Hos Mommer

20. juli 2014

Jeg gør ikke i nælderne, men …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:14
Tags: , , ,

Ellen fotograferer i tidslerne (3)… jeg fotograferer i tidslerne, gør jeg. (Og ja, jeg har nu smidt parykken …)
Efter en mangeårig kamp mod en skov af mandshøje brændenælder lige uden for vores græsplæne, er krigen nu ved at være vundet, og brændenælderne er afløst af … mandshøje tidsler.
Man kan måske undre sig over, hvad forskellen er på at slås med vejrmøller og med brændenælder, men sidstnævnte er altså meget, meget lidt kønne, og vi kunne næsten ikke se skoven for bare nælder. Vi er lidt overraskede over, at tidslerne har overtaget i stedet for, men de får lov at blive af flere årsager.
For det første er det faktisk en ganske køn plante, omend den er lidt stikkende i det. For det andet viser tidselskoven sig at være et sandt eldorado for sommerfugle, bier og andre insekter.

Jeg kunne på ethvert givent tidspunkt se flere eksemplarer af forskellige sommerfugle; jeg kunne se honningbier og humlebier, svirre- og andre fluer og forskellige biller.
Jeg tog støvler på og bevægede mig ind i tidselskoven for at fotografere, men det var svært i det skarpe lys. Sommerfuglene er superfølsomme overfor selv de mindste bevægelser, og de satte sig sjældent lige foran mig. Noget lykkedes det dog mig at få i kassen – og nu kommer der billedspam:

Fotosafari i tidslerne (7)Nældesommerfugl (3)

Dagpåfugleøje og nældesommerfugl. Jeg kendte nældens takvinge, men vidste ikke, at der var noget, der hedder nældesommerfugl. Så lærte jeg også noget i dag. Der er i øvrigt stadig masser af brændenælder; de er bare ikke så dominerende mere, men der er rigeligt til, at både nældens takvinge (som jeg også så) og disse nældesommerfugle findes i stort tal.

PerlemorsommerfuglOkkergul randøje

Herover perlemorsommerfugl og okkergul randøje. Begge nye for mig – det er simpelthen kanongodt, vi har fået denne tidselskov.
Det var først, da jeg kiggede nærmere på den til venstre, at det gik for mig, at det nok slet ikke var en kejserkåbe, men at den ligner til forveksling, og man skal kigge godt efter for at se forskellen – som er så lille, at jeg stadig er i tvivl om, hvorvidt jeg har navngivet begge rigtigt.
Kejserkåben har tre striber på vingerne, mens perlemorsommerfuglene (som der er flere arter af) kun har pletter. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl … er der en sommerfugleekspert til stede? Jeg kender faktisk en, men han læser ikke min blog. Jeg må sende ham et link til dette indlæg …

CitronsommerfuglFotosafari i tidslerne (9)

De to billeder, jeg viste forleden dag af kejserkåber, er jeg nu ret sikker på i stedet er af en kejserkåbe, henholdsvis en perlemorsommerfugl. Jeg er lidt spændt på, om jeg har ret, eller om variationerne inden for den samme art simpelthen bare er så store.

Kejserkåbe (1)Perlemorsommerfugl på terrassen

Udover de viste så jeg nældens takvinge, kålsommerfugl, blåfugl og sortåret hvidvinge. Det var foreløbig ti arter.
Svalehalen, dværgblåfuglen og sørgekåben så jeg ikke noget til i dag, desværre. Jeg mangler at få identificeret nedenstående, så alt i alt bliver det til 14 forskellige slags sommerfugle her på torpet. Det er jeg glad for, da jeg ikke synes jeg ser så mange hjemme i Danmark mere.

_MG_9541

36 kommentarer

  1. Bravo.. altså mht parykken.. det er vel for varmt med sådan en tingest på hovedet.

    Med de motiver kan jeg dælme godt forstå at du er glad for byttet… spørgsmålet er jo så om tidsler er mere tiltrækkende på vildsvin osse?

    Kommentar af overleveren — 20. juli 2014 @ 16:43

    • ALT for varmt!
      Pyt med vildsvinene. Vi ved, de er der, tidsler eller ej, men tidslerne er på ‘ydersiden’ af elhegnet 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 16:49

  2. Du bliver jo helt væk i krattet…
    Jeg er imponeret af variationen i dit lille (?) stykke natur. Det er spændende at se billeder og læse om… jeg bliver klogere hver gang. Jeg har kigget fugle, snarere end sommerfugle mm.
    Tidslerne er et prikkent bendtskab. Men blomsterne om sommeren og siden blomsterstande med rim om vinteren er dekorative… dertil den righoldighed af vingede væsner… Så må det siges at være et godt bytte for brændenælder… vi skal jo ikke spinde af fibrene!

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. juli 2014 @ 16:50

    • De er over to meter høje! Alt er relativt. Grunden er på 3000 m2, men der er rigtig meget plads uden for grunden 😉
      Det er altid godt at blive klogere, og jeg synes, at alt hvad der har med naturen at gøre, bliver mere og mere interessant, jo ældre jeg bliver.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 17:14

  3. Det var godt at håret gror igen. Jeg håber varmen er til at holde ud.
    Jeg har efterhånden fået nogle forslag til selvlugende stauder som ikke er tidsler, og studsede da jeg forleden faldt over en tabel fra Arhus Universitet om hvilke planter, der giver mest honning (man skal google efter Honningbiens F_degrundlag rapport juni 2011). Et uddrag:

    Alm. gyldenris Solidago virgaurea Asteraceae 200
    Burre Arctium spp. Asteraceae 400
    Høgeskæg Crepis spp. Asteraceae 50
    Tusindfryd Bellis perennis Asteraceae 50
    ***
    Tidsel Carduus spp. Asteraceae 100
    ***
    Kornblomst Centaurea spp. Asteraceae 200

    Der er m.a.o. mange andre arter, som giver mere nektar og som derfor burde tiltrække lige så mange sommerfugle. Måske skyldes deres kærlighed til tidslerne at de kan være i fred og at der alligevel ikke er ret mange andre, som kan nå ned til nektaren i bunden af de småtynde blomster?

    – Ja, – som du skrev i kommentar til gårsdagens indlæg, verden vil bedrages, og den vil ikke engang være ved det! Og når folk bliver gjort opmærksomme på bedraget, så bliver de kede af det.

    Kommentar af Donald — 20. juli 2014 @ 17:18

    • Interessant! Gyldenris, høgeskæg, bellis og alle mulige slags tidsler har vi en del af her omkring torpet, så det er nok ikke så underligt endda, at vi både har mange sommerfugle og mange bier.
      Man er vel aldrig glad over at opdage at være blevet bedraget 😉

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 17:25

      • Nej selvfølgelig er man ikke glad for at opdage, at man er blevet bedraget, men behøver man absolut at skyde budbringeren? :mrgreen:

        Kommentar af Donald — 20. juli 2014 @ 20:42

        • Øhhh nej??? Jeg ved ikke lige, hvad du tænker på her?

          Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 21:10

          • Åhnej — den var også kommet langt ud efterhånden!!! :mrgreen: Det sagde jeg også lige da jeg havde trykket SEND!

            Det som jeg tænkte på er, at man måske kunne forestille sig nogle positive mennesker, som takkede for at blive gjort opmærksom på at de var blevet udsat for svindel – det være sig relikvier eller sten; når man ved det, kan man leve resten af sit liv i mere oplyst tilstand – i stedet for at blive vred på budbringeren bør man takke fordi han orker at oplyse én. 🙂

            Kommentar af Donald — 20. juli 2014 @ 22:24

            • Nårh … klart nok. Det er forhåbentlig de færreste, der bliver vrede over at få at vide, at man er blevet snydt. Men ærgerligt er det da 🙂

              Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 22:35

  4. Fornuftigt at smide den varme kalot.. 🙂
    Fine sommerfugle du har fanget, vi har lige haft besøg af en ung grønspætte, den har jeg ikke set her i skoven tidligere.,

    Kommentar af Inge — 20. juli 2014 @ 17:59

    • Nu er håret endelig blevet så langt, at det er i orden selv med mig selv 😉
      Næhh, heldige jer … jeg har aldrig set en grønspætte IRL.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 18:25

  5. Du ser jo bragende godt ud i egen hovedbeklædning, tillykke med det.
    For mig er en sommerfugl en sommerfugl, men det kommer jeg vidst til at revidere..
    Vi har kartebolle her (en tidselart) den er altid svært omsværmet. Ligesom vores 1½ m høje indianermynte. Sommerfuglebusken (som endnu er ganske lille) er derimod ikke særlig interessant, mærkeligt nok.
    Jeg er vild med de omsværmede blomster. Ret upraktisk egentlig, for jeg kan ikke tåle at blive stukket af dem med brod på. Så jeg sætter stor pris på at di interesserer sig mere for blomsterne end for mig:-)

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 20. juli 2014 @ 18:16

    • Jamen tak 🙂
      Uha, der er – i hvert fald i teorien – rigtig mange sommerfugle, men jeg har (som du) undret mig over, at der i år stort set ingen ses sværmende om vores nabos store sommerfuglebusk. Hun plejer at have SÅ mange.
      Hvis du ikke gør de stikkende væsener noget, lader de også dig være i fred, men jeg forstår godt angsten, hvis du ikke kan tåle giften.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 18:28

  6. Håret er jo riktig flott. Godt å slippe ekstra hodebekledning i varmen 🙂

    Kommentar af Mormor — 20. juli 2014 @ 18:48

    • Tak, Mormor – og ja, det havde været lige varmt nok med paryk på 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 19:55

  7. Det må være rart at have egen hårpragt igen.
    Mon den nederste sommerfugl kan være engrandøje?
    Jeg synes det er vanskeligt at se hvilken perlemorssommerfugl det er, idet der mangler et billede af undersiden. Det ville gøre bestemmelsen lettere.
    Er den gule sommerfugl ikke en citronsommerfugl?
    Herligt med nogle tidsler til insekterne.

    Kommentar af Jørgen — 20. juli 2014 @ 21:02

    • Det er skønt – også selv om jeg var glad for min paryk.
      Det er da en engrandøje, ja – den er fuldstændig identisk med et af søgeresultaterne på den. Tak.
      Nå, så det er undersiden, man bestemmer perlemorsommerfugle på … jeg synes umiddelbart den mest lignede en markperlemorsommerfugl, men det var ikke særlig logisk, så jeg ville ikke skrive noget.
      Jo, det er da en citronsommerfugl … ved ikke lige hvorfor jeg glemte at nævne den, men den er talt med i antal arter på torpet.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 21:15

  8. Da jeg læste det første stykke af dit indlæg tænkte jeg på vores tur i sidste uge og min egen sommerfuglebusk hvor der også er rigtig meget liv, men efterhånden som jeg fik læst mere, er jeg alligevel kommet til kort. SÅ mange forskellige har vi ikke her i haven. Jeg kender dog ikke navnene på dem, men 3 af dem har vi her, og det skyldes alene sommerfuglebusken som blev plantet sidste sommer.
    Fint ‘langt’ hår med lyse krøller 🙂

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. juli 2014 @ 21:18

    • Endelig en, hvis sommerfuglebusk er fuld af liv! Dejligt at høre, at den har giver jer lidt sommerfugleliv i haven.
      Hehe, ja, jeg blev desværre ikke glathåret som ønsket, men foreløbig er jeg nu ret glad for overhovedet at have hår på hovedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2014 @ 21:31

  9. Der er rigtigt nok mange perlemorfugle, og kejserkåben er en af dem. Det er derfor væsentligt med et billede af vingeundersiden for at kunne fælde dom. Og evt have noget at sammenligne størrelse med. En kejserkåbe har en lys gulbrun underside på forvingen, mens den er grønlig med sølvstriber og grønne randøjne, på bagvingens underside. Hvis det er en han. Hos hunnen er overside og underside næsten ens i mønstret, undersiden er dog mørkere olivenbrun i bundfarven. Det samme gælder forøvrigt pandora, en perlemorfugl, som ligner meget, men ikke normalt ses i KK eller S. Men det kunne godt være de to, hvis størrelsen ellers passede.
    Sommerfugles snabler er jo særdeles lange, ofte så lange som deres krop, den bæres oprullet under flugten. Derfor kan den nå ned i de rørformede blomster hos tidsler; mange blomster er så afhængige af “deres” sommerfugl, så de uddøer, hvis sommerfuglen forsvinder.

    Kommentar af AagePK — 20. juli 2014 @ 23:09

    • Det er jo en større videnskab at artsbestemme de kræ!
      De her tidsler uddør i hvert fald ikke lige med det samme, for jeg tror, at alt hvad Sydsverige overhovedet kan byde på af flyvende insekter sværmede og svirrede lige omkring mig 🙂
      Er du blevet sjæælænder på dine gamle dage, Aage? Det er vist kun på haaslev- og nææstvedegnen, man har tre stavelser i uddør 😉

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 09:28

      • Altså, jeg har nok lært ha’slevsk ved mund-til-mund-metoden: min kone er fra Teestrup. Men jeg har også stød i min udtale; derudover vil jeg gerne holde fast i visse stavemåder, så folk ikke tager fejl af dør og døer. Og som du ved: jo oftere vi bruger en bestemt stavemåde, jo mere pres bliver der på sprognævnet, så de må acceptere den originale, og ikke dette slappe sløseri, vi seer omkring os! 🙂

        Kommentar af AagePK — 21. juli 2014 @ 10:21

        • Undskyldninger, undskyldninger – folk tager ikke fejl; det vil fremgå ret så tydeligt af konteksten, om ‘dør’ er et verbum eller et nominativ – og dette er oven i købet uddør 🙂

          Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 10:37

          • Forklaringer, opklaringer: nogle folk vil sandsynligvis læse det som udedør, lige som de læser udelukket oma. 😉 . Der er vitterligt mange folk, som tager meget fejl.

            Kommentar af AagePK — 21. juli 2014 @ 13:41

            • DET er der 😉

              Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 16:22

  10. Flot sommerfuglesamling. Vi er så heldige, at sommerfuglebuske spirer af sig selv i vores have, så de vrimler med sommerfugle i øjeblikket. Dog ikke i samme artsrigdom som hos dig.

    Kommentar af Farmer — 21. juli 2014 @ 05:13

    • Godt, at dine sommerfuglebuske også er nærmest levende … gad vide hvorfor naboen hjemme hos os ikke har nogen? Underligt.
      Jeg var selv forbavset over artsrigdommen, da jeg først fik talt, hvor mange vi havde set heroppe.

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 09:30

  11. Hvor er du heldig med så mange sommerfugle omkring dig, og jeg er imponeret over at du kan komme tæt på dem med kameraet. God sommerfuglejagt 🙂 Og tæt krøllet hår er vist vanligt efter kemokur, har jeg ladet mig fortælle.

    Kommentar af Lene — 21. juli 2014 @ 08:20

    • Ja, det er heldigt, men meget dejligt at se så righoldigt et udvalg.
      Jeg har vist bare fået mit gamle hår tilbage, men det er så i orden 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 09:40

  12. Billen synes i øvrigt at være sortsømmet blomsterbuk.

    Kommentar af Jørgen — 21. juli 2014 @ 08:33

    • Tak – igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 09:41

  13. Smukke billeder du har taget og du har ramt de skønne sommerfugle virkelig godt, for som du siger, de er dælme svære at få til at sidde stille der hvor man har brug for det 😀

    Kommentar af Annemette — 21. juli 2014 @ 14:57

    • Tak, Annemette og velkommen til 🙂
      De er sindssygt svære at opdrage, de sommerfugle, så det gælder om at stå helt stille meget længe.

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2014 @ 16:23

  14. Og jeg, som troede, sommerfuglen var på tilbagetog! Ikke i dit svenske paradis i hvert fald. Godt at du iførte dig gummistøvler (og afførte dig parykken), så vi kan få lov at tage del i sommerfugleoverfloden.

    Kommentar af conny — 23. juli 2014 @ 09:07

    • De må alle sammen være taget op til torpet 😉 Det var ret betagende bare at stå der og se på de mange, mange flyvende væsener.

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2014 @ 10:03


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.