Hos Mommer

4. august 2014

Brugsen i Karise lever op til mine forventninger – på alle måder

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:10
Tags: ,

På vejen hjem i dag handlede vi i Brugsen i Karise, som vi alligevel kører lige forbi.
Det er en absolut nyyydelig brugs med et lidt større vareudvalg end det jeg er vant til. Der er masser af plads på gangene, og den er yderst ordentlig, ren og tilsyneladende velstyret. To romaine-salathoveder til en krone kan vi også lide, hvordan hulen det så end kan lade sig gøre? Pris 10,50, spar 9,50 … jamen altså!
Selv rent sprogligt kan jeg genkende min yndlingsbutikskæde: De havde FROSEN KYLLINGEBRYS på tilbud. Der kommer vi helt sikkert til at handle mange gange fremover. Ikke fordi jeg nogensinde investerer i discount-kyllingebryster, hverken med eller uden t, men det er altid rart at føle sig hjemme.

Jens Otto Krag vil sandsynligvis blive husket til evig tid, om ikke for andet, så for sin berømte bemærkning om standpunktet man har, til et nyt man ta’r.
Mon der er mere end en enkelt håndfuld danskere, der ikke har brugt den bemærkning en eller flere gange? John og jeg gjorde det i dag.

P1020620
Lige fra starten var vi absolut aldeles og fuldkommen stensikre på, at vi kun ville have malet selve loftet og ikke bjælkerne hvide. Maleren sagde, at det selvfølgelig er kunden, der bestemmer, men om vi havde tænkt på, at med de lave lofter overalt i huset, ville man stort set ikke kunne se andet end de mørke bjælker, når man står op. Det havde vi overhovedet ikke tænkt på, men kunne hurtigt konstatere, at han havde ret. Vi var ikke længe om at ændre vores ellers så standhaftige beslutning – og maleren var glad … han sparer virkelig meget tid på afdækning, selv om der selvølgelig går en del mere maling til. Vi var også hurtigt glade og ikke i tvivl om, at det er det rigtige valg, hvis rummene skal løftes så det kan mærkes. Visuelt, altså. Husets gode ven, Steen, vil få dårlig ryg af at besøge os; vi er i tvivl om han kan stå oprejst mellem bjælkerne … i stuen. Billedet er af køkkenet, hvor der er højere til loftet.
Tømreren sagde, at den slags beslutningsændringer kan der komme mange af i så gammelt et hus, men at vi bare må tage tingene op, efterhånden som de opstår.
Først blev vi alle enige om at lægge gulvene på langs af stuerne for at få en linje ned igennem rummene. Så gik Morten Tømrer en tur henover gulvene med de fagkritiske sko på, så at sige, og blev enig med sig selv om at gulvet ville virke mere stabilt, hvis vi lægger dem på tværs. Okay – vi lægger dem på tværs. To timer senere var det ændret tilbage til ‘på langs’, fordi gulvet buer en kvart anelse opad en tredjedel inde hele vejen ned langs stuerne, hvilket ville umuliggøre at kontralægge det nye gulv pænt på det sted. Okay – nu bliver det så på langs. Indtil videre.
Det er ved at blive sjovt, dette her. Ingen ironi her – jeg mener det – det er da ret underholdende, at det på den måde kan ændres fra det ene minut til det næste, og vi fik ros i dag for vores evne til hurtig beslutningstagen.
“Nårh”, sagde vi, “det er vi vant til – selve huskøbet blev også besluttet sådan nærmest over natten …”

24 kommentarer

  1. Fleksibilitet og omstillingsparat er dagens buzz word! Jeg hadede det, da jeg gk på arbejde, syntes det var en gummichek til arbejdsgiverne!
    Men her er det på sin plads… at genrejse gamle hue til brugbar stand indebærer en rutchebanetur i beslutningskareten. Vi er begge vokset op i gamle huse. Og sønnike har arbejdet med sit ledvogter hus i flere år!
    Der er stof til mange samtaler med håndværkerne! Og genbrug af JOK!
    PS Frosen… de rutter ikke med bogstaverne….

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. august 2014 @ 21:20

    • Der er brug for masser af fleksibilitet, men det er jo det, der er med til at gøre hele projektet til en sjov og spændende proces.
      Hehe, det kan du sige – de er omkostningsbevidste … det er nok derfor, de kan sælge salathoveder til 50 øre stykket 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2014 @ 21:28

  2. De ligger godt nok også tæt, de bjælker. Så kan I måske godt tage en svingom på etagen ovenover.
    Hvad siger fagmanden, hvis man spørger ham om, hvorfor han ikke sprøjtemaler loftet? Der må jo være en fornuftig forklaring. Jeg husker bare, hvor øm jeg blev af at male “opad”, og John har vist også problemer i den retning, såvidt jeg husker.

    Kommentar af AagePK — 4. august 2014 @ 21:21

    • De ligger virkelig tæt her i køkkenet; i resten af huset er der lidt større afstand.
      Han sprøjtemaler gang to og tre med den rigtige maling; dette her er en forsegler, fordi han godt var klar over, at der ville trække en masse farve ud første gang. Hvorfor forsegleren ikke sprøjtes på, ved jeg ikke, men jeg skal prøve at huske at spørge i morgen. Faktisk var jeg imponeret over, hvordan han bare gik til den med det med at male opad – jeg skulle have holdt maaange pauser undervejs, men han kørte bare på.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2014 @ 21:31

  3. Det ligner en helt rigtig beslutning med de hvide bjælker.. Jeg var også til de sorte i lørdags, men kan godt se de skal være hvide. 🙂

    Kommentar af Inge — 4. august 2014 @ 21:37

    • Ja – lige præcis! ALLE har været enige med os i at beholde bjælkerne mørke, men det her er bare helt rigtigt! Godt, man har sagkundskaben og erfaringen til at blande sig 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2014 @ 21:39

  4. åh det bliver bare så godt,jeres hus, og du må begynde at opdrage brugsuddeleren i Karise til lidt bedre skilteskrivning, vi kan ikke have det sjuskeri.

    Kommentar af marianne bentzen — 4. august 2014 @ 21:43

    • Ja, der ligger også et lille projekt i Karise 😉

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:11

  5. Det bliver spændende, hvor mange ombeslutninger I kommer til at tage hen ad vejen 😉 Iøvrigt dejligt, at håndværkerne siger jer imod i stedet for bare at trække på skuldrene og lade jer træffe de forkerte valg. Så fik I da endelig vand. Og iøvrigt står der slet ikke små bitte vovser på Kamelens menu, men hun kunne af ren og skær fornøjelse godt komme til at sende sådan en lille sag flyvende 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. august 2014 @ 21:43

    • Der har allerede været et par stykker, men ja, det er fint at få de professionelles mening om tingene.
      Hehe, men så gemte Frida sig bare i tunnellen 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:12

  6. Det der med at skifte standpunkt kan nu også forekomme, når man bygger nyt. Jeg er så heldig selv at have tegnet mit hus og bygget en stor del af det. Der blev skiftet mening undervejs – ikke på de store ting – men i det mindre. Hvidt køkken i stedet for gråt fx. Nogen gange rummet og helheden ses først – andre gange kan en tegning gøre det. Det sværeste, synes jeg, er at visualisere lys og skygge og rumfornemmelse. Der hjælper det, når huset har sine fire vægge opført.

    Tænker, at det er visualiseringen, der nogengange går galt for arkitekter!

    Gode håndværkere er guld værd i den proces I har gang i. Det er spændende at følge med i. Tak for det!

    Kommentar af Lone Nielsen — 4. august 2014 @ 21:45

    • Hvor er du heldig at bo i lige præcis dit drømmehus – går jeg ud fra det er, fordi du selv har haft så stor indflydelse på det.
      Det er nemllig svært at se resultatet for sig på forhånd, uanset om huset er nyt eller gammelt – og det gælder vel også for arkitekter, som du siger 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:15

      • Min gamle far sagde, at man skulle bygge tre huse, førend man var helt tilfreds. Der er enkelte småting, jeg gerne havde set anderledes. Men det ser/oplever man som regel først, når man har taget huset i brug. Det væsentligste for mig var lys og rum – især med henblik på vinteren – så meget lys ind som muligt og lyse vægge. Om sommeren kan man tage persienner i brug eller gardiner, hvis man foretrækker det. Men vinterens lys skal udnyttes optimalt og jeg elsker at sidde i sofaen og se fuglene i min have på besøg i foderautomaterne.
        Jeg kan forestille mig, at der også vil være momenter af stilstand hos jer, hvor I er fortabte i udsigten 🙂

        Kommentar af Lone Nielsen — 5. august 2014 @ 10:00

        • Det skal nok passe – man vil sikkert altid begå flere fejl i det eller de første forsøg. Det lyder som om du har fået lavet dig et dejligt og lyst hus – med fugleliv i haven – det er altid fascinerende.
          Og jo: Du kan tro, vi ofte fortaber os i udsigten 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 18:12

  7. Jeg vil vædde med at din nye ynglingsbutik bliver SuperBest i Præstø, jeg ved ikke om de har flere sprogblomster end andre butikker, med de har det bedste vareudbud.

    Kommentar af Winnie Jepsen — 4. august 2014 @ 21:46

    • Vi har været i SuperBest, og det er godkendt. Det bliver vores dagligbutik, fordi der vil være for langt til Karise. SuperBest så nemlig rigtig godt ud, vil jeg gerne give dig ret i 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:17

  8. Jeg har mørke bjælker i Hollymount, men de er heller ikke ret brede (kun den store, gennemgående – og den er SÅ gammel, at det ville være synd at male). I jeres tilfælde ville jeg også male hvidt, så der bliver “højt til loftet”. Det bliver spændende at se det færdige resultat… 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 4. august 2014 @ 22:08

    • Det er nemlig det med den lave loftshøjde, der gør hele forskellen – havde der været bare 30 cm højere, ville det sikkert have været noget helt andet.
      Vi er selv meget spændte 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:18

  9. Håndværkerne gav også os nogle råd hen ad vejen, der medførte, at vi ændrede på nogle beslutninger, da vores hus blev sat i stand – somme tider er det rart at kunne læne sig lidt op ad fagfolk med en vis erfaring 🙂

    Kommentar af bedstesblog — 4. august 2014 @ 22:36

    • Uanset hvilke ideer man går og har, tror jeg det er en god ide at lytte til de professionelle 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 08:19

  10. Ja det er da helt rigtig at male også bjælkerne hvide, så I virkelig får “højt” til loftet. Sikke et dejligt stort køkken I får, det må da lige være en drøm for dig, der er så flittig i køkkenet.

    En ny Brugs at nyde, tak for det. Hvorfor pokker kan de ikke lære at stave og i øvrigt have lidt selvkritik. De må da vide, om de er gode eller dårlige til at stave, og er de dårlige, så få da lige en kollega til at læse korrektur. Jeg synes, den slags er sjusk!

    Kommentar af Stegemüller — 5. august 2014 @ 11:05

    • Jeg elsker allerede mit store, dejlige og lyse køkken 🙂
      Jeg tror vitterligt ikke, at folk er klar over, at de er dårlige stavere!

      Kommentar af Ellen — 5. august 2014 @ 18:14

  11. Brugsen i Karise var også min mors de sidste år da hun boede på plejehjemmet i nærheden. Det blev undertiden nærmest en udflugt når vi kørte hende i kørestol på sightseeing i forretningen. Jeg gik til klaverspil i mejeriet lige ved siden af i slutningen af 50erne, men da jeg ikke kan høre takten måtte jeg tælle. Det var ikke til at holde ud – så pianist blev jeg aldrig. Lige nu er der vist en osteforrtning i bygningen. Mon i øvrigt det var til dette mejeri min morfar kørte mælk fra Taagerup i meget gl. dage, tror det nok. Jeg har sikkert vært med.

    Kommentar af Jørgen — 6. august 2014 @ 19:51

    • Uha, du er måske fra dengang, hvor man bare skulle lære at spille klaver, hvis man var ordentligt opdraget. Heldigvis slap jeg for det … 😉
      Den osteforretning er der vist heller ikke mere – hvis det er den butik jeg tænker på, så er den ved at blive totalrenoveret nu. Superbrugsen i Karise ligger nu næsten helt uden for byen.

      Kommentar af Ellen — 6. august 2014 @ 22:14


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.