget at sige til, at I var mødige efter fire dages intenst arbejde på den stråtækte. På mandag går det sikkert løs igen, og så kommer I og er friske.

    Når man ved, gæssene er der, kan man godt ane nogle små mørke forhøjninger på billedet, men det er nu også det hele 🙂

    Dejligt indkøb ved røgeriet. Jeg har boet på Bornholm, og jeg elsker røgede ting, det skal bare IKKE være dem, man køber i supermarkedet, de skal være lige fra røgeriet.

    Kommentar af Stegemüller — 9. august 2014 @ 22:26

    • Vi burde være friske igen på mandag 🙂
      Det er vist bare et temmeligt dårligt billede, må jeg nok erkende, men der var altså mange gæs …
      Når man først har smagt ‘rigtige’ røgede ting, køber man det ikke mere i supermarkederne!

      Kommentar af Ellen — 9. august 2014 @ 22:34

  4. Nåede I at komme hjem for at se Anne og Anders hærge i det skånske? De er jo nogle herlige mennesker, men en gang i mellem bliver man jo irriteret, når deres (medarbejderes) research ikke er god nok. Den skånske spetkåka har sin pendant i Slesvig, og Flensborg, hvor de var for 14 dage siden: fordi gottorperne og svenskerne benyttede sig af de samme hessiske lejesoldater, der bragte opskriften med sig. Nå, pyt med det. Smygehuk nåede de heller ikke til, og det er jo synd for dem. Der er så smukt ved fyrtårnet. Jeg har en video et steds om en mand, der løber fra Smygehuk og hele vejen op gennem Sverige, lige til 3-stats-røsen oppe ved Riksgrensen, mellem Norge, Finland og Sverige, altså Nils Holgersen om igen, bare til fods og på 1 kvarter. Nils boede jo lige om hjørnet.
    Hvordan er du kommet på at kalde John, Hasse og Jimmy for labre larver? 😉
    Om kort tid vil de røde glenter i dusinvis samle sig ved Sveriges sydkyst, fra Ales Stenar til Falsterbo, så bliver der noget at fotografere.

    Kommentar af AagePK — 9. august 2014 @ 22:53

    • Vi så ikke tv, da vi kom hjem … og det hedder spettkaka.
      Et kvarter? Det var ellers hurtigt … hed den mand Hu? 😉
      Det kom jeg heller ikke på – det ville have udelukket Søren, og sådan er jeg ikke 🙂
      De er allerede begyndt – vi så en hel flok over en mark, der var ved at blive høstet – et rent museeldorado, sikkert.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 09:09

      • Det hedder også spettkaka, spettekaka, spiddekauga, og det officielle PGI-navn i EU’s register over Protected Geografical Indication er “Skånsk Spiddekaga”.
        Der er lignende kager, også andre med PGI-status, hele vejen ned til Tyrkiet.
        Ungerne i skolen syntes, filmen var sjov, fordi man så alle kendte ting i Sverige, inklusive den store Dalar-hest, på et kvarter. De fik også set Nils Holgerson.

        Kommentar af AagePK — 10. august 2014 @ 09:34

        • Jeps … det var nu også mest å’et, jeg opponerede imod 😉
          Det er da også fint at kunne se et helt lands kendetegn på 15 minutter.

          Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 11:02

  5. Det var godt I fik tid til lidt afslapning, midt i al jeres regeren i have og hus. Og så et hyggeligt besøg! Sommerfuglelarver er virkelig sære væsener. Vi fandt en pudsig en (som jeg senere kunne konstatere måtte være en Lille Penselspinder) da vi var i Reersø. Den lignede mest af alt en frisørkatastrofe 😉

    Kommentar af fiberfryd — 10. august 2014 @ 00:01

    • Vi trængte i høj grad til at lave ingenting – man er altså ikke 25 år længere …
      En frisørkatastrofe, hehe … jeg vil håbe, nogen kan bestemme min lille larve 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 09:10

  6. Mit mødige legeme nød godt af weekend med regnvejr!
    Og hygge med familien. Og pigesnak og rejseplaner! Nu er der kun en uges tid til København, Kronborg og Frederiksborg….
    De store flokke med gæs er imponerende. Vi kigger efter dem ude på Holmsland Klit… De kan dække hel marker…. Er der ikke indført “fuglebegrænsning”; altså at man må skyde dem efter aftale med myndighederne?

    Kommentar af Anne Holtegård — 10. august 2014 @ 12:03

    • Vi har så ikke haft meget regn på adressen i DK, desværre … kun de sølle fem mm i går.
      Pas. Altså det med gæssene. Jeg aner ikke, hvad loven siger, men jeg synes det må være i orden at nedlægge nog le stykker, for flokkene bliver da vist større og større.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 19:04

  7. Jamen altså, du svælger da også rundt i de gode overraskelsesbesøg 🙂 Dejligt at høre, det stadig går fremad med Annemarie.
    Vi blev også overrasket i går, da en stor del af ‘klanen’ – også dem fra Jylland dukkede op. Det var en fin fest, og I var savnet, men du hører sikkert lidt fra dine søskende.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. august 2014 @ 13:56

    • Ja – det er bare så hyggeligt, at folk finder på at kigge indenfor.
      Jeg hørte godt, at der var et par af jyderne med, og jo, jeg har hørt om aftenen – både at den var god og også at der vist var dækket op til flere, end der havde takket ja til invitationen 😉

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 19:10

  8. Det var dog en dejlig overraskelse til jer… den slags gæster er jo altid velkomne. Larvens navn kan jeg ikke hjælpe dig med (vi mødte verdensmesteren i larve-sprint i sommerhuset. Den rullede sig sammen i panik da hunden “potede til den” og da den fik en pote mere satte den i en imponerende sprint hen over fliserne).

    Har I nogensinde besøgt Ales Stenar… de er altså osse et besøg værd hvis I kommer på de kanter i sydskåne…

    Kommentar af overleveren — 10. august 2014 @ 16:52

    • Ja, selvfølgelig er de velkomne.
      De kan løbe ret hurtigt, sådan nogle larver – jeg har også set dem nærmest flintre afsted 🙂
      Vi har kørt lige forbi de stenar flere gange, men har aldrig været inde på selve området.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 19:11

  9. Mon larven er Det hvide c – se http://www.danske-natur.dk/calbum.htm?

    Kommentar af Jørgen — 10. august 2014 @ 19:21

    • Det tror jeg, det er. Tak. Underligt, at den ikke dukkede frem, da jeg googlede – det er da vist en ganske almindelig sommerfugl, så vidt jeg ved.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2014 @ 19:39

  10. Tak for kaffe og kage.. 🙂 Det var et fint pitstop vi kunne lægge ind hos jer.

    Kommentar af Inge — 11. august 2014 @ 10:01

    • Velbekomme, det var hyggeligt 🙂 – det svarede vel også nogenlunde til halvvejen …

      Kommentar af Ellen — 11. august 2014 @ 10:07


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.