Hos Mommer

7. august 2014

Vi har det med at købe nye boliger i min familie …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:05
Tags: , ,

Nogle køber en ældre, lidt større bolig (os); andre køber en nyere, men lidt mindre bolig (mellemste søster).
Andre igen startede for tre år siden campinglivet med at købe et billigt telt bare for at se, om den form for ferie var noget for dem (Charlotte og Tim).

Det nye telt 5Det nye telt 6Det nye telt 7

Det var i så høj grad noget for dem, at de i år har købt et større telt. På en hollandsk hjemmeside fandt de et, som var af en eller anden form for behandlet bomuld, idet tanken om nylon ikke rigtig tiltalte dem. Bomuldsteltet skal bare være vådt tre gange, inden det er helt vandtæt; det er noget med, at væden får fibrene til at foretage sig en slags filtning … det var forklaret meget nøje i brugsanvisnngen. De nåede lige at få det hjem en uges tid før de skulle afsted, så det blev omgående slået op i haven og prøvesovet. Dagen efter vandede de teltet med haveslangen, men de næste to vandinger klarede naturen selv.

Det nye telt 4Det nye telt 3

Papkassen, som teltet ankom i, blev omgående savet over i to dele (med moderens bedste køkkenkniv … hun blev en anelse muggen, da hun opdagede det …) og anvendt som biler – med påmalede instrumentbrætter og det hele. Da Charlotte ringede for at fortælle om ferieboligen, hørte jeg et højlydt BIP BIP BIP BIPBIPBIP i nærheden. Det var ungerne, der bakkede med deres nye biler. Charlotte har for nylig fået en bil, der ‘sladrer’, hvis den synes hun kommer for tæt på noget, når hun bakker.

Der blev købt nye feltsenge, køkken med tilhørende udstyr, et bord med stole samt nogle lidt mere magelige ‘læne’stole, så nu betragter de sig selv som fuldbefarne campister. De elsker det liv, selv om et telt begrænser ferien til de sydlige himmelstrøg, hvor de kan være nogenlunde sikre på et godt og hverken for koldt eller vådt vejr. Sidste år, da vi skulle være sammen en uge på Thurø, kapitulerede de omgående og lejede en af campingvognene på pladsen. Men som de selv siger, så er der nok mange år til de har set hele Italien og det sydlige Frankrig. Det nye telt 1Det nye telt 2

2014 Italien i nyt teltHvorfor er det sådan, at da man selv var ung, kunne man overhovedet ikke forstå, at ens forældre kunne være bekymrede, når man tog på ferie sydpå og færdedes på de europæiske motorveje, hvor folk sommetider kører totalt vanvittigt? Og selv lå og kørte 180, ja måske hele 200 km/t, hvis man kunne slippe afsted med det? (Dog ikke, da vi havde børn med i bilen). Hvorfor kan man så ikke lade være med at tænke på dem alle fire mange gange i løbet af dagen og håbe, at alt går som det skal, og at de kommer helskindede hjem igen; en masse gode oplevelser rigere?
Det irriterer mig faktisk lidt, at jeg er blevet så pylret på mine gamle ældre dage. Charlotte griner bare lidt over det (“det er da værre, hvis der slet ikke er nogen, der tænker på en”) og de svarede på mit sms-spørgsmål Alt vel? Har I det godt? ved at Tim sendte en mail med emneteksten We have arrived safely in Italy and set up camp! og et billede af en solfyldt campingplads tæt på vandet.
Så er moar rolig igen. I en periode …

24 kommentarer

  1. Ojjj et flot telt, og godt at moar er rolig igen. 🙂

    Kommentar af Inge — 7. august 2014 @ 18:58

    • Jah – vi er nogle værre nogen, vi mødre 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 19:15

  2. Sådan er vi mødre bare – hvis ikke vi bekymrede os, var det også galt 🙂
    Det er virkelig et flot telt!

    Kommentar af bedstesblog — 7. august 2014 @ 20:11

    • Ja, sådan er det jo 🙂
      Det er skam flot, hvis man ellers kan lide at feriere i sådan et … jeg gør ikke!

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 20:33

  3. Vi fandt lige i dag ud af, at vi nok ikke skal ligge så meget i telt mere; den nye bil behøver så ikke være så stor mht bagagerum, så vi har downsized 2 gange: vi kan nøjes med en up!, den er rigeligt stor til os, og koster under 140.000 inkl. 5 års forsikring, reparationsaftale og vejhjælp for hele Europa. Det er 3.000 kr/md, det er godt nok blevet billigt at handle bil!

    Kommentar af AagePK — 7. august 2014 @ 20:13

    • En Up! er en rigtig fin bil, den har vi også talt om som nr. 2 bil, men nu får Getzen lov at køre et par år endnu – hvis den ellers går igennem synet …

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 20:36

  4. Åh den campingplads ser skøn ud, og teltferie er så skøn, hvis man tager et sted hen, hvor man kan være nogenlunde sikker på vejret. Denne sommer (juli forstås) er det dog godt, de ikke begav sig til Italien, der har haft masser af regn, mens vi heroppe nordpå kæmpede med varmen.

    Kommentar af Stegemüller — 7. august 2014 @ 20:53

    • Jeg vidste jo godt, at du også er til teltferie 🙂
      Det er vendt lidt op og ned i år – det er godt, de endnu ikke havde fået ferie i juli.

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 21:54

  5. De hollændere kan noget med telte. Vi har flere gange studeret de anderledes modeller mellem alle bilka-danskerne. Velekviperede/udrustede/forsynede er familien klar til en solsikker ferie. Håber det lykkes. Vejret har jo vendt på hovedet i sommer.
    Bekymringer vokser proportionalt med årene… tror jeg. Der er ikke det, man kan ikke udtænke… det gjorde man bare ikke som yngre og uovervindelig!

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. august 2014 @ 20:58

    • Det kan de åbenbart – det vidste jeg ikke, før C fortalte mig det. Det var oven i købet kun til den halve pris af, hvad de skulle have givet for et (dårligere) engelsk telt.
      Det er ikke kun fysisk, vi forandrer os med årene – der sker også mange ting inde i vores hoveder.

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 21:55

  6. Der findes virkelig mange fine modeller af telte til ethvert behov har vi konstateret. Ikke mindst i år, hvor vi virkelig har mødt mange telte. Noget vi nærmest en boligform vi troede var ved at uddø.
    Jeg husker særligt vores egne ferier sydpå og min mors ustandselige bekymringer, som hun stadig ikke har rystet af sig, og nu har hun ikke kun 4 børn, men 24 voksne at bekymre sig om hver dag. Pyh, sikke et arbejde hun har med at holde styr på det 😉 Jeg har lovet mig selv, at jeg ikke vil være som hende, men selvfølgelig tænker, håber og ønsker man at det går godt, uanset om det er kør-selv eller sejl-selv i en lille båd ude på det store vand langt fra land.

    Kommentar af Pigen fra landet — 7. august 2014 @ 22:01

    • Uh, Pia, man lover altid sig selv ikke at blive som ens mor var/er, og alligevel går det ofte galt … men der er dog en del ting, det er lykkedes mig med 🙂
      Bekymringer kan man hurtigt skaffe sig … jeg er søreme glad for, at jeg ikke har 24 at bekymre mig om!

      Kommentar af Ellen — 7. august 2014 @ 22:06

  7. Det er voldsomt, som behovet for kontakt har udviklet sig.
    Da jeg som 21-årig i 1970-erne var i Canada for at arbejde en sommer skrev jeg hjem en gang. Det var kontakten til mine forældre over en sommer. Over and out.

    Kommentar af Farmer — 8. august 2014 @ 05:14

    • Jeg tror nu mere, at det mulighederne for kommunikation, der har udviklet sig 🙂 For 40 år siden skulle vi altid ringe til min svigermor, “når vi var kommet godt hjem” efter et besøg hos hende.
      Den meget minimale kommunikation, som du fortæller om her, er vist mere en drengeting og gælder stadig – jeg har flere eksempler på det samme med sønner.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 08:54

  8. Sikke et palæ. Det kan de sikkert få rigtig meget glæde af.
    Jeg tror altså aldrig, at det stopper – det med bekymringen for de kære små (også når de ikke er så små mere). Men Charlotte har da ret. Det var værre, hvis vi slet ikke tænkte over det.

    Kommentar af Susanne — 8. august 2014 @ 07:08

    • Det tror jeg de gør – de elsker den ferieform.
      Nej det stopper aldrig – men det gør ikke noget. Ikke ret meget 😉

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 08:55

  9. Det er da vist et imponerende familietelt, englænderne har købt og fragter rundt i Europa.
    Jeg forstår fint din bekymring. Trafikken er ikke ufarlig og der er al mulig grund til den allerstørste påpasselighed når man færdes blandt trafiktumper.
    I gl. dage ringede vi også altid til min mor og sagde vi var kommet godt hjem, men det holdt nu op. Når vi kører på ferie, sender jeg hver dag en melding til familien, den er kort og lyder: Vel fremme eller vel i ….

    Kommentar af Jørgen — 8. august 2014 @ 09:19

    • Nårh, vi var ikke de eneste, der ringede 🙂
      Trafikken er nemlig blevet langt voldsommere end for 30-40 år siden, så bekymringerne er ikke blevet mindre. C indrømmer da også, at hun tænker meget på os, når vi begiver os afsted på bilferie, og det er ikke fordi hun synes, at John er en dårlig chauffør!
      Jeg synes det er en god ide lige at sende en sms – måske ikke hver dag, men indimellem. Det er jo ikke for at tale sammen som sådan – det er vel nærmest at betragte som en slags telegram.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 09:35

  10. Hvor er det hyggeligt med telt, når man er ung og børnene er små. Det lyder som et utroligt godt materiale, det store flotte telt er lavet af. Jeg husker, hvordan det var at pakke telt ned i silende regn i Østrig – og hvordan håbet altid var ‘bare det ikke regner, når vi pakker sammen’. Men bagefter er det jo sjovt at snakke om.
    Jeg kan rigtig godt forstår bekymringerne, når vore kære er ude på vejene. Måske tager det til, når vi bliver ældre? Men det går begge veje. Mine børn vil også gerne høre fra mig, når jeg er afsted. Og til det formål er sms perfekt, synes jeg.
    Forsinket tillykke med John. Jeg kender fra mig selv dine tanker om alder. Det kan dog være svært at acceptere, når kroppen og fysikken ikke kan det, som jeg i tankerne gerne vil. Det er nok en proces, der bliver ved …
    I er vel nok et godt match i jeres forhold. Du får ideerne, og når du mister interessen, gør John det færdigt. Perfekt. Det er straks værre, hvis det er to, der begge får ideer. Sikke et rod, der ville blive. Eller to, der helst vil gøre et projekt færdigt. Nå ja, så sker der ingenting, hvis ingen får ideer 😉
    God weekend med afslapning (hvis I har tid)

    Kommentar af Betty Schou — 8. august 2014 @ 10:01

    • Jeg har også prøvet at pakke at kæmpetelt sammen i øsende regnvejr, ja, nærmest skybrud, mens alle campingvognsejerne sad i tørvejr rundt omkring os og hyggede sig med, at det ikke var dem! Det var den teltprøveferie (i et lånt telt), der fik mig til at sige, at det gør jeg ALDRIG mere 🙂
      Bekymringerne tager nok lidt til, af flere årsager – både alder og det, at der nu er både børn og børnebørn i bilen.
      Oftest er det et rigtig godt match, selv om det selvfølgelig også kan skabe nogle uoverensstemmelser, men dog ikke flere, end at vi er kommet igennem dem uden skrammer i ægteskabet 🙂
      Tak. Vi slapper 100 % af!

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 10:45

  11. Øj, et dejligt telt. Selvom jeg ikke camperer ret meget længere, så er jeg vild med at se på telte. En sjov ting med at det skal være vådt tre gange, før det er vandtæt.
    Mht. at bekymre mig prøver jeg “at lade som ingenting”. Det lykkes ikke særlig godt. I starten, da ældstedatteren var flyttet hjemmefra, brød jeg mig ikke om at have fået at vide, at hun skulle i byen. For jeg kunne jo ikke vide, om hun nu var kommet godt hjem.
    Man holder simpelthen aldrig op med at være Moar.

    Kommentar af conny — 8. august 2014 @ 12:47

    • Hvad er det nu man siger om savsmuld og gamle cirkusheste? 🙂
      Man kan ikke lade som ingenting – der er ikke noget at gøre … man er bare Moar med alt for stort M.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 14:18

  12. Når jeg ser telte som Charlotte og families, så drømmer jeg om teltferie, men ellers nyder jeg hotellerne 🙂 Jeg er glad for at jeg ikke ved hvornår mine børn er i byen, for så bekymrer jeg mig. Endnu har mine børn ingen ønsker om at høre fra os, de er vældig ubekymrede 🙂

    Kommentar af Lene — 8. august 2014 @ 16:03

    • Johhh – hvis man var langt yngre … jeg foretrækker så absolut en ordentlig seng at sove i 🙂
      Jeg tror, at børnenes bekymring for forældrene kommer, når de selv har fået børn og forstår bekymringerne bedre 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2014 @ 17:16


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.